عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 21 مهر 1400
بازدید : 364
نویسنده : mozhgan

شما مسلماً می دانید که متخصص ارتودنسی و دندانپزشک مشابه یکدیگر نیستند. هنگامی که شما نیاز به تمیز کردن دندان‌های خود دارید نزد دندانپزشک می‌روید. هنگامی که باید دندان‌های خود را صاف کنید باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و عمل بینی

تفاوت بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک

در ادامه تفاوت‌های عمده بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک را بیان می‌کنیم:

تحصیلات

هر دو متخصص ارتودنسی و دندانپزشک باید مدارج تحصیلی پیشرفته‌ای کسب کنند تا بتوانند کار خود را انجام دهند. همچنین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک باید آزمونی را بگذرانند که طی آن ثابت شود دانش و مهارت آن‌ها برای کار با دندان بیمار کافی و مورد قبول است. دندانپزشک معمولاً می‌تواند کار خود را در این مرحله آغاز کند. با این حال، فردی که مایل به شروع کار خود به عنوان یک متخصص ارتودنسی است، معمولاً باید یک دوره رزیدنتی را بگذراند که در طی آن مهارت و دانش لازم برای انجام درمان ارتودنسی دندان را کسب خواهد کرد. گذراندن این دوره به او اجازه می‌دهد تا در درمان‌هایی که جهت صاف کردن دندان‌ها انجام می‌دهد، تخصص داشته باشد.

نوع درمان

 بزرگ‌ترین تفاوت بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک، نوع کاری است که این دو فرد برای بیمار انجام می‌دهند. در برخی موارد، این کار همپوشانی دارد. با این حال، اکثر متخصصان ارتودنسی، کار پر کردن دندان یا تمیز کردن دندان‌ها را انجام نمی‌دهند و از سویی دیگر، اکثر دندانپزشکان نیز عمل جایگذاری بریس یا تجویز آن را انجام نمی‌دهند. هنگامی که شما نیاز به صاف کردن دندان‌هایتان دارید، معمولاً دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که نزد یک متخصص ارتودنسی بروید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فک بالا

انواع درمان

هنگامی که شما نیاز به پر کردن، بریج، ونیر، روکش دندان، عصب کشی یا سفید کردن دندان‌هایتان دارید، احتمالاً نزد یک دندانپزشک خواهید رفت. موارد ذکر شده معمولاً درمان‌هایی هستند که فقط می‌تواند توسط دندانپزشک شما انجام گردد. اگر شما نیاز به اصلاح دندان‌ها و فک‌ها خود نیاز دارید، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. درمان‌های ارائه شده توسط متخصص ارتودنسی معمولاً برای تشخیص و درمان آنچه مال اکلوژن نامیده می‌شود (مشکل بایت)، می‌باشد. اگر شما دچار آندربایت، اوربایت، کجی دندان، یا فاصله بین دندان‌هایتان هستید، نگهدارنده‌ها و بریس‌ها معمولاً گزینه‌هایی برای درمان هستند، و این نوع درمان‌های ارتودنسی معمولاً باید توسط یک متخصص ارتودنسی ماهر انجام شوند. درمان‌های معمول عبارتند از:

اینویزیلاین(ارتودنسی نامرئی) 

اینویزیلاین برای نوجوانان 

بریس‌ها

تجهیزات ارتودنسی

منبع: https://www.chalava.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 21 مهر 1400
بازدید : 382
نویسنده : mozhgan

به طور کلی در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دو روش برای سفیدکردن دندان‌ها وجود دارد؛ لمینیت دندان (افزودن یک لایه خارجی به سطح دندان) و بلیچینگ (ایجاد واکنشی شیمیایی که طی آن مولکول‌های رنگ نسوج دندانی دست‌خوش تجزیه می‌شوند).

بلیچینگ (سفید کردن دندان‌ها) چیست؟

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان‌ها درمانی است که در آن بد رنگی‌ها و رنگ‌دانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده است و حتی بعضی بدرنگی‌های ژنتیکی را بر طرف و دندان‌هایی سفید و زیبا را به شما هدیه می‌کند.

بیشتر بخوانید ... مزایا و معایب ونیر دندان

۱ – بلیچینگ در خانه (Home Bleaching):

در این روش دندان‌پزشک شما در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالب‌گیری می‌کند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف به شما تحویل می‌دهد که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندان‌های شما بماند تا سفید شود بین دندان‌ها و تری فضا تعبیه شده است. در این جلسه ماده لازم برای بلیچینگ در خانه به شما داده می‌شود.

۲ – بلیچینگ در مطب (Office Bleaching): 

 در این روش با استفاده از مواد مخصوص از لثه‌ها محافظت می‌شود، سپس مواد سفیدکننده با غلظت بالا روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. ماده موثر بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال می‌شود، بعضی با نور و بعضی با گرما و فرق چندانی بین آن‌ها وجود ندارد. هزینه بلیچینگ به این روش با روش بلیچینگ در منزل کمی متفاوت است. ماده بلیچینگی که در روش office استفاده می شود قویتر از روش home است و فقط می تواند در مطب و توسط دندانپزشک انجام شود.

سفید کردن دندانها در خانه و یا به عبارتی home bleaching :

در جلسه اول: بعد از جرم گیری و پالیش دندانها، قالبی از فک بالا و پایین توسط دندانپزشک تهیه می شود. بر اساس این قالب، تری های مخصوص بلیچینگ برای همان بیمار ساخته می شود. در جلسه دوم : همراه ماده بلیچینگ به بیمار تحویل داده می شود. بیمار به مدت حداقل دو هفته از آنها استفاده می کند.

کدام روش سفید کردن دندان‌ها بهتر است؟

اساتید علم دندانپزشکی زیبایی بر این باورند که بهترین نتایج وقتی حاصل می‌شود که هر دو این روش‌ها یعنی ابتدا بلیچینگ در مطب و سپس  بلیچینگ در خانه با هم انجام بگیرد. تبعا نتیجه‌گیری در زمان کم‌تر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می‌افتد اما نتایج ماندگارتر در نوع بلیچینگ در خانه حاصل می‌شود.

منبع: https://www.bestdentists.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 21 مهر 1400
بازدید : 342
نویسنده : mozhgan

لبخند یکی از نخستین خصوصیاتی است که در برخورد با هر فردی جلب توجه کند. متاسفانه همگی ما با طرح لبخند مسحور کننده متولد نمی‌شویم. ممکن است فرزند دلبندتان دچار مشکل اوربایت، آندربایت، شلوغی و به‌هم‌فشردگی دندان‌ها یا فاصله‌دار بودن دندان‌ها باشد.

خوشبختانه مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها را در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی می‌توان با انواع بریس اصلاح کرد. در این میان والدینی هستند که به خوبی از لزوم ارتودنسی کردن دندان‌های فرزندشان آگاه‌ هستند، اما به دلیل ترس و نگرانی برای درمان اقدام نمی‌کنند. به علاوه اکثر کودکان از سیم‌کشی کردن دندان‌ها می‌ترسند.. اگر تنها مانع بین شما و یک لبخند ایده‌آل این هراس بی‌جهت از ارتودنسی است، با ما همراه باشید تا روش‌های غلبه بر این ترس را فرابگیرید.

ترس از تحمل درد 

اگر به دلیل ترس فرزندتان از درد به متخصص ارتودنسی مراجعه نمی‌کنید و تحمل درد کشیدن فرزندتان را ندارید، باید بدانید که جایی برای نگرانی وجود ندارد. ارتودنسی آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید، دردناک نیست. در ارتودنسی هیچ عمل خشن و ناملایمی مانند چرخاندن ناگهانی دندان‌ها انجام نمی‌شود.(برای اشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.)

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

ترس از شرمنده شدن

اکثر کودکان از متفاوت به نظر رسیدن و انگشت‌نما شدن می‌ترسند و از این وحشت دارند که مبادا مورد تمسخر دوستان خود قرار بگیرند. اگر دلیل ترس فرزندتان از ارتودنسی خجالت کشیدن است، سعی کنید در آرامش با او صحبت کنید. به فرزندتان توضیح دهید که اگر امروز این درمان را انجام دهد تا پایان عمر از نتیجه آن بهره‌مند خواهد شد. حتماً به کودک توضیح دهید که چطور می‌تواند با براکت‌ها و کش‌های رنگارنگ بریس را دوست داشتنی و زیبا کند. به این ترتیب درمان مفرح می‌شود. اگر نتوانستید فرزندتان را قانع کنید و او سرسختانه مخالف سیم‌کشی دندان‌ها بود، از دندانپزشک بخواهید که مناسب بودن درمان ارتودنسی نامرئی را بررسی کند.

ترس از گیر کردن غذا بین دندان‌ها

کودکان تمام مشکلات کوچک را به نحو مبالغه‌آمیزی جدی می‌گیرند. اگر یک فرد بزرگسال غذا بین دندان‌هایش گیر کند، آن را به سادگی و حتی بدون فکر کردن درمی‌آورد. اما اگر غذا بین دندان‌های کودک گیر کند و دوستانش آن را ببینند، این ذره کوچک ممکن است باعث خجالت کودک شود. اگر این موضوع باعث ترس از ارتودنسی است، به فرزندتان اطمینان خاطر بدهید که احتمال گیر کردن ذرات غذا بین دندان‌های سیم‌کشی نشده کمتر از دندان‌های سیم‌کشی شده نیست.

منبع: http://www.gymju.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 21 مهر 1400
بازدید : 374
نویسنده : mozhgan

وقتی‌که شما سرحال به نظر می‌رسید و احساس خوبی دارید، چیزهای متفاوت دیگری نظر سایرین را به خود جلب می‌کند . اگر شما می‌خواهید در شکل و شمایل خود تغییر ایجاد کنید، دندانپزشکی نوین زیبایی می‌تواند به‌کلی لبخندتان را عوض نماید. درصورتی‌که انجام بیش از یک روش دندانپزشکی ترمیم و زیبایی را در نظر دارید، احتمالاً به فرایند اصلاح طرح لبخند نیازمند هستید.

مزایای اصلاح طرح لبخند

فرایند اصلاح طرح لبخند لثه‌های ناصاف و بدشکل را اصلاح و مشکلات دیگر دندان را برطرف می‌نماید. همچنین اصلاح طرح لبخند می‌تواند به ‌طور چشمگیر طول، عرض، رنگ و شکل دندان‌ها را تغییر دهد تا ظاهری شاداب و متناسب داشته باشید .

مشکلاتی که در اصلاح طرح لبخند برطرف می‌شوند

  • شکل صورت 
  • رنگ دندان‌ها 
  • دندان‌های کج 
  • دندان لب‌پریده و یا دارای فاصله

 اصلاح لبخند به چه روش‌هایی انجام می‌شود ؟

ارتودنسی زیبایی

بهترین متخصص ارتودنسی از بریس های ارتودنسی می‌توان برای اصلاح کجی دندان و یا عقب- جلو بودن دندان ها استفاده کرد . اگر دندان‌هایی دارید که کمی کج هستند احتمالاً روش ارتودنسی اصلی‌ترین رکن در اصلاح طرح لبخند شما خواهد بود.

ونیرهای پرسلن

این ونیرهای دندان سفارشی ساخته‌شده از نوع پرسلن در جلوی دندان‌ها کار گذاشته می‌شوند تا بسیاری از مشکلات و نقص‌های دندان را بپوشاند و یک لبخند زیبا و متقارن ایجاد کنند .

ترمیم دندان با کامپوزیت

به ‌منظور پنهان کردن نقص و مشکلات دندان‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها رزین ها به‌ طوری ماهرانه بر روی سطح دندان کار گذاشته می‌شود.

سفید کردن دندان

برای از بین بردن لکه‌های روی دندان و درخشان کردن آن‌ها سفید کردن دندان در مطب پزشک و یا در خانه به شما توصیه می‌کنیم .

روکش دندان یا کراون

ما می‌توانیم با استفاده از روش‌های ترمیمی سفارشی بادوام، از طریق پوشاندن کامل دندان‌های به‌شدت تخریب‌ شده، وضعیت دندان‌ها را بهبود دهیم.

اصلاح لبخند لثه‌ای

در روش اصلاح لبخند لثه‌ای با استفاده از دستگاه لیزر پیشرفته‌ می‌توان بافت‌های اضافه لثه را برداشت تا لبخند زیبایی در طرحی جدید برای شما ایجاد شود .

منبع: http://www.karajortho.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 21 مهر 1400
بازدید : 382
نویسنده : mozhgan

آیا نیاز است که دندانپزشک جلسه مشاوره من با متخصص ارتودنسی را برنامه‌ریزی کند؟

خیر. برخی از بیماران توسط دندانپزشک خود به متخصص ارتودنسی ارجاع داده می‌شوند، با این حال بسیاری از بیماران دیگر خودشان یک جلسه را با متخصص ارتودنسی تنظیم می‌کنند.

در چه سنی باید بررسی‌های ارتودنسی انجام شود؟

بسیاری از متخصصین ارتودنسی توصیه به انجام بررسی درمان ارتودنسی در سن هفت سالگی می‌کنند. در این سن، چندین دندان دائم در بیشتر کودکان بیرون آمده و امکان بررسی موثر وضعیت ارتودنسی فرد را فراهم می‌کند. گاهی اوقات درمان زود هنگام می‌تواند به جلوگیری از انجام درمان‌های دشوارتر یا گسترده‌تر در آینده کمک کند.

آیا اصلاح ارتودنسی در زمان وجود دندان‌های شیری در دهان کودک قابل انجام است؟

بله. برخی مشکلات ارتودنسی به قدری چشمگیر هستند که نیاز به مداخله زود هنگام دارند. هرچند در صورتی که بیمار آماده‌ی درمان نباشد، تا زمان مناسب برای شروع درمان بر رشد بیمار نظارت می‌شود.

آیا در صورتی که بزرگسال باشم برای استفاده از بریس دیر است؟‌

درصد بسیار بالایی از بیماران ما بزرگسالان می‌باشند. در حقیقت، ۲۵ درصد از تمام بیماران ارتودنسی بزرگسالان می‌باشند. سلامتی، رضایت و اعتماد بنفس برای بزرگسالان اهمیت زیادی دارد. هیچ بیماری برای استفاده از بریس‌ها پیر نمی‌باشد.

بیشتربخوانید... برگشت درمان ارتودنسی

آیا نیازی به کشیدن دندان‌ها جهت گذاشتن بریس‌ها است؟

گاهی اوقات جهت دستیابی به بهترین نتایج ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان‌ها است. دندان‌های صاف و متوازن شدن نیم‌رخ صورت هدف درمان ارتودنسی است. هرچند از آنجایی که تکنولوژی‌های جدید روش‌های ارتودنسی پیشرفته‌ای را فراهم کرده‌اند، کشیدن دندان‌ها همیشه ضروری نمی‌باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی لینگوال

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی بطور مشخص بستگی به مشکل خاص ارتودنسی هر بیمار دارد. بطور کلی، درمان بین ۸ تا ۳۰ ماه بطول می‌انجامد. زمان متوسطی که شخص از بریس‌ها استفاده می‌کند تقریباً بین ۱۸ تا ۲۴ ماه است.

هزینه بریس‌ها چقدر است؟

تعیین هزینه‌ی دقیق درمان تا زمانی که معاینه انجام شود، غیر ممکن است. هزینه دقیق و گزینه‌های پرداخت در طول معاینه‌ اولیه ارائه می‌شود. ممکن است گزینه‌های تامین مالی متعددی وجود داشته باشند که مطابق با نیازهای شما باشند و برای شما توضیح داده خواهند شد. همچنین شرایط پرداخت هزینه توسط بیمه نیز بررسی می‌گردد و به شما کمک می‌شود تا حداکثر مزیت ممکن را ببرید.

تعداد دفعات جلسات ارتودنسی ارزان به چه صورت است؟

جلسات با توجه به نیازهای هر بیمار تنظیم می‌گردند. بیشتر بیمارانی که تحت سیم‌کشی دندان‌ قرار گرفته‌اند هر ۵ تا ۱۰ هفته یک بار معاینه می‌شوند. اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد که مستلزم نظارت متداول است، مطابق آن جلساتی تنظیم خواهد شد.

منبع: https://www.lachine.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 21 مهر 1400
بازدید : 349
نویسنده : mozhgan

جراحی لثه (پریو) بیماری های لثه و پریودنتال شامل امراض کلیه امراضی است که لثه و نسوخ نگهدارنده دندان را مبتلا می کنند، لذا بهتر است ابتدا به ساختمان (آناتومی) لثه و نسوج نگهدارنده دندان که به آن پریودنشیوم گفته میشود.

بیشتربخوانید... درمان ارتودنسی

بطورکلی دندانها به وسیله ی نسوج و ساختمان هایی نگهداری و حمایت میشوند که به آن ها پریودنشیوم می گویند، بنابراین پریودنشیوم جراحی لثه شامل اجزای زیر است :

۱- لثه ۲- استخوان آرواره (آلوئول) ۳- الیاف اطراف ریشه دندان (لیگامان پریودنتال)

لثه : به آن بخشی از پریودنشیوم گفته میشود که دور تا دور دندان را فراگرفته و از یک طرف به دندانها و از طرف دیگر به مخاط دهان ختم میگردد.

بیشتربخوانید... مراحل ارتودنسی دندان

استخوان آرواره (آلوئول): بخشی از پریودنشیوم که دندان ها را در بر گرفته و در خود جای داده است همان استخوان آرواره است . هنگامی که دندان را میکشند در واقع آن را از حفره ی آرواره خارج  میسازند وقتی بیماری لثه پیشرفت کند استخوان آرواره هم درگیر بیماری شده و بتدریج تخریب میگردد.

لیگامان پریودنتال: همانگونه که در مباحث قبلی اشاره شد دندان ها روی حفرهی استخوانی که همان آرواره است روی بالشتک نرمی که از بافت همبندی تشکیل شده است تکیه زده اند. در واقع دندان ها هنگام جویدن لقمه که تحت فشار قرار میگیرد روی این بالشتک گوشتی حرکت مختصری دارند و اگر این غشای نازک نبود دندان ها به اسنخوان لثه چسبیده بودند و امکان خارج کردن آن ها وجود نداشت.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و بارداری

آیا بیماری لثه خود به خود بوجود می آید؟

عامل اصلی بیماری لثه پلاک میکروبی یعنی همان عاملی است که باعث پوسیدگی دندان ها هم میشود با این تفاوت که اسیدهایی که از طریق فعالیت های میکروب ها در پلاک میکروبی تولید میشود باعث پوسیدگی دندان و دیگر ترکیبات سمی تولید شده از پلاک میکروبی موجب ایجاد بیماریهای لثه میشود.

منبع: https://www.tehranortho.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 21 مهر 1400
بازدید : 368
نویسنده : mozhgan

دندان‌ها به وسیله مینای دندان که یکی از قوی‌ترین بافت‌های بدن است پوشش داده شده‌اند. دندان‌ها در برابر فشار و نیروهای وارد مقاومت بالایی دارند اما اگر فشار وارده بسیار شدید باشد احتمال شکستگی دندان و یا ترک برداشتن وجود دارد. ترک و شکستگی در دندان در جهات مختلف امکان دارد ایجاد شود. ترک‌ها و شکستگی‌ها از نظر عمق گستردگی، طول و محل شروع آنها با یکدیگر متفاوت هستند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پیشرفته

انواع شکستگی دندان

ترک خوردن دندان می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که هر کدام با توجه به میزان شکستگی درمان مخصوص به خود را دارند. اینجا در ابتدا با انواع شکستگی‌های دندان آشنا می‌شویم.

شکستگی جزئی

به این نوع ترک‌های خطی نیز گفته می‌شود. این شکستگی خفیف‌ترین نوع شکستگی دندان است که خطوط ریز و سطحی هستند که فقط مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند. این خطوط و شکستگی‌ها معمولا درد و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت و متحرک

دندان ترک خورده

در این نوع شکستگی که کل دندان از سطح جویدن تا عصب دندان را در بر می‌گیرد اما دندان نصف نمی‌شود. در هر صورت وجود یک ترک کوچک نیز باعث عفونت و از بین رفتن تدریجی دندان می‌شود .

لب پر شدن دندان

لب پر شدگی‌های جزئی نیز ممکن است نیاز به درمان نداشته باشند. در بسیاری از این موارد دندان پزشک پیشنهاد ترمیم شدن دندان با استفاده از مواد باندینگ را می‌دهد که از بدتر شدن آن جلوگیری کند. در لب پریدگی‌های بزرگتر ترمیم آنها پیچیده‌تر است. در این نوع شکستگی‌ها که به مغز دندان (پالپ دندان) آسیب نرسیده باشد به کمک لمینت و یا روکش ترمیم می‌شوند.

بیشتربخوانید... درمان ارتودنسی

شکستگی کاسپ دندان

در این حالت شکستگی در بخشی از سطح جونده دندان که به شکل قله مانند (کاسپ دندان) هستند ایجاد می‌شوند. در این نوع معمولا درد زیادی نداشته و دندانپزشک با ترمیم و روکش آن از پیشرفت شکستگی جلوگیری می‌کند.

شکستگی‌های جدی

این شکستگی‌ها معمولا به حدی قوی هستند که باعث آشکار شدن عصب دندان می‌شوند. این شرایط معمولا باعث ایجاد حساسیت و دردناکی دندان می‌شود.

شکستگی‌های عمودی یا  ریشه دندان

این شکستگی‌ها از ریشه دندان شروع شده و تا سطح جونده دندان ادامه پیدا می‌کنند. این نوع از شکستگی‌ها بسیار دردناک بود چرا که ممکن است عفونی و ملتهب شوند. .

شکستگی ناشی از پوسیدگی

گاهی دندان در اثر پوسیدگی ضعیف شده و به تدریج ترک برداشته و یا شکسته می‌شود. در این شرایط دندانپزشک بهترین راه درمان را پس از بررسی پوسیدگی و شکستگی توصیه می‌کند.

منبع: https://www.lachine.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 19 مهر 1400
بازدید : 373
نویسنده : mozhgan

معضل تغییر رنگ دندان و روش های درمان آن با استفاده از لمینیت و بلیچینگ درگیری ذهنی اکثریت مردم در داشتن لبخندی زیبا می باشد. همان طور که واقف هستید همیشه در برخورد با افراد و هنگام صحبت با آن ها اولین چیزی که توجه آدمی را به خود جلب کرده زیبایی لبخند و دندان های طرف مقابل بوده است. بسیاری از افراد به دلایل مختلف متاسفانه از بد رنگی دندان های خود رنج می برند امروز با هم می خواهیم علل تغییر رنگ دندان را بررسی کرده و روش های درمانی لمینیت و بلیچینگ را بیشتر بشناسیم

بیشتربخوانید... ارتودنسی فیک

بلیچینگ دندان

در بلیچینگ دندان سفید کردن دندان ها با استفاده از یک ماده شیمیایی انجام می گیرد. به این صورت که گذاشتن این ماده بر روی دندان بر رنگ دانه های دندان تاثیر گذاشته و رنگ دندان را روشن تر می کند. نقش این ماده شیمیایی تقریبا شبیه نقش وایتکس می باشد. یعنی چیزی بر روی ساختار دندان اضافه نمی کند و فرم و سایز آن را تغییر نمی دهد. بلکه فقط و فقط رنگ ظاهری دندان را روشن تر می کند. البته در این روش روشن شدن رنگ دندان به جنس دندان ها نیز بستگی دارد.

لمینیت دندان

لمینیت دندان نه تنها باعث اصلاح رنگ دندان می شود همچنین برای اصلاح و ترمیم ساختمان دندان نیز به کار می رود. بر خلاف روش بلیچینگ در این متد یک روکش دندان از جنس سرامیک و یا کامپوزیت بر روی دندان فرد قرار می گیرد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اضافه

تفاوت های روش های لمینیت و بلیچینگ

اگر بخواهیم در مورد تفاوت های این دو روش را برشمریم ابتدا باید گفت که به لحاظ دوام و پایداری لمینیت بهتر از بلیچینگ است. تفاوت بعدی اروش لمینیت و بلیچینگ این است که با توجه به اینکه در روش بلیچینگ از ماده شیمیایی برای جداسازی جرم دندان استفاده می شود در دراز مدت می توانند بر مینای دندان آسیب زده و سلامت دندان را تهدید کند. مهم ترین و اساسی ترین تفاوت این دو روش در توانایی لمینیت در برطرف کردن مشکلات دیگر دندان ها از جمله برطرف نمودن فواصل دندانی و یا هم سطح نمودن دندان ها با هم می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی (جراحی لثه ،جراحی فک، ارتودنسی دندان، بریج دندان و ....) می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 19 مهر 1400
بازدید : 351
نویسنده : mozhgan

سلبریتی هایی که ارتودنسی انجام داده اند بسیارند اما ما در اینجا می توانیم تنها تعدادی از آنها را نام ببریم. آیا دندان های افراد مشهور مرتب تر از دیگران است؟ خیر دندان های افراد مشهور هیچ تفاوتی با سایر افراد جامعه ندارد. آنها نیز ممکن است به ارتودنسی نیاز داشته باشند. تفاوت اصلی این است که افراد مشهور باید از طریق چشم مردم پذیرش بشوند. بنابراین باید معایب آنها برطرف شده باشد. بسیاری از آنها همانطور که در حرفه خود پیشرفت می کنند مایلند ظاهر خود را نیز بهبود ببخشند. زیرا زیبایی ظاهرشان می تواند منجر به ایجاد فرصت های بیشتر شغلی برایشان باشد. این تفاوت اصلی آنها با دیگر افراد جامعه است. به همین دلیل است که سلبریتی هایی که ارتودنسی انجام داده اند به زیبایی لبخند با استفاده از عمل های ترمیم و زیبایی دندان (ایمپلنت دندان، بریج دندانو...)خود نیز اهمیت می دهند.

بیشتربخوانید... بهترین متخصص ارتودنسی کودکان

سلبریتی هایی که ارتودنسی انجام داده اند از کدام روش استفاده کرده اند؟ 

ارتودنسی نامرئی یکی از انواع ارتودنسی است که مزایای فراوانی دارد. این ارتودنسی به بیمار اجازه می دهد بدون نیاز به نصب لوازم دائمی در دهان ارتودنسی خود را انجام دهد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فانکشنال

دستگاه ارتودنسی ثابت گزینه مناسبی برای افراد مشهور

ارتودنسی ثابت کارآمد ترین بریس های دندانی هستند که سلبریتی هایی که ارتودنسی انجام داده اند از آن استفاده کرده اند. بریس ارتودنسی تشکیل شده است از مجموعه ای از:

  • سیم قوس دار ارتودنسی
  • لنگر گاه
  • براکت ها
  • نوارهای لاستیکی کوچک

مراقبت از بریس ارتودنسی

سلبریتی هایی که ارتودنسی انجام داده اند مسلما دستورات ارتودنتیست خود را به خوبی اجرا کرده اند. زیرا در صورت عدم اجرای آنها هرگز صاحب دندان های به آن زیبایی نمی شدند. رعایت بهداشت دهان و دندان در حین ارتودنسی بسیار تاکید شده است. شما باید در صورت شکستن و یا لق شدن هر گونه سیم یا گرو های لاستیکی آنها را سریعا جایگزین کنید. برخی از افراد مشهوری که دارای براکت شش ماهه بوده اند عبارتند از: آنجلینا جولی، درو درویمور، دنی گلوور، پرنسس هری، اما واتسون، فای دوناوی، استلای، گوان استفانی،چلسی کلینتون، ایمان هیل، کنال جنر، جانی دپ

شما نیز در صورت نیاز می توانید با استفاده از درمان ارتودنسی زیبایی را به لبخند خود بازگردانید(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.)

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 19 مهر 1400
بازدید : 355
نویسنده : mozhgan

پس از پرکردن یک یا چند دندان، دچار درد و حساسیت دندان میشوید که می توانید در عرض چند ساعت یا حتی  چند روز پس از ترک  کلینیک دندانپزشکی  ادامه داشته باشد. می تواند خوردن و نوشیدن در این مواقع یک امر ناراحت کننده باشد.

بیشتربخوانید... متخصص ارتودنسی

مراقبت های مهم بعد از پرکردن دندان

به آرامی گاز گرفتن: گاز گرفتن فشار فوق العاده ای بر روی دندان ها می گذارد، و پس از پر شدن می توانید آنها را خیلی زخمی کند. هنگام جویدن غذا، وقت زیادی را صرف کنید و سعی نکنید تمام غذا را یکجا بخورید؛ این باعث می شود که دندان های شما از داشتن نیروی لازم برای جویدن جلوگیری به عمل آید.در صورت امکان ، در طرف مقابل دندانی که پر شده اقدام به خوردن و جویدن غذا کنید.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

هنگام جویدن دهان خود را بسته نگه دارید: برای بعضی  از افراد، حتی هوای سرد می تواند درد را در دندان های حساس ایجاد کند. در نتیجه، علاوه بر داشتن رفتار خوب، بسته نگه داشتن دندان هنگام جویدن ،  باعث کاهش احتمال ورود هوای سرد به دهان می شود و موجب  جلوگیری از درد می شود.

مواد چسبنده: برخی از مواد،  به ویژه نقره (آمالگام)، زمان را برای تنظیم پس از ترک کلینیک دندانپزشکی می گیرند. در موارد نادر خوردن غذای چسبناک یا چسبنده میتواند یک پرکننده جدید را از بین ببرد، بنابراین بهتر است از آنها کوتاه مدت اجتناب شود

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت دو فک

اجتناب از نوشیدنی های بسیار گرم یا سرد: درجه حرارت متوسط، به احتمال زیاد موجب درد در دندان های حساس می شود.

شیرینی ها را بردارید: غذاهای شیرین و نوشیدنی های نرم باعث حساسیت برخی از دندان ها  می شود و ممکن است رشد باکتری ها را در اطراف لبه ها و یا حتی در زیر یک پر کننده جدید ترویج کند.

بیشتربخوانید ... ارتودنسی بارداری

نوشیدنی ها، آب نبات های سخت و یخ استفاده نکنید: علاوه بر ایجاد فشار ناگهانی روی دندان ها در حالی که هنوز هم در حال بهبود است، خوردن غذاهای سخت می تواند پر کردن تازه ای را انجام دهد که تا به حال درست نشده است. این به ویژه برای پر کردن نقره (آمالگام) اهمیت دارد، زیرا آنها طول می کشد تا از کامپوزیت دندان  پر شود.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 19 مهر 1400
بازدید : 365
نویسنده : mozhgan

ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی به دندانپزشکانی گفته می‌شود که تخصص آنها در زمینه مرتب کردن دندان‌هایی است که دچار انحراف و ناهنجاری شده باشند. این متخصصان از ابزارهایی مانند بریس‌ها برای مرتب کردن دندان‌ها و بازگرداندن آنها به جایگاه درست خود استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب یک متخصص خوب ارتودنسی اهمیت دارد عبارت است از:

  • تجربه
  • دانش 
  • برخورد و رفتار

بیشتربخوانید... ارتودنسی پلاستیکی

چه کسی می‌تواند به شما کمک کند؟

  • متخصص ارتودنسی یک دندانپزشک است که پس از پایان تحصیلات خود در مقطع دکتری رشته دندانپزشکی، یک دوره دو ساله تخصص ارتودنسی را نیز به صورت تمام وقت در دانشگاه می‌گذراند. 
  • متخصصین ارتودنسی با فراگیری آموزش‌هایی در زمینه نحوه جا‌به‌جا کردن دندان‌ها و اصلاح روند رشد و نمو اجزای صورت، دوره تخصصی ارتودنسی را طی می‌کنند و سپس می‌توانند به طور اختصاصی ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک را درمان کنند. 
  • زمینه فعالیت متخصصین ارتودنسی، منحصر به درمان‌های ارتودنسی (ارتودنسی بی رنگ، ارتودنسی بدون سیم و...) و ارتوپدی فک و صورت است. یعنی تنها روش درمانی که این متخصصان انجام می‌دهند و در واقع، تمام کاری که انجام می‌دهند همین ارتودنسی است.

یک متخصص خوب ارتودنسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. بهترین متخصصین ارتودنسی کسانی هستند که به آراستگی و زیبایی ظاهری اهمیت می‌دهند. در واقع شغل چنین افرادی آن است که با اصلاح وضعیت ظاهری و عملکرد دندان‌های یک بیمار به او کمک کنند تا احساس زیبایی و جذابیت بیشتری داشته باشد.
  2. افرادی که یک متخصص ارتودنسی با آنها سر و کار دارد، تقریباً بدون استثنا کسانی هستند که در مورد زیبایی ظاهری خود نگرانی دارند و از مشکلات دندان‌های خود احساس خجالت می‌کند. درک نگرانی‌های یک بیمار و حساس بودن نسبت به آنها برای یک متخصص ارتودنسی اهمیت بسیار زیادی دارد.
  3. توجه به جزئیات و نکات ریز، یکی دیگر از مشخصات یک متخصص ارتودنسی خوب است. اصولاً متخصصین ارتودنسی با مسائل بسیار دقیق و ظریف مانند ابعاد ابزارهای ارتودنسی ارزان، اندازه‌گیری فاصله بین دندان‌ها، شکل و رنگ بریس‌ها سر و کار دارند.
  4. کار کردن به عنوان یک متخصص ارتودنسی نیاز به صبر و حوصله خیلی زیادی دارد. زیرا تا وقتی که کار یک متخصص ارتودنسی به نتیجه برسد و آثار موفق کار خود را ببیند، مدت زیادی طول می‌کشد.
  5. بیماران به یک متخصص ارتودنسی نیاز دارند که در مورد آینده و نتایج قابل انتظار از درمان، خوش‌بین باشد، اما در عین حال انتظارات غیر واقعی هم در مورد طول دوره درمان و هزینه آن برای بیمار ایجاد نکند.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 19 مهر 1400
بازدید : 369
نویسنده : mozhgan

بسیاری از متخصصان ارتودنسی اغلب با این سوال از سوی بیماران روبرو می شوند که درمان اینویزیلاین چه مدت به طول می انجامد؟ با اینکه متخصصان می تواند براساس وضعیت فردی هر بیمار به راحتی به این پرسش پاسخ دهند، اما پاسخ دادن به این پرسش به صورت عمومی بسیار دشوار است. برای اطلاع از یک چهارچوب زمانی دقیق، بهترین کار این است که به متخصص مراجعه کنید و از آنها مشاوره بگیرید. البته در این میان اطلاعاتی نیز وجود دارد که می تواند میانگین زمان درمان ارتودنسی دندان نامرئی را مشخص کند.

فرایند درمان اینویزیلاین 

اینوزیلاین از یک سری الاینرهای واقعاً نامرئی و فاقد BPA (بیسفنول آ) که به صورت سفارشی ساخته شده اند، برای مرتب کردن دندان ها استفاده می کند. هر الاینر موقعیت دندان های شما را اندکی تغییر می دهد. اینوزیلاین دندان های شما را به صورت افقی، عمودی و تغییر می دهد و حتی در صورت نیاز آنها را می چرخاند. این الاینرهای برای آن طراحی شده اند که مقدار مناسبی از فشار را در زمان مناسب بر مکان مناسب وارد آورد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی رایگان

چه مقدار زمان لازم است تا اینویزیلاین دندان ها را مرتب کند؟

اگر شلوغی دندان های شما خفیف است یا دچار برگشت ارتودنسی کامل شده اید، احتمالاً شما گزینه مناسبی برای اینویزیلاین هستید. اینویزیلاین دقیقاً مانند بریس های معمولی کار می کند اما از مجموعه ای از الاینرها بهره می برد که هر یک برای دو هفته مورد استفاده قرار می گیرند. برخی کارهای جانبی دیگر ممکن است مورد نیاز باشد، اما درمان می تواند در 14 هفته به اتمام برسد. شلوغی متوسط دندان ها، معمولاً در حدود 9 تا 18 ماه درمان می شوند. مشکلات پیچیده تر به مدت زمان طولانی تری نیاز دارند.

آیا اینوزیلاین از بریس های ثابت سریع تر است؟

عموماً سرعت درمان ارتودنسی بی رنگ، تا حدودی با بریس های ثابت قابل مقایسه است. حتی شاید در برخی حرکات دندانی خاص، اندکی آهسته تر هم باشد. اما به قول معروف، چیزهای خوب نصیب کسانی می-شود که برای به دست آوردن آنها صبر می کنند و درمان ارتودنسی هم نباید با عجله انجام شود.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 19 مهر 1400
بازدید : 361
نویسنده : mozhgan

امروزه لیزر به دلیل ارائه مزایای قابل توجه کاربرد گسترده‌ای در ارتودنسی دندان یافته است. لیزر بافت نرم در جراحی لثه، جراحی برداشتن فرنوم (فرنکتومی)، نمایان کردن دندان نهفته و جراحی افزایش طول تاج دندان کاربرد دارد. با استفاده از لیزر درد، خونریزی و ورم کمتر می‌شود، دقت بالاتر می‌رود و انقباض زخم کمتر می‌شود. از دیگر کاربردهای لیزر می‌توان به اچینگ مینای دندان و چسباندن یا جدا کردن براکت‌ها اشاره کرد. لیزرهای با شدت کمتر از خاصیت کنترل کردن درد و تسریع حرکت دندان برخورداراند.

مزایا

  • درمان سریع‌تر و موثرتر
  • راحتی بیشتر و دوران بهبود کوتاه‌تر
  • ایمنی
  • تهاجم کمتر ـ بدون خونریزی
  • حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی

نمایان کردن دندان نهفته

دندان نهفته دندانی است که کاملاً از لثه بیرون نزده است. دندان غالباً تا سطح بالا می‌آید، اما نوک آن زیر لثه می‌ماند. در گذشته بیمار برای اصلاح این مشکل باید 6 ماه صبر می‌کرد یا برای جراحی و کنار زدن لثه از روی دندان به جراح دهان و دندان مراجعه می‌کرد؛ اما امروزه دندان‌های نهفته سطحی را می‌توان به راحتی و بدون درد در یک ویزیت معمولی سریع ارتودنسی دندان نمایان کرد.

بیشتربخوانید... مال اکلوژن

بهترین روش برای چسباندن براکت‌ها در موقعیت صحیح

 لثه‌ها در بسیاری از موارد به اندازه کافی عقب نرفته است تا بتوان براکت را در محل مناسب چسباند، رویش دندان آهسته‌تر از حد انتظار است یا دندان در محل عادی درنیامده است. دندانپزشک خط لثه‌ها را با لیزر تنظیم می‌کند تا بتواند براکت را به خوبی روی دندان بچسباند. میزان کردن لثه‌ها به متخصص ارتودنسی خوب اجازه می‌دهد تا براکت را با دقت بیشتری در محل مناسب بچسباند به این ترتیب زمان سیم‌کشی دندان‌ها کوتاه‌تر، جلسات ارتودنسی کمتر و درمان برای بیمار و متخصص راحت‌تر می‌شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بارداری

جراحی اصلاح لبخند لثه‌ای

گاهی اوقات لثه‌ها بیش از حد روی دندان‌های قدامی فک بالا پایین آمده و لبخند لثه‌ای ایجاد کرده است. لثه اضافی دندان را کوچک‌تر و بدشکل نشان می‌دهد. برای اصلاح لبخند لثه‌ای باید لثه اضافی شکل داده شود تا لبخندی زیباتر خلق شود و رعایت بهداشت دهان و دندان آسان‌تر شود.

از انواع ارتودنسی به ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی نامرئی ، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون و ... میتوان اشاره کرد.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 18 مهر 1400
بازدید : 753
نویسنده : mozhgan

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در هر زمان از شبانه روز به خصوص صبح هنگام دهانتان مزه‌ای تلخ داشته باشد. خوردن شیرینی نیز در برطرف کردن این تلخی موثر نبوده و البته چندان هم خطرناک به نظر نمی‌آید. تلخی دهان از جمله مشکلات است که بسیاری از ما با حداقل یک بار با آن مواجهه شده‌ایم.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان

دلایل تلخی دهان

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • کمبود ویتامین
  • رفلاکس معده
  • مصرف دخانیات
  • مصرف دارو
  • بارداری

استفاده از درمان‌های خانگی و طبیعی برای رفع تلخی دهان

سرکه سیب: مقداری سرکه سیب را همراه با کمی عسل در آب حل کنید و روزی یک بار میل کنید. سرکه سیب باعث حفظ تعادل Ph  دهان شده و به سلامت دهان کمک می‌کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی جدید

جوش شیرین: یکی دیگر از مواد طبیعی موثر در رفع طعم تلخ دهان استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین با ماهیت قلیایی که دارد به حفظ تعادل Ph  کمک می‌کند. همچنین باعث از بین رفتن جرم و پلاک روی زبان می‌‍شود.

آب گرم و نمک: نمک دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است و از عفونت دهان جلوگیری می‌کند.

زردچوبه: کورکومین نوعی ماده ضد باکتری است که می‌تواند باکتری‌های بد دهان را از بین ببرد. زردچوبه یکی از مواد طبیعی است که حاوی این ماده است و به سلامت دهان و رفع طعم تلخ دهان کمک می‌کند.

چای سبز: چای سبز برای سلامت دهان و از بین رفتن تلخی دهان بسیار مفید است. مقداری چای سبز را در آب داغ ریخته و بگدارید روی حرارت پس از 5 دقیقه اجازه دهید سرد شود و چای را از صافی عبور دهید.

بیشتر بخوانید:

 

استفاده از روغن: روغن نارگیل و کنجد به حذف پلاک و اختلالات دهان کمک می‌کند. برای این درمان مقداری روغن کنجد یا نارگیل درون دهان ریخته و 10 الی 15 دقیقه آن را بچرخانید. سپس روغن را بیرون ریخته و دهانتان را مسواک کنید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 18 مهر 1400
بازدید : 376
نویسنده : mozhgan

بریس یا (Braces) یک روش عالی برای صاف کردن دندان ها، اصلاح مشکلات بایت، بهبود ظاهر و افزایش عزت نفس در شما است. با این حال، برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، کارهایی وجود دارد که باید انجام دهید.

بیشتربخوانید... تاریخچه ارتودنسی

کمی بعد از اتصال بریس ها…

پس از آنکه بریس  به دندان شما متصل شد، یک دوره 3 تا 7 روزه پیش روی شما قرار خواهد داشت. که ممکن است در این دوره مشکلات کوچکی برای شما پیش بیاید. برای مثال طی این چند روز، ممکن است با وجود اتصال بریس ها نتوانید به درستی صحبت کنید. یا در صحبت کردن دچار مشکل باشید. و یا اینکه هنگام بستن لب ها و دهان کمی حس ناخوشایند داشته باشید.

سست و یا لق شدن دندان ها

روند صاف کردن دندان‌ های شما شامل حرکت دادن آن‌ها به سمت موقعیت های مورد نظر متخصص ارتودنسی دندان است. این وضعیت می تواند باعث شود برخی از دندان‌های شما در دهان سست شوند. برخی از افراد حتی ممکن است متوجه شوند که دندان‌هایشان در کل مدت زمان درمان کمی شل یا لق شده است. با این حال، این کاملاً طبیعی است و بعد از برداشتن بریس ها، دندان های شما در فک و موقعیت جدید خود محکم جا می‌گیرند

شکسته شدن براکت و یا سیم ارتودنسی

حتی اگر رژیم غذایی مناسب و توصیه شده پس از بریس ارتودنسی را مصرف می‌کنید و مرتبا با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن از دندان ها و بریس ها مراقبت می‌کنید، باز هم ممکن است شاهد شکسته شدن براکت و یا سیم در طول مدت درمان خود باشید. اگر متوجه شده اید که یکی از براکت های شما شل شده است، برای پیشگیری از آسیب براکت به ساختارهای دهان مثل لپ ها یا لب ها حتما از مقداری وکس ارتودنسی رایگان استفاده کنید. تا زائده های براکت به این ساختارها آسیب وارد نکند.

غذا خوردن با بریس‌ها

اگر برای مدتی است که بریس ارتودنسی دارید، بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات متنوعی مانند شکسته شدن و یا شل شدن بخش های مختلف بریس تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود ایجاد کنید. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید باید و باید از مصرف غذاهای بیش از حد چسبنده و شیرین که می‌توانند در لابلای براکت‌ ها، سیم ها و بندهای بریس گیر کنند خودداری کنید.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به شیوه ای مناسب و صحیح، برای جلوگیری از سوراخ شدن دندان و یا پوسیدگی آن ها در اطراف براکت ها ضروری است. به طور معمول توصیه می شود علاوه بر مسواک زدن در صبح و قبل از خواب، بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده، مسواک بزنید. هنگام نخ دندان کشیدن، به یاد داشته باشید که بالا و پایین هر سیم را نخ بزنید. اگر در مورد چگونگی و راهکار صحیح نخ دندان زدن با بریس مطمئن نیستید و اطلاعات کافی ندارید، بهتر است از متخصص ارتودنسی کمک بگیرید و شیوه صحیح نخ دندان زدن را از او یاد بگیرید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 18 مهر 1400
بازدید : 351
نویسنده : mozhgan

انتخاب نوع و سایز مسواک بین دندانی  را به عهده متخصص ارتودنسی یتان بگذارید .

مسواک های بین دندانی در سایز ها و اشکال  مختلف بسته به:

  • فاصله بین دندانی
  • بریج دندان
  • ایمپلنت       
  • تحلیل لثه متفاوت است .

با مشاوره و انتخاب صحیح نوع مسواک بین دندانی خود می توانید بعنوان جایگزین نخ دندان  برای تمیز کردن فاصله بین دندانی از آن استفاده کرد.

در چه مواردی  مسواک بین دندانی بکار می بریم ؟

از این نوع مسواک برای تمیز کردن

در مواردی که لثه تحلیل رفته و ریشه دندان آشکار شده است می توان استفاده کرد .

با بکار بردن این نکات شما از عفونت های قارچی دهان و دندان در دستگاه ارتودنسی ثابت در امان می مانید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اضافه

روش استفاده

پس از انتخاب نوع مناسب مسواک (بسته به فاصله بین دندان)

از مسواک بین دندانی حداقل روزی یک بار ترجیحا بعد از وعده اصلی غذایتان استفاده کنید .

مسواک  را بدون فشار وارد فضای بین دندان هایتان کرده و به آرامی و بطور مایل از بالا به پایین برای فک بالا و از پایین به بالا برای فک پایین در بین فضا ی دندان ها حرکت دهید .

بیشتربخوانید... ارتودنسی فوری

از مسواک بین دندانی برای ماساژ لثه نیز استفاده می کنند .

به این ترتیب که به منظور خون رسانی به بافت لثه در اطراف ایمپلنت از مسواک بین دندانی مناسب استفاده می کنند.

این کار باعث می شود ایمپلنت دندانی نسبت به هجوم باکتری مقاوم شده و کمتر آسیب ببیند .

همچنین  برای مسواک زدن ما بین پیچ های ایمپلنت و زیر پروتز نیز از این نوع مسواک استفاده  می شود.

به این ترتیب که مسواک را ما بین  پین های ایمپلنت قرار داده و به آرامی با حرکات رفت و برگشت بین پین ها را تمیز می کنیم.

با رعایت بهداشت دهان و دندان  و کنار گذاشتن عادتهای مضر برای دندان شما می توانید به لبخند زیبا دست پیدا کنید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 18 مهر 1400
بازدید : 348
نویسنده : mozhgan

وقتی که به تام کروز فکر می کنید احتمالا اولین چیزی که در ذهن شما مجسم می شود، یک لبخند مردانه زیبا است. مردی که لبخندی با دندان های سفید یکدست و هم سطح دارد. اما شاید شما هم نمیدانستید که یک زمانی تام کروز چنین لبخندی نداشت. تام کروز یکی از هزاران سلبریتی است که با کمک ترمیم دندان و انجام پروسه های زیبایی دندان صاحب دندان هایی زیبا و چنین لبخند جذابی شده است

گزینه های ترمیم و زیبایی دندان که همه می توانند از آن ها سود ببرند عبارتند از:

۱ . تام کروز (بازیگر) ستاره بی چون و چرای فیلم هایی چون ماموریت غیر ممکن ، تجارت پر مخاطره، تاپ گان و شماری از فیلم های دیگر. تام کروز بخاطر مشکل دندان های جلویی خود اقدام به ترمیم دندان های خود کرد. از آغاز حرفه بازیگر تام کروز چندین عمل بر روی دندان های خود انجام داده است. این اعمال شامل سفید کردن و صاف کردن دندان ها به وسیله ارتودنسی دندان بود.

بیشتربخوانید... جرم گیری دندان

2 . سلین دیون (خواننده) آهنگساز و خواننده مشهور کانادایی. خانم سلن دیون کسی که صدایی شبیه به صدای روحانی فرشتگان دارد و هواداران خاص خودش را به وجد میاورد. شاید بیشتر او را برای چند اثر معروفش برای سریال تایتانیک بشناسند. برعکس صدای سلین دیون دندان های او شبیه به دندان فرشتگان نبود. اما او نیز چندین پروشه زیبایی و ترمیم دندان را انجام داده است که تا حدودی صورت او را جوانتر کرده است.

3 . مایلی سایرس (بازیگر و خواننده) خواننده محبوب و البته جنجالی آمریکایی. همانطور که در عکس می بینید او به خاطر داشتن دندان های نامنظم و روی هم افتاده و بد فرم مجبور شد که یک عمل ترمیم دندان به منظور زیبایی چهره و لبخند انجام دهد.

4 . جورج کلونی (بازیگر) بازیگر دوست داشتنی و محبوب بسیاری از فیلم دوستان. حتی اگر فیلم های او را ندیده باشید حتما یکی دو بار اسم جذابش را شنیده اید. جورج کلونی در دوره ای که کاملا به خانواده و زندگی شخصی اش اختصاص داده بود مجموعه کاملی از عمل های زیبایی دندان را روی دندان های خود انجام داد.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 18 مهر 1400
بازدید : 425
نویسنده : mozhgan

خمیر دندان مناسب: از آنجایی که محیط دهان و اطراف دندانها از جمله آلوده ترین نواحی بدن محسوب می شوند، ضرورت عاری نگهداشتن دندانها از تجمعات میکروبی پلاک با مسواک زدن یکی از مؤثرترین روشهای مقابله پوسیدگی و بیماری های پریودنتال است.

بیشتر بخوانید... ترمیم و زیبایی دندان

یکی از سؤالاتی که مردم اغلب از دندانپزشکان می پرسند این است که کدام خمیردندان مناسب است؟

خصوصیات خمیردندان مناسب :

1- باید فرایند زدودن و پاک کردن پلاک دندان را بدون آسیب به مینا دندان تسهیل کنند. 

2ـ از خاصیت تمیزکنندگی خوبی برخوردار باشند و زیبایی دندان را حفظ نماید

3ـ با پوست و مخاط دهان سازگاری داشته باشند و بزاق را زیاد کند

4ـ از طعم مطبوعی برخوردار باشند

5ـ از تأثیرات ضد پوسیدگی به حد وفور برخوردار باشند

6ـ حساسیت دندان را از بین ببرند

7ـ به سهولت از سطح دندان، دهان و مسواک شسته و زدوده شوند

 8ـ دندان را در برابر بیماریهای پریودنتال تا حدی محافظت کند.

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

انواع خمیر دندان درمانی

خمیردندان ضد پوسیدگی، خمیردندان ضد حساسیت، خمیر دندان های ضد جرم، خمیردندان سفید کننده، خمیردندان ضد پلاک و خمیردندان ضد بوی بد دهان

بیشتر بخوانید ... درمان ریشه مجدد

یکی از سؤالاتی که همواره بیماران از دندانپزشک خود دارند این است که، چه موقع خمیردندان خود را عوض نمایند؟

نظرات محقق در این رابطه متناقص هست. عده ای اعتقاد دارند استفاده خمیردندان همانند استفاده از روش مسواک زدن ثابت باشد. همانطور که روش مسواک زدن بیمار از نظر دندانپزشک مشکل ایجاد نکرده در و در کنترل پلاک و پوسیدگی مؤثر است، اگر خمیر دندانی که شخص استفاده می نما ید مشکلی از نظر طعم، حساسیت  و … ایجاد نکرده باشد، همواره می تواند از آن خمیردندان استفاده کند. برعکس، عده ای دیگر از محققین بر این باورند که به علت یکسان نبودن درصد میزان مواد و ترکیبات ساینده، اسانس و مواد آنتی باکتریال خمیر دندان ها، بهتر است هر شخص بعد از اتمام یک تیوب خمیردندان از دیگری استفاده کند و از یک خمیردندان بطور ثابت استفاده ننماید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 18 مهر 1400
بازدید : 390
نویسنده : mozhgan

دلیل زردی دندانها متنوع است. یکی از بنیادی ترین علل میتواند ژنتیک باشد. سطحی ترین لایه دندان یعنی مینا میتواند ضعیف شود با تضعیف آن لایه زیرینش دنتین که زرد رنگ است در معرض دید قرار میگیرد.

بیشتر بخوانید... ترمیم و زیبایی دندان

سایر علل زرد شدن دندان ها عبارتند از:

  • مصرف برخی داروهای خاص
  • مصرف آنتی بیوتیک در دوران کودکی
  • مصرف تتراسایکلین در بارداری
  • تغذیه با شیر مادر می تواند
  • استفاده از دهانشویه های حاوی کلرهگزدین
  • مصرف داروی آکنه مینوسیکلین
  • قرار گرفتن سر و پردن تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • استفاده بیش از حد فلوراید
  • پر کردن دندان با نقره

چگونه زردی دندان را از بین ببریم؟

روش های دندانپزشکی برای درمان زرد شدن دندان ها

  • اثبات شده ترین روش برای سفید کردن دندان ها ، مراجعه به متخصص دندانپزشکی است. متخصصن دندانپزشکی با کمک انواع روش ها و ژل بلیچینگ باعث سفید شدن آن ها شود. گاهی اوقات، دندانپزشک ممکن است از نور LED برای سرعت بخشیدن به روند سفید کردن دندان ها استفاده کند.
  • مراجعه به دندانپزشک برای سفید کردن دندان ها بسته به نوع روش میتواند بین 30 تا 60 دقیقه به طول بی انجامد و میتواند کمی هزینه بالایی داشته باشد.

علاوه بر شستشوی حرفه ای دندان در مطب متخصص ارتودنسی، میتوان در خانه و با کمک روش ها یا محصولات سفید کننده تجاری اقدام به سفید کردن حرفه ای دندان ها کرد. تنها کافی است یک کیت سفید کنندگی دندان را از داروخانه خریداری کنید.

بیشتربخوانید... لمینت جدید دندان

درمان خانگی زردی دندان ها

شما میتوانید با کمک مواردی مانند نوارهای سفید کننده، ژل ها، پلاک ها یا قالب های سفید کنند همراه با مواد مخصوص یا خمیردندان ها برای درمان زردی دندان در خانه اقدام کنید. هرچند که مهمترین روش مبارزه با تغییر رنگ و زرد شدن دندن ها رعایت بهداشت دهان و دندان است، اما برخی اوقات کار از کار میگذرد و تنها با مسواک یا نخ  دندان نمیتوان رنگ زرد دندان ها را برطرف کرد. در کنار مراقبت خوب از دندان ها، چند روش موثر خانگی برای سفید کردن دندان ها عبارت است از:

  • جوش شیرین و پراکسید هیدروژن
  • استفاده از روغن نارگیل برای سفید شدن دندان های زرد
  • درمان زردی دندان در خانه با معجزه سرکه سیب
  • پوست لیمو، پرتقال و موز
  • رفع زردی دندان در خانه با ذغال فعال
  • برای درمان زردی دندان در خانه مقدار زیادی آب بنوشید

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 18 مهر 1400
بازدید : 363
نویسنده : mozhgan

اگر صدای خوبی دارید و با صدایتان کار میکنید و در عین حال دندان های کج و ناصافی دارید، احتمالا این سوال در ذهن شما نقش  بسته باشد که آیا آواز خواندن و ارتودنسی با هم تداخل دارند یا نه؟

چه ارتباطی بین آواز خواندن و ارتودنسی وجود دارد؟

مهمترین کاری که متخصصان ارتودنسی انجام میدهند برطرف کردن مشکلاتی است که روی تکلم، جویدن، ظاهر صورت، عملکرد فک ها و دندان ها تاثیر میگذارند. کراس بایت، آندربایت، اوربایت، کراودینگ و شلوغی دندان ها، فاصله بین آن ها و … از جمله این مشکلات هستند که به خصوص تکلم و آواز خواندن را با مشکل روبرو میکنند.(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت  دندانپزشکی ما مراجعه کنید. متخصصان برای برطرف کردن این مشکلات از دستگاه های ارتودنسی استفاده میکنند و بعد از اصلاح آن ها، شما میتوانید بهتر بجوید، بهتر صحبت کنید و لبخند زیباتری داشته باشید. با این تفاسیر و زمانی که تکلم و قدرت بیان ما بهتر میشود، قطعا اگر آوازه خوان و یا خواننده باشیم قدرت صدای ما بهتر شده و ما میتوانیم بهتر بخوانیم. بنابراین میتوان بین آواز خواندن و ارتودنسی یک ارتباط قائل شد. به این شکل که ارتودنسی میتواند باعث بهبود آوزا خواندن و خوانندگی شود.

آیا ارتودنسی میتواند شما را تبدیل به یک خواننده حوش صداتر کند؟

خیلی ها سوال میپرسند که آیا دستگاه های ارتودنسیزیبایی میتوانند به بهبود صدا کمک کنند. در پاسخ باید گفت که تمرین کردن تنها کاری است که می تواند شما را به خواننده ای بهتر تبدیل کند. اما در کنار تمرین هر کاری که بتواند فضا و شرایط را برای ارتقاء صدای شما مهیا کنید نیز میتواند باعث بهتر شدن صدایتان شود. ثابت شده که ارتودنسی نه تنها تاثیر بدی روی صدای نازنین شما نخواهد گذاشت بلکه حتی میتواند آن را تا حد زیادی ارتقاء دهد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی اقساطی

آیا با اینویزلاین میتوان آواز خواند؟

اینوزیلاین ها یا (Invisalign) از محبوبترین دستگاه های ارتودنسی متحرک نامرئی هستند. این دستگاه ها با نام پلاک شفاف ارتودنسی نیز شناخته شده هستنند. و از انجایی که شفاف و همرنگ دندان هستند معمولا توسط بزرگسالان مورد استفاده قرار میگیرند. برخلاف ارتودنسی ثابت با بریس های فلزی که میتوانند کمی روی صحبت کردن و آواز خواندن تاثیر بدی بگذارند، اما ما چنین چیزی را در خصوص ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین ها نداریم. لابد میپرسید چرا؟ چون حتی اگر نتوانید با اینویزیلاین ها با تمام پتانسیل آوایی خود آواز بخوانید میتوانید حین تمرین آن ها را برداید و بلافاصله بعد از تمام شدن آواز خواندن، دوباره آن را سرجای خود بگذارید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 17 مهر 1400
بازدید : 378
نویسنده : mozhgan

چند هفته اول بعد از گذاشتن دستگاه های ارتودنسی بیشترین ناراحتی را تجربه خواهید کرد، به خصوص اگر دندانهای شما بسیار نزدیک به هم باشند یا به اصطلاح دندان های شما دچار شلوغی و کراودینگ باشند. زیرا قبل از نصب بریس ارتودنسی باید بین برخی دندان ها اسپیسر یا فضانگهدارنده قرار بگیرد که این میتواند کمی دردناک باشد. اما مراجعان و کسانی که تحت درمان هستند نباید زیاد نگران باشند زیرا این درد چندان دوام نخواهد داشت و معمولا بعد از چند روز برطرف میشود.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی دیمون چیست؟

درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد؟

مدت زمان درد ارتودنسی چندان زیاد نیست و نهایتا بعد از یک هفته شما هیچ دردی تجربه نمیکنید تا زمانی که دوباره برای تنظیم بریس ها به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. طی هر جلسه، این متخصص بریس های شما را دوباره تنظیم میکند و ممکن است دوباره درد ارتودنسی را تجربه کنید. البته تجربه همه افراد یکسان نیست و کمی متفاوت است.

چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم؟ 6 روش برای تسکین و درمان درد بعد از ارتودنسی

1.غذاهای نرم بخورید

خوردن غذاهای سخت نه برای دندان ها و نه برای اجزای مختلف بریس شما مناسب نیست.

2. از بی حس کننده کمک بگیرید

 یک راه ساده برای تسکین درد در روزهای اول بعد از ارتودنسی، مالیدن داروهای موضعی و بی حس کننده دهان است.

3. مسکن های بدون نسخه

گزینه دیگر تسکین درد ارتودنسی استفاده از داروهای بدون نسخه ضد درد است. اگر بعد از قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی خود همیشه احساس ناراحتی می کنید ، یک ساعت قبل از ویزیت شدن داروی ضد درد را مصرف کنید.

4. کمپرس یخ تهیه کنید

کمپرس یخ یا آب سرد باعث کاهش التهاب و بی حسی دهان می شود. بنابراین بعد از گذاشتن کمپرس روی لثه یا گونه ها احساس درد نمی کنید

5. از معجزه آب یخ غافل نشوید

اگر دارو در دسترس ندارید و یا نمیتوانید از کمپرس یخ استفاده کنید دست کم یک لیوان آب یخ درست کنید و برای چند دقیقه در دهان خود قرار داده و در تمام دهان خود بچرخانید. اب یخ فضای داخلی دهان را کمی بیحس میکند و میتواند درد را تسکین دهد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دو دندان جلو

6. موم ارتودنسی بگیرید

در همان جلسه که ارتودنسی ثابت شما انجام میشود احتمالا متخصص ارتودنسی به شما مومی میدهد که میتواند مانع از تحریک لثه ها و داخل دهانتان با بریس میشود. موم را به بخش های تیز بریس بمالید تا پوششی بین بخش زبان، لثه و فضای داخلی لپ های شما با بریس ها شو

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی( دندانپزشکی کوددکان، ایمپلنت دندان، بریج دندان و....) نیز می توانید به سایت دندان دندانپزشکی ارتودنسی مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 17 مهر 1400
بازدید : 356
نویسنده : mozhgan

اگر به دنبال راهی کم هزینه تر برای زیبا کردن لبخند خود هستید، و می‌خواهید یک طرح لبخند بی نقص داشته باشید، میتوانید روی روکش کامپوزیت حساب کنید. شاید نگاه ها و تمایلات بیشتر افراد به لمینت دندان باشد، اما واقعیت این است که هزینه تمام شده لمینت بالا است. و کسانی که توانایی پردخت هزینه آن را ندارند، باید به دنبال یک روش جایگزین برای بهبود طرح لبخند و ترمیم دندان خود باشند.

بیشتربخوانید.... ارتودنسی تک فک

ترمیم دندان و اصلاح طرح لبخند با روکش کامپوزیت

درست به مانند همه انواع ونیرها، استفاده از روکشهای کامپوزیت ونیر نیز برای دو هدف زیر مرسوم است:

  • ایجاد تغییرات کلی در ظاهر دندان ها
  • تغییر نسبی شکل و ترمیم دندان 
  • بهبود رنگ

نکته:

هرچند که اغلب برای اصطلاح و بهبود طرح لبخند از روکش دندان از جنس سرامیک بهره گرفته میشود، میتوان به راحتی از اواع کامپوزیتی نیز به همین منظور استفاده کرد. شما میتوانید به تناسب رنگ پوست و سایر ویژگی های چهره خود، بهترین نوع کامپوزیت با رنگ مناسب را برای زیباسازی لبخند خود انتخاب کنید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان

تفاوت اجرای لمینت دندان با روکش 

نصب و اعمال لمینت دندان ، نیازمند چندین مرحله مهم و حساس است، که باید با دقت هرچه تمامتر انجام شود. در مقایسه با لمینت، معمولا کامپوزیتها نیازمند زمان زیادی نیستد و خوشبختانه ساختار دندان چندان دستکاری نمیشود.  در این درمان ترمیمی، دندان تراش نمیخورد و از حجم آن کاسته نمیشود، بلکه به راحتی بر روی سطوح دندان چسپانده میشود. به عبارتی این روش ترمیم دندان معمولا نسبتا سریع و بدون دردسر است.

کامپوزیت دندان برای چه مواردی استفاده می شود؟

دندانپزشکان از این متد درمانی برای برطرف کردن مشکلات زیر استفاده میکنند:

  • لکه دار شدن دندان ها یا تغییر فاحش رنگ آن ها
  • دندانهایی که کج شده اند
  • ترمیم ترک برداشتن یا خوردشدکی جزئی تا متوسط دندان
  • کاهش فاصله مابین دندان ها یا از بین بردن این فاصله

نکته:

برای حل مشکلات اساسی تراز دندان ها و پر کردن فاصله های زیاد بین دندان ها از روش های بهینه و تخصصی تری مثل ارتودنسی دندان (ارتودنسی ثابت و یا ارتودنسی نامرئی) استفاده میشود.

کامپوزیت دندان تا چه مدت ماندگار خواهد بود؟

عوامل متعددی وجود دارد که که روی دوام و ماندگاری این درمان تاثیر میگذارند. برخی از این وامل عبارتند از:

  • میزان توجه شخص به بهداشت دهان و دندان و مراقبت از آن
  • جنس، نوع و نحوه نصب کامپوزیت
  • سبک زندگی و نوع رژیم غذایی شخص

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سایر خدمات دندانپزشکی(جراحی فک ، درمان ریشه، دندانپزشکی بارداری ، کودکان و...) می توانید به سایت دانستنی های ارتودنسی ما مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 17 مهر 1400
بازدید : 361
نویسنده : mozhgan

علاوه بر ناهنجاری‌هایی که در رشد طبیعی دندان‌ها به وجود می‌آید، چندین عامل دیگر هم می‌توانند باعث بروز دیاستما یا همان فاصله بین دندان ها شوند که مهم‌ترین آنها از نظر بهترین متخصص ارتودنسی عبارتند از:

  • ناهماهنگی در اندازه دندان‌ها و فک
  • افتادن دندان‌ها
  • ساختار غیر طبیعی استخوان فک
  • گاز گرفتن لب‌ها
  • زبان زدن به دندان‌ها
  • بزرگ بودن لگام لب
  • لگام زبانی

بیشتربخوانید... ارتودنسی قبل از جراحی فک

روش‌های موجود برای رفع فاصله بین دندان‌ها

ارتودنسی

روش‌های جدید درمان ارتودنسی اغلب برای اصلاح موقعیت دندان‌هایی که دچار انحراف یا شلوغی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن از ارتودنسی برای رفع فاصله بین دندان ها و اصلاح ناهنجاری‌های فک و دندان استفاده می‌شود. بعضی از کارآمدترین روش‌های ارتودنسی دندانهای فاصله دار، عبارتند از:

  • ارتودنسی لینگوال
  • ·         ارتودنسی ثابت و متحرک
  • ارتودنسی نامرئی
  • ردیف کننده‌های (الاینرها) شفاف
  • ردیف کننده‌های متحرک

باندینگ (کامپوزیت)

در سال‌های اخیر، روش باندینگ به عنوان یک روش بسیار کارآمد جهت از بین بردن فاصله بین دندان‌ها شناخته شده است. باندینگ در صورتی می‌تواند بهترین گزینه درمانی برای شما باشد که:

  • بخواهید هر چه سریع‌تر به نتیجه برسید.
  • به دنبال روشی ارزان‌تر و دارای خاصیت تهاجمی کمتر نسبت به ونیر و روکش دندان باشید.
  • مشکلات دیگری از نظر زیبایی دندان‌ها هم داشته باشید که بتوان آن را با استفاده از باندینگ برطرف کرد.
  • ترجیح می‌دهید از روشی استفاده کنید که نتایج آن برگشت‌پذیر و قابل اصلاح باشد.

ونیر و روکش‌های پورسلاین

ونیر‌های پورسلاین از نظر زیبایی و شکل ظاهری، خیلی بهتر از باندینگ هستند. ونیر در صورتی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد که:

  • زیبایی ظاهری در مقایسه با هزینه درمان، اولویت بیشتری برای شما داشته باشد.
  • با تراشیدن یا برداشتن قسمتی از مینای دندان خود در صورت لزوم، مشکلی نداشته باشید.
  • نخواهید که از باندینگ به خاطر حساسیت در برابر ترک خوردن و شکستن و نیز از روکش به خاطر بالا بودن هزینه آن استفاده کنید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پلاستیکی

روکش و پُل

علی‌‌رغم آنکه روکش‌ها می‌توانند نتایج خیلی خوبی از نظر زیبایی دندان به دنبال داشته باشند، اما معمولاً برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها از این روش استفاده نمی‌شود. زیرا برای جایگذاری روکش بر روی دندان لازم است که قسمت قابل توجهی از ساختار طبیعی مینای دندان تراشیده شود. اما در موارد خاصی که خود مینای دندان به شدت آسیب دیده باشد، این روکش‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای درمان آن باشند و حالت ظاهری ظریف و زیبایی هم برای دندان ایجاد می‌کند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 17 مهر 1400
بازدید : 356
نویسنده : mozhgan

صرف نظر از استفاده روش‌های ارتودنسی ثابت یا بریس های متحرک در طول دوره درمان ارتودنسی، مهم است که رژیم غذایی فرد برای حفظ سطح بهینه سلامت دهان و دندان مناسب باشد. به هر حال باید توجه داشته باشید استفاده از برخی بریس های ارتودنسی می‌تواند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دشوار کند. به این ترتیب به منظور دستیابی به بهترین نتایج ممکن، لازم است علاوه بر رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان، در مورد تغذیه در ارتودنسی نیز مراقبت کافی وجود داشته باشد. با بهترین متخصص ارتودنسی همراه باشید.

توصیه‌های مناسب برای حفظ سلامت و ایمنی بریس ها

همواره در این رابطه به افراد توصیه می‌شود غذای خود را به دقت بجوند، به مقدار مناسب غذا در دهان خود بگذارند و پس از مصرف غذا مسواک بزنند. سایر توصیه‌های مفید در مورد تغذیه در ارتودنسی به شرح زیر هستند:

  • میوه‌های سفت مثل سیب را به بخش‌های کوچک تکه کرده و آن را به صورت غوطه ور در ماست یا کرم شکلات مصرف کنید
  • تکه‌های کوچک سیب را با کره بادام زمینی مصرف کنید.
  • از پنیر و بیسکویت نرم استفاده کنید
  • تکه‌های نان یا سبزیجات خام را با قرار دادن آنها در آب نرم کنید تا به این ترتیب جویدن و بلعیدن آنها ساده شود
  • میوه‌های نرم مثل توت فرنگی، کیوی، موز، پرتقال، یا نارنگی مصرف نمایید
  • ماست چرب بدون شکر مصرف کنید

با کمی خلاقیت، برنامه ریزی و اشتیاق می‌توانید تغییرات شگرف در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. به این ترتیب استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و خوشمزه در طول درمان ارتودنسی دندان برای شما ساده خواهد بود.

در اکثر مواقع در طول درمان ارتودنسی شما می‌توانید غذاهای مورد علاقه خود را مصرف کنید، اما مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پس از هر بار صرف غذا در زمان انجام ارتودنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی خانگی

تغذیه در هنگام استفاده از بریس های متحرک

معمولاً به افراد بیمار توصیه می‌شود از ارتودنسی متحرک در طول 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته استفاده کنند و این شرایط شامل زمانی است که فرد در حال غذا خوردن می‌باشد. هنگامی که فرد بیمار به این بریس ها عادت نماید، می‌بایست بتواند از آنها در هنگام غذا خوردن به صورت عادی استفاده کند. در واقع لوازم ارتودنسی متحرک نباید در هنگام غذا خوردن از دهان خارج شوند. هر چند انجام این کار ممکن است در ابتدا دشوار باشد، با گذشت زمان و عادت کردن فرد انجام آن به تدریج ساده تر خواهد شد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ژنژیوکتومی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 17 مهر 1400
بازدید : 357
نویسنده : mozhgan

قبلاً تمام مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها و نیز نارسایی‌های اسکلتی مربوط به آنها فقط با روش‌های ارتودنسی دندان درمان می‌شدند تا به این ترتیب بتوان صرف نظر از وضعیت استخوان فک به بهترین نتایج درمانی در ارتباط با نحوه قرارگیری دندان‌ها در کنار یکدیگر دست پیدا کرد. در اصطلاح به این روش درمان ارتودنسی کامفولاژ گفته می‌شود.  با بهترین متخصص ارتودنسی همراه باشید.

جراحی ارتوگناتیک چیست؟

جراحی ارتوگناتیک یا جراحی ارتودنسی زیبایی دندان یک عمل جراحی است که بر روی یک فک یا هر دو فک بیمار انجام شده و به این ترتیب موقعیت استخوان فک اصلاح می‌شود. از طریق این عمل جراحی اصلاح موقعیت فک امکان‌پذیر شده و نیز هماهنگی بین اجزای صورت افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب با حرکت استخوان فک به سمت جلو یا عقب، بالا یا پایین، یا با چرخش استخوان فک، بافت نرم صورت در ناحیه چانه، گونه‌ها، لب‌ها و نوک بینی نیز بر این اساس اصلاح می‌شوند. در حقیقت، هنگامی که استخوان فک در موقعیت مناسب قرار گرفت، هماهنگی ایجاد شده بین اجزای صورت در نتیجه عمل جراحی باعث می‌شود ظاهر فرد نیز زیباتر و جذاب تر از قبل شود.

مزایای عمل جراحی ارتوگناتیک

ارتودنسی ارزان جراحی فک یا عمل جراحی ارتوگناتیک برای حرکت دادن دندان‌ها و استخوان فک به سمت موقعیت مناسب و دستیابی به نتایج زیبایی و عملکردی و نیز بازیابی سلامتی فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. علیرغم اینکه هدف اصلی این جراحی بهبود وضعیت قرار گرفتن دندان‌ها بر روی یکدیگر و نیز زیبایی اجزای صورت می‌باشد، بعضی بیماران علاوه بر این موارد پس از درمان با بهبود در وضعیت صحبت کردن و حتی خوابیدن خود در نتیجه باز شدن مسیر عبور هوا از بینی، مواجه می‌شوند. به این ترتیب نتایج عمل جراحی ترمیمی می‌تواند برای شما شگفت انگیز بوده و بر بسیاری از جنبه‌های زندگی شما برای تمام عمر تاثیر مثبت داشته باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی چند دندان

چه زمان لازم است از عمل جراحی ارتوگناتیک استفاده شود؟

افراد در سنین بین 18 تا 45 سالگی بهترین گزینه برای استفاده از این عمل جراحی هستند. این عمل جراحی می‌بایست در بهترین حالت پس از سن 18 سالگی انجام شود تا از توقف رشد فک فرد اطمینان حاصل شده باشد. با این وجود، این عمل جراحی ممکن است در موارد نادر بر روی کودکان زیر 18 سال نیز انجام می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 17 مهر 1400
بازدید : 353
نویسنده : mozhgan

به منظور دستیابی به موفقیت در جراحی ایمپلنت دندانی، بیمار باید تمام دستورالعملهایی که از جراح خود برای مراقبتهای پس از عمل دریافت می کند را بدقت دنبال نماید.

درمان با ایمپلنت دندان در دو مرحله انجام می گردد در مرحله اول قرار دادن ایمپلنت و در مرحله ی دوم بارگذاری اباتمنت و تاج می باشد. مر حله دوم پس از چند هفته یا چند ماه از قرار دادن ایمپلنت دندانی انجام شود.

بیشتربخوانید... فواید ارتودنسی دندان

مراقبتهای پس از جراحی

استراحت: بیمار باید بعد از عمل جراحی ایمپلنت استراحت کرده و فعالیت بدنی خود را محدود کند. از انجام تمرینات ورزشی شدید تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندانی بپرهیزد.

بیشتربخوانید... عوارض ارتودنسی

تورم: تورم ممکن است بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندانی رخ دهد، این یک اتفاق عادی پس از جراحی ایمپلنت دندانی است. ورم در ناحیه ی عمل، بعد از یک یا دو روز برجسته تر می شود اما پس از ۴۸ ساعت، کاهش خواهد یافت.

دارو: داروهای مسکن برای کاهش درد به طور منظم به مدت ۲ روز باید مصرف شوند. اگر آنتی بیوتیک برای شما تجویز شده است، بر طبق دستور تا انتها آنتی بیوتیکها را مصرف کنید.

 بهداشت دهان: موفقیت عمل جراحی ایمپلنت وابسته به بهداشت دهان و دندان بیمار است. بیمارنباید از مسواک و نخ دندان در روز اول پس از عمل جراحی استفاده کند، دهان خود را نشوید یا تف نکند. دهان خود را به مدت ۲ روز با شدت نشوید. از آب نمک رقیق برای شستشو و خارج کردن بقایای مواد غذایی از دهان استفاده کند.

غذا خوردن: بعد از جراحی ایمپلنت بیمار باید از خوردن هر نوع ماده ی غذایی تا زمانی که اثر بی حسی موضعی از بین نرفته است، اجتناب کند. حداقل تا ۳ ساعت پس از عمل از خوردن غذاهای سفت و شستشوی دهان با مایعات گرم اجتناب کنید، حتی المقدور دهان بسته بماند.

مایعات:مایعات خنک بمقدار زیاد باید در اسرع وقت مصرف شود. توصیه می شود که ۶-۸ لیوان آب در طول ساعات باقی مانده از روز، بعد از عمل بنوشید.

خونریزی:مقداری نشت خون برای ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی طبیعی است. برای کنترل خونریزی، بیمار می تواند یک گاز استریل را برای ۳۰ دقیقه در محل جراحی مانند شکل زیر فشار دهد.

سیگار کشیدن:سیگار کشیدن بهبود و ترمیم را به تاخیر می اندازد.

منبع: دانستنی های ارتودنسی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 353
نویسنده : mozhgan

اول از همه باید بدانید که منظور از پالاتال همان سقف دهان یا کام شما است. و یک پالاتال اکسپندر یا همان وسیع کننده به دستگاهی گفته میشود که سقف دهان شما را وسیع و پهن  تر از آنچه که هست میکند. برخی از افراد (معمولا بچه ها) بنا به دلایلی سقف دهان کوچکی دارند که منجر به بروز انواع ناهنجاری های فکی (مال اکلوژن) میشود. ناهنجاری های فکی نیز خودشان باعث بروز مشکلاتی مثل دشواری در تکلم و جویدن و زشت شدن ظاهر افراد میشوند. متخصصان ارتودنسی با کمک یک پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام کاری میکنند که این مشکلات حل شده و یا دیگر به وجود نیایند. از این وسیله معمولا پیش از سن بلوغ و در زمانی که هنوز فک ها و سقف دهان به طور کامل  رشد نکرده اند استفاده میشود تا به تدریج باعث پهن شدن کام دهان شوند.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی چقدر درد دارد؟

چه زمانی به یک وسیع کننده ارتودنسی نیاز دارید؟ 

معمولا در سه وضعیت یا شرایط مختلف متخصصان ارتودنسی ترجیح میدهند برای برطرف کردن و یا اصلاح ناهنجاری فکی و دهانی از پالاتال اکسپندرها استفاده کنند.

موقعیت اول: کراس بایت

زمانی است که شخص کراس بایت خفیف تا شدید دارد. یعنی زمانی که فک های بالا و پایین با هم هم تراز نیستند و باعث میشود دندان های جلویی یکی از فک ها، دندان های جلویی دیگری را بپوشاند.

موقعیت دوم: کراودینگ دندان

زمانی که ازدحام دندان ها در دهان زیاد است یا به اصطلاح دهان شلوغ است یا کراودینگ وجود دارد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که فک ها کوچک است یا دندان ها بزرگند و وقتی جوانه میزنند فضای کافی برای قرار گیری ندارند. بنابراین دندان ها هر کدام به یک سمت متمایل میشوند. اگر کودکی فک کوچک داشته باشد، یک متخصص ارتودنسی خوب میتواند با کمک وسیع کننده کام کاری کند که تا قبل از رویش دندان دائمی فضای کافی برای آن ها ایجاد شود.(برای اشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی در کلینیک مراجعه کنید.)

موقعیت سوم: دندان نهفته

زمانی که دندان نهفته وجود داشته باشد و بنا به دلایلی نتواند جوانه بزن نیز مشکلاتی برای شخص به وجود خواهد آمد. متخصص ارتودنسی سنتی میتواند با کمک  پالاتال اکسپندرها فضای لازم برای دندان های نهفته یجاد کند تا بدون کشیدن و در اوردن دندان مشکل را حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های ارتودنسی و دندانپزشکی (دندانپزشکی کودکان،جراحی فک ، ایمپلنت دندان و ....) نیز می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 360
نویسنده : mozhgan

شایع ترین مشکلات قابل حل با ارتودنسی ، مال اکلوژن(malocclusion) یا مشکلات بایت است که اغلب مشکلی ژنتیکی می باشد. مشکلات بایت همچنین می توانند نتیجه ی مکیدن شست یا انگشتان، تنفس از راه دهان، بیماری های دندان، بلعیدن غیر طبیعی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، افتادن دندان های شیری زودتر یا دیرتر از موعد، حوادث یا تغذیه ی نامناسب باشند. ضربه به دهان یا بیماری های دیگر مانند نواقص مادرزادی نیز می توانند منجر به مشکلات ارتودنسی شود. اما شایع ترین مشکلات قابل حل با ارتودنسی(ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی و...) که اغلب کودکان و بزرگسالان را درگیر می کند، کدام است؟ در ادامه به ۵ مشکل شایع که ارتودنسی قادر به درمان آنهاست می پردازیم:

بیشتربخوانید: دانستنی های ترمیم و زیبایی دندان

۱-  عدم تناسب صحیح استخوان های فک: 

علائم این مشکل می تواند پیچیده و متفاوت باشد؛ این علائم شامل دردناک و حساس شدن استخوان فک، درد در نواحی اطراف گوش، درد مداوم در کل صورت، دشواری هنگام جویدن و باز کردن کامل دهان، صدا دادن یا قفل شدن فک که باز یا بسته کردن دهان را مشکل می کند.

۲-   دندان های نامرتب و نامتناسب: 

این مشکل یکی از مشکلات مال اکلوژن محسوب می شود که در صورت درمان نشدن می تواند عوارض جدی را به دنبال داشته باشد.

3- اختلال در سلامت فرد که می تواند با ارتودنسی درمان شود

بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها مشکلات قابل حل با ارتودنسی مشکلات مربوط به دندان افراد می شود. با اینکه ارتودنسی، نوعی درمان دندانی است اما می تواند شرایط و بیماری های دیگری را نیز بهبود بخشد.

بیشتربخوانید... فرق کامپوزیت ونیر و لمینت دندان

4- سر درد و گردن درد

سر و گردن شامل شبکه ی پیچیده و در عین حال ظریفی از استخوان ها، مفاصل، ماهیچه ها و تاندون ها است که باید به صورت هماهنگ برای عملکردی مهم با هم کار کنند. هر اختلال و ناهماهنگی در این شبکه موجب سردرد و گردن درد های مزمن می شود. اگر دچار سردرد یا گردن درد های مکرر می شوید که با مصرف دارو های مسکن از بین نمی رود، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی کودکان

5- اختلالات مفصل گیجگاهی_فکی

مفصل گیجگاهی_فکی (TMJ: The temporomandibular joint)فک پایین را به پایه ی جمجمه متصل می کند و نقش اصلی را در عملکرد جویدن دارد. در صورتی که دچار درد یا بی حسی در فک، درد در اطراف گوش، دشواری یا درد در هنگام جویدن یا قفل شدن مفصل فک شُدید، درمان های ارتودنسی می توانند فک را به موقعیت صحیح خود بازگردانند و این علائم را تسکین دهند. درمان این شرایط بسیار حائز اهمیت است زیرا عدم درمان آنها ممکن است منجر به آسیب جدی و فرسایش دندان ها شود.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 350
نویسنده : mozhgan

امروزه نیمی از جمعیت جهانی دوست دارند که نوشیدنی های شیرین بنوشند. این احتمال وجود دارد که نوشیدنی آنها سودا باشد. نوشابه های دارای قند بالا اغلب با چاقی و دیابت نوع 2 و یا افزایش وزن همراه هستند. اما نوشیدنی گاز دار شیرین می تواند علاوه بر موارد بالا بر روی لبخند شما نیز تاثیر بگذارد. آنها به طور بالقوه می توانند منجر به پوسیدگی های کوچک و حتی پوسیدگی های قابل مشاهده شوند.

بیشتربخوانید... پرکردگی و ترمیم دندان

فرسایش و پوسیدگی دو آسیب نوشابه های سودا 

دو اثر اصلی نوشابه های سودا بر روی دندان های ما فرسایش و پوسیدگی است.

فرسایش

هنگامی که اسیدها یی که در نوشیدنی های گاز دار وجود دارند بر روی مینای دندان می نشینند ، فرسایش شروع می شود. مینای دندان لایه محافظ دندان های شما است. اسیدهای موجود در نوشیدنی ، سختی این لایه محافظ را کاهش می دهند.

پوسیدگی ها

نوشیدنی های سودا همچنین می توانند لایه بعدی یعنی عاج و حتی پرکردگی های کامپوزیت را تحت تاثیر قرار دهند. زیرا در اثر آسیب نوشابه های سودا به مینای دندان ، اکنون دندان مستعد پوسیدگی شده است. پوسیدگی ، در طول زمان در افرادی که به طور منظم از این نوشیدنی ها استفاده می کنند ، توسعه پیدا می کند. اگر ما در این مدت بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنیم ، ممکن است آسیب های زیادی به دندان های ما و حتی به جایگزین ها دندان (بلیچینگ دندان، ایمپلنت دندان ، بریج دندان و..) وارد شود.

آسیب نوشابه های سودا با داشتن بریس ارتودنسی

در حالی که شما از بریس ارتودنسی استفاده می کنید باید از تعدادی غذاها و نوشیدنی ها در حین این درمان اجتناب کنید. در این میان نوشیدنی سودا بدترین آنها است. به طور فنی ، می توان گفت با داشتن بریس هر چیزی که می خورید در بند است. قطعا شما قبل از اینکه به درمان ارتودنسی رو بیاورید متخصص ارتودنسی شما از مضرات این نوشیدنی برای دندان ها توصیه هایی کرده است.(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.

چگونه نوشیدنی های گاز دار به لبخند شما آسیب می رساند؟

آسیب نوشابه های سودا به دندان ها یک تهدید دو گانه است. در ابتدا سودا حاوی مقدار زیادی اسید است. این اسید باعث می شود تا ویتامین ها و مواد معدنی ضروری که برای دندان های شما ضروری است به مینای دندان شما نرسد.

بیشتربخوانید... دانستنی های ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 343
نویسنده : mozhgan

درمان ریشه دندان یا روت کانال که تحت عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته شناخته می شود، یک روش درمانی در دندانپزشکیترمیمی است که به از بین بردن و تخلیه  عفونت داخل دندان اشاره دارد

درمان کانال ریشه چیست؟ 

دندان از دو بخش اصلی شکل گرفته است، یکی تاج دندان که همان بخش سفید رنگ است و دیگری ریشه دندان که به استخوان فک جوش خورده است. ما در این مقاله تنها با ریشه کانال سروکار داریم.

پالپ دندان چگونه آلوده میشود؟

همانطور که گفته شد روت کانال به آلوده یا عفونی شدن پالپ دندان گفته میشود و نیازمند درمان فوری است. درمان این مشکل نیز تمیز و خارج کردن محتویات زنده داخل ریشه دندان است.

مراحل روت کانال: درمان ریشه چند مرحله دارد؟

  • تمیز کردن کانال ریشه
  • پر کردن ریشه کانال
  • افزودن تاج یا پر کننده دندان

آیا درمان ریشه درد دارد؟

یکی از ترس های بزرگ در مورد این نوع درمان، دردناک بودنش است. اما حقیقت این است که اگر درمان توسط یک دندانپزشک مجرب و حرفه ای نجام شود درد یا به شدت کم میشود یا اصلا دردی تجربه نخواهد شد. دردی که حین عمل احساس می شود معمولا ناشی از وجود عفونت است و ربطی به خود درمان ندارد زیرا اصولا روت کانال دردناک نیست زیرا شخص بیحس میشود آنگاه عمل آغاز میشود.

بیشتربخوانید... ترمیم دندان پوسیده

اگر مشکل جدی باشد درمان ریشه فایده ندارد

برخی بیماران ترجیح میدهند به جای انجام درمان ریشه، به طور کلی از خیر دندان بگذرند و آن را کشیده و خارج کنند. در این مواقع احتمالا عفونت بسیار شدید است و یا به دندان آسیب جدی وارد شده که دیگر قابل حفظ شدن نیست یا حفظ آن ارزشی برای بیمار ندارد.

مشکلات کشیدن دندان

با این وجود، کشیدن دندان ممکن است باعث کج شدن سایر دندان ها شود. برای بروز این مشکل یا باید دندان جایگزین بگذارید یا تن به درمان ارتودنسی دهید. برخی از روش ها جایگزین دندان عبارتند :

هزینه درمان ریشه چقدر است؟

هزینه درمان های مختلف دندانپزشکی متفاوت است، اما هزینه درمان ریشه آنقدرها هم زیاد نیست و اگر مشکل روت کانال دارید بهتر است بدون توجه به هزینه آن را انجام دهید. اگر نخواهید این درمان را انجام دهید و قصد کشیدن دندان داشته باشید به مراتب هزینه های شما بالا میرود. زیرا برای پر کردن جای خالی آن نیازمند ایمپلنت ارتودنسی هستید که هزینه این دو درمان زیاد است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی( ارتودنسی دندان، لمینت دندان،جراحی فک و....) می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 341
نویسنده : mozhgan

اینویزیلاین یا یکی از ابزارهای ارتودنسی موسوم به الاینر هستند که برای تراز کردن دندان ها نامرتب از آن ها استفاده می‌شود. به اینویزیلاین در اصطلاح دندانپزشکیارتودنسی (ارتودنسی نامرئی) گفته می‌شود. ارتودنسی نامرئی هم برای نوجوانان و هم برای بزرگسالانی که به دنبال صاف کردن دندان های خود هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد..

 شما باید به صورت تمام وقت از این الاینرها استفاده کنید 

نحوه استفاده از ارتودنسی نامرئی بسیار آسان است. اما باید بدانید که استفاده از این  الاینرها باید به صورت تمام وقت باشد. برای اینکه اینویزیلاین وظیفه خود را به درستی انجام دهد، شما باید هر روز حداقل 20 تا 22 ساعت مطابق دستور متخصص ارتودنتیست خود از آن ها استفاده کنید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت فک بالا

صحبت کردن در ابتدای استفاده از ارتودنسی نامرئی دشوار است

تا قبل از اینکه به داشتن اینویزیلاین عادت کنید در آغاز با مشکل در سخن گفتن روبرو خواهید بود. برای مثال ممکن است که به درستی نتوانید برخی از حروف را ادا کنید و یا حین صحبت کردن صورت بزنید.

ممکن است این روش ارتودنسی برای شما مناسب نباشد

اینویزیلاین برای برطرف کردن مشکلات ارتودنسی جزئی یا متوسط ​​یک انتخاب عالی است. اما اگر مشکل تراز دندان های شما شدید باشد بهتر است دور ارتودنسی نامرئی را خط بکشیدباید پس از صرف هر وعده غذایی مسواک بزنید همانطور که اشاره شد برای صرف غذا و مسواک زدن، باید این الاینرها را از روی دندان ها برداشت. زیرا نمی‌توان با وجود آن‌ها غذا جوید و یا مسواک زد. اگر پس از صرف غذا، دندان های خود را مسواک نزنید و آن ها را تمیز نکنید، مواد غذایی که در لابلای دندان ها و لثه شما گیر کردند وارد اینویزیلاین می‌شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی یا کامپوزیت

اینویزیلاین ها می‌توانند به راحتی کثیف و لکه دار شوند

ارتودنسی نامرئی مستعد لکه دار شدن است و برخی نوشیدنی ها می‌توانند باعث تغییر رنگ این الاینر ها شوند. بنابراین شما باید مصرف برخی از این نوشیدنی ها را محدود کنید و سعی کنید حین نوشیدن این مایعات از اینم الاینرها استفاده نکنید.

باید از خیر میان‌وعده های زیاد بگذرید

 تصور اینکه پس از مصرف هر وعده غذایی و یا ماده خوراکی دیگر باید مسواک بزنید واقعا خسته کننده و ملال آور است. بنابراین باید از خیر میان وعده های زیاد بگذرید

استفاده از ارتودنسی نامرئی بسیار راحت است!

الاینرهای اینویزیلاین معمولاً به راحتی روی دندان ها قرار می‌گیرند. فقط باید توجه کنید که ممکن است پس از تعویض آن ها، کمی احساس ناراحتی کنید، اما برای بیشتر افراد این امر چندان مهم نیست. اگر فکر می کنید ارتودنسی نامرئی ممکن است انتخاب درمانی مناسب برای مرتب کردن و یا صاف کردن دندان های شما باشد، حتما برای مشاوره به نزد یک متخصص ارتودنسی حرفه ای مراجعه کنید.

بیشتربخوانید... دانستنی های دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 334
نویسنده : mozhgan

ارائه دادن اطلاعات و آگاهی

اگر اطلاعات و آگاهی‌های لازم در مورد کل فرایند درمان، به خوبی به فرزندان منتقل شود، احتمال مقاومت در برابر استفاده از بریس‌ها کاهش خواهد یافت. متخصص ارتودنسی مناسبی را انتخاب کنید که مایل باشد به خوبی با فرزند شما همکاری داشته باشد. پزشک باید کل فرایند درمان را به خوبی برای فرزندتان توضیح دهد و تمام نگرانی‌های او را رفع نماید. کسب اطلاعات لازم می‌تواند اضطراب کودک شما را کاهش دهد.

مثبت بودن

به طور طبیعی بسیاری از والدین نسبت به ارتودنسی دندان حس مثبتی دارند، اما مهم است به یاد داشته باشید که نگرش‌های ما مسری هستند. اگر پسر یا دختر شما این حس را دریافت کند که شما از انجام ارتودنسی آن‌ها حس خوبی دارید و خوشحال هستید، نسبت به‌ کل فرایند درمان حس خوبی خواهند داشت. برای فرزند خود تکرار کنید که نتیجه نهایی درمان بسیار سودمند است و ارزشش را دارد. حتی اگر نتیجه درمان را پی گیری نمی‌کنید، حتماً بر روی صورت خود لبخند داشته باشید. این امر واقعاً تفاوت ایجاد می‌کند، نگرانی و اضطراب کودک شما را کاهش می‌دهد.

به فرزندتان کمک کنید تا با این مسئله کنار بیاید

ممکن است فرزند شما در مواجه با سایر همکلاسی‌ها با مشکل روبه‌رو شود. بهترین توصیه‌ای که می‌توانید برای فرزند خود داشته باشید این است که اعتنایی به حرف دیگر دانش آموزان نداشته باشد و آن‌ها را نادیده بگیرد. برای فرزند خود توضیح بدهید که او اولین فردی نیست که در مدرسه از بریس ارتودنسی استفاده می‌کند و مسلماً آخرین فرد هم نخواهد بود.

بیشتربخوانید... دستگاه های فانکشنال

در انتخاب غذا به آن‌ها کمک کنید

احتمالاً متخصص ارتودنسی فهرستی از غذاها را به شما ارائه می‌دهد که باید در طول درمان فرزند خود از آن‌ها اجتناب شود. از جمله غذاهای چسبنده مانند آدامس، میوه‌های خشک، شکلات و آب‌نبات‌ها، زیرا ممکن است آن‌ها به بریس‌ها بچسبند و پاک کردنشان دشوار باشد.

بیشتربخوانید... تفاوت ریتینر و اینویزیلاین

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان‌ها

اگرچه معمولاً از هر دو نوع بریس‌های متحرک و ثابت در درمان ارتودنسی ارزان استفاده می‌شود، اما معمولاً بریس‌های ثابت نتیجه بهتری دارند، چرا که نیروی آن‌ها برای اصلاح دندان‌ها و فک پیوسته و ثابت است. با این‌ وجود، هنگام استفاده از بریس‌های ثابت، لازم است بهداشت دهان و دندان‌ها به خوبی رعایت شود، زیرا احتمال دارد که پلاک و باقی‌مانده غذاها در بریس‌ها به دام افتاده و باعث ایجاد مشکلات دیگری ازجمله: پوسیدگی و لکه‌دار شدن دندان‌ها شود.

بیشتربخوانید... دانستنی های ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 355
نویسنده : mozhgan

یکی از کاربردهای ارتودنسی، درمان اورجت می‌باشد. مشکل اورجت که به عنوان پیش آمدگی دندان‌های فک بالا نیز شناخته می‌شود، در عمل باعث می‌شود دندان‌های فک پایین در دهان عقب‌تر از دندان‌های فک بالا باشند. این شرایط می‌تواند مشکلاتی را در ارتباط با قرارگیری مناسب دندان‌ها بر روی یکدیگر و نیز فرآیند جویدن غذا ایجاد کرده و در صورت ادامه یافتن، درد دندان یا فک را برای فرد به همراه داشته باشد. علاوه بر این، با توجه به اینکه افراد دچار پیش آمدگی دندان‌های فک بالا اغلب ظاهر غیر جذاب دارند، این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد شرایط اجتماعی منفی برای زندگی فرد شود. به این ترتیب با شناخت بهتر دلایل ایجاد اورجت و اطلاع از روش‌های درمانی آن توسط بهترین متخصص ارتودنسی، می‌توان از استراتژی‌های درمانی موثر برای رفع این مشکل استفاده کرد.

دلایل پیش آمدگی دندان‌های فک بالا

  • مشکلات فک
  • مشکلات مربوط به انحراف دندان‌ها
  • مشکلات مربوط به طول تاج دندان
  • عادت‌های بد
  • ازدحام دندان‌ها

درمان پیش آمدگی دندان‌ها روی فک بالا

درمان ارتودنسی

در بعضی بیماران پیش آمدگی شدید دندان‌های فک بالا به خاطر مشکلات فک یا از دست دادن دندان‌ها نیست، بلکه در واقع قرارگیری نامناسب دندان‌های عقب دهان و موقعیت نامناسب آنها باعث ایجاد این مشکل شده است. برای این افراد، درمان ارتودنسی (ارتودنسی متحرک) به تنهایی می‌تواند یک انتخاب ایده آل برای حل مشکل ایجاد شده باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پشت دندان

ارتودنسی به همراه کشیدن دندان

یکی از روش‌های درمان معمول برای اصلاح مشکل اورجت، ایجاد فضای کافی در تاج دندان بر روی فک با کشیدن دندان‌های آسیاب کوچک و جمع کردن دندان‌های جلوی دهان می‌باشد.

ارتودنسی به همراه جایگزینی دندان‌ها

پیش آمدگی شدید دندان‌ها گاهی اوقات به خاطر مشکلات اسکلتی در نتیجه رشد نامناسب آرواره یا کوتاه بودن طول تاج دندان به دلیل از دست دادن بعضی دندان‌ها همچون دندان آسیاب کوچک دوم در دهان ایجاد می‌شود. در این روش به جای کشیدن دندان‌ها و جمع کردن ناحیه جلوی آرواره، از درمان ارتودنسی دندان بزرگسالان برای باز کردن فضای مناسب در دهان برای جایگزینی دندان‌های از بین رفته استفاده می‌گردد.

جراحی ارتودنسی

این روش برای افرادی مناسب است که با مشکلات خاص در ارتباط با رشد آرواره و فک مواجه باشند. به این ترتیب برای درمان این افراد از عمل جراحی به منظور رفع مشکل پیش آمدگی دندان‌ها بر روی فک بالا استفاده می‌گردد.

ایجاد شرایط دوگانه برای قرار گرفتن دندان‌ها بر روی یکدیگر

این روش درمانی یک روش غیر معمول است اما می‌تواند برای بیمارانی که تمایلی به استفاده از روش‌های ارتودنسی ارزان و جراحی برای رفع مشکل خود ندارند، بسیار موثر باشد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 366
نویسنده : mozhgan

همانطور که از نامش پیاست، بیماری لثه به شرایطی گفته میشود که لثه انسان را درگیر میکند. به این بیماری اصطلاحا پریودنتال هم گفته میشود. و به حالتی اطلاق میشود که لثه و استخوان زیر آن دچار التهاب و عفونت میشود.

انواع بیماری های لثه کدامند؟

به طور معمول ما دو نوع بیماری پریودنتال داریم: ژنژیویت، پریودنتیت

بیماری لثه ژنژیویت چیست؟

ژنژیویت به التهاب لثه گفته میشود و از انواع بیماری های لثه و دندان است که معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. در صورتی که التهاب لثه درمان نشود میتواند تبدیل به یک عفونت جدی و خطرناک تری به نام  پریودنتیت شود. هم ژنژیویت  و هم بیماری پریودنتیت از جمله شایعترین علل لق شدن و افتادن دندان ها هستند.

چه چیزهایی میتواند خطر ایجآد بیماری لثه را بیشتر کند؟

  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • مصرف برخی داروهای خاص مانند داروهای ضد بارداری خوراکی ، استروئیدها ، ضد تشنجها ، مسدود کننده های کانال کلسیم و شیمی درمانی
  • کج شدن دندان ها که اگر ارتودنسی دندان (بخصوص ارتودنسی دندان اضافه) نشوند قطعا باعث بیماری لثه میشوند
  • استفاده از مسواک و نخ دندان های غیر استاندارد
  • دندان های لب پر شده
  • بارداری
  • عوامل ژنتیکی

علائم بیماری کدامند؟

  • قرمز شدن لثه
  • متورم و حساس شدن لثه
  • خوریزی از لثه با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • فاصله گرفتن لثه ها از دندان ها
  • لق شدن دندان ها
  • تغییر موقعیت دندان ها
  • چرک بین دندانها و لثه ها
  • درد لثه هنگام جویدن
  • حساس شدن دندان ها
  • التهاب لثه و عدم موفقیت در قرار دهی پروتز و دندان مصنوعی
  • بد بو شدن دهان که با مسواک زدن هم برطرف نمیشود

بیماری لثه چگونه درمان می شود؟

جرم گیری، شست و شو و سفید کردن حرفه ای دندان ها - مصرف داروهای آنتی بیوتیکی  - عمل جراحی لثه

بیشتر بخوانید... ارتودنسی فیک

پیشگیری، چگونه از خود در برابر این عارضه محافظت کنیم؟

  • حداقل دو بار در روز دندانهای خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • یک رژیم غذایی سالم بخورید و مصرف میان وعده های غذایی شیرین و اسیدی را محدود کنید.
  • هر سه تا 4 ماه مسواک خود را تعویض کنید و مسواک های با کیفیت و استاندارد بگیرید.
  • به صورت منظم به دندان پزشک و کلینیک های دندانپزشکی خوب مراجعه کنید.
  • به محض بروز مشکل بهداشت دهان و دندان با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • برای مشاوره به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا ببینید که آیا شما کاندید خوبی برای درمان ارتودنسی دندان هستید یا خیر.


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 379
نویسنده : mozhgan

بریس ارتودنسی برای افراد مختلف لبخند زیبایی به وجود می آورد. و نگهدارنده از این لبخند محافظت کرده، و آن را برای همیشه تثبیت می‌کند. استفاده از بریس و پس از آن ریتینر ارتودنسی به طور چشمگیری می‌تواند علاوه بر بهبود طرح لبخند افراد، سلامتی کلی دهان و دندان را نیز بهبود ببخشد.

بیشتربخوانید... براکت شش ماهه

چرا باید از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنیم؟ 

نگهدارنده های دندان اکثراً به عنوان آخرین مرحله از درمان ارتودنسی استفاده می شوند. بعد از برداشتن بریس ها، دندان ها می توانند به وضعیت اصلی و قبلی خود برگردند. بنابراین، استفاده طولانی مدت از نگهدارنده ها می‌تواند به حفظ موقعیت دندانهای صاف کمک کند.

خلاص شدن از شر باکتری و پلاک

به گفته بهترین متخصص ارتودنسی کودکان ، مسواک زدن، تمیز کردن، از بین بردن پلاک ها و کاهش حفره دندانی در دندان هایی که صاف هستند، بسیار آسانتر است. اما این تنها فایده داشتن دندان هایی صاف و همتراز نیست. داشتن دندان هایی همتراز به افراد مخصوصا به کودکان کمک میکند تا غذای خود را به درستی بجوند و بخش بزرگی از فرایند گوارش یعنی جویدن را به درستی انجام دهند.

ریتینر به مدیریت بیماری دیابت کمک می‌کند

استفاده صحیح از ریتینر هم در کودکان و هم در بزرگسالان می‌تواند به تراز کردن دندان ها کمک شایانی بکند. علاوه بر این، می‌توان با قطعیت گفت که بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامتی کلی دهان با کمک این ابزار ارتودنسی بسیار آسانتر و تاثیرگذار است تنفس را بهبود می بخشد یک مزیت کمتر شناخته شده نگهدارنده ارتودنسی این است که در برخی از کودکان، میتواند به بهبود تنفس کمک کند. انواع خاصی از نگهدارنده‌ها، طبق دستورالعمل مصرف کننده دندانپزشکی، نه تنها به صاف کردن دندان‌ها یا تراز کردن فک کمک میکنند بلکه برای حل مشکل خروپف یا تنفس در شب نیز استفاده می شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فانکشنال

به رفع مشکلات گفتاری در کودکان کمک می‌کند

برخی از کودکان برای درمان مشکلات گفتاری خود از ریتینر ارتودنسی استفاده میکنند. متخصصان معتقدند که نگهدارنده می تواند به زبان کمک کنند که هنگام ادای حروف و کلمات در موقعیت مناسبی قرار بگیرد. نگهدارنده ارتودنسی به بچه هایی که مشکلات ادای کلمات دارند کمک میکنند که هنگام یادگیری  توسعه دایره لغات خود صدای حروف و کلمات مختلف را به درستی ادا کنند. برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید. 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 336
نویسنده : mozhgan

در زمان بارداری هرگونه درمان نیاز به مشاوره پزشک و بررسی شرایط بانوی باردار دارد. استفاده در ارتودنسی در دوران بارداری با در نظر گرفتن شرایط خاص بیمار امکان پذیر است. اگر در حین درمان ارتودنسی متوجه بارداری خود شده‌اید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید تا با ایجاد تغییرات لازم در برنامه بتواند روند درمان را به خوبی مدیریت کند.(برای اشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.)

محدودیت‌ها و ملاحضات ارتودنسی در دوران بارداری

از انجایی که دوران بارداری یک از حساس‌ترین دوران زندگی بانوان است. بنابراین باید در انجام بسیاری از فعالیت‌ها تجدید نظر و با دقت و با راهنمایی متخصص تغذیه، ورزش‌ها و داروهای لازم را انتخاب کنید. برای انجام خدمات دندانپزشکی نیز باید بسیار دقت کرد و ملاحظات لازم را انجام داد. با توجه به موارد گفته شده نکات زیر باید در زمان ارتودنسی در بارداری مد نظر گرفته شود:

در دوران بارداری دندان‌ها و لثه‌ها به علت تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون حساس‌تر می‌شوند. وجود این حساسیت در کنار درد طبیعی ناشی از ارتودنسی ممکن است برای مادران باردار دردناک باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بی رنگ

به علت تغییرات هورمونی در این دوران قابلیت جا به جایی دندان‌ها افزایش پیدا می‌کند و این موضوع بر روند درمان ارتودنسی اثر می‌گذارد. در اینجا پزشک متخصص با انتخاب بهترین نوع بریس متناسب با شرایط مادر باردار، برای دستیابی به بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه تخصص و تجربه خود را به کار می‌گیرد.

افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند به واکنش‌ لثه به جرم و پلاک را تحت تاثیر قرار دهد. این امر ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه شود. ایجاد این وضعیت در مادران بارداری که ارتودنسی کرده‌اند(یا نکرده‌اند) امری طبیعی است.

اگر برای درمان ارتودنسی (ارتودنسی پلاستیکی) در دوران بارداری نیاز به کشیدن یک یا چند دندان باشد. بهتر است درمان را به بعد از زایمان موکول کنند چرا که برای کشیدن دندان نیاز به داروی بی حسی است که برای سلامت نوزاد خطر دارد.

کاهش اشتها و حالت تهوع از دیگر علائم دوران بارداری است حال اگر در این دوران ارتودنسی هم انجام شده باشد غذا خوردن را دشوارتر می‌کند. بعد از تهوع باید به خوبی دندان‌های خود را مسواک بزنند زیرا اسید ناشی از مواد لا به لای دندان‌ها باقی می‌ماند، و آسیب جدی به دندان‌ها وارد می‌کند. بناراین مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوران با وجود ارتودنسی بیشتر از قبل احساس می‌شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بدون سیم

هنگام قرار دادن براکت‌ها در دهان، دستکاری و یا جا به جایی آنها نیازی به بی حسی و استفاده از داروی آرام بخش نیست. بنابراین بانوان بارداری که تمایل به ارتودنسی دارند نباید نگران این موضوع باشند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 358
نویسنده : mozhgan

تاج ها معمولا از جنس سرامیک هستند و شباهت زیادی به لمینت دندان دارند. زیرا هر دو نوع این موارد در لابراتوارها ساخته می‌شوند و برای اتصال به دندان نیازمند نوعی چسپ به خصوص هستند. این در حالی است که روکش ها کمی متفاوت تر هستند و به دست دندانپزشک روی دندان‌ها ساخته می‌شوند.

بیشتربخوانید... مال اکلوژن

چه موقع از تاج برای ترمیم دندان استفاده می‌شود؟ 

چنانچه آسیب وارد شده به دندان ها زیاد باشد محتمل ترین شیوه ترمیم استافاده از تاج دندان خواهد بود. علاوه بر این، اگر برای حمایت از روکش دندان، ساختار دندانی کافی وجود نداشته باشد برای بهبود ظاهر دندان های خود حتما نیازمند تاج خواهید بود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دیمون

تاج چه مزایایی دارد؟ 

  • حدودا نزدیک به 100 سال است که از آن ها جهت ترمیم دندان استفاده میشود.
  • تاج ها هرچند که درست مانند دندان های طبیعی ممکن است بشکنند، اما این اتفاق بسیار نادر است.

تاچ چه معایبی دارد؟

  • این امکان میرودکه کار آزمایشکاه خراب شود و طبق چیزی که دندانپزشک سفارش داده در نیامده باشد.
  • اگر تحت هر شرایطی تاج ها از بین بروند باید به طور کامل جابجا شوند.

خلاصه ای از لمینت دندان

همانطور که گفته شد، از تاج دندان برای پوشش تمام دندان استفاده می شود. اما روکش ها ولمینت دندان متفاوت هستند و تنها جلو دندان ها را می پوشانند. اما به طور مشابه، قبل از اتصال لمینت ها نیز دندان باید آماده سازی شود.

لمینت دندان چه مزایایی دارد؟

  • برای ترمیم دندان با کمک تاج، دندان نیازمند تراش خوردن زیادی است اما در لمینت تنها مقداری از سطح دندان تراشیده میشود.
  • لمینت معمولا در برابر ساییده شدن نسبتا مقاومت بالایی دارد.

لمینت دندان چه معایبی دارد؟

  • در مقایسه با تاج ها، نصب این روکش ها معمولا کمتر تهاجم تر است. اما متاسفانه همچنان بافت مینای دندان باید خراشیده شود.
  • لمینت نیز یک روش بدون بازگشت است
  • به دلیل اینکه لمینت غیرقابل تعمیر است، پس از وارد شدن آسیب به آن باید به طور کلی آن را تعویض کرد.

کامپوزیت دندان

ترمیم دندان با روکش کامپوزیت نسبتا به صرفه تر و کم زحمت تر است و نیازمند آماده سازی خاصی نیست. برای اتصال کامپوزیت ونیر ، دندانپزشک باید ماده خمیرشکل کامپوزیت را در لایه های متفاوتی تا رسیدن به شکل و فرم مد نظرش دستکاری کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان

وکش های کامپوزیت دندان چه مزایایی دارند؟

 شاید برجسته ترین فایده ترمیم دندان با روکش کامپوزیت ونیر، عدم نیاز به آماده سازی دندان باشد. به سادگی و بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته میتوان آن را به دندان چسپاند. اگر به درستی نگهداری شوند یا تعمیر آن ها مناسب باشد تا سالیان سال میتوان از آن ها استفاده کرد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بارداری

روکش های کامپوزیت دندان چه معایبی دارند؟

 رنگ این روکش ها معمولا با گذشت زمان از حالت طبیعی خارج شده و تیره میشود. اینکار باید تنها توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی انجام شود.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 348
نویسنده : mozhgan

طراحی لبخند بیشتر یک اصطلاح است. اصطلاحی که اشاره به تعدادی فرآیند دندانپزشکی و درمان ارتودنسی دندان دارد  این فرآیندها و پروسه‌ها، به درمان و یا اصلاح تمام بدشکلی‌ها و مشکلات دهان و دندان، حین لبخند زدن می‌پردازند. هدف نهایی طراحی یا اصلاح طرح لبخند ایجاد لبخندی زیباتر، طبیعی‌تر و سالم‌تر در صورت افراد است.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی بی رنگ

مقدمه ای بر اصطلاح طرح لبخند 

بیایید فرض کنیم که شما برای اصطلاح طرح لبخند خود به نزد یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کرده‌اید. طی این جلسه، متخصص ارتودنسی با دقت لبخند شما را زیر نظر می‌گیرد. او حین ارزیابی دندان‌ها و صورت شما، تمام فاکتورهایی که در لبخند زدنتان تاثیر می‌گذارند را پیدا کرده و در نظر می‌گیرد. .(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی کامل در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.) وقتی صحبت از طراحی لبخند می‌شود، به این معنی نیست که شما افتضاح‌ ترین دندان‌ ها و در نتیجه بدترین لبخند دنیا را دارید. ارتودنتیست هم نکات مثبت لبخند شما و هم نکات منفی آن را در نظر می‌گیرد.

چه فاکتورهایی بر زیبایی لبخند تاثیر می‌گذارند؟

خب وارد اصل مطلب می‌شویم. برای ادامه از شما میخواهیم که روبرو یک آینه قرار بگیرید و یک لبخن طبیعی و ملیح بزنید! باد دقت به لبخند خودتان نگاه کنید. چه چیزهایی توجه شما را به خود جلب می‌کند؟

به طور کلی فاکتورهایی که در نحوه لبخند زدن شما تاثیرگذار هستند به قرار زیراند:

  • رنگ دندان‌ها
  • تراز بودن یا نبودن دندان ها
  • فاصله بین دندان ها
  • جای خالی دندان (اگه یکی از دوندوناتون رو از دست داده باشید)
  • هماهنگی دندان و فک

اگر رنگ دندان نیاز به اصلاح داشته باشد…

بعضی از افراد به دلیل از دست دادن بخشی از دندان‌های خود مجبور به پر کردن آن‌ها می‌شوند. برای پر کردن دندان خراب معمولا از موادی مثل آمالگام استفاده می‌کنند که ترکیبی از تعدادی فلز کاربردی است. رنگ این مواد به راحتی قابل مشاهده است و ظاهر خوبی به لبخند شخص نمی‌دهد. در فرآیند اصلاح طرح لبخند، با هنرمندی تمام از ونیر و لمینت کامپوزیتی استفاده می‌شود تا تغییر رنگ دندان‌ها به راحتی از نظر پنهان شود. از آنجایی که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای طراحی لبخند اصلاح و هماهنگ کردن رنگ دندان‌ها است، از متدهای زیر برای سفید و یک‌دست کردن رنگ دندان‌ها استفاده می‌شود:

  • روکش کردن دندان‌ها
  • استفاده از تاج روی دندان‌هایی که بخشی از سطح خود را از دست داده‌اند ·       
  • بریج دندان
  • باندینگ کامپوزیت
  • و کاشتن ایمپلنت دندان به جای دندان‌های از دست رفته

اگر دندان‌ها تراز نباشد …

کراودینگ (نامرتبی دندان‌ها)، کج بودن، داشتن فاصله زیاد بین دندان‌ها و سایر مشکلات مربوط به ناهماهنگی آن‌ها، همگی مستقیما روی طرح لبخند و فرم کلی صورت شما تاثیر می‌گذارند. متخصصان ارتودنسی از روش‌های مختلفی برای اصلاح این بدفرمی‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال یکی از روش‌های اصلاح عدم تراز دندان‌ها، استفاده از لمینت برای صاف و یکدست کردن طراحی لبخند شما است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی رایگان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 334
نویسنده : mozhgan

درمان های مختلفی در این تخصص بر روی دندان ها صورت میگیرد، که در ادامه با برخی از این درمان ها بیشتر آشنا خواهید شد. اگر میخواهید بدانید که دندانپزشکی زیبایی چگونه میتواند به لبخند شما زیبایی ببخشد ادامه مقاله را از دست ندهید.

 زیبایی دندان با کمک گرفتن از کامپوزیت‌ها

طی فرآیند کامپوزیت دندان، موادی که همرنگ دندان ها هستند با کمک چسپ های مخصوصی به بخش جلویی دندان ها متصل میشوند یا پیوند میخورند. اگر دندان ها به صورت جزئی کج شده باشند و به کمک کامپوزیت ظاهر نامناسب آن ها را پنهان کنند، به آن زیبایی بدون کمک از ارتودنسی دندان و متخصص ارتودنسی گفته میشود.

لمینت های سرامیکی

دندان های که تغییر رنگ داده اند یا عیوب ظاهری دارند طی این روش با کمک لایه هایی از سرامیک پوشانده میشوند و جز زیبایی، چیزی از آن ها دیده نمیشود. استفاده از لمینت دندان مستلزم تراش خوردن بخشی از ضخامت مینا است.

بیشتربخوانید ... ارتودنسی بارداری

روکش دندان

دندان هایی که آسیب وارد شده به آن ها نسبتا وسیعتر است را میتوان با کمک روکش دندان ترمیم کرده و زیباتر نشان داد. هرچند که کارایی ونیرها در زیبایی دندان بیشتر است اما چون روکش ها سطح بیشتری را میپوشانند، و کم هزینه تر هستند، با استقبال بیشتر مواجه هستند.

بریج یا پل‌های بین دندانی

بریج دندان نیز نوعی از تکنیک های زیبایی و ترمیم دندان محسوب میشوند. در این روش با کمک دو دندان مجاور اقدام به نصب روکشی به فرم پل میکنند تا خلاء به وجود آمده در پیوستگی دندان ها جبران شود.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

ایمپلنت ها

زمانی که یکی از دندان ها به هر دلیلی بی افتد جای خالی آن معمولا مشکل بزرگی در زیبایی دندان های شما خواهد بود. برای جبران این مشکل، ایمپلنت ها میتوانند گزینه بسیار مناسبی باشند تا علاوه بر پر کردن فضای خالی، ظاهری بهتر به طرح لبخند ببخشند. هرچند که ایمپلنت دندان بیشتر برای بهبود و اصطلاح است اما نمیتوان تاثیر آن در مفهوم زیبایی را در نظر نگرفت.

جراحی بر روی لثه ها به منظور زیبایی

دندان ها هیچگاه بدون وجود لثه ها، زیبا به چشم نمی آیند و بیشتر شبیه به ساختارهای دراز و بلندی هستند که از استخوان بیرون زده اند. اما با وجود لثه ها دندان ها هم زیباتر هستند. گاهی اوقات جهت ایجاد یا اصلاح طرح لبخند دندانپزشک زیبایی اقدام به انجام عمل جراحی لثه میکند تا با تنظیم ارتفاع آن ها لبخندها بهتر و گیراتر شوند.

سفید کردن دندان ها با فرآیند بلیچینگ

قطعا یکی فاکتورهای دخلیل در ظاهر دندان ها رنگ آن ها است. دندان هایی که سفید هستند نشان میدهند افراد به بهداشت و سلامتی خود اهمیت میدهند و برعکس دندان هایی که تیره و بد رنگ هستند نشان میدهند اوضاع سلامت عمومی اشخاص اصلا جالب نیست

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت دو فک

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1400
بازدید : 385
نویسنده : mozhgan

بریس دیمون یک نوع خاص از بریس‌های تنظیم شونده است که مشابه بریس‌های فلزی سنتی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. تفاوت این حالت با بریس‌های عادی در اینست که در این شرایط برای سفت کردن و اصلاح وضعیت بریس‌ها، در بریس دیمون از یک مکانیزم مخصوص استفاده می‌شود که از طریق آن سیم‌ها به بریس متصل شده و بطور طبیعی با حرکت دندان‌ها در جهت مورد نظر، وضعیت این سیم‌ها اصلاح می‌شود. این شرایط باعث می‌شود تحمل این بریس‌ها برای بیمار ساده‌تر شده و دهان بیمار وضعیت ظاهری بهتری در طول درمان داشته باشد. علاوه بر این استفاده از این روش دستیابی به نتایج بهتر را در مدت زمان کوتاهتر امکان‌پذیر می‌نماید.

مزایای ارتودنسی دندان دیمون

  • مزیت ظاهری. استفاده از بریس‌های شفاف از نظر ظاهری برای بیمار به خاطر عدم امکان مشاهده آنها توسط سایرین جذاب می‌باشد.
  • دوره درمان سریع تر. مطالعه مقایسه‌ای انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد ارتودنسی دیمون بطور میانگین دوره درمان کوتاه تر به میزان 7.2 ماه در مقایسه با روش ارتودنسی دندان سنتی دارد.
  • نیاز کمتر به مراجعه به مطب دندان پزشک. نتایج مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد ارتودنسی دیمون به حدود نیمی از جلسات اصلاحی لازم برای ارتودنسی ثابت نیاز دارد.
  • وارد شدن فشار کمتر به دندان‌ها و در نتیجه درد کمتر بیمار. افرادی که از ارتودنسی دیمون استفاده کرده‌اند بطور میانگین 60% ناراحتی کمتر در مقایسه با روش سنتی داشته‌اند.
  • سایش کمتر. این شرایط باعث می‌شود از فرسایش و تخریب دندان‌ها جلوگیری شود.
  • فضای کمتر برای تجمع پلاک و باکتری بر روی بریس‌ها. در هنگام استفاده از ارتودنسی پیشرفته دیمون فضای کمتری برای تجمع پلاک و باکتری بر روی دندان وجود دارد و تمیز کردن دندان‌ها راحت‌تر از روش سنتی است.

معایب درمان ارتودنسی دیمون

  • استفاده از سیم‌های فلزی قابل مشاهده برای دیگران به مدت طولانی. با این وجود بخش زیادی از این مشکل را می‌توان با استفاده از ابزارهای ارتودنسی نامرئی بر طرف کرد.
  • ناراحتی بیمار در روزهای اول استفاده از بریس‌ها تا زمانی که فرد به شرایط جدید عادت کند.
  • هزینه به نسبت بیشتر این روش در مقایسه با هزینه ارتودنسی سنتی در شرایطی که این هزینه ممکن است با توجه به محل زندگی فرد متفاوت باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی کودکان

هزینه درمان

قیمت ارتودنسی دیمون بستگی به مقدار اصلاح مورد نیاز فرد بیمار دارد. اکثر بیمه‌های خدمات دندان پزشکی حداقل بخشی از هزینه درمان بیمار را در این حالت پوشش می‌دهند. با این وجود شما می‌توانید با متخصص ارتودنسی خود درباره طرح‌های تامین مالی احتمالی برای ایجاد شرایط مناسب در هنگام پرداخت هزینه‌های درمان صحبت کنید.

منبع: متخصص ترمیم و زیبایی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com