عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 341
نویسنده : mozhgan

اینویزیلاین یا یکی از ابزارهای ارتودنسی موسوم به الاینر هستند که برای تراز کردن دندان ها نامرتب از آن ها استفاده می‌شود. به اینویزیلاین در اصطلاح دندانپزشکیارتودنسی (ارتودنسی نامرئی) گفته می‌شود. ارتودنسی نامرئی هم برای نوجوانان و هم برای بزرگسالانی که به دنبال صاف کردن دندان های خود هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد..

 شما باید به صورت تمام وقت از این الاینرها استفاده کنید 

نحوه استفاده از ارتودنسی نامرئی بسیار آسان است. اما باید بدانید که استفاده از این  الاینرها باید به صورت تمام وقت باشد. برای اینکه اینویزیلاین وظیفه خود را به درستی انجام دهد، شما باید هر روز حداقل 20 تا 22 ساعت مطابق دستور متخصص ارتودنتیست خود از آن ها استفاده کنید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت فک بالا

صحبت کردن در ابتدای استفاده از ارتودنسی نامرئی دشوار است

تا قبل از اینکه به داشتن اینویزیلاین عادت کنید در آغاز با مشکل در سخن گفتن روبرو خواهید بود. برای مثال ممکن است که به درستی نتوانید برخی از حروف را ادا کنید و یا حین صحبت کردن صورت بزنید.

ممکن است این روش ارتودنسی برای شما مناسب نباشد

اینویزیلاین برای برطرف کردن مشکلات ارتودنسی جزئی یا متوسط ​​یک انتخاب عالی است. اما اگر مشکل تراز دندان های شما شدید باشد بهتر است دور ارتودنسی نامرئی را خط بکشیدباید پس از صرف هر وعده غذایی مسواک بزنید همانطور که اشاره شد برای صرف غذا و مسواک زدن، باید این الاینرها را از روی دندان ها برداشت. زیرا نمی‌توان با وجود آن‌ها غذا جوید و یا مسواک زد. اگر پس از صرف غذا، دندان های خود را مسواک نزنید و آن ها را تمیز نکنید، مواد غذایی که در لابلای دندان ها و لثه شما گیر کردند وارد اینویزیلاین می‌شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی یا کامپوزیت

اینویزیلاین ها می‌توانند به راحتی کثیف و لکه دار شوند

ارتودنسی نامرئی مستعد لکه دار شدن است و برخی نوشیدنی ها می‌توانند باعث تغییر رنگ این الاینر ها شوند. بنابراین شما باید مصرف برخی از این نوشیدنی ها را محدود کنید و سعی کنید حین نوشیدن این مایعات از اینم الاینرها استفاده نکنید.

باید از خیر میان‌وعده های زیاد بگذرید

 تصور اینکه پس از مصرف هر وعده غذایی و یا ماده خوراکی دیگر باید مسواک بزنید واقعا خسته کننده و ملال آور است. بنابراین باید از خیر میان وعده های زیاد بگذرید

استفاده از ارتودنسی نامرئی بسیار راحت است!

الاینرهای اینویزیلاین معمولاً به راحتی روی دندان ها قرار می‌گیرند. فقط باید توجه کنید که ممکن است پس از تعویض آن ها، کمی احساس ناراحتی کنید، اما برای بیشتر افراد این امر چندان مهم نیست. اگر فکر می کنید ارتودنسی نامرئی ممکن است انتخاب درمانی مناسب برای مرتب کردن و یا صاف کردن دندان های شما باشد، حتما برای مشاوره به نزد یک متخصص ارتودنسی حرفه ای مراجعه کنید.

بیشتربخوانید... دانستنی های دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 334
نویسنده : mozhgan

ارائه دادن اطلاعات و آگاهی

اگر اطلاعات و آگاهی‌های لازم در مورد کل فرایند درمان، به خوبی به فرزندان منتقل شود، احتمال مقاومت در برابر استفاده از بریس‌ها کاهش خواهد یافت. متخصص ارتودنسی مناسبی را انتخاب کنید که مایل باشد به خوبی با فرزند شما همکاری داشته باشد. پزشک باید کل فرایند درمان را به خوبی برای فرزندتان توضیح دهد و تمام نگرانی‌های او را رفع نماید. کسب اطلاعات لازم می‌تواند اضطراب کودک شما را کاهش دهد.

مثبت بودن

به طور طبیعی بسیاری از والدین نسبت به ارتودنسی دندان حس مثبتی دارند، اما مهم است به یاد داشته باشید که نگرش‌های ما مسری هستند. اگر پسر یا دختر شما این حس را دریافت کند که شما از انجام ارتودنسی آن‌ها حس خوبی دارید و خوشحال هستید، نسبت به‌ کل فرایند درمان حس خوبی خواهند داشت. برای فرزند خود تکرار کنید که نتیجه نهایی درمان بسیار سودمند است و ارزشش را دارد. حتی اگر نتیجه درمان را پی گیری نمی‌کنید، حتماً بر روی صورت خود لبخند داشته باشید. این امر واقعاً تفاوت ایجاد می‌کند، نگرانی و اضطراب کودک شما را کاهش می‌دهد.

به فرزندتان کمک کنید تا با این مسئله کنار بیاید

ممکن است فرزند شما در مواجه با سایر همکلاسی‌ها با مشکل روبه‌رو شود. بهترین توصیه‌ای که می‌توانید برای فرزند خود داشته باشید این است که اعتنایی به حرف دیگر دانش آموزان نداشته باشد و آن‌ها را نادیده بگیرد. برای فرزند خود توضیح بدهید که او اولین فردی نیست که در مدرسه از بریس ارتودنسی استفاده می‌کند و مسلماً آخرین فرد هم نخواهد بود.

بیشتربخوانید... دستگاه های فانکشنال

در انتخاب غذا به آن‌ها کمک کنید

احتمالاً متخصص ارتودنسی فهرستی از غذاها را به شما ارائه می‌دهد که باید در طول درمان فرزند خود از آن‌ها اجتناب شود. از جمله غذاهای چسبنده مانند آدامس، میوه‌های خشک، شکلات و آب‌نبات‌ها، زیرا ممکن است آن‌ها به بریس‌ها بچسبند و پاک کردنشان دشوار باشد.

بیشتربخوانید... تفاوت ریتینر و اینویزیلاین

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان‌ها

اگرچه معمولاً از هر دو نوع بریس‌های متحرک و ثابت در درمان ارتودنسی ارزان استفاده می‌شود، اما معمولاً بریس‌های ثابت نتیجه بهتری دارند، چرا که نیروی آن‌ها برای اصلاح دندان‌ها و فک پیوسته و ثابت است. با این‌ وجود، هنگام استفاده از بریس‌های ثابت، لازم است بهداشت دهان و دندان‌ها به خوبی رعایت شود، زیرا احتمال دارد که پلاک و باقی‌مانده غذاها در بریس‌ها به دام افتاده و باعث ایجاد مشکلات دیگری ازجمله: پوسیدگی و لکه‌دار شدن دندان‌ها شود.

بیشتربخوانید... دانستنی های ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 14 مهر 1400
بازدید : 355
نویسنده : mozhgan

یکی از کاربردهای ارتودنسی، درمان اورجت می‌باشد. مشکل اورجت که به عنوان پیش آمدگی دندان‌های فک بالا نیز شناخته می‌شود، در عمل باعث می‌شود دندان‌های فک پایین در دهان عقب‌تر از دندان‌های فک بالا باشند. این شرایط می‌تواند مشکلاتی را در ارتباط با قرارگیری مناسب دندان‌ها بر روی یکدیگر و نیز فرآیند جویدن غذا ایجاد کرده و در صورت ادامه یافتن، درد دندان یا فک را برای فرد به همراه داشته باشد. علاوه بر این، با توجه به اینکه افراد دچار پیش آمدگی دندان‌های فک بالا اغلب ظاهر غیر جذاب دارند، این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد شرایط اجتماعی منفی برای زندگی فرد شود. به این ترتیب با شناخت بهتر دلایل ایجاد اورجت و اطلاع از روش‌های درمانی آن توسط بهترین متخصص ارتودنسی، می‌توان از استراتژی‌های درمانی موثر برای رفع این مشکل استفاده کرد.

دلایل پیش آمدگی دندان‌های فک بالا

  • مشکلات فک
  • مشکلات مربوط به انحراف دندان‌ها
  • مشکلات مربوط به طول تاج دندان
  • عادت‌های بد
  • ازدحام دندان‌ها

درمان پیش آمدگی دندان‌ها روی فک بالا

درمان ارتودنسی

در بعضی بیماران پیش آمدگی شدید دندان‌های فک بالا به خاطر مشکلات فک یا از دست دادن دندان‌ها نیست، بلکه در واقع قرارگیری نامناسب دندان‌های عقب دهان و موقعیت نامناسب آنها باعث ایجاد این مشکل شده است. برای این افراد، درمان ارتودنسی (ارتودنسی متحرک) به تنهایی می‌تواند یک انتخاب ایده آل برای حل مشکل ایجاد شده باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پشت دندان

ارتودنسی به همراه کشیدن دندان

یکی از روش‌های درمان معمول برای اصلاح مشکل اورجت، ایجاد فضای کافی در تاج دندان بر روی فک با کشیدن دندان‌های آسیاب کوچک و جمع کردن دندان‌های جلوی دهان می‌باشد.

ارتودنسی به همراه جایگزینی دندان‌ها

پیش آمدگی شدید دندان‌ها گاهی اوقات به خاطر مشکلات اسکلتی در نتیجه رشد نامناسب آرواره یا کوتاه بودن طول تاج دندان به دلیل از دست دادن بعضی دندان‌ها همچون دندان آسیاب کوچک دوم در دهان ایجاد می‌شود. در این روش به جای کشیدن دندان‌ها و جمع کردن ناحیه جلوی آرواره، از درمان ارتودنسی دندان بزرگسالان برای باز کردن فضای مناسب در دهان برای جایگزینی دندان‌های از بین رفته استفاده می‌گردد.

جراحی ارتودنسی

این روش برای افرادی مناسب است که با مشکلات خاص در ارتباط با رشد آرواره و فک مواجه باشند. به این ترتیب برای درمان این افراد از عمل جراحی به منظور رفع مشکل پیش آمدگی دندان‌ها بر روی فک بالا استفاده می‌گردد.

ایجاد شرایط دوگانه برای قرار گرفتن دندان‌ها بر روی یکدیگر

این روش درمانی یک روش غیر معمول است اما می‌تواند برای بیمارانی که تمایلی به استفاده از روش‌های ارتودنسی ارزان و جراحی برای رفع مشکل خود ندارند، بسیار موثر باشد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 366
نویسنده : mozhgan

همانطور که از نامش پیاست، بیماری لثه به شرایطی گفته میشود که لثه انسان را درگیر میکند. به این بیماری اصطلاحا پریودنتال هم گفته میشود. و به حالتی اطلاق میشود که لثه و استخوان زیر آن دچار التهاب و عفونت میشود.

انواع بیماری های لثه کدامند؟

به طور معمول ما دو نوع بیماری پریودنتال داریم: ژنژیویت، پریودنتیت

بیماری لثه ژنژیویت چیست؟

ژنژیویت به التهاب لثه گفته میشود و از انواع بیماری های لثه و دندان است که معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. در صورتی که التهاب لثه درمان نشود میتواند تبدیل به یک عفونت جدی و خطرناک تری به نام  پریودنتیت شود. هم ژنژیویت  و هم بیماری پریودنتیت از جمله شایعترین علل لق شدن و افتادن دندان ها هستند.

چه چیزهایی میتواند خطر ایجآد بیماری لثه را بیشتر کند؟

  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • مصرف برخی داروهای خاص مانند داروهای ضد بارداری خوراکی ، استروئیدها ، ضد تشنجها ، مسدود کننده های کانال کلسیم و شیمی درمانی
  • کج شدن دندان ها که اگر ارتودنسی دندان (بخصوص ارتودنسی دندان اضافه) نشوند قطعا باعث بیماری لثه میشوند
  • استفاده از مسواک و نخ دندان های غیر استاندارد
  • دندان های لب پر شده
  • بارداری
  • عوامل ژنتیکی

علائم بیماری کدامند؟

  • قرمز شدن لثه
  • متورم و حساس شدن لثه
  • خوریزی از لثه با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • فاصله گرفتن لثه ها از دندان ها
  • لق شدن دندان ها
  • تغییر موقعیت دندان ها
  • چرک بین دندانها و لثه ها
  • درد لثه هنگام جویدن
  • حساس شدن دندان ها
  • التهاب لثه و عدم موفقیت در قرار دهی پروتز و دندان مصنوعی
  • بد بو شدن دهان که با مسواک زدن هم برطرف نمیشود

بیماری لثه چگونه درمان می شود؟

جرم گیری، شست و شو و سفید کردن حرفه ای دندان ها - مصرف داروهای آنتی بیوتیکی  - عمل جراحی لثه

بیشتر بخوانید... ارتودنسی فیک

پیشگیری، چگونه از خود در برابر این عارضه محافظت کنیم؟

  • حداقل دو بار در روز دندانهای خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • یک رژیم غذایی سالم بخورید و مصرف میان وعده های غذایی شیرین و اسیدی را محدود کنید.
  • هر سه تا 4 ماه مسواک خود را تعویض کنید و مسواک های با کیفیت و استاندارد بگیرید.
  • به صورت منظم به دندان پزشک و کلینیک های دندانپزشکی خوب مراجعه کنید.
  • به محض بروز مشکل بهداشت دهان و دندان با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • برای مشاوره به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا ببینید که آیا شما کاندید خوبی برای درمان ارتودنسی دندان هستید یا خیر.


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 379
نویسنده : mozhgan

بریس ارتودنسی برای افراد مختلف لبخند زیبایی به وجود می آورد. و نگهدارنده از این لبخند محافظت کرده، و آن را برای همیشه تثبیت می‌کند. استفاده از بریس و پس از آن ریتینر ارتودنسی به طور چشمگیری می‌تواند علاوه بر بهبود طرح لبخند افراد، سلامتی کلی دهان و دندان را نیز بهبود ببخشد.

بیشتربخوانید... براکت شش ماهه

چرا باید از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنیم؟ 

نگهدارنده های دندان اکثراً به عنوان آخرین مرحله از درمان ارتودنسی استفاده می شوند. بعد از برداشتن بریس ها، دندان ها می توانند به وضعیت اصلی و قبلی خود برگردند. بنابراین، استفاده طولانی مدت از نگهدارنده ها می‌تواند به حفظ موقعیت دندانهای صاف کمک کند.

خلاص شدن از شر باکتری و پلاک

به گفته بهترین متخصص ارتودنسی کودکان ، مسواک زدن، تمیز کردن، از بین بردن پلاک ها و کاهش حفره دندانی در دندان هایی که صاف هستند، بسیار آسانتر است. اما این تنها فایده داشتن دندان هایی صاف و همتراز نیست. داشتن دندان هایی همتراز به افراد مخصوصا به کودکان کمک میکند تا غذای خود را به درستی بجوند و بخش بزرگی از فرایند گوارش یعنی جویدن را به درستی انجام دهند.

ریتینر به مدیریت بیماری دیابت کمک می‌کند

استفاده صحیح از ریتینر هم در کودکان و هم در بزرگسالان می‌تواند به تراز کردن دندان ها کمک شایانی بکند. علاوه بر این، می‌توان با قطعیت گفت که بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامتی کلی دهان با کمک این ابزار ارتودنسی بسیار آسانتر و تاثیرگذار است تنفس را بهبود می بخشد یک مزیت کمتر شناخته شده نگهدارنده ارتودنسی این است که در برخی از کودکان، میتواند به بهبود تنفس کمک کند. انواع خاصی از نگهدارنده‌ها، طبق دستورالعمل مصرف کننده دندانپزشکی، نه تنها به صاف کردن دندان‌ها یا تراز کردن فک کمک میکنند بلکه برای حل مشکل خروپف یا تنفس در شب نیز استفاده می شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فانکشنال

به رفع مشکلات گفتاری در کودکان کمک می‌کند

برخی از کودکان برای درمان مشکلات گفتاری خود از ریتینر ارتودنسی استفاده میکنند. متخصصان معتقدند که نگهدارنده می تواند به زبان کمک کنند که هنگام ادای حروف و کلمات در موقعیت مناسبی قرار بگیرد. نگهدارنده ارتودنسی به بچه هایی که مشکلات ادای کلمات دارند کمک میکنند که هنگام یادگیری  توسعه دایره لغات خود صدای حروف و کلمات مختلف را به درستی ادا کنند. برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید. 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 336
نویسنده : mozhgan

در زمان بارداری هرگونه درمان نیاز به مشاوره پزشک و بررسی شرایط بانوی باردار دارد. استفاده در ارتودنسی در دوران بارداری با در نظر گرفتن شرایط خاص بیمار امکان پذیر است. اگر در حین درمان ارتودنسی متوجه بارداری خود شده‌اید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید تا با ایجاد تغییرات لازم در برنامه بتواند روند درمان را به خوبی مدیریت کند.(برای اشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.)

محدودیت‌ها و ملاحضات ارتودنسی در دوران بارداری

از انجایی که دوران بارداری یک از حساس‌ترین دوران زندگی بانوان است. بنابراین باید در انجام بسیاری از فعالیت‌ها تجدید نظر و با دقت و با راهنمایی متخصص تغذیه، ورزش‌ها و داروهای لازم را انتخاب کنید. برای انجام خدمات دندانپزشکی نیز باید بسیار دقت کرد و ملاحظات لازم را انجام داد. با توجه به موارد گفته شده نکات زیر باید در زمان ارتودنسی در بارداری مد نظر گرفته شود:

در دوران بارداری دندان‌ها و لثه‌ها به علت تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون حساس‌تر می‌شوند. وجود این حساسیت در کنار درد طبیعی ناشی از ارتودنسی ممکن است برای مادران باردار دردناک باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بی رنگ

به علت تغییرات هورمونی در این دوران قابلیت جا به جایی دندان‌ها افزایش پیدا می‌کند و این موضوع بر روند درمان ارتودنسی اثر می‌گذارد. در اینجا پزشک متخصص با انتخاب بهترین نوع بریس متناسب با شرایط مادر باردار، برای دستیابی به بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه تخصص و تجربه خود را به کار می‌گیرد.

افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند به واکنش‌ لثه به جرم و پلاک را تحت تاثیر قرار دهد. این امر ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه شود. ایجاد این وضعیت در مادران بارداری که ارتودنسی کرده‌اند(یا نکرده‌اند) امری طبیعی است.

اگر برای درمان ارتودنسی (ارتودنسی پلاستیکی) در دوران بارداری نیاز به کشیدن یک یا چند دندان باشد. بهتر است درمان را به بعد از زایمان موکول کنند چرا که برای کشیدن دندان نیاز به داروی بی حسی است که برای سلامت نوزاد خطر دارد.

کاهش اشتها و حالت تهوع از دیگر علائم دوران بارداری است حال اگر در این دوران ارتودنسی هم انجام شده باشد غذا خوردن را دشوارتر می‌کند. بعد از تهوع باید به خوبی دندان‌های خود را مسواک بزنند زیرا اسید ناشی از مواد لا به لای دندان‌ها باقی می‌ماند، و آسیب جدی به دندان‌ها وارد می‌کند. بناراین مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوران با وجود ارتودنسی بیشتر از قبل احساس می‌شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بدون سیم

هنگام قرار دادن براکت‌ها در دهان، دستکاری و یا جا به جایی آنها نیازی به بی حسی و استفاده از داروی آرام بخش نیست. بنابراین بانوان بارداری که تمایل به ارتودنسی دارند نباید نگران این موضوع باشند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 358
نویسنده : mozhgan

تاج ها معمولا از جنس سرامیک هستند و شباهت زیادی به لمینت دندان دارند. زیرا هر دو نوع این موارد در لابراتوارها ساخته می‌شوند و برای اتصال به دندان نیازمند نوعی چسپ به خصوص هستند. این در حالی است که روکش ها کمی متفاوت تر هستند و به دست دندانپزشک روی دندان‌ها ساخته می‌شوند.

بیشتربخوانید... مال اکلوژن

چه موقع از تاج برای ترمیم دندان استفاده می‌شود؟ 

چنانچه آسیب وارد شده به دندان ها زیاد باشد محتمل ترین شیوه ترمیم استافاده از تاج دندان خواهد بود. علاوه بر این، اگر برای حمایت از روکش دندان، ساختار دندانی کافی وجود نداشته باشد برای بهبود ظاهر دندان های خود حتما نیازمند تاج خواهید بود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دیمون

تاج چه مزایایی دارد؟ 

  • حدودا نزدیک به 100 سال است که از آن ها جهت ترمیم دندان استفاده میشود.
  • تاج ها هرچند که درست مانند دندان های طبیعی ممکن است بشکنند، اما این اتفاق بسیار نادر است.

تاچ چه معایبی دارد؟

  • این امکان میرودکه کار آزمایشکاه خراب شود و طبق چیزی که دندانپزشک سفارش داده در نیامده باشد.
  • اگر تحت هر شرایطی تاج ها از بین بروند باید به طور کامل جابجا شوند.

خلاصه ای از لمینت دندان

همانطور که گفته شد، از تاج دندان برای پوشش تمام دندان استفاده می شود. اما روکش ها ولمینت دندان متفاوت هستند و تنها جلو دندان ها را می پوشانند. اما به طور مشابه، قبل از اتصال لمینت ها نیز دندان باید آماده سازی شود.

لمینت دندان چه مزایایی دارد؟

  • برای ترمیم دندان با کمک تاج، دندان نیازمند تراش خوردن زیادی است اما در لمینت تنها مقداری از سطح دندان تراشیده میشود.
  • لمینت معمولا در برابر ساییده شدن نسبتا مقاومت بالایی دارد.

لمینت دندان چه معایبی دارد؟

  • در مقایسه با تاج ها، نصب این روکش ها معمولا کمتر تهاجم تر است. اما متاسفانه همچنان بافت مینای دندان باید خراشیده شود.
  • لمینت نیز یک روش بدون بازگشت است
  • به دلیل اینکه لمینت غیرقابل تعمیر است، پس از وارد شدن آسیب به آن باید به طور کلی آن را تعویض کرد.

کامپوزیت دندان

ترمیم دندان با روکش کامپوزیت نسبتا به صرفه تر و کم زحمت تر است و نیازمند آماده سازی خاصی نیست. برای اتصال کامپوزیت ونیر ، دندانپزشک باید ماده خمیرشکل کامپوزیت را در لایه های متفاوتی تا رسیدن به شکل و فرم مد نظرش دستکاری کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان

وکش های کامپوزیت دندان چه مزایایی دارند؟

 شاید برجسته ترین فایده ترمیم دندان با روکش کامپوزیت ونیر، عدم نیاز به آماده سازی دندان باشد. به سادگی و بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته میتوان آن را به دندان چسپاند. اگر به درستی نگهداری شوند یا تعمیر آن ها مناسب باشد تا سالیان سال میتوان از آن ها استفاده کرد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بارداری

روکش های کامپوزیت دندان چه معایبی دارند؟

 رنگ این روکش ها معمولا با گذشت زمان از حالت طبیعی خارج شده و تیره میشود. اینکار باید تنها توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی انجام شود.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 348
نویسنده : mozhgan

طراحی لبخند بیشتر یک اصطلاح است. اصطلاحی که اشاره به تعدادی فرآیند دندانپزشکی و درمان ارتودنسی دندان دارد  این فرآیندها و پروسه‌ها، به درمان و یا اصلاح تمام بدشکلی‌ها و مشکلات دهان و دندان، حین لبخند زدن می‌پردازند. هدف نهایی طراحی یا اصلاح طرح لبخند ایجاد لبخندی زیباتر، طبیعی‌تر و سالم‌تر در صورت افراد است.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی بی رنگ

مقدمه ای بر اصطلاح طرح لبخند 

بیایید فرض کنیم که شما برای اصطلاح طرح لبخند خود به نزد یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کرده‌اید. طی این جلسه، متخصص ارتودنسی با دقت لبخند شما را زیر نظر می‌گیرد. او حین ارزیابی دندان‌ها و صورت شما، تمام فاکتورهایی که در لبخند زدنتان تاثیر می‌گذارند را پیدا کرده و در نظر می‌گیرد. .(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی کامل در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.) وقتی صحبت از طراحی لبخند می‌شود، به این معنی نیست که شما افتضاح‌ ترین دندان‌ ها و در نتیجه بدترین لبخند دنیا را دارید. ارتودنتیست هم نکات مثبت لبخند شما و هم نکات منفی آن را در نظر می‌گیرد.

چه فاکتورهایی بر زیبایی لبخند تاثیر می‌گذارند؟

خب وارد اصل مطلب می‌شویم. برای ادامه از شما میخواهیم که روبرو یک آینه قرار بگیرید و یک لبخن طبیعی و ملیح بزنید! باد دقت به لبخند خودتان نگاه کنید. چه چیزهایی توجه شما را به خود جلب می‌کند؟

به طور کلی فاکتورهایی که در نحوه لبخند زدن شما تاثیرگذار هستند به قرار زیراند:

  • رنگ دندان‌ها
  • تراز بودن یا نبودن دندان ها
  • فاصله بین دندان ها
  • جای خالی دندان (اگه یکی از دوندوناتون رو از دست داده باشید)
  • هماهنگی دندان و فک

اگر رنگ دندان نیاز به اصلاح داشته باشد…

بعضی از افراد به دلیل از دست دادن بخشی از دندان‌های خود مجبور به پر کردن آن‌ها می‌شوند. برای پر کردن دندان خراب معمولا از موادی مثل آمالگام استفاده می‌کنند که ترکیبی از تعدادی فلز کاربردی است. رنگ این مواد به راحتی قابل مشاهده است و ظاهر خوبی به لبخند شخص نمی‌دهد. در فرآیند اصلاح طرح لبخند، با هنرمندی تمام از ونیر و لمینت کامپوزیتی استفاده می‌شود تا تغییر رنگ دندان‌ها به راحتی از نظر پنهان شود. از آنجایی که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای طراحی لبخند اصلاح و هماهنگ کردن رنگ دندان‌ها است، از متدهای زیر برای سفید و یک‌دست کردن رنگ دندان‌ها استفاده می‌شود:

  • روکش کردن دندان‌ها
  • استفاده از تاج روی دندان‌هایی که بخشی از سطح خود را از دست داده‌اند ·       
  • بریج دندان
  • باندینگ کامپوزیت
  • و کاشتن ایمپلنت دندان به جای دندان‌های از دست رفته

اگر دندان‌ها تراز نباشد …

کراودینگ (نامرتبی دندان‌ها)، کج بودن، داشتن فاصله زیاد بین دندان‌ها و سایر مشکلات مربوط به ناهماهنگی آن‌ها، همگی مستقیما روی طرح لبخند و فرم کلی صورت شما تاثیر می‌گذارند. متخصصان ارتودنسی از روش‌های مختلفی برای اصلاح این بدفرمی‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال یکی از روش‌های اصلاح عدم تراز دندان‌ها، استفاده از لمینت برای صاف و یکدست کردن طراحی لبخند شما است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی رایگان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 334
نویسنده : mozhgan

درمان های مختلفی در این تخصص بر روی دندان ها صورت میگیرد، که در ادامه با برخی از این درمان ها بیشتر آشنا خواهید شد. اگر میخواهید بدانید که دندانپزشکی زیبایی چگونه میتواند به لبخند شما زیبایی ببخشد ادامه مقاله را از دست ندهید.

 زیبایی دندان با کمک گرفتن از کامپوزیت‌ها

طی فرآیند کامپوزیت دندان، موادی که همرنگ دندان ها هستند با کمک چسپ های مخصوصی به بخش جلویی دندان ها متصل میشوند یا پیوند میخورند. اگر دندان ها به صورت جزئی کج شده باشند و به کمک کامپوزیت ظاهر نامناسب آن ها را پنهان کنند، به آن زیبایی بدون کمک از ارتودنسی دندان و متخصص ارتودنسی گفته میشود.

لمینت های سرامیکی

دندان های که تغییر رنگ داده اند یا عیوب ظاهری دارند طی این روش با کمک لایه هایی از سرامیک پوشانده میشوند و جز زیبایی، چیزی از آن ها دیده نمیشود. استفاده از لمینت دندان مستلزم تراش خوردن بخشی از ضخامت مینا است.

بیشتربخوانید ... ارتودنسی بارداری

روکش دندان

دندان هایی که آسیب وارد شده به آن ها نسبتا وسیعتر است را میتوان با کمک روکش دندان ترمیم کرده و زیباتر نشان داد. هرچند که کارایی ونیرها در زیبایی دندان بیشتر است اما چون روکش ها سطح بیشتری را میپوشانند، و کم هزینه تر هستند، با استقبال بیشتر مواجه هستند.

بریج یا پل‌های بین دندانی

بریج دندان نیز نوعی از تکنیک های زیبایی و ترمیم دندان محسوب میشوند. در این روش با کمک دو دندان مجاور اقدام به نصب روکشی به فرم پل میکنند تا خلاء به وجود آمده در پیوستگی دندان ها جبران شود.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

ایمپلنت ها

زمانی که یکی از دندان ها به هر دلیلی بی افتد جای خالی آن معمولا مشکل بزرگی در زیبایی دندان های شما خواهد بود. برای جبران این مشکل، ایمپلنت ها میتوانند گزینه بسیار مناسبی باشند تا علاوه بر پر کردن فضای خالی، ظاهری بهتر به طرح لبخند ببخشند. هرچند که ایمپلنت دندان بیشتر برای بهبود و اصطلاح است اما نمیتوان تاثیر آن در مفهوم زیبایی را در نظر نگرفت.

جراحی بر روی لثه ها به منظور زیبایی

دندان ها هیچگاه بدون وجود لثه ها، زیبا به چشم نمی آیند و بیشتر شبیه به ساختارهای دراز و بلندی هستند که از استخوان بیرون زده اند. اما با وجود لثه ها دندان ها هم زیباتر هستند. گاهی اوقات جهت ایجاد یا اصلاح طرح لبخند دندانپزشک زیبایی اقدام به انجام عمل جراحی لثه میکند تا با تنظیم ارتفاع آن ها لبخندها بهتر و گیراتر شوند.

سفید کردن دندان ها با فرآیند بلیچینگ

قطعا یکی فاکتورهای دخلیل در ظاهر دندان ها رنگ آن ها است. دندان هایی که سفید هستند نشان میدهند افراد به بهداشت و سلامتی خود اهمیت میدهند و برعکس دندان هایی که تیره و بد رنگ هستند نشان میدهند اوضاع سلامت عمومی اشخاص اصلا جالب نیست

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت دو فک

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1400
بازدید : 385
نویسنده : mozhgan

بریس دیمون یک نوع خاص از بریس‌های تنظیم شونده است که مشابه بریس‌های فلزی سنتی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. تفاوت این حالت با بریس‌های عادی در اینست که در این شرایط برای سفت کردن و اصلاح وضعیت بریس‌ها، در بریس دیمون از یک مکانیزم مخصوص استفاده می‌شود که از طریق آن سیم‌ها به بریس متصل شده و بطور طبیعی با حرکت دندان‌ها در جهت مورد نظر، وضعیت این سیم‌ها اصلاح می‌شود. این شرایط باعث می‌شود تحمل این بریس‌ها برای بیمار ساده‌تر شده و دهان بیمار وضعیت ظاهری بهتری در طول درمان داشته باشد. علاوه بر این استفاده از این روش دستیابی به نتایج بهتر را در مدت زمان کوتاهتر امکان‌پذیر می‌نماید.

مزایای ارتودنسی دندان دیمون

  • مزیت ظاهری. استفاده از بریس‌های شفاف از نظر ظاهری برای بیمار به خاطر عدم امکان مشاهده آنها توسط سایرین جذاب می‌باشد.
  • دوره درمان سریع تر. مطالعه مقایسه‌ای انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد ارتودنسی دیمون بطور میانگین دوره درمان کوتاه تر به میزان 7.2 ماه در مقایسه با روش ارتودنسی دندان سنتی دارد.
  • نیاز کمتر به مراجعه به مطب دندان پزشک. نتایج مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد ارتودنسی دیمون به حدود نیمی از جلسات اصلاحی لازم برای ارتودنسی ثابت نیاز دارد.
  • وارد شدن فشار کمتر به دندان‌ها و در نتیجه درد کمتر بیمار. افرادی که از ارتودنسی دیمون استفاده کرده‌اند بطور میانگین 60% ناراحتی کمتر در مقایسه با روش سنتی داشته‌اند.
  • سایش کمتر. این شرایط باعث می‌شود از فرسایش و تخریب دندان‌ها جلوگیری شود.
  • فضای کمتر برای تجمع پلاک و باکتری بر روی بریس‌ها. در هنگام استفاده از ارتودنسی پیشرفته دیمون فضای کمتری برای تجمع پلاک و باکتری بر روی دندان وجود دارد و تمیز کردن دندان‌ها راحت‌تر از روش سنتی است.

معایب درمان ارتودنسی دیمون

  • استفاده از سیم‌های فلزی قابل مشاهده برای دیگران به مدت طولانی. با این وجود بخش زیادی از این مشکل را می‌توان با استفاده از ابزارهای ارتودنسی نامرئی بر طرف کرد.
  • ناراحتی بیمار در روزهای اول استفاده از بریس‌ها تا زمانی که فرد به شرایط جدید عادت کند.
  • هزینه به نسبت بیشتر این روش در مقایسه با هزینه ارتودنسی سنتی در شرایطی که این هزینه ممکن است با توجه به محل زندگی فرد متفاوت باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی کودکان

هزینه درمان

قیمت ارتودنسی دیمون بستگی به مقدار اصلاح مورد نیاز فرد بیمار دارد. اکثر بیمه‌های خدمات دندان پزشکی حداقل بخشی از هزینه درمان بیمار را در این حالت پوشش می‌دهند. با این وجود شما می‌توانید با متخصص ارتودنسی خود درباره طرح‌های تامین مالی احتمالی برای ایجاد شرایط مناسب در هنگام پرداخت هزینه‌های درمان صحبت کنید.

منبع: متخصص ترمیم و زیبایی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1400
بازدید : 362
نویسنده : mozhgan

بله چنین چیزی داریم.  در حقیقت صاف کردن و ارتودنسی یک دندان کج شده از آنچه فکر می کنید رایج تر است و ما سالانه مراجعان زیادی داریم که تنها میخواهند یک دندان خود را ارتودنسی کنند. در اغلب موارد، یک دندان کج می تواند به سرعت با ترازهای شفاف اینویزیلاین یا بریس ارتودنسی خیلی زود صاف شود.

علت کج شدن و لزوم ارتودنسی یک دندان کج

رشد یک دندان کج معمولاً نتیجه ازدحام دندان های دیگر یا کوچک بودن فک است. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که شما وارد یک آسانسور شده اید که ظرفیت آن آسانسور تنها 8 نفر است. در حالت عادی 8 آدم با وزن و ظاهر طبیعی میتوانند به راحتی داخل آسانسور جا بگیرند اما همین که یک یا چند نفر اضافه وارد آسانسور شوند موقعیت همه سرنشینان تغییر میکندو از نظم خارج میشود. دندان ها هم همینگونه کج میشوند.

مهمترین دلیل ارتودنسی یک دندان

اگر فرزند شما یک یا چند دندان کج دارد حتما او را برای درمان و اصلاح پیش یک متخصص خوب ببرید. زیرا اگر دندان به همان شکل کج باقی بماند سایر دندان های او را نیز کج خواهد کرد. شما خودتان خوب میدانید که ناصاف بودن دندان ها در آینده فرزندتان چه تاثیری بر جای خواهد گذاشت. پس برای اینکه او در آینده دندان های صافی داشته باشد و اعتماد به نفسش کم نباشد حتما در همان سنین پایین درمان ارتودنسی یک دندان کج را برای او انجام دهید زیرا به نفع خودش است.

ارتودنسی یک دندان کج با دستگاه ثابت امکانپذیر است؟

از آنجایی که موثرترین  و بهترین روش ارتودنس به نوعی ارتودنسی ثابت با بریس است، احتمالا متخصص ارتودنسی برای درمان و اصطلاح یک دندان کج از این روش استفاده کند. این بریس ها میتوانند از جنس فلز باشند یا از جنس سرامیک که به آن ها ارتودنسی سرامیکی هم گفته میشود. بریس ارتودنسی به دندان کج فشار وارد میکنند و آن را وادار میکنند که به مرور زمان صاف شود.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی در بارداری

ارتودنسی یک دندان با کمک نگهدارنده ها یا ریتینرها

ما دو نوع نگهدارنده ارتودنسی ثابت و متحرک داریم. که نمونه های غیرثابت آن جزء ارتودنسی متحرک هستند. نگهدارنده ثابت را وقتی به دهان و دندان متصل کردند تا پایان درمان و روند اطلاح خارج نمیکنند. اما نگهدارنده متحرک فرق میکند و شما میتوانید هنگام خوردن یا آشامیدن یا مواقع ضروری آن ها را خارج کنید.

وسیع کننده های کام

بهترین متخصص ارتودنسی می تواند برای بزرگتر کردن قوس دندانهای فوقانی در فک بالا، از وسیع کننده های کام یا بزرگ کننده کام استفاده کند. این کار باعث می شود تا دندان ها به موقعیت طبیعی خود تغییر پیدا کنند. این وسیله کوچک قابل تنظیم است و تقریبا نامرئی است زیرا در فک بالا است و مگر از نزدیک آن را بتوان دید. بنابراین جزء ارتودنسی نامرئی محسوب میشود.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1400
بازدید : 348
نویسنده : mozhgan

زمانی که دندان های فک بالا با دندان های فک پایین یک نفر هم راستا نباشند، اصطلاحا میگویند که او کراس بایت دارد. این مشکل معمولا ژنتیکی است اما بر اثر برخی مسائل غیرژنتیکی و ارثی میتواند رخ دهد. برای مثال اگر دندان های دائمی یک کودک پیش از افتادن دندان های شیری جوانه بزنند این مشکل میتواند رخ دهد.

کراس بایت قدامی چیست؟

در نوع قدامی، دندان های جلویی فک بالا، پشت دندان های جلویی فک پایینی شما قرار میگیرند. این نوع بیشتر شبیه به آندربایت است اما دقیقا عین هم نیستند و تفاوت های شاخصی با هم دارند.

کراس بایت خلفی چیست؟

نوع خلفی دقیقا برعکس قدامی است. به عبارتی، دندان های جلویی فک بالا روی دندان های جلوی فک پایینی قرار میگیرند.

علت کراس بایت چیست؟

همانطور که اشاره شد، اصلی ترین علت کراس بایت ژنتیک و مسائل ارثی است. اما به جز این دو مورد، علل دیگری نیز وجود دارند که در شکل گیری این مال اکلوژن نقش دارند. با برخی از این علل در ادامه آشنا خواهید شد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بارداری

میکیدن انگشت شست

برخی از کودکان عادت دارند که انگشت های خود مخصوصا انگشت شست را میمکند. این کار شاید سرگرم کننده و تسکین دهنده باشد اما مشکلات متعددی برای کودک به وجود خواهد آورد. یکی از این مشکلات کاهش پهنای سقف دهان یا کام است و تغییر موقعیت و وضعیت رشد فک است و دیگری کراس بایت.

بیشتربخوانید... موم ارتودنسی

درمان کراس بایت: این مال اکلوژن را چگونه درمان میکنند؟

این عارضه هرچقدر هم که شدید باشد باز هم قابل درمان است و میتوان به راحتی با کمک متخصصان دندانپزشکی آن را اصلاح کرد. رایجترین درمان کراس بایت عبارتند از:

وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر: یک دستگاه ارتودنسی است که به سقف دهان چسپیده و به وسیع و پهن کردن کام کمک میکند.

اکسپندرهای مخصوص بزرگسالان که کمی متفاوت از اکسپندرهای کودکان است.

ارتودنسی ثابت با بریس: این روش بیشتر در درمان ارتودنسی دندان کودکان شناخته شده است. متخصصان ارتودنسی با کمک هدگیرارتودنسی و بریس میتوانند با موفقیت اقدام به درمان کراس بایت کنند.

عمل جراحی فک: این عمل میتواند شامل وسیع کردن کام و همچنین همتراز کردن دو فک باشد.

منبع: مجله ترمیم و زیبایی دندان

 

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1400
بازدید : 355
نویسنده : mozhgan

آیا امکان انجام ارتودنسی روی دندان های ایمپلنت شده یا دارای روکش، کامپوزیت (ترمیم دندان با کامپوزیت) و پرکردگی وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله کاملا امکان پذیر است. با اینکه ممکن است اینگونه ارتودنسی ها با چالش هایی از قبیل عدم حرکت دندان های ایمپلنت شده و آسیب رساندن روکش ها و بریج دندان  به دندان ها همراه باشند، اما در اکثر موارد بی نقص و بدون مشکل به پایان می رسند

بیشتربخوانید... آبسه دندان

ارتودنسی روی دندان های ایمپلنت شده 

ایمپلنت زمانی استفاده می شود که دندان طبیعی فرد به هر دلیلی از دست رفته است و نیاز به یک دندان مصنوعی دائمی دارد. از دلایل از دست رفتن دندان می توان به شکستن یا خرد شدن آن به دلیل تصادف و یا پوسیدگی کامل دندان و نیاز به کشیدن آن اشاره کرد. از آنجایی که ایمپلنت دندان به استخوان فک متصل می شود، نمی توان آن را برای ارتودنسی از دهان خارج کرد. اگر نیاز به ایمپلنت دندان دارید و از طرفی دندان های طبیعی تان نیز باید صاف و مرتب شوند، پیشنهاد می شود که ابتدا درمان ارتودنسی را انجام داده و سپس ایمپلنت دندان را آغاز کنید. اگر بیمار به شلوغی دندان مبتلا باشد، بریس های ارتودنسی ممکن است تا جایی دندان ها را حرکت دهند که جای خالی دندان از دست رفته پر شود. با بالا رفتن سن، دندان ها به طور طبیعی به سمت جلوی دهان متمایل می شوند. اگر قبلا دندانی را ایمپلنت کرده اید، ممکن است اکنون دندان های کناری ایمپلنت دچار نامرتبی و شلوغی شده باشند. در این موارد، به منظور ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده، بریس ها دندان های طبیعی را سر جایشان بر می گردانند بدون اینکه دندان ایمپلنت شده تکانی بخورد. همانطور که قبل تر اشاره شد، به دلیل آنکه ایمپلنت ها به استخوان فک جوش خورده اند، می توانند به عنوان پایه و لنگری برای بریس های ارتودنسی عمل کنند.

ارتودنسی روی ونیر دندان

ونیر دندان لایه ای ظریف و نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که روی سطح جلویی دندان نصب می شود تا مشکلاتی از قبیل فاصله دار بودن دندان ها یا شکستگی ها را اصلاح کند. اگر دندانپزشک ترمیم و زیبایی دندان تشخیص دهد که هم ارتودنسی و هم انواع ونیر اعم از لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخندتان لازم است، بهتر است ابتدا ارتودنسی را انجام دهید. در غیر اینصورت، نصب براکت های ارتودنسی دندان می تواند به سطح ونیر ها آسیب رساند. همچنین چسبی که برای نگهداشتن براکت ها روی دندان استفاده می شود، ممکن است پس از برداشتن بریس ها، لکه بدی روی ونیر ها ایجاد کند. اگر از خدمات ارتودنسی و ونیر دندان استفاده کرده اید ولی به علت عدم قرار دادن ریتینر در دهان دچار برگشت ارتودنسی شده اید، بهترین راه استفاده از ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین است. اینویزیلاین بریس های متحرک و شفافی هستند که می توانند بدون آسیب به ونیرها، دندان ها را صاف و مرتب کنند.

بیشتربخوانید... مجله تخصصی ارتودنسی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1400
بازدید : 377
نویسنده : mozhgan

دیپ بایت هنگامی اتفاق می‌افتد که یک همپوشانی عمودی غیر طبیعی بین دندان‌های فوقانی و تحتانی وجود داشته باشد. در بایت نرمال، دندان های جلویی فک بالا حدود 1 تا 2 میلیمتر از دندان های جلویی فک پایین جلوتر هستند. در اوربایت این فاصله به 3 میلیمتر و کمی بیشتر افزایش میابد. و عمق فاجعه در دیپ بایت است. جایی که این فاصله به 4 تا 10 میلیمتر افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشتربخوانید... ونیر دندان

علل

در بیشتر موارد، افزایش اوربایت یا شدت گرفتن آن ریشه در ژنتیک دارد. مشکلات ژنتیکی میتوانند در تشکیل و رشد فک و دندان ها تاثیر بسزایی داشته باشند.

  • بزرگ بودن بیش از حد فک
  • بزرگ بودن دندان ها نسبت به حالت طبیعی
  • تشکیل نادرست فک در طی دوره رشد
  • مکیدن انگشت شست
  • استفاده بیش از حد از شیشه شیر یا پستانک
  • جویدن ناخن و مداد و ….

از کجا بفهمم که دیپ بایت دارم؟

ویزیت‌های منظم و اولیه دندانپزشکیترمیم و زیبایی دندان، به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا در اولین فرصت و به موقع مشکلات شما را تشخیص داده و درمان کند. دیپ بایت نیز از این قضیه مستثنی نیست و در ویزیت های اولیه به راحتی قابل تشخیص است. اگر چنین مشکلی در شما و یا در فرزند شما وجود داشته باشد، دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع خواهد داد. علاوه بر این، مال اکلوژن دیپ‌بایت می‌تواند علائمی را ایجاد کند، که ممکن است حتی با وجود اینکه به ویزیت دندانپزشک نرفته باشید، با شناسایی آن ها متوجه مشکل خود شوید

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

گزینه های درمان

در حالی که درمان دیپ‌بایت در هر سنی می‌تواند صورت بگیرد، اما روند درمان در دوره کودکی بسیار راحت تر خواهد بود. زیرا انعطاف دندان ها و استخوان در سنین کودکی، به ارتودنتیست اجازه خواهد داد که بهتر تغییرات مد نظر خود را در دهان کودک اعمال کند. در اغلب موارد اولین گزینه های درمانی استفاده از بازکننده های کام و توربو براکت خواهد بود. این ابزارها به دندان های عقبی اجازه می‌ دهند که رشد کنند تا به بهبود دیپ‌ بایت کمک کنند. درمان های ارتودنسی) ارتئدنسی ثابت ، ارتودنسی نامرئی)  دیگری مانند بریس ها به تغییر موقعیت دندان های جلویی در فک به کمک زیادی می کنند. در حالی که برای درمان موارد خفیف مال اکلوژن می توان از تراز با اینویزیلاین استفاده کرد، در موارد شدیدتر نیاز به بریس های سنتی است. زیرا برای اصلاح حالات شدیدتر نیاز به وارد کردن نیروی بیشتری به دندان ها خواهد بود. در اغلب موارد، دیپ‌بایت می تواند باعث آسیب به سطح دندان ها شود. این مشکل معمولا می تواند به کامپوزیت و لمینت دندان یا تاج نیاز داشته باشد.

سایر مقالات... روش های لاغری

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1400
بازدید : 357
نویسنده : mozhgan

بریس های ارتودنسی کامل می توانند ایرادات بسیاری مانند دندان های کج، روی هم رفته و نامرتب و مشکلات بایت را برطرف کنند. آنها همچنین می توانند مشکلاتی که دندان ها در خوردن و صحبت کردن و تمیز نگه داشتن دهان ایجاد می کنند را حل کنند. با پیشرفت تکنولوژی، بریس های مدرن سبک تر، کوچک تر و راحت تر شده اند. بریس های فلزی شامل براکت های فلزی استانداردی هستند که با سیم ارتودنسی (آرچ وایر) به هم متصل شده اند. این بریس ها نیازمند محکم شدن مداوم هستند که در نتیجه ی این فشارِ پیوسته دندان ها صاف شده و فک دهان به حالت نرمال برمی گردد. در حالی که براکت های فلزی هنوز هم متداول هستند، اما روش های درمانی دیگری نیز نظیری اینویزیلاین و بریس های سرامیکی نیز در دسترس است.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

جنس بریس های فلزی

بریس های فلزی یا همان سنتی از فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم ساخته شده اند. سه بخش اصلی یک بریس عبارت است از:

براکت

براکت ها با چسب مخصوصی توسط متخصص ارتودنسی به سطح دندان پیوست می شوند تا دندان را سر جای خود نگه دارند.

سیم ارتودنسی(آرچ وایر)

سیم ارتودنسی بند اصلی بریس است که هر براکت را به دیگری وصل کرده و به دندان فشار وارد می کند تا به جای اصلی خود بازگردد.

کش ارتودنسی

کش های ارتودنسی ممکن است از نوع اورینگ یا الاستیک باشند. این کش ها به اتصال سیم های ارتودنسی به براکت ها کمک می کنند. کش های ارتودنسی در طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارند و جنبه ترغیبی در ارتودنسی کودکان دارند.

مزایا

بریس های فلزی مزایای فراوانی دارند و شاید به همین خاطر، با وجود گزینه های مدرن و امروزی برای صاف کردن دندان ها، این بریس ها هنوز هم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • ثبات و استحکام
  • قابلیت درمانی بالا
  • مقرون به صرفه
  • تنوع

معایب

برای تصمیم گیری درباره اینکه (( آیا بریس های فلزی گزینه ی مناسبی برایتان هست یا خیر؟)) بهتر است در کنار مزایای فراوان بریس فلزی، از معایب آن نیز اطلاع کسب کنید.

  • ظاهر ناخوشایند
  • آزاردهندگی
  • دشواری در تمیز کردن

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 11 مهر 1400
بازدید : 351
نویسنده : mozhgan

حفره ها و پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در جهان است. آنها به ویژه در کودکان، نوجوانان و افراد مسن رایج هستند. اما هر کس که دندان داشته باشد می تواند حفره ها را از جمله نوزادان بگیرد. اگر حفره ها درمان نشوند، آنها بزرگتر می شوند و لایه های عمیق تر دندان های شما را تحت تاثیر قرار می دهند. آنها می توانند به دندان درد شدید، عفونت و از دست رفتن دندان منجر شوند. بازبینی های منظم دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی و عادت های ریزش و ریزه کاری بهترین محافظت در مقابل حفره ها و پوسیدگی دندان می باشد.

بیشتربخوانید... طرح لبخند

علائم پوسیدگی دندان

علائم و نشانه های حفره ها بسته به میزان و مکان آنها متفاوت است. هنگامی که یک حفره فقط آغاز می شود، ممکن است هیچ نشانه ای از آن نداشته باشید. همانطور که فروپاشی بزرگتر می شود، ممکن است علایم و نشانه هایی مانند: درد دندانی، درد یا درد خودبه خودی که بدون علت ظاهری رخ می دهد

بیشتربخوانید... فواید لمنیت دندان

حساسیت دندان

درد خفیف تا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی شیرین، گرم یا سرد حفره های قابل مشاهده یا چاله ها در دندان های شما رنگ آمیزی قهوه ای، سیاه و سفید بر روی هر سطح دندان درد زمانی که شما را نیش می زنید

عوارض جانبی پوسیدگی دندان

حفره ها و پوسیدگی دندان بسیار شایع هستند که ممکن است آنها را جدی نگیرید. و شما ممکن است فکر کنید که مهم نیست که بچه ها دندان های کودک خود را حفره کنند. با این حال، حفره ها و پوسیدگی دندان می تواند عوارض جدی و پایدار داشته باشد، حتی برای کودکان که دندان دائمی خود را ندارند.

عوارض حفره ممکن است عبارتند از:

درد

آبسه دندان

تورم یا گردن در اطراف یک دندان

آسیب یا دندان شکسته

مشکلات جویدن

شستشوی موقعیت دندان پس از از دست رفتن دندان

درد که با زندگی روزانه مواجه می شود

از دست دادن وزن یا مشکلات تغذیه ای از خوردن یا جویدن دردناک و دشوار از دست دادن دندان، که ممکن است ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین اعتماد به نفس و اعتماد به نفس شما در موارد نادر، آبسه دندان – یک جیب دنده ای است که به علت عفونت باکتریایی ایجاد می شود که می تواند منجر به عفونت های جدیتر و حتی خطرناکتر شود

منبع: مجله تخصصی ارتودنسی دندان

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 10 مهر 1400
بازدید : 339
نویسنده : mozhgan

روغن نارگیل علاوه بر سفید کردن دندان ها دارای خواص بسیار دیگری است. در این مطلب ما چند  خاصیت از این روغن را برای شما عنوان کرده ایم. بنابراین بیایید که به آن بپردازیم

بیشتربخوانید... درمان ارتودنسی

1.کاهش شدید بد بویی تنفس

بوی بد دهان ، حاصل مواد شیمیایی و گازهایی است که توسط باکتری ها تولید می شوند که ممکن است در دهان ما وجود داشته باشند. روغن کشیدن به دندان ها یک تکنیک است و مانند یک دهانشویه موثر است. این عمل باعث کاهش شدید بوی بد دهان می شود.

 2. دندان ها را سفید تر می کند

اگر از تعدادی عوامل سفید کننده دندان استفاده کرده اید و نتایج دلخواه را دریافت نکرده اید ، این گزینه بهتر و موثر تر است. شما حتی ممکن است پس از مشاهده نتایج آن شگفت زده شوید. زیرا در کمتر از دو هفته دندان های شما سفید تر و لثه های شما سالم تر می شوند. این عمل حتی برای افرادی که از درمان ارتودنسی کمک گرفته اند نیز بسیار موثر است. در این باره با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید)

3. پوست را از ناهنجاری ها پاک می کند

روغن کشیدن قابلیت خلاص شدن از سموم بدن را دارد. حذف سموم بدن اثر چشمگیری در سلامتی شما دارد و در پوست شما منعکس می شود. این به این معنی است که اگر به خداحافظی با مشکلات پوستی ( آکنه ، اگزما ، پسوریازیس و غیره…) نرسیده اید از این روش استفاده کنید.

بیشتربخوانید... اجزای ارتودنسی

4. عدم تعادل هورمونی را اصلاح می کند

عادت کردن به استفاده از روغن نارگیل به بهبود نابسامانی هورمون ها کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تا به طور طبیعی عمل کنند. برخی از رایج ترین تسکین هورمونی همین است. تسهیل چرخه قاعدگی به طور منظم راهی برای جلوگیری از شکستگی پوست PMS  را فراهم می کند. این شامل چرخه های قاعدگی منظم و کاهش علائم و از بین بردن سموم است. به این ترتیب شما صاحب یک پوست سالم و شفاف خواهید شد.

5. اجازه می دهد که بدن از سموم تخلیه شود

همانطور که باکتری ها و قارچ ها و انگل ها در دهان شکل می گیرند ، روغن کشی دندان  باعث می شود که سموم دهان حذف شوند. به دنبال حذف این سموم  ، از گسترش آنها در بدن جلوگیری می شود.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 10 مهر 1400
بازدید : 358
نویسنده : mozhgan

محیط و جو آرام 

کودکان همیشه از محیط های جدید مخصوصا محیط های درمانی در آغاز هراس دارند. مخصوصا اگر دید مناسبی از اتفاقات پیش رو نداشته باشند. تا چند جلسه اول درمان های ارتودنسی برای کودکان میتواند خیلی ترسناک باشد. فکرش را بکنید که اگر محیط مطب شلوغ، پرسرو صدا و پر از آدم بزرگ ها باشد چه اتفاقات غیرقابل هضمی برای کودکان پیش می آید؟   اما مطب بهترین متخصص ارتودنسی کودکان باید همیشه یک فضای فوق العاده آرام، دوستانه (حتی الامکان کودکانه) باشد و بیشتر بیماران و مراجعانش نیز کودکان هم سن و سال باشند. اینگونه کودک اعتماد بیشتری به متخصص، مطب و طول درمانش خواهد کرد.

کادر دستیاران و کارکنان مطب

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان علاوه بر اینکه باید یک مطب آرام و متناسب با نیاز کودکان داشته باشد، بلکه باید از دستیاران و کارکنان خوبی جهت برخورد با کودکان بهره ببرد. او باید کسانی را استخدام کند که به طور کامل رفتار با مراجعان مختلف از جمله کودکان را بلد باشند. اگر جایی دیدید که در یک مطب رفتار پرسنل و کارکنانش با کودکان مناسب است میتوانید با آرامش بهتری کودک خود را ارتودنسی کنید. اما چنین نباشد همواره تا پایان درمان احساس خوبی نسبت به مطب، کارکنان و متخصص ارتودنسی کودکان نخواهید داشت.

بیشتربخوانید...  دندانپزشکی بارداری

هزینه ارتودنسی کودکان

به طور کلی هزینه ارتودسی کودکان کمتر از ارتودنسی بزرگسالان است. هرچه زودتر مشکل بچه ها را تشخیص دهیم  درمان کنیم هزینه ها به همان نسبت کاهش پیدا میکنند. زیرا مشکلی که پشت گوش انداخته شود و برای مثال بتواند اکنون با 1 میلیون تومان برطرف کرد چند سال دیگر با 5 میلیون تومان هم برطرف نمیشود. بهترین متخصص ارتودنسی کودکان هم معمولا باید هزینه های معقولی درخواست کندو او هزینه را باید بر اساس شدت مشکل و پیش بینی درمان برآورد کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بدون سیم

دسترسی خوب به مطب

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان ، مطبش را در بهترین موقعیت شهر قرار میدهد که دسترسی به آن بهتر و آسانتر باشد. چرا؟ واضح است زیرا کودکان کمی کم حوصله هستند و شکیبایی کمتری دارند. والدین باید بتوانند به راحتی و در کمترین زمان کودک را به مطب رسانده و او را به خانه برگردانند. فکرش را بکنید اگر دسترسی به مطب سخت باشد و ساعت ها نتوان هب آن دسترسی پیدا کرد، آن وقت کودک خاطرات جالبی از مراجعه به مطب به خاطر نخواهد آورد و چه بسا از درمان خسته شود. برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 10 مهر 1400
بازدید : 363
نویسنده : mozhgan

بهداشت ضعیف دهان و دندان 

به طور معمول باکتری‌ها ذرات مواد غذایی که در دندان یا دهان شما به دام افتاده است را تجزیه می‌کنند. ترکیبی از باکتری‌ها و ذرات ریز مواد غذایی در دهان شما، بوی نامطبوع و زننده‌ای ایجاد می‌کند. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور مرتب، غذای به دام افتاده در لابلای دندان ها را قبل از فعالیت باکتری ها و پوسیدگی دندان از بین میبرد.

نقش بهداشت ضعیف دهان و دندان

در بد بو شدن دهان بهداشت ضعیف دهان و دندان مخصوصا در کسانی که تحت درمان ارتودنسی دندان ( ارتودنسی ثابت و ارتودنسی نامرئی) قرار دارند میتواند به شدت بوی دهان را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا با وجود دستگاه های ارتودنسی ثابت سخت میتواند دندان ها را تمیز کرد. در خصوص ایمپلنت دندان، بریج و سایر دستگاه های دندانپزشکی نیز این امر صادق است. اگر تحت ارتودنسی هستید و یا ایمپلنت و بریج دندان و خلاصه هر روش جایگزین دندانی دارید حتما بیشتر از پیش به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی نامرئی

یک علت بوی بد دهان مصرف غذاها و نوشیدنی های قوی است

مصرف برخی غذاها می‌تواند باعث بد بو شدن دهان انسان شود. برخی از این خوراکی ها که می توانند بوی بدی در دهان و نفس ایجاد کنند سیر، پیاز و یا قهوه هستند. برای مثال اگر شما سیر یا پیاز بخورید، معده شما هنگام هضم این غذاها روغن های موجود در ساختار آن ها را جذب میکند و روانه جریان خون میکند. . این روغنها وارد جریان خون شما شده و به ریه های شما می روند. درنهایت این مواد باعث آزاد شدن بوهای نامطبوعی از نفس شما خواهند شد که میتواند از 24 ساعت تا 72 ساعت در نفس شما وجود داشته باشند. و باعث بوی بد دهان شود.

بیشتربحوانید... ارتودنسی پلاستیکی

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن علاوه بر اینکه بوی لباس شما را بد میکند بلکه در بد بو شدن دهان شما تاثیر به سزای خواهد گذاشت. دود سیگار باعث خشک شدن فضای داخلی دهان و راه های هوایی شما میشود. خشکی نیز مستقیما باعث بروز بوی نامطبوع خواهد شد.

بیشتربخوانید... دانستنی های ارتودنسی

خشکی دهان

 اگر غدد بزاقی شما مقادیر کافی بزاق تولید و ترشح نکنند، دهان شما خشک می‌شود و از رطوبتش کاسته می‌شود. بزاق معمولا به تمیز نگه داشتن دهان کمک می کند و شدت بو را کاهش می‌دهد. در شرایط زیر دهان خشک میشود و دچار هالیتوز خواهید شد:

  • بروز مشکل اساسی برای غدد بزاقی
  • خوابیدن با دهان باز
  • مصرف برخی دارو ها
  • مصرف برخی میوه ها و مواد غذایی


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 10 مهر 1400
بازدید : 326
نویسنده : mozhgan

ریزش و یا از دست دادن دندان می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی صورت بگیرد. بسته به نوع آن و موقعیت دندانی که می‌افتد، جای خای آن می‌تواند مشکلاتی برای اشخاص ایجاد کند. از دست دادن دندان بنا بر هر دلیلی، می‌تواند به راحتی و توسط متخصصان دندانپزشکی حل شود. به طور معمول دندانپزشکان از روش هایی مثل ایمپلنت دندان، پروتز دندان و یا بریج دندان برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کنند. پل یا بریج دندان نوعی وسیله مصنوعی مشابه دندان است، که به کمک دندان‌های مجاور، در جای خالی دندان از دست رفته قرار داده می‌شود. تا نبود دندان اصلی احساس نشود. بریج‌های دندانی را از مواد مختلفی تهیه می‌کنند. دندان‌سازان در ساخت این ابزار دندانی آزاد هستند. و از مواد مختلفی مثل طلا نیز برای ساخت پل استفاده می‌کنند. اما اگر هدف یکدست کردن رنگ دندان‌ها یا اصلاح طرح لبخند باشد، قطعا از مواد پرسلینی که همرنگ دندان‌ها هستند استفاده می‌کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی زودبازه

بریج دندان برای چه کسی مناسب است؟ 

خبر خوب این است که بریج‌ها از مواد مستحکمی ساخته می‌شوند و به سختی آسیب می‌بینند. بنابراین در صورتی که از عمد به آن‌ها ضربه یا آسیب وارد نشود، طول عمر بالایی دارند. خبر بد هم این است که استفاده از پل دندان برای هر کسی مناسب نیست. یعنی هر کسی که جای خالی دندان دارد، واجد شرایط این ابزار مصوعی نیست. یکی از شروط استفاده از بریج دندان ، سلامتی دندان‌های مجاور است. یعنی دندان هایی که قرار است بریج بین آن‌ها قرار بگیرد باید سالم باشند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی شش ماهه

آیا نصب بریج پل دندان دردناک است؟

بیشتر پروسه های دندانپزشکی یا دست کم آن هایی که تهاجمی تر هستند، نیازمند بیحسی موضعی هستند. پل زدن روی دندان ها نیز از این قائده مستثنی نیست. یعنی قبل از شروع پل زدن، بخشی از دندان ها و لثه که قرار است روی آن ها کار شود، بی حس میشود.

چقدر طول میکشد تا بعد از پل زدن بهبود پیدا کنیم؟

مانند بسیاری از پروسه‌های دندانپزشکی، با وجود اینکه بریج دندان ممکن است طولانی باشد، اما دوره ریکاوری بسیار کوتاهی دارد. بعد از اینکه جای خالی دندان شما پر شد مثل سابق میتوانید بخورید و بیاشامید و مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. البته شاید تا چند روز بریج زدن احساس خوبی نداشته باشید. اما خیلی زود به دندان جدید خود عادت خواهید کرد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. . برای کسب اطلاعت بیشتر در مورد دانستنی های ارتودنسی دندان و دندانپزشکی (درمان های ارتودنسی، دندانپزشکی کودکان، جراحی فک ، ایمپلنت دندان و ...) می توانید به سایت ما مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 10 مهر 1400
بازدید : 356
نویسنده : mozhgan

در این مقاله با اهمیت درمان ارتودنسی کودکان آشنا خواهید شد و با ذکر چند نکته به شما خواهیم گفت که بهترین متخصص ارتودنسی کودکان باید چه ویژگی هایی داشته باشد

چرا کودکان به ارتودنسی نیاز دارند؟

اغلب کودکان به خاطر ژنتیک، مسائل ارثی یا اکتسابی یا عدم آموزش های لازم ممکن است دندان هایی کج داشته باشند و یا فک هایشان در موقعیت درستی قرار نداشته باشد. این مشکلات باید خیلی زود رفع شوند. اگر چنین نشود روز به روز مشکل بدتر شده و خسارات وارده به دهان و دندان نیز بیشتر میشود. اگر اکنون و در همین سن همه چیز به خوبی و خوشی تمام نشود، فردا هم وقت و هم هزینه زیادی باید برای حل آن ها بپردازید. بنابراین بهترین راه این است که برای حل این مشکلات به نزد بهترین متخصص ارتودنسی شهر خود مراجعه کنید.( برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.)

گزینه های موجود برای ارتودنسی کودکان

هرچند که ما درمان های مختلفی در حوزه ارتودنسی کودکان داریم، اما برای بیشتر کودکان از ارتودنسی ثابت استفاده میشود. و سیستم رایج نیز معمولا بریس ارتودنسی فلزی خواد بود. ارتودنسی ثابت به سیستم درمانی گفته میشود که ما برای اصلاح عدم هماهنگی دندان ها و فک های کودکان، از دستگاه های ثابتی که به دندان های کودک متصل میشود استفاده میکنیم. سایر روش های درمان ارتودنسی عبارتند از:

 ارتودنسی ثابت به جز سیستم فلزی: لینگوال، دیمون یا خود تنظیم، سیستم سرامیکی و ….

ارتودنسی متحرک: برخی از سیستم های متحرک عبارتند از اینویزیلاین، الاینر، ریتینر یا نگهدارند و …

ارتودنسی نامرئی: شامل دستگاه های ارتودنسی که شفاف یا همرنگ دندان هستند و یا دیده نمیشوند

بیشتربخوانید... غذاهای ارتودنسی

کار هر کس نیست خرمن کوفتن …. 

بدون تعارف دندانپزسکان زیادی هستند که میتوانند کار ارتودنسی ساده را انجام دهند. وقتی میگوییم دندانپزشکان زیادی هستند، یعنی واقعا کسانی که دندانپزشک عمومی هستند هم میتوانند اینکار را انجام دهند. اما نکته مهم انجاست که اگر میشد این رشته و تخصص را بدون دانشگاه آموخت پس چرا یک متخصص باید وقتش را طلف کند و چند سال از زندگی با ارزش خود را در دانشگاه صرف گرفتن تخصص و فوق تخصص ارتودنسی کند؟ خیلی ساده است. آن ها در این چند سال تمام ریزه کاری ها و فوت و فن ارتودنسی دندان مخصوصا ارتودنسی کودکان را می آموزند. یعنی در تمام مدتی که یک دندانپزشک با تجربه در حال یادگیری ارتودنسی است، یک متخصص هم دانش لازم را می آموزد و هم همزمان کار ارتودنسی انجام میدهد. بین این دو تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. و قطعا بهترین متخصص ارتودنسی کودکان نمیتواند یک دندانپزشک عمومی باشد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 10 مهر 1400
بازدید : 341
نویسنده : mozhgan

در این مقاله با اهمیت درمان های ارتودنسی دندان کودکان آشنا خواهید شد و با ذکر چند نکته به شما خواهیم گفت که بهترین متخصص ارتودنسی کودکان باید چه ویژگی هایی داشته باشد. اگر به دنبال یکی از این متخصصان هستید، خواندن این مقاله حتما به درد شما خواهد خورد.

چرا کودکان به ارتودنسی نیاز دارند؟

همه ما یک زمان کودک بوده ایم و این دوره را پشت سر گذاشته  ایم. کودکی دوره بسیار مهمی است. هرچه در این دوره سالمتر باشیم و به سلامتی خودمان از همه جهت ارزش و اهمیت دهیم قطعا آینده بهتری هم خواهیم داشت. اغلب کودکان به خاطر ژنتیک، مسائل ارثی یا اکتسابی یا عدم آموزش های لازم ممکن است دندان هایی کج داشته باشند و یا فک هایشان در موقعیت درستی قرار نداشته باشد. این مشکلات باید خیلی زود رفع شوند.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

در انتخاب یک متخصص ارتودنسی کودکان خوب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

نیازهای خاص برخی از بچه ها

همه کودکان در شرایط طبیعی و ایده آل نیستند. برخی از آن ها نیازهای ویژه دارند. بهترین متخصص ارتودنسی کودکان باید قادر باشد تا به تمام نیازهای ویژه کودکان (معلول، سندرم داون و..) پاسخ دهد.

گزینه های موجود برای ارتودنسی کودکان

هرچند که ما درمان های مختلفی در حوزه ارتودنسی کودکان داریم، اما برای بیشتر کودکان از ارتودنسی ثابت استفاده میشود. و سیستم رایج نیز معمولا بریس ارتودنسی فلزی خواد بود. سایر روش های درمان ارتودنسی عبارتند از: ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی

بیشتربخوانید... برگشت درمان ارتودنسی

محیط و جو آرام

مطب بهترین متخصص ارتودنسی کودکان باید همیشه یک فضای فوق العاده آرام، دوستانه باشد و بیشتر بیماران و مراجعانش نیز کودکان هم سن و سال باشند. اینگونه کودک اعتماد بیشتری به متخصص، مطب و طول درمانش خواهد کرد.

کادر دستیاران و کارکنان مطب

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان علاوه بر اینکه باید یک مطب آرام و متناسب با نیاز کودکان داشته باشد، بلکه باید از دستیاران و کارکنان خوبی جهت برخورد با کودکان بهره ببرد.

هزینه ارتودنسی کودکان

به طور کلی هزینه ارتودنسی دندان کودکان کمتر از ارتودنسی بزرگسالان است. هرچه زودتر مشکل بچه ها را تشخیص دهیم  درمان کنیم هزینه ها به همان نسبت کاهش پیدا میکنند.

دسترسی خوب به مطب

 بهترین متخصص ارتودنسی کودکان ، مطبش را در بهترین موقعیت شهر قرار میدهد که دسترسی به آن بهتر و آسانتر باشد. زیرا کودکان کمی کم حوصله هستند و شکیبایی کمتری دارند. والدین باید بتوانند به راحتی و در کمترین زمان کودک را به مطب رسانده و او را به خانه برگردانند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 7 مهر 1400
بازدید : 366
نویسنده : mozhgan

زیبایی در جوامع انسانی امروز به عنوان شاخصی از سلامت است و سلامت فیزیکی افراد با گذشت زمان تبدیل به موفقیت در زمینه‌های دیگر شده است. همه ما زیبایی را دوست داریم و به روش‌های مختلف این زیبایی را برای خود خلق می‌کنیم. زیبایی دهان و دندان نیز یکی از این موارد است که یکی از روش‌های زیبا کردن دندان‌ها استفاده از ارتودنسی است. بسیاری از افراد بر این باورند که ارتودنسی فقط باعث زیبا شدن و مرتب شدن دندان‌ها می‌شود، که باید گفت این باور اشتباه است. ارتودنسی دندان قسمت‌های پایینی صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ارتودنسی بر روی ارتفاع بینی تا چانه، فرم لب، فرم صورت و لبخند فرد تاثیر می‌گذارد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اقساطی

ارتودنسی و زیبایی بینی

 ارتودنسی یک تخصص است که برای حفظ سلامت حفره دهان به کار می‌رود. نقش اصلی ارتودنسی حفظ سلامت قسمت اولیه لوله گوارش یعنی دهان است، می‌باشد. وقتی سلامت حفره دهان و تاثیر ارتودنسی بر بینی تامین شود زیبایی هم ایجاد می شود. با حرک کردن فکین و قرار گرفتن دندان‌ها در محل مناسب زیبایی قسمت تحتانی صورت هم تامین می‌شود. بینی هم بخشی از صورت است بنابراین تغییر در هر تناسب سایر قسمت‌های صورت باعث تغییر بر روی زیبایی بینی نیز می‌شود. بنابراین با انجام عمل با تغییر در فرم لب‌ها و دندان‌های خود باعث تغییر در اندازه‌ها و در نتیجه ظاهر بینی شود.

جراحی بینی و ارتودنسیزیبایی

شاید برای خیل از افراد این سوال پیش بیاید که اول عمل ارتودنسی یا عمل بینی؟ اگر قصد عمل بینی را دارید و به ارتودنسی هم نیاز دارید حتما قبل از عمل بینی ارتودنسی را انجام دهید. در جراحی بینی یکی از مواردی که پزشک شما برای شکل نهایی بینی در نظر می‌گیرد تناسب بین لب‌ها با بینی است. چون ارتودنسی می‌تواند فرم و شکل لب‌ها را تحت تاثیر قرار دهد بهتر است ابتدا درمان ارتودنسی به پایان برسد و بعد عمل بینی انجام شود. بنابراین حتما توصیه می‌شود که قبل از عمل بینی با یک متخصص ارتودنسی مشاوره کرده و بهترین تصمیم را بگیرید.

جراحی ارتوگناتیک و جراحی بینی اگر مجبور به جراحی فک هستید بهتر این است که جراحی‌های مربوط به موقعیت چانه و فک پایین را قبل از جراحی بینی انجام دهید تا اثرات آن مشخص شود. جراحی فک بالا نیز بهتر است یک سال قبل از جراحی بینی صورت بگیرد تا اثرات مربوط به جراحی فک بالا کمتره شده و جراحی بینی نتیجه مطلوب‌تری را به همراه داشته باشد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ( ایمپلنت دندان، پروتز دندان ، بریج دندان ... نیز می توانید به سایت ما مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 7 مهر 1400
بازدید : 377
نویسنده : mozhgan

روت کانال یا عصب کشی (Root Canal) یک پروسه دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دندان است که شامل از بین بردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ (pulp) است. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی ساخته شده است که به رشد دندان کمک می‌کند. در بیشتر موارد، دندانپزشک عمومی یا متخصص اندودنتیست عصب کشی را تحت بی حسی موضعی انجام خواهند داد. شما در این مقاله با روش‌های انجام روت کانال و همچنین خطرات احتمالی آن بیشتر آشنا خواهید شد.

بیشتربخوانید... لمینت جدید دندان

چه موقع به انجام عصب کشی نیاز پیدا خواهیم کرد؟ 

عصب کشی هنگامی انجام می‌شود که قسمت داخلی یک دندان که به آن پالپ نیز گفته می‌شود آسیب ببیند و یا دچار التهاب و عفونت شود. حتی اگر پالپ یا مغز دندان از بین رفته باشد و یا در اصطلاح مرده باشد، بخش بالایی دندان یا همان تاج () می‌تواند کماکان دست نخورده باقی بماند. از بین بردن پالپ دندان آسیب دیده یا آلوده، بهترین روش برای حفظ ساختار دندان‌ها است.

عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

مرحله 1: بی‌حسی (Anesthetic)

مرحله 2: برداشتن پالپ دندان (Removing the pulp)

مرحله 3: آنتی بیوتیک ها (Antibiotics)

مرحله 4: پر کردن موقتی (Temporary filling)

خطرات احتمالی و عوارض عصب کشی دندان

پروسه روت کانال برای نجات دندان شما انجام می‌شود. با این حال، گاهی اوقات، آسیب وارد شده به مغز دندان بیش از حد عمیق است یا مینای دندان شما برای تحمل  عصب کشی بسیار ضعیف است. این عوامل می تواند منجر به از بین رفتن دندان شود. در نتیجه در اغلب اوقات دندان عصب کشی شده معمولا کشیده میشود. اگر حین عصب کشی دندان برخی ابزار آلوده باشد و یا به واسطه آن ها مواد آلوده وارد دندان شود و یا آنتی بیوتیک ها اثر نکنند احتمال تشکیل آبسه دندان افزایش پیدا خواهد کرد. اگر مشکلی در رابطه با ریشه دندان خود دارید و یا درد شدیدی را از جانب مغز دندان تحمل می‌کنید حتما با دندانپزشک خود صحبت کنید. متخصصان دندانپزشکی ارتودنسی به جای دندان آسیب دیده از پروتز دندان، بریج دندان و یا ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند.

بعد از عصب کشی دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

پروسه روت کانال یک روش ترمیمی محسوب می‌شود. اکثر افرادی که تحت این عمل قرار می‌گیرند، می‌توانند تا آخر عمر از نتایج مثبت آن برخوردار شوند. با این وجود، ماندگاری نتایج به میزان مراقبت از دندان های شما بستگی دارد. درست مانند بقیه دندان های زنده و سالم که نیازمند مسواک زدن و رسیدگی بهداشتی هستند، دندان های عصب کشی شده و یا مصنوعی نیز نیازمند محافظت، مسواک زدنم و حتی نخ دندان کشیدن هستند.

بیشتر بخوانید... ژل بلیچینگ

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 7 مهر 1400
بازدید : 361
نویسنده : mozhgan

ریزش و یا از دست دادن دندان می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی صورت بگیرد. بسته به نوع آن و موقعیت دندانی که می‌افتد، جای خای آن می‌تواند مشکلاتی برای اشخاص ایجاد کند. از دست دادن دندان بنا بر هر دلیلی، می‌تواند به راحتی و توسط متخصصان دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دندان حل شود. به طور معمول دندانپزشکان از روش هایی مثل ایمپلنت دندان، پروتز دندان و یا بریج دندان برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کنند. پل یا بریج دندان نوعی وسیله مصنوعی مشابه دندان است، که به کمک دندان‌های مجاور، در جای خالی دندان از دست رفته قرار داده می‌شود. تا نبود دندان اصلی احساس نشود. بریج‌های دندانی را از مواد مختلفی تهیه می‌کنند. دندان‌سازان در ساخت این ابزار دندانی آزاد هستند. و از مواد مختلفی مثل طلا نیز برای ساخت پل استفاده می‌کنند. اما اگر هدف یکدست کردن رنگ دندان‌ها یا اصلاح طرح لبخند باشد، قطعا از مواد پرسلینی که همرنگ دندان‌ها هستند استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید ... درمان ریشه مجدد

بریج دندان برای چه کسی مناسب است؟

خبر خوب این است که بریج‌ها از مواد مستحکمی ساخته می‌شوند و به سختی آسیب می‌بینند. بنابراین در صورتی که از عمد به آن‌ها ضربه یا آسیب وارد نشود، طول عمر بالایی دارند. خبر بد هم این است که استفاده از پل دندان برای هر کسی مناسب نیست. یعنی هر کسی که جای خالی دندان دارد، واجد شرایط این ابزار مصوعی نیست. یکی از شروط استفاده از بریج دندان ، سلامتی دندان‌های مجاور است. یعنی دندان هایی که قرار است بریج بین آن‌ها قرار بگیرد باید سالم باشند.

آیا نصب بریج پل دندان دردناک است؟

بیشتر پروسه های دندانپزشکی یا دست کم آن هایی که تهاجمی تر هستند، نیازمند بیحسی موضعی هستند. پل زدن روی دندان ها نیز از این قائده مستثنی نیست. یعنی قبل از شروع پل زدن، بخشی از دندان ها و لثه که قرار است روی آن ها کار شود، بی حس میشود.

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

چقدر طول میکشد تا بعد از پل زدن بهبود پیدا کنیم؟

مانند بسیاری از پروسه‌های دندانپزشکی، با وجود اینکه بریج دندان ممکن است طولانی باشد، اما دوره ریکاوری بسیار کوتاهی دارد. بعد از اینکه جای خالی دندان شما پر شد مثل سابق میتوانید بخورید و بیاشامید و مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. البته شاید تا چند روز بریج زدن احساس خوبی نداشته باشید. اما خیلی زود به دندان جدید خود عادت خواهید کرد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد

مطالعه بیشتر... رژیم لاغری و تناسب اندام



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 7 مهر 1400
بازدید : 374
نویسنده : mozhgan

بلاخره پس از مدت ها شما قرار است بریس های خود را بردارید. بیشتر افراد برای چنین روزی لحظه شماری می‌کنند. و منتظرند هرچه زودتر خودشان را بدون بریس ببینند. اگر شما نیز به زودی بریس خود را برمی‌دارید احتمالا منتظر هستید که مستقیما در آینه نگاه کنید تا دندان های صاف و یکدست خود را ببینید و کلی ذوق کنید. خبر خوب این بود که بلاخره قرار است دندان های صاف خود را بدون هیچ سیم و یا ابزار دیگری ببینید. اما خبر بدی هم برای شما داریم. خبر بد این است که پس از برداشتن بریس‌ها، رنگ دندان های شما کمی قرار است شما را آزار دهد. زیرا بخش هایی از دندان که براکت به آن متصل بوده است می‌تواند رنگی متفاوت تر از بخش های دیگر  دندان داشته باشد.

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

چرا دندان ها با وجود بریس و براکت زرد می‌شوند؟

زرد شدن دندان ها پس از برداشتن بریس، یکی از نگرانی های شایع در بین نوجوانان و بزرگسالانی است که از درمان ارتودنسی با این ابزار استفاده کرده اند. اگر می‌خواهید در دوره پس از درمان و صاف شدن دندان ها، شاهد سفید آن‌ها باشید، باید ابتدا علل زرد شدنشان را یافته و درک کنید. و لازم است بدانید که خود بریس و اجزای آن مستقیماً باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان های شما نمی‌شود.

بیشتربخوانید... ونیر دندان

سفید کردن دندان قبل از بریس

برخی از افرد پیش از نصب بریس اقدام به وایتنینگ دندان میکنند. اما  همیشه توصیه می شود که پس از برداشتن بریس ها، به سفید کردن دندان ها توسط متخصص ترمیم و زیبایی دندان اقدام کنید.( برای اشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت ما مراجعه کنید.).

سفید کردن دندان ها بعد از بریس

زرد بودن دندان ها حتی پس از صاف شدن آن ها و پس از برداشتن براکت ها باعث می‌شود که اشخاص نسبت به لبخند خود حس ناخوشایندی داشته باشند. شما ماه‌ها است که صبر کرده اید و حالات مختلفی را تحمل کرده اید تا دندان هایتان صاف شود. با زرد بودن کنونی دندان خود چه می‌کنید؟ چگونه لبخندی جذاب و درخشان داشته باشیم؟ اینجاست که سفید کردن دندان‌های یا وایتنینگ حرفه ای آن ها، برای کمک به حذف لکه های دندان و درخشان کردن آن ها به یاری شما می‌آید. با جابجایی دندان‌های شما و قرار گرفتن در وضعیت و موقعیت جدید، بخشی از دندان ها همواره دارای رنگی متفاوت تر خواهد بود. بنابراین برای درخشان شدن لبخند و سفید شدن دندان باید حتما وایتنینگ را انجام داد.

بیشتربخوانید…  دندانپزشکی ارتودنسی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 7 مهر 1400
بازدید : 393
نویسنده : mozhgan

در این مقاله با اهمیت ارتودنسی کودکان آشنا خواهید شد و با ذکر چند نکته به شما خواهیم گفت که بهترین متخصص ارتودنسی کودکان باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فوری

چرا کودکان به ارتودنسی نیاز دارند؟

اغلب کودکان به خاطر ژنتیک، مسائل ارثی یا اکتسابی یا عدم آموزش های لازم ممکن است دندان هایی کج داشته باشند و یا فک هایشان در موقعیت درستی قرار نداشته باشد. این مشکلات باید خیلی زود رفع شوند. اگر چنین نشود روز به روز مشکل بدتر شده و خسارات وارده به دهان و دندان نیز بیشتر میشود. اگر اکنون و در همین سن همه چیز به خوبی و خوشی تمام نشود، فردا هم وقت و هم هزینه زیادی باید برای حل آن ها بپردازید. بنابراین بهترین راه این است که برای حل این مشکلات به نزد بهترین متخصص ارتودنسی شهر خود مراجعه کنید.( برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی ما مراجعه کنید.) گزینه های موجود برای ارتودنسی کودکان هرچند که ما درمان های مختلفی در حوزه ارتودنسی زیبایی کودکان داریم، اما برای بیشتر کودکان از ارتودنسی ثابت استفاده میشود. و سیستم رایج نیز معمولا بریس ارتودنسی فلزی خواد بود. ارتودنسی ثابت به سیستم درمانی گفته میشود که ما برای اصلاح عدم هماهنگی دندان ها و فک های کودکان، از دستگاه های ثابتی که به دندان های کودک متصل میشود استفاده میکنیم. سایر روش های درمان ارتودنسی عبارتند از: ارتودنسی ثابت به جز سیستم فلزی: لینگوال، دیمون یا خود تنظیم، سیستم سرامیکی و …. ارتودنسی متحرک: برخی از سیستم های متحرک عبارتند از اینویزیلاین، الاینر، ریتینر یا نگهدارند و … ارتودنسی نامرئی: شامل دستگاه های ارتودنسی که شفاف یا همرنگ دندان هستند و یا دیده نمیشوند.

کار هر کس نیست خرمن کوفتن ….

بدون تعارف دندانپزسکان زیادی هستند که میتوانند کار ارتودنسی را انجام دهند. وقتی میگوییم دندانپزشکان زیادی هستند، یعنی واقعا کسانی که دندانپزشک عمومی هستند هم میتوانند اینکار را انجام دهند. اما نکته مهم انجاست که اگر میشد این رشته و تخصص را بدون دانشگاه آموخت پس چرا یک متخصص باید وقتش را طلف کند و چند سال از زندگی با ارزش خود را در دانشگاه صرف گرفتن تخصص و فوق تخصص ارتودنسی کند؟ خیلی ساده است. آن ها در این چند سال تمام ریزه کاری ها و فوت و فن ارتودنسی دندان مخصوصا ارتودنسی کودکان را می آموزند. یعنی در تمام مدتی که یک دندانپزشک با تجربه در حال یادگیری ارتودنسی است، یک متخصص هم دانش لازم را می آموزد و هم همزمان کار ارتودنسی انجام میدهد. بین این دو تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. و قطعا بهترین متخصص ارتودنسی کودکان نمیتواند یک دندانپزشک عمومی باشد. 

بیشتربخوانید... دندانپزشکی ترمیم و زیبایی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 7 مهر 1400
بازدید : 366
نویسنده : mozhgan

در هنگام استفاده از بریس‌های ارتودنسی دندان، بدون تردید ممکن است مشکلات متعدد و عوارض ارتودنسی برای بیمار ایجاد شود. بطور معمول افراد در بین جلسات ملاقات خود با متخصص ارتودنسی با مشکلات محدود همچون ایجاد زخم در بافت دهان، شل شدن بریس‌ها، ورم و موارد مانند آن مواجه می‌شوند. خوشبختانه، اکثر این مضرات ارتودنسی دندان را می‌توان به صورت موقت تا زمان ملاقات با بهترین متخصص ارتودنسی کنترل کرده یا حتی در برخی موارد بطور کامل بر طرف نمود.

رایجترین مشکلاتی که در حین درمان ارتودنسی برای بریس ها رخ می دهد

  • شل شدن یا تغییر شکل سیم‌های ارتودنسی
  • شل شدن براکت یا بند
  • شل شدن جدا کننده‌ها

مشکلاتی که در هنگام استفاده از بریس‌ها برای دهان و دندان رخ می‌دهد

ناراحتی

سطح ناراحتی تجربه شده توسط هر بیمار از فردی به فرد دیگر متفاوت است. معمولاً دندان‌های بیمار در نتیجه این درمان ممکن است کمی احساس درد داشته یا کمی شل شوند. به این ترتیب حساسیت دندان‌ها به فشار وارد شده به آنها در نتیجه جویدن غذا افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشتربخوانید... تاریخچه ارتودنسی دندان

بهداشت دهان، بیماری لثه و پوسیدگی یا لک شدن دندان‌ها

بسیاری افراد به اشتباه اعتقاد دارند بریس‌های ارتودنسی (ارتودنسی متحرک) باعث ورم کردن لثه‌ها و ایجاد لک یا ظاهر نامناسب برای دندان‌ها می‌شود یا استفاده از بریس می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند. به هر حال این تفکر صحیح نیست.

تحلیل ریشه دندان

 تحلیل ریشه دندان شرایطی است که در آن ریشه‌های دندان کوتاه می‌شوند. این شرایط ممکن است در صورت استفاده یا عدم استفاده از لوازم ارتودنسی برای فرد ایجاد شود و به این ترتیب پیش‌بینی ایجاد این شرایط برای فرد بسیار دشوار است.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

صدا دادن یا درد در مفصل فک

 گاهی اوقات درمان ارتودنسی ارزان ممکن است برای فرد مشکلات خاص در محل مفصل گیجگاهی (TMJ) و عضلات صورت به همراه داشته باشد و این شرایط می‌تواند درد مفصل، محدودیت حرکتی، درد عضلات و صدا دادن مفصل را ایجاد نماید.

بازگشت دندان به حالت اول

بازگشت دندان به حالت اول نشان دهنده شرایطی است که در آن دندان‌ها تمایل به بازگشت به موقعیت اولیه، پس از تکمیل درمان ارتودنسی دارند. به هر حال متخصص ارتودنسی سعی می‌کند از مناسب‌ترین تکنیک‌های درمانی برای حداقل کردن احتمال ایجاد این شرایط استفاده کند.

زخم و ناراحتی محدود در دهان

در صورت مواجه شدن با زخم و ناراحتی محدود در دهان می‌توانید از داروهای موجود در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک برای کنترل شرایط ایجاد شده استفاده کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 7 مهر 1400
بازدید : 369
نویسنده : mozhgan

نقش نیش دندان

یک فرد معمولا دارای چهار نیش دندان است که در ادامه کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تاج به آن پرداخته است. دو بالایی (شناخته شده به عنوان نیش دندان ماگزیلاری) و دو پایین (به نام نیش دندان  فک پایین). Cuspids برای غذا خوردن و پاره شدن استفاده می شود و  بزرگتر و قوی تر از سایر دندانی فک است که برای پاره کردن مواد غذایی استفاده میشود. معمولا دندان های نیش آخرین دندان های جلو هستند که اغلب بین سن 11 تا 13 سالگی بروز می کنند. طول آنها با ریشه های تک محور متصل به مرز ناهنجاری می باشد. هر گونه ناهنجاری یا ناهماهنگی می تواند در خوردن و صحبت کردن دخالت کند. دو مشکل رایج ارتودنسی دندان مرتبط با دندان های نیش وجود دارد:

ضربه محکم و ناگهانی

دندان های ماگزیلاری دومین و رایج ترین دندان ها در کنار دندان های عقل هستند که به آنها آسیب می رساند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، دندان می تواند در مقابل دندان های دیگر  یا پشت دندان های دیگر در  موقعیت پالاتال شروع به درد کند. درمان ممکن است شامل استفاده از پرانتز برای باز کردن فضاهای و اجازه می دهد تا درمان مناسب.

بیشتربخوانید... ارتودنسی اقساطی

رکود لثه

ریزش لثه، که به طور معمول به عنوان رطوبت شناخته می شود، می تواند در اطراف هر دندان اتفاق بیافتد اما معمولا بر روی کاسپید های ماگزیلاری و دندان های مندیبول تاثیر می گذارد. این وضعیت معمولا با مسواک زدن، سیگار کشیدن، ضعف دندانپزشکی کودکان و بیماری پریودنتال ارتباط دارد. این وضعیت ممکن است به واسطه ی دندان نیش ایجاد شود که ناچیز است. اگر دندان ها کشیده شوند، لثه ها را می توان در جهت مخالف کشف کرد، باعث کاهش ریزش بافت و افزایش آسیب پذیری به آسیب دیدگی می شود. علاوه بر این، ناپیوستگیcuspids می تواند مسواک زدن سخت و منجر به ایجاد تارتار و توسعه بیماری لثه. برای جبران آسیب، جراحان ارتودنسی ممکن است به پیوند بافت نرم که در آن بافت از قسمت دیگری از دهان شما و یا اهدا کننده گرفته شده و به محل در منطقه از از دست دادن بافت برداشته شود. در موارد بیماری پیشرفته، به منظور حذف بافتی بیمار، یک روش به نام کاهش جیوه جیبی مورد استفاده قرار می گیرد و برای رفع بیشتر زخم ها، مسواک زدن و نخ ریسی آسان تر می شود.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی کاموفلاژ

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 4 مهر 1400
بازدید : 355
نویسنده : mozhgan

مشکلات و دردسرهای یک دندان کج شده

  • بدفرم شدن سایر دندان ها
  • مشکل در حرف زدن یا ادای برخی حروف و کلمات
  • مشکل در جویدن
  • آسیب زدن به لثه، لب ها و لپ ها از داخل
  • تهدید بهداشت دهان و دندان
  • دشواری در نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن
  • تسریع رشد پلاک در دندان ها

یک دندان کج چگونه صاف میشود آیا ما ارتودنسی تک دندان داریم؟

در حقیقت صاف کردن و ارتودنسی کامل یک دندان کج شده از آنچه فکر می کنید رایج تر است و ما سالانه مراجعان زیادی داریم که تنها میخواهند یک دندان خود را ارتودنسی کنند.

ارتودنسی یک دندان کج با دستگاه ثابت امکانپذیر است؟

از آنجایی که موثرترین  و بهترین روش ارتودنس به نوعی ارتودنسی ثابت با بریس است، احتمالا متخصص ارتودنسی برای درمان و اصطلاح یک دندان کج از این روش استفاده کند. این بریس ها میتوانند از جنس فلز باشند یا از جنس سرامیک که به آن ها ارتودنسی سرامیکی هم گفته میشود. بریس ارتودنسی به دندان کج فشار وارد میکنند و آن را وادار میکنند که به مرور زمان صاف شود.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

صاف کردن دندان بدون بریس ارتودنسی

اگر دوست ندارید ارتودنسی تک دندان خود را با بریس ارتودنسی انجام دهید نگران نباشید. زیرا روش های جایگزین دیگری برای صاف کردن دندان کج شما وجود دارد. در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد

ارتودنسی یک دندان با کمک نگهدارنده ها یا ریتینرها

ما دو نوع نگهدارنده ارتودنسی ثابت و متحرک داریم. که نمونه های غیرثابت آن جزء ارتودنسی متحرک هستند. نگهدارنده ثابت را وقتی به دهان و دندان متصل کردند تا پایان درمان و روند اطلاح خارج نمیکنند. اما نگهدارنده متحرک فرق میکند و شما میتوانید هنگام خوردن یا آشامیدن یا مواقع ضروری آن ها را خارج کنید.

وسیع کننده های کام

متخصص ارتودنسی می تواند برای بزرگتر کردن قوس دندانهای فوقانی در فک بالا، از وسیع کننده های کام یا بزرگ کننده کام استفاده کند. این کار باعث می شود تا دندان ها به موقعیت طبیعی خود تغییر پیدا کنند.

ارتودنسی تک دندان با اینویزیلاین

اینویزیلاین ها نیز در دسته ارتودنسی نامرئی قرار دارند. این دستگاه های ارتودنسی در واقع همان قالب های شفاف ارتودنسی هستند که روی دندان های فک بالا و پایین قرار میگیرند. اینویزیلاین ها بهترین درمان برای ارتودنسی تک دندان هستند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 4 مهر 1400
بازدید : 357
نویسنده : mozhgan

طرح لبخند یک نوع درمان بسیار مهم در حوزه دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می‌باشد که برای ایجاد یک مدل لبخند زیبا و مطابق با سلیقه شخصی فرد و حالت چهره فرد اعمال می‌شود.

روش‌های طبیعی اصلاح طرح لبخند

مسواک زدن دو بار در روز

بهداشت دهان و دندان برای داشتن دهان و لبخندی سالم ضروری است. اکثر ما کمتر از یک دقیقه را صرف مسواک زدن می‌کنیم. این در حالی است که در هر بار مسواک زدن حداقل دو دقیقه زمان لازم است تا دندان‌ها به خوبی تمیز شوند. دندان‌ها باید حداقل دو بار در روز مسواک زده شوند و کمتر از دو بار در روز مسواک زدن ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

مراجعه به دندانپزشکی

همه ما دوست داریم دندان‌هایی سالم و لبخندی زیبا داشته باشیم. بنابراین با انجام کارهای مختلف برای دستیابی به این امر تلاش می‌کنیم. مراجعه منظم به دندانپزشکی یا کلینیک دندانپزشکی تاج یکی از مهمترین مسائلی است که در خصوص حفظ بهداشت دهان و دندان و نهایتا طرح لبخند باید مد نظر قرار بگیرد.

ترک سیگار

همه ما از مضرات سیگار در بروز مشکلات ریوی، تنفسی، معده‌ای و انواع سرطان‌ها آگاه هستیم. سیگار علاوه بر مضراتی که گفته شد آثار مخربی را هم بر روی سلامت دهان و دندان دارد. سموم موجود در دود سیگار باعث بد رنگ شدن دندان‌ها، بیماری‌های لثه، لقی دندان‌ها و در موارد حاد به سرطان دهان منجر می‌شود.

بیشتربخوانید... فواید لمنیت دندان

کاهش مصرف مواد غذایی که موجب لک دار شدن دندان‌ها می‌شوند

اگر از لبخند زدن با دندان‌های لک دار خجالت می‌کشید باید بدانید دلایل متعددی باعث این لک‌ها و زردی روی دندان‌ها می‌شوند.  یک از این دلایل مصرف بعضی از مواد غذایی مانند چای، قهوه، نوشابه، شراب، زردچوبه، انواع توت و سس گوجه فرنگی می‌تواند به مرور زمان باعث لک و زردی روی دندان‌ها می‌شوند.

احتیاط در جویدن

گاز زدن و جویدن چیزهای سفت مانند استخوان، آبنبات و یخ ممکن است فشار زیادی را بر روی دندان‌ها  ایجاد ‌کند و این موجب ضرر رساندن به دندان‌ها می‌شود.

کاهش مصرف مواد غذایی

 اسیدی مطمعنا همه ما از تاثیر رژیم غذایی سالم بر روی سلامت و زیبایی دندان‌های خود مطلع هستیم. اسید موجود در مرکبات، نوشابه، نوشیدنی های گازدار، انرژی زا و آبمیوه ها می‌تواند به مرور زمان مینای دندان را تخریب کند.

منبع: مجله تخصصی ارتودسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 4 مهر 1400
بازدید : 362
نویسنده : mozhgan

در بعضی از افراد به دلایل مختلف مانند ضربه به دندان یا شکستگی دندان، دندان دچار تغییر رنگ می‌شود، روش‌های مختلفی در دندانپزشکیترمیم و زیبایی دندان، برای اصلاح رنگ بد دندان‌ها وجود دارد. یکی از این روش‌ها ونیر کامپوزیت است. ونیر کامپوزیت‌ها را با نام‌های (ونیر یک جلسه‌ای)، (کامپونیر)، (ونیرهای رزین کامپوزیتی) و یا (باندینگ کامپوزیت) نیز می‌شناسند.  ونیر کامپوزیت یک روش زیبایی و ترمیمی محسوب می‌شود که در این روش لایه‌ای محافظ همرنگ دندان بر روی مینای دندان قرار می‌گیرد و این لایه توسط اشعه روی دندان چسبانده می‌شود

رزین کامپوزیت چیست؟

رزین کامپوزیت ماده‌ای است که در دندانپزشکی کاربرد فراون دارد. این ماده خمیری شکل بوده و هنگامی که شکل دلخواه را به خود بگیرد با اشعه مخصوص سفت شده و صیقل داده می‌شود. مواد کامپوزیتی برای طبیعی‌تر شدن و شفاف‌تر شدن نتیجه کار روز به روز توسعه پیدا کرده و پیشرفته‌تر می‌شوند.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

روش کار و جایگذاری ونیر کامپوزیت

دندانپزشک متخصص ابتدا سطح دندان‌ها را تمیز می‌کند. سپس به کمک  جرم گیری دندان سطحی تمیز را برای کار گذاشتن ونیر ایجاد می‌کند. دندانپزشک در مرحله بعد دندان‌ها را از بزاق یا رطوبت پاک، خشک و تمیز می‌کند و همچنین کمک مواد اسیدی متخلخل شده، تا چسبیدن ونیر کامپوزیت به سطح دندان راحت‌تر صورت گیرد. در مرحله آخر چسب مخصوص را برای چسباندن ونیر بر سطح دندان استفاده می‌کنند.

مزایای ونیر کامپوزیت

ونیر دندان دارای مزایای متعددی بوده که یکی از این مزایا ساخته شدن سریع آنها در طی یک جلسه است. در این روش برای ساخت ونیر کامپوزیت نیازی به لابراتوار نبوده بلکه روی همان دندان شکل می‌گیرند و توسط دندانپزشک بر روی دندان قرار گرفته و با اشعه محکم می‌شوند. یکی دیگر از مزایای ونیر کامپوزیت هزینه کمتر و مقرون به صرفه بودن این روش است. هزینه ونیر کامپوزیت نسبت به سایر خدمات مانند ارتودنسی دندان ) ارتودنسی ثابت و ارتودنسی نامرئی) و لمینت دندان کمتر بوده و از آنجایی که بیمه اینگونه هزینه‌ها را قبول نمی‌کند و خود شخص باید بپردازد بنابراین این روش بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.

معایب ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت از دوام کمتری برخوردار بوده و اغلب در برابر آسیب دیدن باید تعویض شوند. در بیشتر موارد ونیر کامپوزیت‌ها بیشتر از دو سال دوام نمی‌آورند. از دیگر معایب ونیر کامپوزیت‌ها این است که به مرور زمان تغییر رنگ داده و مستعد لک شدن هستند و این عامل خود باعث شکستگی و افتادن ونیرها نیز می‌تواند باشد. همچنین ونیر کامپوزیت‌ها در مقایسه با دیگر ونیرها و روش‌های زیبایی و ترمیمی از ظاهر طبیعی کمتری برخوردار هستند.

سایر مقالات... روش های لاغری



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 4 مهر 1400
بازدید : 366
نویسنده : mozhgan

دندانپزشکان درمان های فلوراید حرفه ای را در قالب شستشوی بسیار فشرده انجام می دهند. برای این کار آنها از مواد زیر استفاده می کنند. این مواد عبارتند از:

  • کف
  • ژل
  • لاک الکل

درمان ممکن است با سواب ، قلم مو ، سینی یا استفاده از دهانشویه ها باشد. این درمان هایی که با فلوراید صورت می گیرد فلوراید بسیار بیشتری نسبت به خمیر دندان شما دارند.

بیشتربخوانید... آبسه دندان

چقدر ما به درمان با فلوراید نیاز داریم؟ 

درمان حرفه ای با فلوراید را دندانپزشک ترمیم و زیبایی دندان شما ممکن است هر 3 ، 6 یا 12 ماه یکبار بسته به نیاز شما برایتان تجویز کند. اگر شما در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان بیشتری باشید ممکن است او شستشوی با فلوراید یا ژل را برای استفاده به طور منظم در خانه تجویز کند. کمبود فلوراید می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد

پوسیدگی دندان در اثر موارد زیر بوجود می آید:

  • مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل
  • اختلال خوردن
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • کمبود مراقبت های تخصصی دندانپزشکی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • خشکی دهان یا کاهش بزاق
  • مینای ضعیف

مزایای درمان با فلوراید چیست؟

فلوراید به وسیله بازسازی مواد معدنی که در سطوح دندان ها وجود دارند ، مینای دندان را قوی می کند. به این ترتیب باکتری ها نمی توانند به درون دندان نفوذ کرده و آنرا آلوده کنند. فلوراید همچنین می تواند رشد باکتری های مضر دهان را مهار کرده و از ایجاد پوسیدگی های دندان جلوگیری کند.

بیشتربخوانید... ترمیم دندان با کامپوزیت

دریافت فلوراید قبل از درمان ارتودنسی

درمان با فلوراید قبل از نصب بریس های ارتودنسی بر روی دندان های شما بسیار مفید است. از متخصص ارتودنسی خود در این باره راهنمایی بگیرید.(برای اشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به کلینیک دندانپزشکی در کلینیک مراجعه کنید.) دریافت فلوراید قبل از شروع درمان ارتودنسی باعث می شود که دندان های شما مقاوم تر شده و درمان شما با موفقیت بیشتری به پایان برسد.

آیا فلوراید دارای عوارض جانبی است؟

بله ، فلوراید نیز مانند هر داروی دیگری اگر بیشتر از حد مجاز مصرف شود ، عوارض منفی ایجاد می کند. در افرادی که دوز بالای فلوراید را دریافت کرده اند مسمومیت دیده شده است. این مورد اگرچه نادر است اما به هر حال وجود داشته است. امروزه بسیاری از خمیر دندان های کودکان را بدون فلوراید تولید می کنند. این اقدام به دلیل این است که دیده شده که برخی از کودکان خمیر دندان خود را قورت می دهند.

بیشتربخوانید... مجله تخصصی ارتودنسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 4 مهر 1400
بازدید : 384
نویسنده : mozhgan

اگر قصد انجام درمان ارتودنسی دندان دارید، می‌توانید بهترین مراقبت‌ها و بریس‌ها را از کلینیک تخصصی بهترین متخصص ارتودنسی دریافت کنید.

ارتودنسی

بعدها سیم‌ها شروع به حرکت دادن دندان‌ها میکنن، بیمار کمی احساس درد ناراحتی خواهد کرد. طول مدت این ناراحتی برای هر بیمار متفاوت بوده، اما در کل دو تا سه روز طول می‌کشد. یک مسکن، مانند آنچه برای سر درد استفاده می‌کنید، می‌تواند این ناراحتی را رفع کند. احساس شل بودن دندان‌ها در زمانی که در حال جابجا شدن هستند طبیعی است. آن‌ها کمی بعد از قرار گرفتن در وضعیت جدیدشان محکم می‌شوند. همچنین، در ابتدا وجود براکت‌ها و مالیده شدن آن‌ها به داخل لب‌ها و گونه‌ها حس عجیبی به شما می‌دهند، که البته بعد از نصب بریس، ما به شما یک واکس داده و نشان می‌دهیم که چگونه می‌توان با قرار دادن آن‌ها در دهان از مالیده شدن براکت‌ها به دندان‌ها جلوگیری کرد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان و حاملگی

تغذیه در حین ارتودنسی

در مدتی که تحت درمان ارتودنسی (همچون ارتودنسی نامرئی) قرار دارید، باید غذاها و نوشیدنی‌های سالم مصرف کرده و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و عوارض ارتودنسی ارزان از خوردن غذاهای قندی و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید. برای جلوگیری از شکستگی بریس‌ها می‌بایست غذاهای نرم مصرف کنید.

بهداشت دهان

رعایت بهداشت دهان و دندان با روزی سه بار مسواک زدن با یک خمیردندان دارای فلوراید، استفاده از یک دهان‌شویه فلورایدی و کشیدن نخ دندان با استفاده از برس‌های بین دندانی مخصوص در طول درمان ارتودنسی ثابت الزامی است. در صورت عدم رعایت این موضوع دندان‌ها دچار آسیب‌های سطحی، لک و پوسیدگی می‌شوند.

بیشتربخوانید... موم ارتودنسی

 مراقبت از بریس‌ها

مراقبت از بریس ها بسیار مهم است و نیروهایی که به طور مداوم در هنگام جویدن به بریس‌ها وارد می‌شوند می‌توانند اتصال بریس‌ها به دندان‌ها، که با چسب ایجاد شده را بشکنند. هر چه تعداد دفعات این شکستگی‌ها بیشتر باشد، درمان طولانی‌تر خواهد شد.

خراب شدن بریس ها

گاهی اوقات تکه‌ای از سیم یا یکی از نوارهای فلزی بریس آزاد یا خم شده و باعث ناراحتی بیمار شود. اگر آزاد شدن سیم دلیل ناراحتی باشد، می‌توان با استفاده از پشت یک قاشق یا پاک کن ته یک مداد سیم آزاد شده را زیر سیم قوس‌دار قرار داد.

نگه‌دارنده‌ها

گاهی اوقات بعد از درمان به بیماران توصیه می‌شود که نتیجه درمان را تثبیت کنند. برای این کار از وسایلی به نام نگه‌دارنده‌ها استفاده می‌شود. استفاده از نگه‌دارنده‌ها بسیار شایع بوده و اکثر افراد بعد از برداشتن بریس‌ها می‌بایست دست کم به مدت کوتاهی از آن‌ها استفاده کنند.

منبع: مجله ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 4 مهر 1400
بازدید : 380
نویسنده : mozhgan

با مرور کردن چند نکته زیر میتوانید خود را بهتر برای این درمان و سفری هیجان انگیز برای صاف کردن دندانهایتان آماده کنید.

بیشتربخوانید... بریس ارتودنسی

تحقیق و پرس و جو کنید

 اولین اقدام شما قبل از اینکه بخواهید ارتودنسی کنید، پرس و جو و تحقیق درباره تمام روش های این درمان باشد. برای اینکار میتوانید از سایت های مختلف، کسانی که تجربه این درمان را دارند و یا متخصصان استفاده کنید.( برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی درکلینیک مراجعه کنید.)

به فراز و نشیب های پروسه فکر کنید (معایب و مزایا)

داشتن بریس و سایر دستگاه های ارتودنسی برای یک مدت زمان طولانی میتواند کمی ناراحت کننده باشد اما در عوض مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. در مجموع به تمام مزایا و معایب این درمان فکر کنید و آنگاه به متخصص مراجعه کنید.

سبک ارتودنسی خود را انتخاب کنید

درباره نوع دستگاه های ارتودنسی که میتوانید استفاده کنید تصمیم بگیرید. برای اینکار از متخصص خود کمک بگیرید.

از لحاظ روحی و روانی خود را برای ناراحتی های جزئی ارتودنسی آماده کنید

روند واقعی ارتودنسی و نصب براکت ها چندان طول نخواهد کشید، اما حین اتصال آن ها ممکن است کمی درد و ناراحتی تجربه کنید. خود را برای این درد جزئی و اندک اماده کنید.

به فکر تهیه غذاهای مخصوص درمان ارتودنسی باشید

در تمام طول مدتی که شما تحت درمان هستید و دستگاه هایی به دندان دارید نمیتوانید هر چیزی بخورید. با جستجو در اینترنت و یا پرس و جو از کسانی که تجربه ارتودنسی داشته اند از نوع غذاهایی که باید بخورید و انواعی که نمیتوانید بخورید اطلاعات به دست بیاورید.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی در بارداری

البته برخی از مهمترین غذاهایی که میتوانید در این مدت بخورید عبارتند از:

  • غذاهای نرم
  • سوپ ها
  • مواد تشکیل دهنده اسموتی
  • پوره سیب زمینی
  • ماست
  • بستنی
  • و …

قبل از ارتودنسی دلی از عزا در بیاورید

قبل از اینکه بریس های ارتودنسی شما نصب شوند غذاهایی بخورید که حین درمان نمیتوانید بخورید. غذاهای چسبنده، سفت و سخت، ترد و خلاصه هرچیزی که نیازمند جویدن زیاد است را بخورید. زیرا از اتصال بریس ها شما نمیتوانید از آن ها بخورید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 4 مهر 1400
بازدید : 341
نویسنده : mozhgan

علت کج شدن دندان ها غالبا ژنتیک است. اکثر ما، همانند انتخاب رنگ چشم یا رنگ مو، هیچ کنترلی بر چگونگی درآمدن دندان هایمان نداریم. صفاتی که می توانند منجر به شلوغی دندان ها و عقب یا جلو بودن فک ها شوند، اغلب از والدین به ارث می رسند. در برخی موارد، علت کج شدن دندان ها کوچکی دهان است. اگر دهانتان بسیار کوچک باشد، احتمال شلوغی دندان ها افزایش یافته و باعث تغییر مکان دندان از جایگاه صحیحش می شود. جلو یا عقب بودن فک ها نیز می تواند موجب مشکلات بایت شود.

عادات غلط 

تاثیر برخی عادات غلط که در کودکی شکل گرفته اند، می توانند سال ها بعد نمود پیدا کنند. با اینکه این عادات تسکین دهنده مانند مکیدن انگشت شست یا دیگر انگشتان، استفاده از پستانک تا دوران نوپایی خطرناک به نظر نمی رسند، اما می توانند در آینده موجب کج در آمدن دندان ها و نهایتا ارتودنسی دندان شوند. البته فواید ارتودنسی در کودکان را نباید نادیده گرفت چرا که با آغاز درمان در سنین پایین می توان در وقت و هزینه بیمار صرفه جویی کرد.

بالا رفتن سن

زمان هم می تواند تاثیر خود را بر دندان ها بگذارد. متاسفانه با بالا رفتن سن دندان ها تمایل بیشتری به حرکت به سمت جلو، کج شدن و شلوغی پیدا می کنند. بر خلاف تصور عامه، دندان های عقل هیچ تقصیری ندارند و عامل اصلی آن از دست رفتن استحکام و تغییر شکل استخوان فک به مرور زمان می باشد که دندان ها را ترغیب می کند که به جلو حرکت کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پیشرفته

از دست دادن دندان

از دست دادن دندان های شیری یا اصلی پیش از موعد، می تواند بر جایگاه دندان های باقی مانده تاثیر گذاشته و موجب حرکت آنها به سمت جای خالی آن دندان ها شوند. در برخی موارد، ممکن است دندان های شیری با دندان های اصلی بزرگتری جایگزین شوند که دندان های دیگر را بپوشانند و موجب شلوغی دندان ها شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی کودکان

ترمیم های دندانی

 ترمیم های نادرست دندان ها مانند روکش ها یا بریج دندان می توانند به دندان فشار وارد کنند و موجب حرکت آنها شوند. همچنین آنها ممکن است بر شکل بایت و نحوه روی هم قرار گرفتن دندان ها نیز اثر بگذارد. در صورتی که پس از ترمیم دندان ها، دچار هر گونه مشکلی شدید، سریعا با متخصص ترمیم و زیبایی خود تماس بگیرید.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 3 مهر 1400
بازدید : 345
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان یکی از مهارت های مربوط به رشته دندانپزشکی است و یکی از چندین رشته های تخصصی در دندانپزشکی است و زمان انجام ارتودنسی به تشخیص متخصص ارتودنسی بستگی دارد.

انواع ارتودنسی دندان

پیشگیری

پیشگیری غالباً ” گام اول” درمان نامیده می‌شود، چون معمولاً پس از آن مرحله دوم درمان در سنین بالاتر شروع می‌شود.

فناوری ارتودنسی ثابت

یکی از مهارت های دندانپزشکی است که تمرکز آن بر مدلسازی و نصب لوازم برای درمان ناهنجاری‌های دندانی می‌باشد. ناهنجاری‌های دندانی ممکن است در نتیجه نامنظم بودن دندان‌ها، وضعیت نامتناسب فک‌های بالا و پایین نسبت به هم و یا هر دو این موارد باشد. در حال حاضر، بریس‌ها و اجزای ارتودنسی ثابت به عنوان پُرکاربردترین و فعال ترین لوازم درمانی برای رفع مشکلات دندانی شناخته می‌شوند. . مدت دوره درمان به روش ارتودنسی ثابت معمولاً بین ۶ تا ۳۰ ماه است .

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

ارتودنسی کامفولاژ

 قبلاً تمام مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها و نیز نارسایی‌های اسکلتی مربوط به آنها فقط با روش‌های ارتودنسی درمان می‌شدند تا بتوان صرف نظر از وضعیت استخوان فک به بهترین نتایج درمانی در ارتباط با نحوه قرارگیری دندان‌ها در کنار هم دست پیدا کرد. درواقع به این روش درمان ارتودنسی کامفولاژ گفته می‌شود.

زمان انجام ارتودنسی دندان

اما واقعیت این است زمان انجام ارتودنسی سن ثابت مشخص برای شروع ندارد. زمان انجام ارتودنسی برای هر کودک متفاوت از دیگری است و به مشکلات دندانی بستگی دارد. بنابراین بهتر است کودک تا قبل از سن ۷ سالگی برای ارزیابی به نزد متخصص برده شود. آنچه مسلم است این است که ارتودنسی زودهنگام مزایای امتناع ناپذیری دارد. متخصص می‌تواند مشکلات ایجاد شده را در سنین پایین تشخیص دهد و بهترین طرح درمان را برای آرامش و آسودگی شما و فرزند دلبندتان پیشنهاد دهد. بزرگسالان نیز می‌توانند درمان ارتودنسی انجام دهند و هیچ محدودیت سنی برای دستیابی به لبخندی زیبا وجود ندارد.

آیا می‌توانم دندان‌های روکش شده را ارتودنسی کنم؟

اگر قبلاً دندان‌های خود را در دندانپزشکی ترمیم و روکش کرده‌اید و حال تصمیم گرفته‌اید که برای ردیف کدن دندان‌های خود نیاز به درمان ارتودنسی دارید، می‌توانید این کار را انجام دهید. در مورد ارتودنسی فلزی، براکت‌ها با استفاده از یک چسب متفاوت همان‌گونه که به دندان‌های طبیعی چسبانده می‌شدند این بار به روکش دندان شما متصل می‌شوند. یک گزینه‌ی مناسب برای افرادی که روکش دندان دارند، استفاده از ارتودنسی نامرئی است که نوعی ارتودنسی متحرک بوده و دارای یکسری نگهدارنده‌های روشن متحرک پلاستیکی است که نیازی به چسباندن ندارند.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 3 مهر 1400
بازدید : 338
نویسنده : mozhgan

داشتن دیابت و تمایل به کاشت ایمپلنت دندان برای پر کردن جای خالی دندان ها بیشتر به خودتان بستگی دارد. و اگر بتوانید بیماری خود را مدیریت کنید، یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و در نهایت بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، میتوانید تا پایان عمر از وجود دندان هایی که بر پایه ایمپلنت قرار دارند لذت ببرید.   شما به عنوان یک بیمار دیابتی می توانید روش های مختلف کاشت دندان را انتخاب کنید، اما بهتر است از قبل آن به طور کامل با متخصص دندانپزشکی خود صحبت کنید. برخی از بهترین راه حل های کاشت ایمپلنت برای دیابتی ها در ادامه ذکر شده اند:

بیشتربحوانید... ارتودنسی پلاستیکی

کاشت دندان با تکنیک All On 4: این تکنیک برای بیمارنی مناسب است که تقریبا همه دندان های خود را از دست داده اند. ما در یکی از فک های بالا و پایین (یا هر دو با هم) 4 عدد پایه ایمپلنت با ارتفاع زیاد میکاریم و سپس تاج های دندان را به آن ها متصل میکنیم. برای کسانی که دندان ندارند این روش عالی است و بسیار بهتر از کاشت تک ایمپلنت است. کاشت مینی دندانپزشکی: اگر تنها یک دندان خود را از دست داده اید میتوانید برای پر کردن آن روی مینی ایمپلنت ها حساب کنید. مینی ایمپلنت ها راه دائمی برای پر کردن جای خالی دندان نیستند و نیاز به تعمیر و تعویض مداوم دارند. بنابراین این نوع ایمپلنت دندان برای دیابتی ها توصیه نمیشود. چون به زحمت و دردرسرش نمی ارزد. و اگر مینی ایمپلنت بگذارید باید منتظر این باشید که به عفونت لثه مبتلا شوید.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی نامرئی

ایمپلنت فوری یک روزه: این روش نیز هرچند برای افراد سالم بسیار مفید است اما برای فراد دیابتی توصیه نمیشود. ما در این فرآیند پس از کشیدن و دقیقا بعد از در آوردن دندان یک پایه ایمپلنت در جای خالی میکاریم. از آنجایی که زمان میبرد تا ایمپلنت جوش بخورد و خطر عفونت وجود دارد این روش هم برای بیماران دیابتی توصیه نمیشود.

استفاده از پل و پروتز: به پل ها بریج دندان نیز گفته میشود و به همراه پروتز دندان میتوانند به صورت موقتی جای دندان خالی را برای شما پر کنند. بریج ها نیز میتوانند همراه با ایمپلنت ها مورد استفاده قرار بگیرند اما برای دیابتی ها بهتر است به تنهایی از بریج ها برای پر کردن جای خالی دندان استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های ارتودنسی و دندانپزشکی (ارتودنسی دندان ، دندانپزشکی کودکان، لمینت دندان و.....) می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 3 مهر 1400
بازدید : 365
نویسنده : mozhgan

اگر شما در نظر دارید برای مرتب کردن دندانهای خود از الاینرهای اینویزیلاینکه نوعی ارتودنسی دندان است استفاده کنید، شما باید بدانید علت اینکه افراد اینویزیلاین را انتخاب می کنند، این است که آنها بسیار محتاط هستند. اما برای آنکه درمان اینویزیلاین خود را مخفی نگه دارید، الاینرها باید مرتباً تمیز شوند و این کار آنها را تازه و دست نخورده نگه می دارد. بیشتر بیماران تمیز کردن اینویزیلاین را ساده می دانند و الاینرها باید حدوداً هر هفته عوض شوند، بنابراین نیاز به تمیز کردن خیلی زیادی وجود ندارد. در ادامه با بهترین متخصص ارتودنسی تهران همراه باشید.

چگونه اینویزیلاین را تمیز کنیم؟

قبل از شروع

از آب داغ، دهانشویه یا تمیز کننده های دندان های مصنوعی برای تمیز کردن اینویزیلاین استفاده نکنید. آب داغ باعث می شود الاینرهای شما شکل خود را از دست بدهند و فاقد اثرگذاری لازم باشند و همچنین دهانشویه یا دیگر پاک کننده ها ممکن است بر روی الاینرها لکه ایجاد کند. بهترین راه برای آنکه مطمئن شوید الاینرهایتان همیشه تمیز خواهند بود، این است که همواره یک مسواک و خمیر دندان با خود داشته باشید.

بیشتربخوانید...  دندانپزشکی بارداری

دندان های خود را تمیز کنید.

شما باید حداقل به مدت 20 ساعت در طول روز از الاینرهای اینویزیلاین خود استفاده کنید. این بدین معنا می باشد که هر گونه تکه های غذا، پلاک یا بزاق که بر روی دندان های شما قرار می گیرند، در آنجا به دام می افتند و بر روی مینای دندان فشار داده می شوند. این اتفاق باعث لکه دار شدن دندان شما می شود و اگر مراقبت نکنید می تواند در تسریع روند پوسیدگی دندان نیز نقش داشته باشد. هنگامی که الاینرها را خارج می کنید تا چیزی بخورید یا بنوشید، شما باید تنها در حالتی آن را به جای خود بازگردانید که دندان های خود را به درستی مسواک زده باشید و از نخ دندان نیز استفاده کرده باشید. ساده ترین راه برای تمیز کردن دقیق الاینرها آن است یک حمام بهداشتی برای آنها فراهم کنید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بدون سیم

مسواک زدن

 یک گزینه راحت تر و سریع تر این است که سینی های اینویزیلاین خود را مسواک کنید. از یک مسواک نرم استفاده کنید تا به آنها آسیبی نرسد و مقداری از خمیر دندان مورد استفاده خودتان را نیز بر روی سینی بمالید. سینی ها را به آرامی مسواک کنید و سعی کنید هرگونه تجمع پلاک یا ذرات غذای قابل مشاهده را بزدایید. سینی ها را با آب ولرم یا سرد آبکشی کنید و سپس آنها را با یک دستمال استریل خشک کنید. و فراموش نکنید که قبل از برگردانن الاینرها به جای خود، دندان هایتان را نیز مسواک کرده و از نخ دندان استفاده کنید!

منبع: درمان های ارتودنسی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 3 مهر 1400
بازدید : 363
نویسنده : mozhgan

لمینت دندان ( لمینتهای سرامیکی که با نام ونیر سرامیکی نیز شناخته می شوند) پوسته ی نازکی است که بر اساس نیاز هر شخص طراحی شده و در ساخت آن ها از مواد رنگ دندان استفاده می شود. این پوسته ها روی سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و رنگ، شکل، اندازه و طول دندان را تغییر می دهند و ظاهری زیبا را برای دندان هایتان به ارمغان می آورند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی زودبازه

آیا لمینت به دندان طبیعی آسیب می زند؟

خیر، در صورتی که دندانپزشکتان متخصص ترمیم و زیبایی باشد و در این زمینه از تجربه کافی برخوردار باشد دندان های طبیعی تان آسیبی نخواهند دید. دندانپزشک قبل از شروع روند لمینت گذاری، عکس کلی از فک و دهان را برایتان تجویز می کند و دندان هایتان را به طور کامل آزمایش می کند تا از سالم بودن و مناسب بودن دندان برای نصب لمینت اطمینان حاصل کند. اگر پزشکتان تشخیص دهد که لمینت برای شما گزینه مناسبی نیست می توانید از دیگر گزینه ها مثل ونیر کامپوزیت، باندینگ، ارتودنسی دندان ، سفید کردن و یا فقط تراشیدن دندان ها استفاده کنید.

روند جاگذاری 

روند ساخت لمینیت دندان شامل چند مرحله است مرحله ى اول : طى جلسه اى آماده سازی هاى لازم برروى دندان هاى مورد نظر بادقت و ظرافت در حد چند دهم میلیمتر بر روى دندان ها صورت مى گیرد. مرحله ى دوم در همین جلسه شامل قالب گیرى از دندانهاى هردو فک مى باشد سپس ادامه ى کار به جلسه ى بعد که معمولاً حدود یک هفته طول مى کشد موکول مى شود.. درجلسه ى دوم ملاقات، لمینیت ها بر روى دندان ها قرار گرفته و توسط سمانهاى رزینى به سطح دندان با اتصال بسیار قوى چسبانده مى شوند. به طورى که در صورت اجراى صحیح تمام مراحل لمینیت ها کاملاً با دندان یکپارچه شده و هیچ درز و نا هموارى وجود نخواهد داشت و مى توان مانند دندانهاى معمولى براى تمیز کردنشان از نخ دندان استفاده کرد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی شش ماهه

نگهداری و مراقبت از لمینت دندان

نگهداری از لمینت دندان بسیار آسان است و مانند دندان طبیعی باید مرتب مسواک شده و از نخ دندان برای تمیز نگه داشتن آنها استفاده شود. دندانپزشک معمولا استفاده از خمیر دندانی را به شما توصیه می کند که حاوی فلوراید باشد و مانع از ساییدگی دندان ها شود. یک هفته پس از نصب باید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وی عملکرد لمینت ها و واکنش دهان به وجود آن ها را بررسی کند. حتی اگر با لمینت ها مشکلی ندارید باید برای اطمینان از سلامت دهان و دندان خود پس از یک هفته به پزشکتان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعت بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی (درمان های ارتودنسی، دندانپزشکی کودکان، جراحی فک ، ایمپلنت دندان و ...) می توانید به سایت ما مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com