عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1400
بازدید : 375
نویسنده : mozhgan

متخصص ارتودنسی برای تسریع روند درمان های ارتودنسی دندان یا اصطلاح ناهماهنگی دندان ها از ابزار های مختلفی استفاده می کند. در ارتودنسی ثابت علاوه بر بریس ها و اجزای تشکیل دهنده آن ها، کش ارتودنسی نیز یکی از اساسی ترین ملزومات صاف کردن دندان ها است.

کش ارتودنسی چیست؟

کش ها در واقع یکی از انواع مختلف دستگاه های ارتودنسی ساده اما موثر محسوب می‌شوند. به این کش ها باند یا الاستیک ارتودنسی هم میگویند. ما با کمک این کش ها به دندان ها فشار وارد میکنیم تا به تغییر جهت و موقعیت آن ها کمک کنیم. این کش های الاستیک معمولا بین براکت های پایین و و بالا قرار میگرند و با اعمال فشار به اصلاح ناهماهنگی دندان ها در فکین بالا و پایین منم میکند.

بیشتربخوانید... ریتینر ارتودنسی

جنس کش های ارتودنسی دندان از چیست؟

مواد اولیه این کش ها هم میتواند لاتکس باشد و هم مواد غیرلاتکسی. اما ما بیشتر از کش هایی استفاده میکنیم که از جنس لاتکس هستند.

نحوه عملکرد کش ارتودنسی چگونه است؟

شاید با خودتان فکر کنید که این کشهای نازک و کوچک چگونه میتوانند دندان های ما را مرتب کنند درحالی که براکت ها با آن همه ابهت و استحکام به زود اینکار را انجام میدهند؟ سوال خوبی است. در جواب باید گفت که همه دستگاه های ارتودنسی با هدف خاصی استفاده میشود. شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد که الاستیک ارتودنسی نمیتواند به تراز شدن دندان هایتان کمک کند اما اینطور نیست. این کش ها به صورت متناوب با وارد کردن فشاری هرچند محدود میتوانند دندان های ما را به صورت نامحسوس جابجا کنند.

بیشتربخوانید... لمینت دندان پر شده

مزایای کش ارتودنسی

  • کش ها معمولا چندان به چشم نمی آیند و کسی متوجه آن ها نمی شود مگر اینکه کش رنگی داشته باشید
  • کشها معمولا منعطف هستند و به فک ها آسیبی نمیزنند
  • به راحتی میتوان آن ها را تعویض کرد
  • برای اصطلاح اغلب مشکلات ارتودنسی در کنار سایر دستگاه ها میتوانند مفید باشند
  • کش ها واقعا ارزانند و در تعداد بالا قابل تهیه هستند
  • اگر دوست دارید ارتودنسی رنگی داشته باشید دست شما در انتخاب رنگ کش آن ها باز است.

معایب کش ارتودنسی

  • اگر در کنار بریس ها از الاستیک ارتودنسی استفاده می کنید احتمالا در خوردن غذاهای جامد و یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند به مشکل بر میخورید و باید کش را دربیاورید.
  • ممکن است با گذاشتن کش تا مدتی دچار زخم در دهان شوید اما طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد

منبع: https://www.tehranortho.ir/

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1400
بازدید : 387
نویسنده : mozhgan

به احتمال زیاد ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گاهی به دلایل مختلف از جمله عصبانیت و استرس دندان های خود را به هم فشار دهید، بسایید و یا گره کنید. این عمل دندان قروچه نام دارد، البته شما این کار را بطور ارادی انجام می دهید، اما این عمل گاهی نوعی اختلال و بیماری است که بصورت ناخود آگاه و غیر ارادی اتفاق می‌افتد.

بیشتربخوانید....  ارتودنسی از داخل

علل بروز دندان قروچه 

  • می‌تواند به دلیل استرس، خشم، هیجان و یا اضطراب باشد.
  • از عوارض مصرف برخی داروهای افسردگی می‌توان به دندان قروچه اشاره کرد.
  • گاهی به دلیل مشکلات تنفسی در خواب دچار دندان قروچه می‌شویم.
  • ممکن است از عوارض بیماری پارکینسون باشد.
  • می‌تواند از علائم بروز بیماری‌های اعصاب و روان یا بیماری‌هایی که مربوط به عضلات فک و صورت است، باشد.
  • نامرتبی و درست قرار نگرفتن دندان‎‌ها روی یکدیگر .
  • داشتن شخصیت تهاجمی، رقابتی یا بیش فعال ریفلاکس معده

بیشتربخوانید... ارتودنسی اینویزیلاین

به احتمال زیاد ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گاهی به دلایل مختلف از جمله عصبانیت و استرس دندان های خود را به هم فشار دهید، بسایید و یا گره کنید. این عمل دندان قروچه نام دارد، البته شما این کار را بطور ارادی انجام می دهید، اما این عمل گاهی نوعی اختلال و بیماری است که بصورت ناخود آگاه و غیر ارادی اتفاق می‌افتد. دندان قروچه یا بروکسیسم اختلالی است ناشی از به هم ساییدن و فشار دادن دندان‌ها به هم به صورت ارادی و یا غیراردای در طول روز و یا در هنگام خواب شبانه اتفاق می‌افتد.

راه‌های دیگری برای درمان آن وجود دارد که در صورت تشخیص علت به درمان می‌پردازیم.

  • اگر دلیل مشکلات مربوط به خود دندان‌ها باشد با اقداماتی همچون پر کردن دندان و بر طرف کردن مشکلات دندان و درمان های ارتودنسی دندان از دندان قروچه رها می‌شوید.
  • استفاده ازروکش (ونیر)  برای درمان دندان قروچه شدید که باعث ساییدگی دندان‌ها می‌شود.
  • در صورت بروز به علت استرس، دندانپزشک با دادن مشاوره‌ و آرام کردن بیمار و تشویق او به حفظ آرامش خود به درمان دندان قروچه می‌پردازد.
  • در صورتی که ازعوارض ناشی از مصرف برخی داروها باشد با تعویض دارو و یا راهکارهای برای جلوگیری از آن می‌توان دندان قروچه را درمان کرد.

منبع: https://www.lachine.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 27 شهريور 1400
بازدید : 345
نویسنده : mozhgan

در نظر داشته باشید که زمان درمان ارتودنسی ممکن است خیلی طولانی شود. پس باید از همان ابتدا اطمینان حاصل کنید که شما یا کودکتان با پزشک و همکاران او که در آینده تا مدت‌ها با آنها سر و کار خواهید داشت، احساس راحتی دارید. در عین حال توجه کنید که نتایج ارتودنسی هر چه که باشد تا پایان عمر با شما همراه خواهد بود و شما برای همیشه آن متخصصی که درمان شما را انجام داده است به خاطر خواهید داشت. پس سعی کنید حتماً در مورد سوابق کاری او و درمان‌هایی که در گذشته انجام داده است، اطلاعات کسب کنید.  شما می‌توانید یک نوبت از مطب متخصص ارتودنسی خوب بگیرید و برای مشاوره و کسب اطلاعات لازم در مورد نحوه کار او به آنجا مراجعه کنید. در زمان مشاوره، هر سؤالی که در این مورد دارید را بدون تعارف بپرسید. به خاطر داشته باشید که شما اصلاً برای همین کار اینجا هستید و این حق شما است و برای شما بسیار اهمیت دارد که بدانید چه روش‌هایی برای ارتودنسی وجود دارد و کدام روش برای درمان مشکلات شما بیشترین کارآیی را خواهد داشت. هر چقدر شما اطلاعات بیشتری در مورد سلامتی دندان‌های خود داشته باشید، می‌توانید تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تری برای درمان خود انجام دهید.

بیشتربخوانید... درمان فاصله بین دندان ها

بعضی از پرسش‌های مهم دیگری که باید به دنبال یافتن پاسخ آنها باشید، عبارت است از:

چه کسی بر روند درمان شما نظارت خواهد داشت؟ خود متخصص ارتودنسی یا دستیاران او؟

آیا ساعت کاری مطب دندانپزشکی به اندازه کافی طولانی هست که بتوانید قبل یا بعد از مدرسه کودکتان یا کار خودتان به مطب مراجعه کنید؟

بیشتربخوانید... شایعات نادرست درباره ارتودنسی

این مرکز دندانپزشکی با کدام بیمه‌ها همکاری دارد و چه شرایط و تسهیلاتی را برای پرداخت هزینه‌های درمانی در نظر گرفته است؟

آیا متخصص ارتودنسی برخورد خوب و محترمانه‌ای با شما دارد و به خواست شما احترام می‌گذارد؟ یا اینکه در آنجا به شما فقط به عنوان یک مشتری عادی نگاه می‌کنند.

منبع

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 27 شهريور 1400
بازدید : 386
نویسنده : mozhgan

1. بهترین متخصصین ارتودنسی  کسانی هستند که به آراستگی و زیبایی ظاهری اهمیت می‌دهند. در واقع شغل چنین افرادی آن است که با اصلاح وضعیت ظاهری و عملکرد دندان‌های یک بیمار به او کمک کنند تا احساس زیبایی و جذابیت بیشتری داشته باشد. پس خودشان هم باید به زیبایی اهمیت بدهند و زیبا و آراسته به نظر برسند. داشتن چنین ویژگی باعث می‌شود که متخصص ارتودنسی بتواند بهترین روشی که باعث ایجاد زیباترین لبخند برای شما می‌شود را تشخیص دهد. به این ترتیب بیمار می‌تواند به سطح بالاتری از اعتماد به نفس دست پیدا کند و احساس ناراحتی و خجالت کمتری در موقعیت‌های مختلف در اجتماع داشته باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پشت دندانی

2. افرادی که یک متخصص ارتودنسی با آنها سر و کار دارد، تقریباً بدون استثنا کسانی هستند که در مورد زیبایی ظاهری خود نگرانی دارند و از مشکلات دندان‌های خود احساس خجالت می‌کند. این به آن معناست که داشتن ویژگی‌های شخصیتی مناسب از جمله توانایی درک نگرانی‌های یک بیمار و حساس بودن نسبت به آنها برای یک متخصص ارتودنسی اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع همین خصوصیات اخلاقی است که باعث می‌شود بیمار با یک متخصص ارتودنسی احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

3. توجه به جزئیات و نکات ریز، یکی دیگر از مشخصات یک متخصص ارتودنسی خوب است. اصولاً متخصصین ارتودنسی با مسائل بسیار دقیق و ظریف مانند ابعاد ابزارهای درمان ارتودنسی، اندازه‌گیری فاصله بین دندان‌ها، شکل و رنگ بریس‌ها سر و کار دارند. حتی کوچک‌ترین تنظیمات مربوط به دندان‌ها مانند میزان فشاری که بر دندان وارد می‌شود، می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری در نتیجه درمان ارتودنسی ایجاد کند و تأثیر زیادی بر زیبایی لبخند بیمار و راحتی او در جویدن و صحبت کردن در آینده خواهد داشت.

بیشتربخوانید... براکت شش ماهه

4. کار کردن به عنوان یک متخصص ارتودنسی نیاز به صبر و حوصله خیلی زیادی دارد. زیرا تا وقتی که کار یک متخصص ارتودنسی به نتیجه برسد و آثار موفق کار خود را ببیند، مدت زیادی طول می‌کشد. اغلب بیماران معمولاً در طول دوره درمان خود در فواصل زمانی منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنند تا تنظیمات لازم را به صورت تدریجی بر روی بریس‌های آنها انجام دهد. بنابراین متخصص باید حوصله زیادی داشته باشد تا این تنظیمات را به گونه‌ای در وضعیت دندان‌ها، فک‌ها و اجزای صورت انجام دهد که در پایان دوره درمان، همه چیز خوب و زیبا باشد.

5. بیماران به یک متخصص ارتودنسی نیاز دارند که در مورد آینده و نتایج قابل انتظار از درمان، خوش‌بین باشد، اما در عین حال انتظارات غیر واقعی هم در مورد طول دوره درمان و هزینه آن برای بیمار ایجاد نکند. بهترین متخصص ارتودنسی کسی است که بتواند تضمین کند نتایج خوب ارتودنسی تا آخر عمر برای بیمار ماندگار خواهد بود.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 27 شهريور 1400
بازدید : 384
نویسنده : mozhgan

 

1. به همه دستگاه ها و روش های درمان ارتودنسی وارد باشد ارتودنسی رشته ای فوق العاده پویا است و همزمان با فناوری های جدید پیش میرود و بهترین متخصص ارتودنسی قطعا باید پا به پای این فناوری ها به روز باشد و علاوه بر تمام درمان ها، دستگاه ها و روش های قدیمی و جاری، بتواند با جدیدترین فناوری ها و متدهای ارتودنسی کار کند تا دندان هایی صاف و لبخندی جذاب برای مراجعانش به وجود بیاورد. مهمترین روش های ارتودنسی که باید بهترین متخصص ارتودنسی تهران به آن ها مسلط باشد عبارتند از:

ارتودنسی ثابت(شامل روش فلزی، سرامیکی، سیستم ارتودنسی دیمون، سیستم ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی رنگی و ....)

ارتودنسی متحرک (شامل فناوری اینویزیلایین با کمک دستگاه های سه بعدی، پلاک های دندانی، انواع الاینرها، و تراز کننده های قابل متحرک)

ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی بی رنگ که مجموعه ای از سیستم های ارتودنسی است که هم مشکلات دندان را حل میکنند و هم ظاهری زیبا و تقریبا نامرئی دارند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و عمل بینی

2. بتواند بدترین و شدیدترین مشکلات ارتودنسی را درمان کند شدیدترین مشکلات ارتودنسی معمولا شامل عدم هماهنگی فک ها هستند. به این مشکلات مال اکلوژن گفته میشود. چنانچه یک دندانپزشک متخصص بتواند با مهارت و تجربه بالای خود این مشکلات را به خوبی و در مدت زمان کمی حل کند میتواند به نوعی بهترین متخصص ارتودنسی باشد.

3. اگر همزمان متخصص و جراح فکر باشد نور علی نور است اگر سری به انجمن متخصصان ارتودنس ایران زده باشید متوجه میشوید که بهترین متخصص ارتودنس تهران و سایر شهرها علاوه بر اینکه تخصص ارتودنسی دارند متخصص فک و ناهنجاریهای فک هستند و میتوانند جراحی فک نیز انجام دهند.

۴. درصد موفقیت درمان هایش و رضایت مراجعانش بالا باشد اگر یک ارتودنتیست ادعا کرد که برای مثال بهترین متخصص ارتودنسی تهران است برای اثبات ادعایش تنها کافی است سری به وبسایت و شبکه های اجتماعی یا حتی مطبش بزنید. اگر نمونه کارها شامل عکس های قبل و بعدش ستودنی بود و بیمارانش نظرات خوبی درباره او داده باشند میتوانید ادعایش را قبول کنید اگر نه حتی نزدیک مطبش هم نشوید.

۵. مسئولیت پذیر باشد بارها شده مراجعان به دلیل کیفیت بد دستگاه های ارتودنسی یا سهل انگاری متخصص و دستیاران او، نتیجه درمان با شکست روبرو میشود یا ایده آل در نمی آید. حتی متخصص پاسخگو نیست. یک متخصص خوب اولا خودش بهترین تجهیزات را برای بیمارش به کار میبرد دوما در انتخاب کادر درمان و دستیارانش دقت میکند. زیرا میداند مراجعش حق و حقوقی دارد و در نهایت اوست که مسئول و پاسخگوی درمان صحیح بیمارش است.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 27 شهريور 1400
بازدید : 402
نویسنده : mozhgan

(من فکر می‌کنم که شما نیاز به درمان ارتودنسی دندان دارید) هنگامی که این کلمات ناخوشایند و ترسناک را از دهان بهترین متخصص ارتودنسی خود می‌شنوید، احتمالاً یک زندگی با دهانی پر از فلز را برای مدت چند سال تصور می‌کنید. خوشبختانه امروز، گزینه‌های مختلف زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای داشتن لبخندی زیبا و جذاب استفاده کنید. بریس‌های نامرئی، بریس‌هایی که در قسمت پشتی دندان‌های شما قرار می‌گیرند و الاینرهای اینویزیلاین همگی به عنوان جایگزینی برای بریس‌های فلزی معمول محسوب می‌گردند. این که کدام یک از این تجهیزات برای شما مناسب خواهد بود بستگی به عوامل زیادی دارد از جمله اینکه چه مقدار کار باید روی دندان‌ها انجام شود یا بودجه و اولویت‌های شخصی شما چگونه است. برای برخی از بیماران داشتن بریس‌هایی که قابل توجه نیستند و به چشم نمی‌آیند از هر مورد دیگری مهم‌تر است.

چرا بریس‌های اینویزیلاین ارزش هزینه کردن دارند؟

بریس‌های اینویزیلاین در واقع الاینرهای پلاستیکی شفافی هستند که می‌توانید در هنگام غذا خورن و نوشیدن آن‌ها را از دهان خود بیرون بیاورید. الاینرهای اینویزیلاین به طور کلی از لحاظ هزینه قابل رقابت با بریس‌های فلزی هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند گران‌تر باشند.

بیشتربخوانید....  ارتودنسی چند دندان

جلب توجه کمتر در مقایسه با بریس‌های فلزی

البته، یکی از بزرگترین معیارهای فروش این است که این تجهیزات الاینرهای اینویزیلاین پلاستیک هستند که توسط افراد معمولی قابل مشاهده نیستند. به عنوان یک نوجوان، دانش آموز یا حتی یک بزرگسال، مسلماً نگران نبودن در خصوص این که در هنگام لبخند زدن یک دهان پر از فلز نمایان نشود، بسیار مهم است.

عدم محدودیت در خوردن یا نوشیدن

از آن جا که بریس‌های فلزی به طور دائمی به دندان‌ها متصل هستند، غذاهای خاصی مانند آدامس و آب نبات‌های سخت وجود دارند که شما باید در طول درمان از آن‌ها اجتناب کنید. الاینرهای اینویزیلاین متحرک هستند، بنابراین شما می‌توانید هر چیزی که دوست دارید بخورید و بنوشید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت

ارتودنسی نامرئی راهی آسان‌تر برای رعایت بهداشت مناسب

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در صورت داشتن بریس‌های فلزی آسان نیست. ذرات غذایی و پلاک ممکن است در سیم‌ها و بین دندان‌ها گیر کنند و منجر به پوسیدگی دندان و مشکلات لثه در طول درمان شوند. گاهی اوقات هنگامی که از بریس فلزی استفاده می‌کنید، این که چه میزان مسواک می‌زنید یا از نخ دندان استفاده می‌کنید، مهم نیست زیرا در هر حال در مرحله آخر برداشتن بریس‌ها، مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان‌ها یا لثه‌های متورم وجود دارند که باید درمان شوند.

منبع

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 27 شهريور 1400
بازدید : 383
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی ثابت و متحرک هر کدام چه تعریفی دارند؟ برای حل چه مشکلاتی مورد استفاده قرار میگیرند؟ چرا به آن ها ثابت و متحرم میگویند؟ چه شباهت ها و چه تفات هایی دارند؟ برای حل مشکل درمان ارتودنسی دندان من، کدامیک از این روش ها مناسب هستند؟ با ما همراه باشید تا به طور کلامل این دو درمان ارتودنسی را با هم مقایسه کنیم و ببینیم که کدامشان برای مشا مناسب هستند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و لاغری صورت

درمان ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از زیرشاخه ها و تخصصص های دندانپزشکی است که به اصلاح روابط نادرست دندان ها و فکین میپردازند. کسی که به اصلاح این مشکلات بیماران کمک میکند متخصص ارتودنسی است. اگر شما هم دندان هایی کج دارید یا یکی از فک های شما بیش از حد جلو یا عقب است نیاز به دیدن این متخصص دارید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی کوتاه مدت

ارتودنسی ثابت چیست؟

اگر وسیله مورد نیاز برای صاف کردن دندان های شما لازم باشد که از لحظه شروع تا پایان درمان ارتودنسی به دندان های شما متصل باشد، به آن وسیله دستگاه ارتودنسی ثابت میگوییم. و به روش بکار رفته برای صاف کردن دندان هایتان با این دستگاه ها نیز ارتودنسی ثابت میگویند. برخی از رایجترین ارتودنسی های ثابت عبارتند از:

  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی با بریس سرامیکی
  • ارتودنسی با بریس فلزی

ارتودنسی متحرک چیست؟

اگر دستگاه هایی بکار رفته برای صاف کردن دندان های شما لازم نباشد که تا پایان دوره درمان به دندان متصل باشند میگوییم که برای شما از ارتودنسی متحرک استفاده شده است. شما هر وقت که بخواهید میتوانید این دستگاه ها را به راحتی برداشته و دوباره روی دندان های خود قرار دهید. برخی از دستگاه های ارتودنسی متحرک عبارتند از:

  • ارتودنسی متحرک با اینویزیلاین (به درمان با این مورد نیز ارتودنسی نامرئی گفته میشود.)
  • ارتودنسی با الاینترها

کدام درمان برای من مناسب است؟

  • اگر شما کسی هستید که شرایط زیر را دارید باید انتظار داشته باشید که متخصص ارتودنسی برای شما ارتودنسی ثابت را توصیه کند.
  • اگر مشکل دندان های شما جدی است برای مثال بسیار کج هستند
  • اگر فراموش میکنید دستگاه ها را به موقع بعد از خوردن و آشامیدن روی دندان ها قرار دهید. (زیرا اگر در گذاشتن دستگاه ها تعهد نداشته باشید و کمتر از مدت زمان توصیه شده آن ها را استفاده کنید طول درمان بیشتر و حتی بی ثمر میشود)
  • و اگر مشکلی با ظاهر دستگاه های ثابت ندارید (چون اکثر قابل مشاهده هستند)
  • اگر نوجوان یا جوان هستید

اما اگر شما یکی از موارد زیر را دارید احتمالا ارتودنسی متحرک برای شما درخواست داده شود:

  • اگر مشکل شما جدی نباشد
  • اگر در استفاده از دستگاه های متحرک متعهد نباشید
  • و اگر دوست ندارید کسی دستگاه شما را ببیند یا متوجه درمان ارتودنسی شما شود. (در این صورت نوع درمان اصطلاحا متحرک و یاارتودنسی نامرئی خواهد بود.)
  • اگر بزرگسال هستید

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 27 شهريور 1400
بازدید : 409
نویسنده : mozhgan

درمان ارتودنسی می‌تواند به طرق مختلفی کمک کند. به عنوان یک نمونه ، شما در نهایت می‌توانید احساس خوشایندی در مورد ظاهر  و چهره‌تان داشته باشید و بدانید که شما در حال انجام کار مثبتی برای ظاهر خود هستید. اگر کودک داشته باشید، ممکن است به فکر مراجعه به متخصص ارتودنسی به خاطر تمام مزایای استفاده از ارتودنسی باشید.  ارتودنسی دارای انواع مختلفی همچون ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی متحرک و... است.

براکت ارتودنسی چیست؟

براکت‌ها برای مرتب کردن دندان‌ها ضروری است، که می‌تواند ایده‌آل برای افرادی باشد که لبخند بد شکل و چهره‌های بد فرم دارند.

آیا آنها با شکل گیری صورت کمک می‌کنند؟

شما ممکن است بخواهید بدانید که آیا انجام کار ارتودنسی، به شکل صورت کمک خواهد کرد یا نه. واقعیت حقیقی این است که می‌تواند شگفتی‌هایی برای تغییر چهره ایجاد کند و به شما  احساس اعتماد به نفس لازم را در انجام کار هر کاری بدهد. این چیزی است که نیاز است شما با متخصص ارتودنیست‌تان در موردش صحبت کنید. اما کاملا واضح است که می‌تواند به زیبایی بیشتر چهره‌تان کمک کند. دلیل این امر این است که دندان‌ها قبل از انجام کار ارتودنسی، دهان را بهم فشرده کرده بودند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و دندان قروچه

این مشکل می‌تواند کاری کند که کل چهره بد شکل به نظر برسد. این می‌تواند برای کسانی که فقط می‌خواهند به بهترین بهترین شکل ممکن به نظر برسند، دلسرد کننده است. اگر این مشکلات را با فرم صورت خود دارید و احساس میکنید دندان‌های شما باعث خجالت‌تان هستند، این کار چیزی است که ممکن است به شما کمک کند.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دندانی و ارتودنسی

همراه با انجام این نوع کار، ضروری است که گزینه‌های درمانی طولانی مدت را نیز بررسی کنید. به عبارت دیگر، رفع سریع، به ندرت منجر به یک لبخند می‌شود که بتوانید به مدت طولانی به آن افتخار کنید. این کار برای حفظ نتایج و رسیدن به دندان‌های زیبا و ظاهر بسیار زیبا و خیره کننده مهم است. این چیزی است که شما قطعا باید با تیم ارتودنتیست خود صحبت کنید. سپس شما می‌توانید ببینید چه کارهایی باید در مورد هدفی که در نظر دارید انجام شود و چگونه دندان‌های خود را به شکل مطلوب خود حفظ کنید حتی اگر شما برای مدت زمان زیادی دوره درمان خود را کنار گذاشته‌اید.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 24 شهريور 1400
بازدید : 404
نویسنده : mozhgan

یکی از راه‌های تشویق و ترغیب افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، برای استفاده کردن از ارتودنسی ،ارتودنسی‌های رنگی است. در واقع بریس های ارتودنسی همیشه به رنگ خاکستری نیستند؛ بلکه می‌توانند رنگ‌های مختلفی داشته باشند؛

ارتودنسی دندان چیست؟

هدف از درمان ارتودنسی، اصلاح و رفع مشکلات فکی و دندانی است، این کار توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود؛ ارتودنسی دندان به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شود؛ ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک.

ارتودنسی رنگی چیست؟

اصطلاح ارتودنسی رنگی را برای نوع ثابت ارتودنسی به کار می‌بریم، در اصل ارتودنسی رنگی به این معنی نیست که تمامی اجزای ارتودنسی به صورت یکپارچه به رنگ خاصی باشند؛ بلکه منظور از ارتودنسی رنگی، حلقه‌ها کوچکی از جنس پلاستیک است که اورینگ نام دارند، این حلقه‌ها می‌توانند رنگ‌های مختلفی داشته باشند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بزرگسالان

بهترین رنگ برای ارتودنسی کدام است؟

در واقع هیچ قاعده و قانون ثابت و خاصی وجود ندارد که بتوانید بر اساس آن رنگ ارتودنسی خود را انتخاب کنید؛ زیرا دست شما در انتخاب رنگ ارتودنسی کاملا باز است و این موضوع کاملا به سلیقه شخصی خودتان برمی گردد. ممکن است کسی بخواهد ارتودنسی او زیاد جلب توجه نکند؛ بنابراین رنگ سفید (ارتودنسی بی رنگ) را برای ارتودنسی خود ترجیح دهد، یا شخص دیگری طرفدار رنگ‌های شاد باشد و بخواهد ارتودنسی خود را رنگی کند، سعی کنید که در انتخاب رنگ جسورانه عمل کنید و وسواس نداشته باشید؛ زیرا در صورتی که رنگ ارتودنس مورد پسند شما نبود، می‌توانید در قرار ملاقات بعدی با متخصص ارتودنسی، از او بخواهید رنگ ارتودنسی را تغییر دهد.

ارتودنسی سبز رنگ

سبز یکی از رنگ‌های زیبا و محبوب است که به فراوانی در طبیعت دیده می‌شود، می دانیم که رنگ سبز یک رنگ آرامش بخش است؛ اما اگر می‌خواهید از خواص این رنگ بهره ببرید، یا رنگ سبز رنگ مورد علاقه شما است، بهتر است مثلا لباسی به رنگ سبز بپوشید؛ زیرا اگر ارتودنسی شما به رنگ سبز باشد، ممکن است افراد تصور کنند که ذرات سبزی لابه لای دندان‌های شما گیر کرده است، در هر صورت باز هم خاطر نشان می‌شویم که انتخاب رنگ ارتودنسی به سلیقه شما بستگی دارد.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 24 شهريور 1400
بازدید : 396
نویسنده : mozhgan

چنانچه برای ترمیم و زیبایی دندان جلو و  طرح لبخند خود مصمم هستید به یک کلینیک یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان مراجعه کنید به شما پیشنهاد میکنیم که سری به گنیجنه مقالات سایت ما بزنید و اگر وقت مطالعه ندارید میتوانید با ما تماس بگیرید یا در پایین مقاله کامنت بگذارید تا به شما در این خصوص کمک کنیم.

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

روش زیباسازی دندان بر اساس شرایط شخص انتخاب می‌شود. گاهی اوقات دندان پزشک ترجیح می‌دهد از کامپوزیت استفاده کند و گاهی وقت ها از لمینت دندان جلو. در صورتی که دندان های شما دچار شکستگی زیاد باشد و بیش از حد با تغییر رنگ دندان ها مواجه باشید، لمینت سرامیکی گزینه بهتری است.

آیا کامپوزیت در پوسیدگی دندان تاثیرگذار است؟

اما این قضیه کاملا بلعکس است. کامپوزیت از پوسیدگی دندان ها به خوبی جلوگیری می کند. البته این شرایط در حالی است که بهداشت دهان و دندان کاملا رعایت شود. ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

اگر جنس کامپوزیت دندان مرغوب باشد و نکات مراقبتی و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید؛ از کامپوزیت دندان برای مدت طولانی تری می توانید استفاده مفید داشته باشید؛ بدون این که به ترمیم نیاز باشد.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

اگر جنس کامپوزیت دندان مرغوب باشد و نکات مراقبتی و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید؛ از کامپوزیت دندان برای مدت طولانی تری می توانید استفاده مفید داشته باشید؛ بدون این که به ترمیم نیاز باشد.

کدام رنگ کامپوزیت مناسب تر و زیباتر است؟

کامپوزیت دندان کاملا سلیقه ای است و نمی توان یک رنگ را برای تمام افراد به عنوان بهترین انتخاب نمود. اما می توانید از پیشنهاد دندانپزشک خود برای انتخاب رنگ بر اساس رنگ اصلی دندان استفاده کنید.

آیا انجام کامپوزیت در دوره بارداری امکان پذیر است؟

انجام کامپوزیت دندان در دوره بارداری کاملا به شرایط شما بستگی دارد. در صورتی که هیچ مشکلی شما را تهدید نکند می توانید از کامپوزیت دندان در این دوره استفاده کنید.

آیا کامپوزیت بر روی دندان ایمپلنت شده قابل انجام است؟

انجام کامپوزیت دندان بر روی دندان ایمپلنت شده مانند روکش عمل می کند. در صورتی که دندان ایمپلنت شده شما شرایط لازم برای کامپوزیت را داشته باشد انجام این کار مانعی ندارد. اما در غیر این صورت باید ایمپلنت دندان خود را تعویض کنید.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 24 شهريور 1400
بازدید : 354
نویسنده : mozhgan

یکی از راه های ترمیم دندان های از دست رفته روکش دندان است. روکش دندان نوعی پروتز ثابت است که بنا به دلایلی بر روی دندان قرار می گیرد. موارد استفاده از روکش دندان عبارتند از:

  • بازسازی بافت های از دست رفته دندان
  • زیباسازی دندان های بد رنگ و بد شکل
  • نگهداری از دندان هایی که ترمیم آنها غیر ممکن بوده و یا بافت زیادی از آنها از دست رفته باشد.
  • پر کردن فضای خالی بین دندان ها

انواع ست روکش دندان

روکش های دندانی انواع مختلفی دارند که برخی از افراد آنها را تحت عنوان ست روکش دندانی می شناسند.

روکش تمام فلز: روکش تمام فلز برای دندان هایی مناسب است که بافت فرسوده زیادی داشته باشد.

  • روکش سرامیکی: روکش سرامیکی که به لمینت دندان (لمینت دندان کج) نیز معروف است، روکش نازکی است که به طور اختصاصی برای دندان های هر فرد ساخته می شود. این روکش ها ظاهری طبیعی داشته و به سادگی لک نمی شوند.

روکش کامپوزیتی: مواد تشکیل دهنده این روکش ها هم رنگ دندان طبیعی است. روکش های کامپوزیتی تنها در یک جلسه نصب شده و هزینه روکش دندان کمتری را شامل می‌شوند. البته عیب آنها عدم طول عمر بالاست.

آیا دندان ها با ست روکش پوسیده می شوند

یکی از سوالات مهمی که از متخصص ترمیم و زیبایی دندان درباره روکش دندان مطرح می شود این است که آیا روکش های دندان باعث پوسیدگی می شوند؟ پاسخ منفی است؛ روکش های دندان به گونه ای طراحی شده اند که هرگز به بافت دندان آسیب نرسانده و تنها زیبایی ظاهری آن را بیشتر کنند. در بسیاری از مواقع روکش های دندان تنها بر روی دو یا چند دندان نصب می‌شوند. همین امر میزان آسیب رسیدگی به دندان را کاهش می دهد. اما شرایط در مواقعی که تمامی دندان ها روکش شوند، فرق دارد. بسیاری معتقدند که روکش های دندان اگر تحت عمل تهاجمی نصب شوند، می توانند مشکلاتی را برای دندان به وجود آورند. در کل خطر پوسیدگی با روکش دندان بستگی به نحوه نصب و تعداد دندان های روکش شده دارد.

بیشتربخوانید... هزینه ترمیم و زیبایی دندان

ماندگاری ست روکش دندانی

معمولا روکش های دندانی تا چندین سال طول عمر دارند. در واقع میزان ماندگار روکش ها بستگی به نحوه مراقبت و جنس آنها دارد. پس از نصب روکش دندانی نباید غذاهای سفت جوید. همچنین زدن مسواک و کشیدن نخ دندان تاثیری به سزایی در حفظ سلامت روکش ها می گذارد. از خوردن نوشیدنی های رنگ دار و الکل خودداری کرده و سیگار را ترک کنید.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 24 شهريور 1400
بازدید : 415
نویسنده : mozhgan

برای کسب آمادگی کامل جهت اجرای کامپوزیت دندان  بهتر است با مراحل انجام آن آشنا شوید:

  • مشاوره با کلینیک دندانپزشکی یا دندانپزشک متخصص زیبایی
  • حذف رطوبت از سطح دندان ها
  • قرارگیری چسب بر روی دندان
  • اضافه شدن کامپوزیت به سطح دندان
  • اولین مرحله، جلسه مشاوره با دندانپزشک است

در اولین مرحله متخصص ترمیم و زیبایی دندان برای شما یک جلسه مشاوره ترتیب می دهد تا شرایط شما مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود آیا کاندید مناسبی برای انجام کامپوزیت هستید یا نه. حال ضرورت انجام این جلسه چقدر است؟ در صورتی که شرایط دندان های شما مناسب نباشد و یا با التهاب و بیماری لثه و عفونت همراه باشید انجام کامپوزیت با مشکل روبرو می شود.  همچنین در جلسه مشاوره دندانپزشک در مورد رنگ نهایی و نوع کامپوزیت و میزان سفید کردن دندان ها با شما صحبت می‌کند. بنابراین اگر سوالی در مورد کامپوزیت دارید می توانید در این جلسه مطرح کنید؛ گفتن خواسته‌هایتان از انجام کامپوزیت در این مرحله بسیار اهمیت دارد.

مرحله دوم، حذف رطوبت اضافه از سطح دندان ها

قبل از شروع درمان کامپوزیت باید رطوبت اضافی از روی دندان ها حذف شود. همچنین دندانپزشک با استفاده از اسید سطح دندان را کمی سفت می کند تا مواد کامپوزیت بهتر بر روی سطح دندان قرار گیرد.

مرحله سوم، قرارگیری چسب بر روی دندان ها

قرارگیری چسب بر روی دندان ها بسیار اهمیت دارد. چرا که ماده کامپوزیت قرار است طی چندین مرحله به صورت لایه ای بر روی دندان ها اضافه شود.

بیشتربخوانید... روش های ترمیمی و زیبایی دندان

مرحله چهارم، اضافه شدن ماده کامپوزیت بر روی دندان ها

قرارگیری ماده کامپوزیت بر روی دندان ها جز حساس‌ترین مرحله درمان کامپوزیت است. این مرحله باید با دقت بسیاری توسط دندانپزشک صورت گیرد تا ظاهر و شکل دندان ها کاملا رضایت بخش باشد. در حقیقت رسیدن به نتیجه طبیعی کاملا گرو دقت و مهارت دندانپزشک است.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 24 شهريور 1400
بازدید : 387
نویسنده : mozhgan

اگر دندان‌های شما ارتودنسی شده است طبیعتا باید شناخت مختصری از درمان ارتودنسی دندان داشته باشید. شاید درمان‌های ارتودنسی امروزه به‌عنوان مدرن‌ترین شاخه دندانپزشکی به‌نظر برسند اما شواهد حاکی از آن است که داشتن لبخند زیبا از زمان باستان مصر نیز مورد توجه همگان بوده ‌است. درمان‌های ارتودنسی از طریق تجهیزات و روش‌های متنوع به ‌تدریج توسعه یافته تا جایی‌که امروزه به یک درمان کاملا پیچیده و پیشرفته تبدیل شده‌است. دندان‌ها و فک‌های نامرتب طبیعتا توانایی گفتار و حتی جویدن یک فرد را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه می‌کنند. نکته جالب ارتودنسی خفیف این است که تاریخچه این درمان ریشه در هزاران سال پیش دارد. در این مقاله دکتر خدیوی بهترین متخصص ارتودنسی در تهران به حقایق جالبی در خصوص پیشینه درمان‌های ارتودنسی می‌پردازیم.

بریس‌های اولیه

به‌نظر می‌رسد که تمایل به ردیف کردن و مرتب کردن دندان‌ها فقط موضوع مهم دنیای امروز نیست. باستان‌شناسان با کشف اجساد مومیای شده‌، با قطعات فلزی بر روی دندان‌های آن‌ها مواجه شدند که خود گواه این موضوع می‌باشد. دندانپزشکان قدیم برای درمان و اصلاح فاصله بین دندان‌ها به‌جای سیم‌های فلزی معمولا از زه استفاده می کردند. در سال‌های 400 تا 500 قبل از میلاد مسیح، بقراط و ارسطو پزشک و فیلسوف بزرگ یونان روش‌هایی را ابداع کردند که در بهبود مشکلات دندانی از جمله مرتب کردن دندان‌های نامرتب تاثیر فراوانی داشتند.

مرحله بعد 

تاریخچه آن‌چه که ما امروز به‌عنوان بریس می‌شناسیم به سال 1728 میلادی بازمی‌گردد. امروزه تکنولوژی و روش‌های درمانی ارتودنسی کامل دستخوش تغییرات چشمگیری می‌باشد. دندانپزشک فرانسوی به‌نام پیر فوشارد ملقب به پدر ارتودنسی در قرن هفدهم کتابی با نام ” دندانپزشک جراح” منتشر کرد که یک بخش از آن به معرفی راه‌ها و روش‌های صاف کردن دندان‌ها می‌پردازد. بریس‌های مدرن برای اولین بار توسط پیر فوشارد ابداع شد. فوشارد نوارهای مسطح فلزی را با کمک نخ به‌هم متصل می‌کرد و سپس داخ دهان بیماران قرار می‌داد.

براکت‌های ارتودنسی مدرن

ادوارد انگل در سال 1915 چیزی را اختراع کرد که امروزه به‌نام براکت‌های مدرن ارتودنسی (ارتودنسی نامرئی ، ارتودنسی متحرک) معروف هستند. این براکت‌ها بر روی قطعات کوچک نصب و سپس روی دندان‌ها قرار می‌گرفتند. ادوراد در سال 1928 با ساخت براکت‌هایی که مستقیما روی دندان‌ها قرار می‌گرفتند اختراع خود را توسعه داد. از سال 1915 تا دهه 1970 پیشرفت‌های چشمگیری در درمان‌های ارتودنسی  قدیمی صورت گرفته است تا جایی‌که امروزه گزینه‌های درمانی فراوانی در حوزه ارتودنسی برای بیماران وجود دارد.

رفرنس

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 24 شهريور 1400
بازدید : 404
نویسنده : mozhgan

به بوی بد دهان در اصطلاح پزشکی هالیتوز یا هالیتوزیس گفته میشود. تقریبا 25 درصد افراد جامعه با این مشکل روبرو هستند. که اکثرا نشانه ای از بهداشت ضعیف دهان و دندان است. 

علت بوی بد دهان چیست؟

  • استعمال دخانیات
  • خوردن برخی از غذاها
  • خشکی دهان
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • مصرف برخی داروها
  • بیماری های مربوط به دهان، بینی و گلو
  • جسم خارجی
  • بیماری ها

نکته:

(اگر تحت درمان ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی ثابت هستید و بوی دهانتان بد است بهترین متخصص ارتودنسی به شما نوع دهان شویه یا خمیردندان را اعلام خواهد کرد.)

درمان خانگی بوی بد دهان

هر روز مسواک بزنید: ترجیحا بعد از اتمام هر وعده غذایی مسواک بزنید. اینکار را به مدت 2 دقیقه و2 بار در طول روز انجام دهید.

نخ دندان بکشید: با مسواک زدن تا حد زیادی سطح دندان ها را تمیز میکنید اما با نخ دندان کشیدن تمام ذرات غذایی به جای مانده در بین دندان ها را از دهان خارج میکنید.

اگر پروتز دندان دارید آن ها را تمیز کنید: اگر برای پر کردن جای خالی دندان جایگزین هایی مانند ایمپلنت دندان، پروتز دندان، بریج و پل دندان دارید حتما آن ها را با دقت تمیز کنید زیرا هیچ فرقی با دندان واقعی شما ندارند. اگر آن ها را تمیز نکنید به طور مشابه بوی دهان شما بد شده و دچار هالیتوزیس میشوید.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

تعویض مسواک: هر 2 تا 3 ماه سعی کنید مسواک خود را تعویض کنید.

زبان خود را مسواک بزنید: زبان یکی از جاهایی است که باکتری های زیادی روی آن تجمع میکنند. هر بار که مسواک میزنید برای درمان بوی بد دهان حتما زبان خودتان را نیز مسواک بزنید.

مانع از خشک شدن دهان خود شوید: کم آبی و خشک شدن دهان همانطور که ذکر شد از علل بدبو شدن دهان است. برای پیشگیری از این اتفاق سعی کنید به مقدار کافی آب بخورید. سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید. مصرف شیرینی جات را نمیز کاهش دهید.

رژیم غذایی: از خوردن پیاز ، سیر و غذاهای پرادویه خودداری کنید. غذاهای قندی همچنین با بوی بد دهان و بروز هالیتوزیس مرتبط هستند. مصرف قهوه و الکل را کاهش دهید.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 24 شهريور 1400
بازدید : 364
نویسنده : mozhgan

زمانی که متخصص ارتودنسی بریس روی دندان‌هایتان استفاده کرده است، سلامت دهان و دندان شما مهمتر از همیشه است. گذشته از همه‌ی اینها، شما در حال برداشتن گام بزرگی برای بهبود سلامت و ظاهر لبخند خود هستید، پس چرا می‌خواهید که نتایج را با غفلت کردن در مراقبت از دندان‌ها و لثه‌هایتان به خطر بی‌اندازید؟ هنگامی که بریس دارید، نسبتا مسواک زدن کار آسانی است اما نخ دندان کشیدن می‌تواند یک چالش بزرگتر باشد. چند روز اول پس از نسب بریس‌ها، دندان‌ها و لثه‌هایتان ممکن است خیلی حساس باشند. ممکن است در این مدت به علت این حساسیت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی طبیعی به شدت دشوار باشد. بهترین کاری که از دستتان بر می‌آید را انجام دهید. ممکن است لازم باشد چند روز نخ دندان نکشید، تا درد و حساسیت اولیه کاهش یابد. استفاده از بهترین شیوه‌ها در زیر آمده است تا اطمینان حاصل شود که مراقبت کامل از دندان‌های خود را حتی هنگامی که بریس روی دندانهایتان دارید انجام می‌دهید.

چرا نخ دندان

بین هر دندان، قطعه‌ای از بافت لثه هرمی شکل یافت می‌شود. این پاپیل بافت لثه نامیده می‌شود. فاصله‌ای بین پاپیل بافت لثه و سطح دندان وجود دارد که پلاک می‌تواند در آنجا پنهان شود و رشد کند. این پلاک را نمی‌توان با مسواک زدن از بین برد. باید برای بیرون کشیدن پلاک و شستن آن، نخ دندان بکشید. پلاک دندان در تمام عمرمان در دهان ما زندگی می‌کند و از شکرهایی که می‌خوریم رشد می‌کند. پلاک باید روزانه حذف شود یا در غیر این صورت رسوب دندان (پلاک مرده) شکل خواهد گرفت. اگر این رسوبات دندان در برابر پاپیل بافت لثه باقی بمانند، باعث التهاب لثه، بیماری لثه، از دست دادن استخوان و در نهایت از دست رفتن دندان می‌شود. شما باید هر روز نخ دندان بکشید. اگر لثه‌ها در هنگام نخ دندان (ارتودنسی ارزان) کشیدن دچار خونریزی شدند، این نشان می‌دهد که لثه‌ها سالم نیستند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی رنگی

به نخ دندان کشیدن کودکان کم سن و سال‌تر کمک کنید انتظار نداریم که کودکان کم سن و سال‌تر که روی دندانهایشان بریس دارند، مهارت لازم برای نخ دندان کشیدن موفق را داشته باشند. شما به احتمال زیاد باید به نخ دندان کشیدن کودکتان کمک کنید. از آنجایی که ممکن است این کار طول بکشد، بهتر است کودک در یک محیط روشن بنشینید.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1400
بازدید : 372
نویسنده : mozhgan

اگر شما نوزادی دارید که تازه به دنیا آمده است و می‌خواهید در کنار تغذیه شیر طبیعی مادر از پستانک استفاده کنید، باید بدانید که پس ۴ هفته که عادت ‌های شیردهی در نوزاد شما کاملا تثبیت شد، می‌توانید از پستانک برای او استفاده کنید؛ اما بسیاری از متخصصان اطفال و متخصصان ارتودنسی توصیه می‌کنند که اگر می‌خواهید برای نوزادان از پستانک استفاده کنید، این پستانک باید از نوع پستانک ارتودنسی ژله ای باشد. به این دلیل که اگر یک پستانک معمولی استفاده شود و جنس خوبی نداشته باشد، می‌تواند در دراز مدت وقتی که نوزاد شما بزرگ شد و به سن کودکی رسید، ناهنجاری و مشکلات دندانی و فک، برای او ایجاد کند.

پستانک ارتودنسی دندان چیست؟

پستانک ارتودنسی برای جلوگیری از نامرتبی دندان و مشکلات ارتودنسی که در دراز مدت ایجاد خواهند شد استفاده می‌شود. به این دلیل دندان های شیری که بر روی لثه نوزاد رشد می‌کند، در نهایت می‌افتد و جای خود را به دندان های دائمی می‌دهد. یک پستانک ارتودنسی دارای یک نوک پستانکی است که از پایین صاف شده و از بالا گرد است. آن ها به طور خاص برای حمایت از شکل کامل فک در حال رشد کودک طراحی شده‌اند. با استفاده از پستانک ارتودنسی ژله‌ای، کودک شما راحت است و هیچ آزار و اذیتی به او نمی‌رسد و می‌توان شکل لثه و دندان های او را در جای خود نگه داشت. مطالعات پزشکی نشان داده است که پستانک ارتودنسی نسبت به پستانک های معمولی گرد سنتی، کمتر باعث ایجاد مشکل گزش و اوربایت می‌شوند. با این حال بهترین خط دفاعی در برابر آسیب های دندانی، محدود کردن زمان استفاده از پستانک، پس از یک سال اول زندگی کودک است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اضافه

آیا کودکان مکیدن انگشت شست را ترک می‌کنند؟

خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که بیشتر کودکان پس از مدتی، عادت‌ مکیدن انگشت شست خود را متوقف می‌کنند. کودکان حتی در سه سالگی تحت فشار کودکان دیگر که همسن خودشان هستند قرار می‌گیرند و ممکن است فقط از مکیدن انگشت در خلوت و تنهایی برای آرامش خودشان استفاده کنند؛ اما سرانجام این عادت را باید قطع کنند.

انواع پستانک

پستانک ها کلا به دو شکل اصلی تقسیم می‌شوند.

پستانک های گرد و سنتی:

این پستانک ها مانند نوک سینه مادر هستند. گاهی اوقات به عنوان اینکه بیشتر شبیه سینه مادر هستند به فروش می‌رسد.

پستانک ارتودنسی:

پستانک ارتودنسی فیک از پایین صاف و از بالا گرد هستند تا با زبان کودک و سقف دهان او مطابقت داشته باشند. تولیدکنندگان پستانک ارتودنسی ادعا می‌‌کنند که پستانک ارتودنسی ژله ای کم‌تر از پستانک های گرد در رشد دهانی کودک تداخل ایجاد می‌کنند. با این وجود، مشخص شده است که هر دو پستانک هنگام استفاده از سن دو سالگی به بعد، ممکن است باعث ایجاد گزش و مشکلات دندانی در کودک شوند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1400
بازدید : 362
نویسنده : mozhgan

اغلب افراد دندان های ترک خورده، شکسته، ناصاف و در هم دارد که از طریق درمان ارتودنسی باعث صاف و منظم شدن دندان ها می شود و ظاهر آن ها را زیباتر می کند. حتی تمیز کردن آن ها راحت تر است. برخی افراد فقط دندان های آن ها جلوتر از فک پایین است. ظاهری نازیبا و ناخوشایند دارد و احتمال زیادی وجود دارد که این دندان ها برجسته، دچار آسیب دیدگی و صدمه شود؛ اما به درمان ارتودنسی می‌توان آن ها را حرکت و در جای درست و مناسب قرار داد. در بعضی از افراد فک بالا و پایین با هم منطبق نبوده و در جای درست خود هنگام گاز زدن قرار نمی گیرد که با درمان ارتودنسی قابل درمان است. زمانی که دندان‌ها به صورت صحیح و درست کنار هم قرار نمی‌گیرند، می‌تواند موجب درد و فشار روی ماهیچه های فک شود و مشکلاتی در فکر ایجاد کند. همچنین باعث سردرد بیمار می‌شود که با درمان ارتودنسی و قرار گرفتن بریس ها ایجاد می شود.

بیشتربخوانید... بهترین متخصص ارتودنسی کودکان

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه سنی است؟

بهترین زمان ارتودنسی در دوران کودکی از زمانی است که استخوان های فک متوقف نشده و رشد نکرده است؛ زیرا بسیاری از مشکلات دندانی و فک به کمک ارتودنسی برطرف می‌شود؛ اما بزرگسالان هم می توانند درمان ارتودنسی را انجام دهد و این عمل در سنین بالاتر امکان پذیر است. به هر حال داشتن دندان های صاف و منظم و لبخند زیبا با اهمیت تر از سن ارتودنسی است. در کودکان باید صبر کرد تا تعداد کافی دندان در دهان رشد کند و سپس درمان شود. زمان شروع ارتودنسی هنگام رشد دائمی دندان ها است که با افتادن دندان های دائمی آغاز می شود.

بیشتربخوانید... براکت شش ماهه

بهترین زمان ارتودنسی دندان از نظر سازمان دندانپزشکی آمریکا

سازمان دندان‌پزشکی آمریکا بهترین زمان را برای بررسی معایب دندانپزشکی در سن هفت سالگی می داند و بهترین سن برای درمان ارتودنسی در سن هشت تا نه سالگی است. چرا که در این سن رویش مجدد دندان ها و تغییر دندان قابل تشخیص است و اگر مشکلاتی برای شکل دندان ها و حتی سلامت آن ها به وجود آید، قابل تشخیص و درمان است. در این سن دندان‌های آسیاب شروع به رشد کرده و متخصص ارتودنسی  پس از معاینه می تواند حالت و فرم دندان‌ها را ارزیابی کند. متخصص ارتودنسی می تواند مشخص کند دندان های بالا و پایین در چه زاویه ای جلو یا عقب حرکت کنند. نظر کلی دندانپزشکان ایرانی، اروپایی و آمریکایی اعتقاد به این است که بهترین فرصت تا ده سالگی یا دوازده سالگی و بعد از آن به دلیل رشته کامل دندان ها و فک نتیجه دلخواه را به دست نمی آورد. بسیاری از افراد در سنین بالاتر و بزرگ سالی در حالی که رشد دندان‌ها و فک به پایان رسیده است، به جهت صاف کردن دندان های نامرتب و شلوغ، متقاضی استفاده از درمان ارتودنسی هستند. انجام هر کاری در این سن امکانپذیر نیست ولی اگر لثه های بیمار سالم باشد و تحلیل لثه صورت نگرفته باشد و دندان ها در دهان وجود داشته باشد، امکان انجام درمان ارتودنسی صرفا برای ردیف کردن دندان ها وجود دارد ولی تغییرات فک و رفع ناهنجاری ها ممکن نیست.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1400
بازدید : 373
نویسنده : mozhgan

مزایا و فواید استفاده از ارتودنسی از این قرارند:

ارتودنسی دندان ها به صورت کم تهاجمی و غیرتهاجمی انجام می شود و برخلاف روش هایی مثل لمینت دندان ها، دندانپزشک مجبور نخواهد بود که مینای دندانی شما را بتراشد. ارتودنسی دندان ها یک درمان دائمی است. درمان ارتودنسی برخلاف لمینت و کامپوزیت، به تمدید یا ترمیم احتیاجی ندارد. پس از درمان ارتودنسی، بخشی از مشکلات تکلم و ناراحتی های گوارشی شما بهبود می یابند. با انجام این درمان، توازن و تقارن در چهره شما برقرار خواهد شد و اجزای صورت شما، متناسب تر از قبل به نظر خواهند آمد. ارتودنسی دندان ها با ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان های شما تا حد زیادی سلامت دندان هایتان را تضمین می کند. پس از انجام ارتودنسی بدون سیم، فرم اجزای مختلف صورت شما، متفاوت از قبل به نظر خواهند آمد. ارتودنسی دندان ها می تواند لب های شما را برجسته تر و زیباتر کند یا حتی باعث شود که فرم بینی شما متفاوت به نظر برسد.

طول دوره درمان با بریس های ارتودنسی

درمان با بریس های ارتودنسی می تواند از ۶ ماه تا سه سال طول بکشد. کوتاه تر یا بلندتر شدن دوره درمان ارتودنسی بی رنگ در بیماران مختلف به عوامل زیر وابسته است:

  • سن بیمار
  • نوع ارتودنسی
  • نوع ناهنجاری
  • شدت ناهنجاری ها و مشکلات دندانی
  • میزان مراقبت و نگهداری از بریس ها و دندان ها در طول دوره درمان ارتودنسی

هزینه انجام ارتودنسی روی دندان ها

هزینه های درمان ارتودنسی دندان ها در همه بیماران یکسان نیست و تنها متخصص ارتودنسی، پس از معاینه و بررسی دقیق دندان ها و فک های بیمار می تواند میزان این هزینه ها را تخمین بزند. به طور کلی میزان هزینه های موردنیاز برای انجام درمان ارتودنسی روی دندان ها به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن بیمار
  • نوع ناهنجاری
  • شدت ناهنجاری
  • نوع ارتودنسی
  • منطقه جغرافیایی
  • میزان دستمزد دندانپزشک ارتودنسی
  • میزان مراقبت بیمار از بریس ها و دندان ها
  • طول دوره درمانی ارتودنسی
  • تعداد جلسات ملاقات با دندانپزشک
  • هزینه لازم برای انجام جراحی فک در صورت لزوم
  • هزینه های اضافی برای ترمیم و تعویض بریس های ارتودنسی در صورت مراقبت ناکافی از آن ها


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1400
بازدید : 356
نویسنده : mozhgan

در شرایط ویژه اقتصادی که کشور ما سپری می‌کند، امور درمانی زیبایی در سبد اقتصادی خانوارها به‌سختی قرار می‌گیرد. متاسفانه اکثر امور درمانی زیبایی از حمایت بیمه ها نیز برخوردار نیستند و این موضوع نیز دشواری پرداخت هزینه‌های این درمان‌ها را بیشتر می‌کند. دندانپزشکی زیبایی نیز از این قاعده پیروی می‌کند و هزینه‌های این درمان‌ها نقش اصلی را در حذف یا پذیرش این درمان‌ها دارد. ارتودنسی از آن دسته درمان‌های زیبایی دندانپزشکی است که معمولا هزینه بالایی دارد و اکثر خانواده‌ها برای انجام درمان های ارتودنسی قیمت های آن را بایستی برنامه‌ریزی کنند. به این مسائل این موضوع را هم اضافه کنید که به دلیل عدم وجود ثبات اقتصادی در کشورمان، تعرفه‌های درمان نیز مانند تعرفه‌های خدماتی دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

تعرفه ارتودنسی

به‌طورکلی در بحث درمان‌های زیبایی تعرفه گذاری بسیار مشکل و شاید حتی نشدنی است. وزارت بهداشت در سال‌های گذشته تصمیم به تعرفه گذاری را از درمان‌های پزشکی شروع کرد که تجربه نشان داده موفق نبوده است. علت اصلی این موضوع نیز خود بحث زیبایی هست. هنگامی‌که صحبت از زیبایی می‌شود موضوع حالت سلیقه‌ای به خود می‌گیرد و طبیعتا نمی‌توان خدماتی را که یک دکتر باسابقه و مطرح ارائه می‌کند با یک پزشک کم‌تجربه مقایسه کرد و یا حتی اندازه ریالی آن را سنجید. در ارتودنسی هم موضوع به همین شکل است و برگ خریدهای تأثیرگذار بر آن به‌قدری زیاد است که عملا تعرفه گذاری را برای نهادهای دولتی امکان‌ناپذیر می‌کند. به‌طورکلی تعرفه گذاری ارتودنسی به سه صورت مطرح می‌شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت دو فک

تعرفه ارتودنسی دولتی

در دانشکده‌های دندانپزشکی کشور، معمولا اعضای هیئت‌علمی که در حال گذراندن طرح تخصصی خود می‌باشند و یا استخدام رسمی دولتی می‌باشند، در ساعات غیر اداری در مراکز دندانپزشکی به نام کلینیک ویژه دندانپزشکی مشغول به انجام درمان می‌باشند. برای این کلینیک‌های ویژه تعرفه درمان‌های دندانپزشکی تعیین می‌شود که از آن به نام تعرفه دولتی دندانپزشکی یاد می‌شود. البته این تعرفه گذاری نیز فراگیر نیست و از دانشکده دندانپزشکی شهری به شهر دیگر متفاوت است. تعرفه ارتودنسی بخصوص ارتودنسی بارداری در این مراکز دولتی معمولا پایین‌تر از تعرفه ارتودنسی در مراکز غیردولتی هست.

تعرفه ارتودنسی نیمه‌دولتی

بیمه‌های تکمیلی که خدمات ارتودنسی را می‌پذیرند معمولا تعرفه‌ای برای ارتودنسی تصویب می‌کنند که از آن به‌عنوان تعرفه ارتودنسی نیمه‌دولتی نام‌برده می‌شود. البته هرچند این تعرفه در شهرهای مختلف کشور و در شعبه‌های مختلف یک بیمه در سراسر کشور یکسان است ولی می‌تواند از بیمه‌ای به بیمه‌ای دیگر متفاوت باشد. نوع پرداخت هزینه ارتودنسی به متقاضیان این درمان نیز گاهی از یک بیمه به بیمه دیگر متفاوت است.

تعرفه ارتودنسی خصوصی

در مراکز خصوصی معمولا هزینه‌ها به عبارتی آزاد است و توسط افرادی که مشغول هستن در کلینیک تعیین می‌شود. البته همین موضوع نیز موجب گله بیماران ارتودنسی می‌شود که چرا قیمت ارتودنسی از یک متخصص ارتودنسی به متخصص ارتودنسی دیگر متفاوت است.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1400
بازدید : 345
نویسنده : mozhgan

برای اینکه این موضوع مشخص شود که چرا حتی حدود قیمت ارتودنسی با هزینه تقریبی ارتودنسی نیز در بخش خصوصی قابل‌تعیین نیست، لازم است عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی را بررسی کنیم.

1 ) محیط درمانی:

ارتودنسی که انجام می‌شود می‌تواند در دو محیط درمانی کلینیک دندانپزشکی یا کلینیک ارتودنسی (مطب متخصص ارتودنسی) انجام پذیرد. کلینیک دندانپزشکی محیط عمومی‌تری است و خدمات اختصاصی کلینیک ارتودنسی را ندارد و ازینرو معمولا هزینه ارتودنسی در آن پایین‌تر است، کلینیک تخصصی ارتودنسی تمرکز و انسجام بیشتری روی درمان‌های ارتودنسی دارد و از این حیث معمولا  کیفیت و طبیعتا تعرفه بالاتر درمان ارتودنسی دندان را به خود اختصاص می‌دهد.

۲) تجربه متخصص ارتودنسی:

طبیعتا متخصص ارتودنسی که تجربه بالاتری داشته باشد با تراکم بیشتری از مراجعین ارتودنسی مواجه خواهد بود و ارتودنسی کردن نزد وی هزینه بالاتری خواهد داشت. هزینه ارتودنسی یک فوق تخصص ارتودنسی نیز بالاتر از یک متخصص ارتودنسی خواهد بود. حتی تعرفه ویزیت با مشاوره اولیه یک فلوشیپ یا فوق تخصص بالاتر از متخصص ارتودنسی هست. لازم به ذکر است که یک دندان‌پزشک صلاحیت انجام ارتودنسی ثابت را ندارد و اکثر بیمه‌های تکمیلی نیز هزینه ارتودنسی کامل انجام‌شده توسط دندان‌پزشک غیرمتخصص را نمی‌پذیرند.

۳) امکانات درمانی و کیفیت مواد ارتودنسی:

کلینیک ارتودنسی هر متخصص ارتودنسی نسبت به متخصص ارتودنسی دیگر امکانات متفاوتی دارد. یک متخصص ارتودنسی خوب بایستی به تعداد مراجعین روزانه خود تسهیلات سخت‌افزاری (ابزارهای ارتودنسی منحصر به هر مراجعه‌کننده را داشته باشد تا حداکثر شرایط بهداشتی در کلینیک ارتودنسی وی رعایت شود. تعداد و تنوع این ابزارهایی که هر متخصص ارتودنسی برای کلینیک ارتودنسی خود فراهم کرده است روی هزینه ارتودنسی تاثیر می‌گذارد. به‌غیراز این سخت‌افزارهای درمانی، یک سری مواد ارتودنسی نیز توسط متخصص ارتودنسی به‌صورت متناوب خریداری می‌شوند که در ارتودنسی بیماران مصرف می‌شوند. هزینه ماتریال مصرفی نیز بسته به کیفیت آن بسیار متغیر است و تاثیر بسزایی روی قیمت ارتودنسی بی رنگ می گذارد. با افزایش فاحشی که در قیمت ارز در سال ۱۳۹۷ رخ داد، هم‌بهای سخت‌افزارهای ارتودنسی و هم مواد مصرفی جهش عمده‌ای را نشان دادند که همین موضوع روی هزینه کلی ارتودنسی موثر است.

۴) طول دوره ارتودنسی و پیچیدگی درمان:

اثر این موضوع روی هزینه ارتودنسی از تمام عوامل فوق بیشتر است. ارتودنسی درمانی است که در چند جلسه به اتمام نمی‌رسد و حتی گاهی چند سال به طول می‌انجامد. پیچیدگی درمان ارتودنسی مستقیما روی طول زمان ارتودنسی تاثیر می‌گذارد که خود این موضوع نیز روی هزینه درمان موثر است به عنوان مثال درمان های ارتوسرجری (ترکیب ارتودنسی و جراحی فک معمولا هزینه های بالاتری نسبت به درمان های معمول ارتودنسی دارند. درمان ارتودنسی دندانه‌ای نهفته گاهی ۴-۵ سال طول می‌کشند و طبیعی است که انجام این درمان هزینه بالاتری نسبت به درمان‌های معمول داشته باشد.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1400
بازدید : 346
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان نگین دار (براکت ها) انواع مختلفی دارند که می توانیم از آن ها در انواع مختلف درمان های ارتودنسی استفاده کنیم.

ارتودنسی نگین دار (براکت) چیست؟

براکت های ارتودنسی جزئی جدایی ناپذیر از بریس های سنتی است و مانند دسته هایی عمل می کند که سیم های قوسی که دندان ها را حرکت می دهند، نگه می دارد. مربع های کوچک به طور مستقیم به جلوی هر دندان متصل می شوند و در سبک ها و اندازه های مختلفی از جمله خود لیگزینگ، لینگوال و تیتانیوم وجود دارند. براکت های خود لیتیوم خود گره خورده اند که به کاهش اصطکاک بین سیم و شکاف براکت کمک می کند. براکت های لینگوال که به پشت دندان ها متصل می شوند، برای بیمارانی که نمی خواهند بریس آنها قابل مشاهده باشد، بهترین حالت است؛ در حالی که براکت های تیتانیوم گزینه ای برای بیمارانی است که به نیکل حساسیت دارند.

چه نوع براکت های ارتودنسی موجود است؟

  • سرامیک
  • کبالت
  • کروم
  • کامپوزیت دندان
  • طلا
  • زبانی
  • پلاستیک
  • خود لیگینگ
  • فولاد ضد زنگ
  • تیتانیوم

بهترین ارتودنسی نگین دار از نظر دوام

اگر فقط دوام براکت ها (ارتودنسی نگین دار) را در نظر بگیریم، بهترین مورد برای مقایسه، براکت های فلزی هستند؛ زیرا اینها عملا نشکن هستند و به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. این یکی از عواملی است که باعث می شود پرانتزهای فلزی بیشترین کاربرد را در ارتودنسی کودکان و ارتودنسی بارداری داشته باشند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دیمون

بهترین براکت ها از نظر زیبایی شناسی

در بخش زیبایی، برنده ها براکت های یاقوت کبود هستند؛ زیرا عملا شفاف هستند. علاوه بر این، این براکت ها، ماده ای مشابه شیشه هستند، با گذشت زمان لکه دار نمی شوند و زیبایی آنها را در طول درمان حفظ می کنند.

بهترین براکت یا ارتودنسی نگین دار از نظر ظرفیت چسبندگی

از نظر میزان چسبندگی به سطح دندان، براکت های فلزی  بهترین هستند. این دلیل دیگری است که آنها پادشاهان بلامنازع ارتودنسی کودکان هستند.

بهترین براکت ها از نظر بهداشت دهان و دندان

بهتر است اصرار داشته باشید که بیمار بهداشت دهان و دندان خود را با هر نوع براکت حفظ کند. با این حال، براکت های فلزی از این جنبه تا حدودی مجازتر هستند.

بهترین ارتودنسی نگین دار از نظر قیمت

برای درمان های ارتودنسی که قیمت یک عامل حیاتی است، براکت های فلزی برنده اصلی هستند. براکت های فلزی بسیار ارزان قیمت وجود دارد.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 22 شهريور 1400
بازدید : 360
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان جلو یکی از روش هایی است که در هنگام رفع اختلال در دندان های جلو کاربرد دارد. در ارتودنسی دندان جلو تنها دندان های جلو تحت درمان قرار می گیرند بدون اینکه دندان های دیگر جابجا شوند. هزینه ارتودنسی دندان جلو نیز به نوع روش انتخابی برای بیمار و مدت زمان درمان بستگی دارد. دندان های جلو نقش زیادی در زیبایی دهان و دندان و چهره دارند. شکل دندان ها سهم به سزایی در داشتن یک لبخند زیبا دارند. دندان های بهم ریخته احساس بدی در اطرافیان ایجاد می کند.

لزوم استفاده از ارتودنسیزیبایی دندان جلو

  • انحراف دندان های جلو تأثیر به سزایی بر زیبایی چهره دارد.
  • در صورت کج بودن دندان های جلو فشار زیادی به دندان ها وارد آمده و دچار آسیب دیدگی می شوند.
  • عدم درمان ارتودنسی دندان جلو دندان های کناری را در معرض خطر پوسیدگی قرار می دهد.
  • کجی دندان ها تأثیر مخربی بر سلامت فک داشته و سبب ساییده شدن دندان ها و فک می شود.

چرا درمان ارتودنسی ضروری است؟

  • وقتی دندان های فک بالا جلوزده باشند، بیشتر در معرض آسیب قرار داشته و در صورت وجود تصادف، ضربه یا زمین خوردگی دچار صدمه می شوند.
  • از طرفی جلوزدگی دندان ها سبب اختلال در جویدن، بلع و تنفس فرد می شود. همچنین کسانی که به اورجت مبتلا هستند، دندان های آسیای آن ها بیش از حد دچار ساییدگی می شوند. پس از لحاظ سلامت و پزشکی لازم است که هر چه زودتر نسبت به رفع آن ها اقدام شود.
  • نازیبایی و بدفرمی دهان و دندان، اختلال در گفتار و عدم رضایت افراد از شکل صورت از علل دیگر انجام ارتودنسی دندان جلوست.
  • لازم به ذکر است اگر به موقع نسبت به درمان اقدام نشود، عوارض پیشرفت کرده و سبب ناهنجاری های دیگری همچون اوربایت و آندربایت می شود.

نحوه ارتودنسی دندان جلو

برای رفع عارضه جلوزدگی دندان های جلو استفاده از ارتودنسی دندان جلوست. در این روش از براکت های لینگوال یا پشت دندانی، ثابت (ارتودنسی ثابت)، اینویزیلاین، دیمون و ... می توان استفاده کرد. در برخی از موارد متخصص ارتودنسی از ارتودنسی متحرک نامرئی نیز برای برخی از افراد به ویژه در کودکان در شرایط خاص و با توجه به نیاز بیمار استفاده می شود. در صورت اتمام دوران رشد دیگر رفع این عارضه با استفاده از ارتودنسی مقدور نیست و باید علاوه بر ارتودنسی از جراحی فک نیز استفاده شود.

منبع: مجله دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 22 شهريور 1400
بازدید : 354
نویسنده : mozhgan

زمانی که دندان های جلو لب پر شده، بین آن ها فاصله باشد یا شکل و اندازه ای نامتناسب داشته باشند ظاهری ناپسند خواهند داشت به همین دلیل با استفاده از تراش آن ها می توان به ساختاری زیبا رسید، یکی از راه های زیبا سازی دندان ها تراش دندان های جلو می باشد با این کار مقدار خیلی کمی از مینای دندان( لایه خارجی) تراش داده می شود و بلندی، کوتاهی یا ناهمگونی دندان ها به مقدار زیادی برطرف خواهد شد گاهی حتی چند میلی متر تراش سبب زیبایی لبخند می شود. مشکلاتی چون همپوشانی جزئی و غیر طبیعی بودن دندان، لب پر شدن دندان، شکستگی های جزئی دندان و یا تیز و بلند بودن بیش از حد دندان های جلو، جلوه ای ناشایست دارد که با تراشی جزئی می توان تا حد زیادی آن را برطرف کرد.

بیشتربخوانید... لمینت جدید دندان

مزایای تراشیدن دندان های جلو

  • هزینه کم
  • بدون درد
  • بالا بردن سلامت دندان
  • جایگزین ارتودنسی
  • ایده آل برای درمان

بیشتر بخوانید... ژل بلیچینگ

مراحل تراش دندان جلو

در این حالت دندانپزشک ترمیم و زیبایی دندان با وسایل خاص و تکنیک های سایشی عمل تراشیدن را انجام می دهد، تراش مینای دندان به وسیله لیزر یا دریل با دقت کامل انجام می شود، لازم است که قبل از شروع از دندان ها عکس گرفته تا محل و میزان تراش به خوبی مشخص شود، پس از آن با استفاده از مداد قسمت هایی که نیاز به تراش دارند را علامت زده و قسمت های بدشکل و ناهموار را تراش داده تا همخوانی بین دندان ها ایجاد شود، دندانپزشک با استفاده از وسیله مخصوص سطح دندان های جلو را که نقص دارند صیقل داده و گاهی با سنباده مخصوص صاف می کند، پس از اتمام کار دندان ها را پولیش می کنند، به طور کلی این کار در یک جلسه 20-40 دقیقه ای انجام خواهد شد. با توجه به مزایا زیاد و مراحل درمان آسان، این روش دارای محدودیت هایی می باشد که بهتر است به آن ها نیز توجه کنید، این محدودیت ها شامل جزئی بودن تغییر و افزایش احتمال پوسیدگی دندان می باشد.

منبع: مجله ارتودنسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 22 شهريور 1400
بازدید : 366
نویسنده : mozhgan

مینای دندان سخت ترین بافت بدن است، اما مشکل اینجاست که این بافت زنده نیست بنابراین نمی توان آن را به طور طبیعی بازسازی کرد و متأسفانه نمی توانیم آن را به طور مصنوعی دوباره رشد دهیم. از آنجا که داشتن لبخندی زیبا و درخشان آرزوی هر شخصی است و همیشه افراد به دنبال راه هایی بوده اند تا بتوانند لبخندی زیبا داشته باشند، اهمیت این موضوع بیشتر نمایان می شود. یکی از روش ها برای داشتن دندان هایی صاف، مرتب، یکدست و سفید، استریپ دندان است.

بیشتر بخوانید ... درمان ریشه مجدد

استریپ یا تراش دندان

استریپ دندان یا تراش دندان، به روشی گفته می شود که در آن دندانپزشک ترمیم و زیبایی دندان حجم بسیار کمی از مینای دندان را از دو طرف دندان های انتخاب شده تراش داده و اصلاح می کند. در این روش دندانپزشک از تراش های الماس و نوارهای الماس برای مرتب سازی دقیق دندان ها استفاده می کند. این روش برای رفع نقایص بین دندان ها، شکل دادن و صاف کردن کناره های دندان ها و همچنین کمک به جویدن راحت تر غذا، کاربرد دارد. از این روش قبل از اقدامات ارتودنسی نیز استفاده می شود.

مطالعات متعدد دانشگاهی ثابت کرده است که مینای دندان پس از استریپ، نرم تر از مینای دندان طبیعی می شود اما خطر پوسیدگی در دندان هایی که استریپ شده اند با دندان های معمولی تقریبا یکسان است. استریپ دندان دردناک نیست، مگر اینکه بافت لثه به شدت متورم شده باشد.

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

استریپ سفیدکننده دندان

استریپ سفیدکننده دندان، به عنوان یک روش کم هزینه و موثر برای دستیابی به دندان هایی سفید و درخشان است. شکی نیست که این استریپ ها می توانند به خوبی عمل کنند و مطمئنا گزینه بهتری نسبت به کیت های سفیدکننده دندان هستند. استریپ های سفیدکننده دندان از یک ماده پلاستیکی انعطاف پذیر ساخته می شوند که در یک لایه نازک از ژل سفیدکننده پوشانده شده اند و معمولا حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند. وقتی استریپ ها را روی دندان می گذارید، کار روشن و سفیدکنندگی آغاز می شود. استریپ ها هر روز و در طی دو تا سه هفته استفاده می شوند.

بیشتربخوانید... مجله لاغری و تناسب اندام

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 22 شهريور 1400
بازدید : 367
نویسنده : mozhgan

نگهدارنده ها در درمان ارتودنسی شما نقش اساسی دارند. پدیده معروف به "عود" وجود دارد که با دندان اتفاق می افتد؛ جایی که آنها تمایل طبیعی دارند پس از اتمام درمان ارتودنسی به سمت موقعیت اصلی خود عقب بروند. با نگه داشتن دندان ها در موقعیت های مطلوب تری که با استفاده از مهاربندها یا ردیف های شما منتقل شده اند، نگهدارنده ها در جلوگیری از این نوع عود بسیار مهم هستند.

بیشتربخوانید... ترمیم و زیبایی دندان

انواع مختلفی از نگهدارنده های ثابت و متحرک در ارتودنسی

نگهدارنده های متحرک دو نوع از متداول ترین نگهدارنده های متحرک، نگهدارنده های Hawley و Essix هستند. هر دو نوع نگهدارنده به صورت سفارشی متناسب با دهان شما طراحی شده است که از قالب های دندانی و پس از درمان استفاده می شود.

نگه دارنده هاولی

این نگهدارنده ها که از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند، توسط سیم پیچیده شده در اطراف دندان های شما همراه با قوس اکریلیک که در پشت سقف دهان قرار دارد، در محل خود نگه داشته می شوند. در ابتدا تقریبا باید تمام وقت استفاده کنید؛ اما اغلب پس از چند ماه می توانید مدت زمان پوشیدن آن را کاهش دهید.

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

نگهدارنده های Essix

نگهدارنده های Essix تمام قوس دندان را می پوشانند؛ اما مانند هاولی، هر یک به شکل منحصر به فرد دهان شما قالب ریزی شده است. این نگهدارنده ها کاملا شبیه ترازهای واضحی هستند که با سیستم Invisalign  استفاده می شوند. کاملا از پلاستیک شفاف ساخته شده اند و کمتر از سیم نگهدارنده های سنتی قابل توجه هستند. قابل جابه جایی بودن به این معنی است که می توان آنها را هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خارج کرد.

بیشتربخوانید... ونیر دندان

نگهدارنده های ثابت

نگهدارنده های ثابت که بعضا به عنوان نگهدارنده های دائمی یا پیوندی شناخته می شوند، معمولا یک سیم نازک است که از پشت دندان های جلویی پایین یا بالا پوشیده می شود و سپس در محل با سیمان متصل می شود. این نوع سیم در چندین دندان کشیده می شود؛ بنابراین روال بهداشت دهان و دندان شما مانند زمانی که از بریس استفاده می کنید، مشابه خواهد بود. این شامل استفاده از نخ یا واترپیک برای تمیز نگه داشتن فضای بین دندان ها به طور کامل است. چه نگهدارنده روی دندانهای بالا باشد، چه دندانهای پایین یا هر دو، یک روش ساده است.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 22 شهريور 1400
بازدید : 385
نویسنده : mozhgan

معمولا افراد در درمان ارتودنسی زیبایی صاف کردن دندان های خود در نظر دارند. همچنین اعتماد به نفس در نتیجه بهبود لبخند می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که به لبخند خود افتخار می کنید، به احتمال زیاد اغلب آن را نشان می دهید و از مزایای بسیاری از لبخند واقعی (از جمله کاهش استرس و بهبود زندگی اجتماعی) بهره مند می شوید. با این حال، ملاحظات دیگری نیز برای اصلاح دندان وجود دارد که یکی دلایل ارتودنسی سردردهای مزمن افراد به علت اختلالات دندانی است.

مراقب این علائم باشید 

  • سردردهای مزمن و / یا گوش درد بدون دلیل مشخص
  • درد در صورت، ناحیه مفصل فک، گردن و شانه ها هنگام جویدن یا صحبت کردن
  • دشواری در بستن دهان به طور کامل، یا این احساس که دندان های بالا و پایین شما به طور صحیح در هنگام بسته شدن دهان به طور صاف قرار نمی گیرند.
  • هنگام باز کردن یا بستن دهان، کلیک کردن، بیرون آوردن یا گریت کردن صدا از فک شما ایجاد می شود.
  • در یک یا دو طرف صورت خود تورم داشته باشید.

ارتودنسی فوری چندین علائم درد را درمان می کند؛ از جمله

  • جمع شدن و ساییدن دندان ها
  • سایش دندان و شکستن دندان
  • با کلیک کردن فک
  • ناراحتی در گردن یا فک
  • صدای زنگ گوش
  • درد صورت

تسکین سردردهای میگرنی با کمک ارتودنسی

واقعیت این است که میگرن می تواند لذت زندگی فرد را از بین ببرد. تدوین یک برنامه استراتژیک برای تسکین کاری است که ارتودنتیست ها به خوبی انجام می دهند.  متخصصان ارتودنسی با علائم و نشانه های سردرد میگرنی آشنا هستند و درک روشنی از چگونگی مال اکلوژن (بد گزش) اغلب عامل اصلی ایجاد آن ها دارند . ارتودنتیست ها در صاف کردن دندان ها تخصص دارند؛ شامل درمان کل ساختار دهان برای ایجاد یک نیش متعادل و کاربردی است. سیستم دهان و دندان از بافت نرم (لثه)، استخوان  ساختار اسکلتی و عضلات تشکیل شده است. درمان ارتودنسی فقط بر روی دندان ها متمرکز نیست؛ بلکه کل سیستم دندانپزشکی را مورد توجه قرار می دهد و می گوید که چگونه بهبود نیش می تواند سلامت کل سیستم را بهبود بخشد. اگر از سردردهای تنشی مکرر رنج می برید، ممکن است مقصر دندان های شما باشد.

بیشتر بخوانید... دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 22 شهريور 1400
بازدید : 415
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی جدید با کاربرد روش‌ها و ابزارات نوین و پیشرفته در عمل زیبایی دندان همراه است. مدل ارتودنسی دندان و روش‌های ارتودنسی مناسب از طریق ویزیت بیمار و همین طور با نظارت مستقیم یک متخصص ارتودنسی انتخاب و به کار گرفته می‌شود. در نهایت می‌توان گفت انواع ارتودنسی براساس شرایط هر فرد و وابسته به وضعیت دندان‌ها توسط متخصص ارتودنسی تعیین می‌شود.

روش‌های ارتودنسی رایگان جدید

  • ارتودنسی نامرئی

پلاک های شفاف یکی از بهترین جایگزین ها برای ارتودنسی ثابت دندان(با استفاده از براکت ها و سیم ارتودنسی) است. بعضی از بیماران هنگامی که برای درمان ارتودنسی مراجعه می کنند بسیار حساس اند که ارتودنسی دندان هایشان واضح و مشخص نیست. بزرگسالان و افرادی که در موقعیت های اجتماعی خاصی قرار دارند معمولا علاقه مند اند تا از ارتودنسی نامرئی استفاده کنند.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

  • ارتودنسی دیمون

روش ارتودنسی دیمون به عنوان یک درمان منحصر بفرد می تواند در یک دوره کوتاه مدت اثر قابل توجهی در رفع ناهنجاری های فکین و دندان ها دارد. براکت ها در سیستم ارتودنسی دیمون یک مکانیسم لغزشی منحصر به فرد را دارا است که موجب می شود نیرو های متراکم برای حرکت دادن دندان ها در جهت و موقعیت صحیح آن ها وارد آید.

ارتودنسی مینی اسکرو

مینی اسکرو نیز درمانی است که به عنوان جدیدترین روش ارتودنسی شناخته می شود. مینی اسکرو یک ابزار پیچی شکل است که با قرار گرفتن در استخوان فک، به بهتر انجام شدن درمان ارتودنسی کمک خواهد کرد. مینی اسکرو باعث می شود که دندان های اطراف را بتوان به راحتی حرکت داده و جابجا کرد تا در موقعیت صحیحشان قرار گیرند.

ارتودنسی ثابت

روش ارتودنسی ثابت هم جزو روش‌های ارتودنسی است. در این روش ارتودنسی اعمال نیرو روی دندان‌ها برای جای دهی مناسب آن با یک سیم و چندین براکت فلزی و پلاستیکی ثابت بصورت دائمی در این انجام می‌شود.

ارتودنسی متحرک

امکان خروج ارتودنسی از دهان پس از اعمال آن روی دندان‌ها عمده دلیل نامگذاری ارتودنسی متحرک است. در این روش ارتودنسی براکت‌ها به دندان نچسبیده و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که متناسب با سایز و دهان افراد است.

ارتودنسی سرامیکی

این مدل ارتودنسی به دلیل استفاده از ماده سرامیکی برای ساخت براکت‌های به کار رفته در ارتودنسی دندان به این نام معروف شده است. در این روش نیز مانند ارتودنسی نامرئی امکان دیده شدن براکت ارتودنسی برای افراد وجود ندارد.

منبع: درمان های ارتودنسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 22 شهريور 1400
بازدید : 346
نویسنده : mozhgan

اغلب افراد دندان های ترک خورده، شکسته، ناصاف و در هم دارد که از طریق درمان ارتودنسی دندان باعث صاف و منظم شدن دندان ها می شود و ظاهر آن ها را زیباتر می کند. حتی تمیز کردن آن ها راحت تر است. برخی افراد فقط دندان های آن ها جلوتر از فک پایین است. ظاهری نازیبا و ناخوشایند دارد و احتمال زیادی وجود دارد که این دندان ها برجسته، دچار آسیب دیدگی و صدمه شود؛ اما به درمان ارتودنسی می‌توان آن ها را حرکت و در جای درست و مناسب قرار داد. در بعضی از افراد فک بالا و پایین با هم منطبق نبوده و در جای درست خود هنگام گاز زدن قرار نمی گیرد که با درمان ارتودنسی قابل درمان است. زمانی که دندان‌ها به صورت صحیح و درست کنار هم قرار نمی‌گیرند، می‌تواند موجب درد و فشار روی ماهیچه های فک شود و مشکلاتی در فکر ایجاد کند. همچنین باعث سردرد بیمار می‌شود که با درمان ارتودنسی و قرار گرفتن بریس ها ایجاد می شود.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه سنی است؟

بهترین زمان ارتودنسی جدید در دوران کودکی از زمانی است که استخوان های فک متوقف نشده و رشد نکرده است؛ زیرا بسیاری از مشکلات دندانی و فک به کمک ارتودنسی برطرف می‌شود؛ اما بزرگسالان هم می توانند درمان ارتودنسی را انجام دهد و این عمل در سنین بالاتر امکان پذیر است. به هر حال داشتن دندان های صاف و منظم و لبخند زیبا با اهمیت تر از سن ارتودنسی است. در کودکان باید صبر کرد تا تعداد کافی دندان در دهان رشد کند و سپس درمان شود. زمان شروع ارتودنسی هنگام رشد دائمی دندان ها است که با افتادن دندان های دائمی آغاز می شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی اقساطی

بهترین زمان ارتودنسی دندان از نظر سازمان دندانپزشکی آمریکا

سازمان دندان‌پزشکی آمریکا بهترین زمان را برای بررسی معایب دندانپزشکی در سن هفت سالگی می داند و بهترین سن برای درمان ارتودنسی در سن هشت تا نه سالگی است. چرا که در این سن رویش مجدد دندان ها و تغییر دندان قابل تشخیص است و اگر مشکلاتی برای شکل دندان ها و حتی سلامت آن ها به وجود آید، قابل تشخیص و درمان است. در این سن دندان‌های آسیاب شروع به رشد کرده و متخصص ارتودنسی  پس از معاینه می تواند حالت و فرم دندان‌ها را ارزیابی کند. متخصص ارتودنسی می تواند مشخص کند دندان های بالا و پایین در چه زاویه ای جلو یا عقب حرکت کنند. نظر کلی دندانپزشکان ایرانی، اروپایی و آمریکایی اعتقاد به این است که بهترین فرصت تا ده سالگی یا دوازده سالگی و بعد از آن به دلیل رشته کامل دندان ها و فک نتیجه دلخواه را به دست نمی آورد. بسیاری از افراد در سنین بالاتر و بزرگ سالی در حالی که رشد دندان‌ها و فک به پایان رسیده است، به جهت صاف کردن دندان های نامرتب و شلوغ، متقاضی استفاده از درمان ارتودنسی هستند. انجام هر کاری در این سن امکانپذیر نیست ولی اگر لثه های بیمار سالم باشد و تحلیل لثه صورت نگرفته باشد و دندان ها در دهان وجود داشته باشد، امکان انجام ارتودنسی صرفا برای ردیف کردن دندان ها وجود دارد ولی تغییرات فک و رفع ناهنجاری ها ممکن نیست.

منبع: درمان های ارتودنسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 384
نویسنده : mozhgan

بلیچینگ

یکی از درمان های دندانپزشکی ترمیم و زیبایی بلیچینگ می باشد که در راستای سفید کردن دندان انجام می شود. بلیچینگ دندان که دارای دو درمان خانگی و مطب می باشد باعث سفیدی دندان  ها می شود این روش یکی از ارزان ترین تکنیک های سفید کردن دندان است. یکی از پر تقاضاترین خدمات زیبایی دندانپزشکی روشن کردن رنگ دندان های تیره، زرد یا قهوه ای می باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ساده

باندینگ (پیوند) دندان

باندینگ دندان عملی است که در آن مواد رزین رنگ دندان ( مواد پلاستیکی با دوام)، به دندان استعمال شده و با تاباندن نور خاصی سخت می شود و در نهایت به دندان میچسبد تا لبخند را زیبا سازد. این روش از جمله کم هزینه ترین و آسان ترین روشهای جراحی زیبایی دندان است که در موارد مختلفی از آن استفاده می شود.

بیشتر بخوانید... بریس ارتودنسی

پرکردن با کامپوزیت

پرکردگی دندان گاهی در اثر خرد شدن نیاز به جایگزینی دارد. بسیاری از افراد آمالگام نقره ای را با کامپوزیت هم رنگ دندان تعویض می کنند. افراد برای زیبا شدن دندان ها به جای آمالگام نقره ای، از کامپوزیت هم رنگ دندان استفاده می کنند. برخی از افراد هم نگران هستند که آمالگام نقره ای محتوای جیوه می باشد و برای سلامتی خطر دارد، لذا از کامپوزیت هم رنگ دندان استفاده می کنند. در پرکردگی بزرگ با کامپوزیت نسبت به آمالگام نقره ای، دندان پرکرده زودتر فرسوده می شوند. اما در پرکردگی های کوچک، کامپوزیت به خوبی عمل می کند.

کرادینگ

کرادینگ همان اصلاح بهم ریختگی دندانی می باشد که بدون ارتودنسی انجام می شود. دندانپزشک زیبایی با توجه با مواد ترمیمی نامنظمی های دندان را رفع می کند و ظاهری جذاب در چهره شما ایجاد می کند.

ارتودنسی

دندانپزشکان و متخصص ارتودنسی در طراحی لبخند از عدد خاصی به عنوان نسبت طلایی استفاده می کنند. این عدد که یکی از زیبایی های دنیای ریاضی است و  از تناسب های موجود در بدن انسان گرفته شده است در برجسته ترین بناها از جمله  در اهرام مصر رعایت شده است و حاصل محاسبات دانشمندان بزرگی چون اقلیدس ، فیبوناچی ...است.

روکش های دندانی

یکی دیگر از روش هایی که دندانپزشک زیبایی برای زیباسازی و ترمیم دندان های شما استفاده می کند. استفاده از روکش دندان می باشد. روکش های مختلفی با نام های مختلف موجود می باشد که با توجه به وضعیت دندان های بیمار روی دندان ها قرار می گیرد.

ایمپلنت

دندانپزشک زیبایی در بسیاری از موارد از ایمپلنت استفاده می کند. مواد ایمپلنتی در ترمیم دندان استفاده می شوند و برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده به کار می روند. همان طور که در تصویر می بینید دندان فرد به دلیل  بعلت عصب کشی ناقص عفونی دیوار استخوانی را تخریب نموده است که با اجرای ایمپلنت دندان از دست رفته بهبود یافته است ونتیجه مثبتی حاصل شده است.

منبع: https://www.orthodentist.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 383
نویسنده : mozhgan

بلیچینگ دندان محصولی بسیار قوی برای سفید کردن دندان است. این محصول حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید است که برای سفید کردن دندان‌ها کاربرد دارند. بلیچینگ عملکردی شبیه وایتکس دارد و همه جرم‌ها و زردی دندان را در خود حل می‌کند و از بین می‌برد. شاید از خود بپرسید که عمل جرمگیری دندان هم همین کار را می‌کند پس چرا بین بلیچینگ و جرمگیری دندان، این‌قدر تفاوت قیمت است؟ فرق اساسی بلیچینگ این است که این ماده قدرت نفوذ به مینای دندان را هم دارد و می‌تواند ریشه دندان شما را جرمگیری کرده و لکه‌های نفوذ کرده به این قسمت را هم از بین ببرد. تا دندان‌هایی هم از دورن و هم از بیرون سفید شده داشته باشید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان

فواید بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان یک محلول سفید کننده بسیار قوی است که عوارض آن تنها در عرض یک ساعت قابل مشاهده است. شاید بهترین فایده بلیچینگ را دوام و اثر بسیار چشمگیر آن نام برد. نتایج بدست آمده از این روش بسیار بهتر از روش‌های دگیر سفید کردن دندان‌ها است. بلیچینگ از یک محلول شیمیایی بسیار قوی استفاده می‌کند و حتی دندان‌های کاملا زرد و جرم گرفته را هم می‌توان با استفاده از این روش به راحتی درمان کرد و نتایج کاملا قابل قبولی رسید.

بیشتربخوانید... علت درد ارتودنسی

معایب و عوارض بلیچینگ دندان

اگر بلیچینگ دندان تحت نظارت مستقیم دندانپزشک  انجام شود، به خودی خود هیچگونه آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌کند و فقط باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود. البته بلیچینگ می‌توند باعث ایجاد حساسیت در دندان‌ها بشود. که این موضوع به راحتی و با استفاده از خمیردندان‌های ضد حساسیت از بین می‌رود. پزشکان اعتقاد دارند که انجام این روش به صورت متداول باعث می‌شود تا روند پوسیدگی دندان سرعت بگیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود که این روش به صورت متداول و در بازه‌های زمانی مشخص انجام نشود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی خانگی

ماندگاری بلیچینگ دندان

ماندگاری بلیچینگ دندان بستگی زیادی به مراقبت‌هایی دارد که شما پس از انجام این روش از دندان‌های خود خواهید داشت. هنگام استفاده از این روش به این دو نکته توجه کنید. یکی اینکه که فرآیند بلیچینگ، یک درمان دائمی نیست و در صورت مراقبت نکردن از دندان‌ها، رنگ آن‌ها می‌تواند تغییر کند. و دیگری اینکه نتیجه درمان و سفیدی دندان‌ها قابل پیشبینی نیست. میزان موفقیت این روش به میزان لک‌ها و جرم‌های دندان‌های شما و همینطور تجربه و توانمندی دندانپزشک بستگی دارد. شما می‌توانید با ترمیم و جرمگیری و بروساژ دندان‌های خود قبل از انجام این روش، به رسیدن به نتیجه ایده آل کمک بسیاری کنید.

منبع: https://www.orthoblog.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 358
نویسنده : mozhgan

نیازهای خاص برخی از بچه ها

همه کودکان در شرایط طبیعی و ایده آل نیستند. برخی از آن ها نیازهای ویژه دارند. مجموع این نیازها باعث میشود که یک دندانپزشک عمومی و یا متخصصان کم تجربه، نتوانند به درمان صحیح آن ها بپردازند. بهترین متخصص ارتودنسی دندان کودکان باید قادر باشد تا به تمام نیازهای ویژه کودکان پاسخ دهد. این متخصص باید بتواند به شرایط کودکان زیر پاسخ مناسبی بدهد:

  • کودکان استثنایی مثل سندروم داون
  • کودکانی بیش فعال
  • کودکان که گذشته خوبی نداشته اند و احساس امنیت ندارند
  • بچه هایی که علاوه بر مشکل ناصافی دندان ها مشکلات جسمی دیگری دارند
  • کودکان معلول
  • و …

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در دوره  های آکادمیک با نحوه برخورد با این کودکان آموزش های لازم را دریافت خواهد کرد. حال آنکه یک دندانپزشک عمومی چنین آموزشهایی را پشت سر نگذاشته.

گزینه های موجود برای ارتودنسی کودکان

هرچند که ما درمان های مختلفی در حوزه ارتودنسی کودکان داریم، اما برای بیشتر کودکان از ارتودنسی ثابت استفاده میشود. و سیستم رایج نیز معمولا بریس ارتودنسی فلزی خواهد بود. ارتودنسی ثابت به سیستم درمانی گفته میشود که ما برای اصلاح عدم هماهنگی دندان ها و فک های کودکان، از دستگاه های ثابتی که به دندان های کودک متصل میشود استفاده میکنیم. (همان سیستم سیم و براکتی که عموم مردم آن را میشناسند.) سایر روش های درمان ارتودنسی فوری عبارتند از:

ارتودنسی ثابت به جز سیستم فلزی: لینگوال، دیمون یا خود تنظیم، سیستم سرامیکی و ….

ارتودنسی متحرک: برخی از سیستم های متحرک عبارتند از اینویزیلاین، الاینر، ریتینر یا نگهدارنده و …

ارتودنسی نامرئی: شامل دستگاه های ارتودنسی که شفاف یا همرنگ دندان هستند و یا دیده نمیشوند (پلاک های ارتودنسی و دیمون و …)

یک متخصص ارتودنسی کودکان خوب قطعا باید بتواند مشکل کودک شما را به خوبی تشخیص داده، آینده عدم درمان را پیش بینی کرده و بهترین نوع درمان را با قیمت مناسب در اختیار کودک قرار دهد.

کادر دستیاران و کارکنان مطب

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان علاوه بر اینکه باید یک مطب آرام و متناسب با نیاز کودکان داشته باشد، بلکه باید از دستیاران و کارکنان خوبی جهت برخورد با کودکان بهره ببرد. او باید کسانی را استخدام کند که به طور کامل رفتار با مراجعان مختلف از جمله کودکان را بلد باشند. اگر جایی دیدید که در یک مطب رفتار پرسنل و کارکنانش با کودکان مناسب است میتوانید با آرامش بهتری کودک خود را ارتودنسی کنید. اما چنین نباشد همواره تا پایان درمان احساس خوبی نسبت به مطب، کارکنان و متخصص ارتودنسی کودکان نخواهید داشت.

هزینه ارتودنسی کودکان

به طور کلی هزینه ارتودسی کودکان کمتر از ارتودنسی بزرگسالان است. هرچه زودتر مشکل بچه ها را تشخیص دهیم  درمان کنیم هزینه ها به همان نسبت کاهش پیدا میکنند. زیرا مشکلی که پشت گوش انداخته شود و برای مثال بتواند اکنون با 1 میلیون تومان برطرف کرد چند سال دیگر با 5 میلیون تومان هم برطرف نمیشود. بهترین متخصص ارتودنسی کودکان هم معمولا باید هزینه های معقولی درخواست کند و او هزینه را باید بر اساس شدت مشکل و پیش بینی درمان برآورد کند.

منبع: https://www.orthodr.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 366
نویسنده : mozhgan

وسایل ارتودنسی متحرک از  صفحه ای پلاستیکی تشکیل شده اند که سیم های ارتودنسی دندان از کناره های آن بیرون زده است. این سیم ها به دندان می چسبد تا بریس را سرجایش محکم نگه دارد. ارتودنسی متحرک  برعکس ارتودنسی ثابت کاربرد های محدودی دارد و اغلب به حرکت دادن یک دندان و یا گسترش فضای کام (سقف دهان) محدود می شود به دلیل اینکه بریس های متحرک از دقت پایینی برخوردارند، برای دندان هایی با جابه جایی های پیچیده مناسب نمی باشند ارتودنسی های متحرک باید همیشه در دهان قرارداشته باشند و تنها برای انجام ورزش و تمیز کردن، از دهان خارج شوند و در غیر این صورت تاثیر چندانی ندارند. در ابتدا پس از نصب بریس های متحرک احساس عجیبی پیدا می کنید و این به علت آن است که مقداری از فضای دهان توسط صفحه ی پلاستیکی اشغال شده است اما جای نگرانی نیست زیرا خیلی زود به آنها عادت خواهید کرد.

بیشتربخوانید... حلقه ارتودنسی

همچنین با قراردادن بریس ها، دهان شما بیش از همیشه بزاق تولید می کند زیرا مغز انسان بریس ها را غذا تلقی کرده و دستور ترشح بزاق را صادر می کند که این حالت ۱ الی۲ روز ادامه دارد. باید به طور مداوم برای تنظیم و چِک شدن بریس ها به پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که در ناحیه ی زبان، لثه یا لب احساس سوزش یا ناراحتی کردید پزشکتان می تواند با تنظیم مجدد بریس ها حس راحتی بیشتری به شما دهد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان پیش

بریس های متحرک ممکن است از صفحه ای اکلیریک با بند های استیل رنگ ثابت و یا سیستم هایی مانند ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف (که صفحاتی بی رنگ هستند) تشکیل شده باشند. در صورتی که دندانتان تنها کمی به جا به جایی نیاز داشته باشد این بریس ها می توانند آن  را  طی ۳ الی ۶ ماه اصلاح کنند اما در صورتی که از مشکلات جدی تر مانند عقب بودن فک پایین یا جلو بودن فک بالا و فواصل زیاد دندانی رنج می برید، دوره ی درمان ممکن است چندین سال طول بکشد. هدف از انجام این نوع  ارتودنسی، حرکت دندان به جایگاه اصلی خود و گسترش استخوان فک برای حمایت از دندان هاست. این فرآیند بسیار کند صورت می گیرد و علت آن جلوگیری از لق شدن احتمالی دندان و ثبات و ماندگاری این بهبود می باشد. بریس ها برای اثرگذاری بیشتر و بهتر باید هر ۴ الی ۶ هفته یکبار، محکم شوند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 382
نویسنده : mozhgan

بعد از صحبت و مشورت با ما، شما می‌توانید با گزینه‌های بیشتری از بریس‌های ارتودنسی دندان و نیز با قیمت‌های آنها که برای هر مدل متفاوت است، آشنا شوید. بریس‌ها در طول زمان تکامل و تغییرات زیادی را به خود دیده‌اند. امروزه انواع مختلفی از روش‌های ارتودنسی با قیمت‌های مختلف وجود دارد. انتخاب نهایی نوع ارتودنسی با شما است، اما شما برای رسیدن به بهترین انتخاب و گرفتن پاسخ سئوالات خود، تنها نیستید. در اینجا اطلاعاتی در مورد نوع بریس‌ها و قیمت آنها در 4 روش مختلف ارتودنسی دندان را برای شما ارائه می‌کنیم:

ارتودنسی ثابت

بریس‌های فلزی یا ارتودنسی ثابت رایج‌ترین نوع بریس‌ها هستند که امروزه قیمت کمتری نسبت به هر زمانی در گذشته پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی سرامیکی

بریس‌های سرامیکی از مواد سرامیکی شفافی ساخته شده‌اند که در مقایسه با بریس‌های فلزی به میزان کمتری بر روی دندان‌های شما قابل دیدن هستند و زیاد به چشم نمی‌آیند، اما قیمت آنها بالاتر از بریس‌های فلزی است.

ارتودنسی لینگوال (مخفی)

بریس‌های لینگوال به سطح پشتی دندان‌های شما چسبانده می‌شود و از نظر ظاهری کاملاً مخفی خواهد بود. اما هزینه ی ارتودنسی با بریس های لینگوال از بریس‌های فلزی و سرامیکی بالاتر است.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی و کرونا

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک با بریس‌های مخفی یا اینویزلاین در واقع جایگزینی برای ارتودنسی ثابت است که در آن به جای بریس‌های معمولی از بریس‌های مخفی استفاده می‌شود. در ارتودنسی متحرک از یک سری ردیف کننده‌های شفاف که به صورت سفارشی ساخته می‌شوند، استفاده می‌شود که به طور مرتب باید بر روی آنها تنظیمات و تغییراتی انجام شود. قیمت این بریس‌ها نسبت به همه انواع دیگر بریس‌ها، بالاتر است.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، قیمت ارتودنسی خود را کمتر کنید. در واقع شما با انجام  این اقدامات می‌توانید مطمئن باشید که بهترین بریس‌های ممکن برای دندان‌های خود را با کمترین هزینه ممکن، تهیه کرده‌اید. از شرایط و تسهیلاتی که برای پرداخت قیمت ارتودنسی دندان در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. شما می‌توانید از متخصص ارتودنسی بخواهید که بهترین برنامه درمانی را بر اساس بودجه و شرایط پرداخت هزینه‌ها برایتان مشخص کند. قبل از شروع درمان، تصمیم خود را بگیرید. البته این یک اصل کلی است که هر جا شما می‌خواهید در هزینه‌های خود برای انجام یک پروژه یا برنامه مشخص صرفه‌جویی کنید، باید آن را مد نظر قرار دهید. برای این منظور کودک شما باید به موقع و در همان سنین پایین توسط یک  متخصص ارتودنسی کودکان معاینه شود تا مطمئن شوید که در آینده دچار مشکلات و ناهنجاری‌های شدیدی نخواهد شد. علاوه بر آن همیشه سعی کنید که پول کافی برای عمل‌های دندانپزشکی خود پس‌انداز کنید.

منبع: https://www.orthotips.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 361
نویسنده : mozhgan

بریس‌های اینویزیلاین در واقع الاینرهای پلاستیکی شفافی هستند که می‌توانید در هنگام غذا خورن و نوشیدن آن‌ها را از دهان خود بیرون بیاورید. الاینرهای اینویزیلاین به طور کلی از لحاظ هزینه ارتودنسی قابل رقابت با بریس‌های فلزی هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند گران‌تر باشند.

بیشتر بخوانید... دیابت و درمان ارتودنسی

جلب توجه کمتر در مقایسه با بریس‌های فلزی

البته، یکی از بزرگترین معیارهای فروش این است که این تجهیزات الاینرهای اینویزیلاین پلاستیک هستند که توسط افراد معمولی قابل مشاهده نیستند. به عنوان یک نوجوان، دانش آموز یا حتی یک بزرگسال، مسلماً نگران نبودن در خصوص این که در هنگام لبخند زدن یک دهان پر از فلز نمایان نشود، بسیار مهم است. الاینرهای اینویزیلاین در دهان شما بسیار نرم هستند و سیمی نیز وجود ندارد که لثه‌های شما را تحریک کند.

عدم محدودیت در خوردن یا نوشیدن

از آن جا که بریس‌های فلزی به طور دائمی به دندان‌ها متصل هستند، غذاهای خاصی مانند آدامس و آب نبات‌های سخت وجود دارند که شما باید در طول درمان از آن‌ها اجتناب کنید. الاینرهای اینویزیلاین متحرک هستند، بنابراین شما می‌توانید هر چیزی که دوست دارید بخورید و بنوشید.

ارتودنسی نامرئی راهی آسان‌تر برای رعایت بهداشت مناسب

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در صورت داشتن بریس‌های فلزی آسان نیست. ذرات غذایی و پلاک ممکن است در سیم‌ها و بین دندان‌ها گیر کنند و منجر به پوسیدگی دندان و مشکلات لثه در طول درمان شوند. گاهی اوقات هنگامی که از بریس فلزی استفاده می‌کنید، این که چه میزان مسواک می‌زنید یا از نخ دندان استفاده می‌کنید، مهم نیست زیرا در هر حال در مرحله آخر برداشتن بریس‌ها، مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان‌ها یا لثه‌های متورم وجود دارند که باید درمان شوند. مشکلاتی از قبیل آن‌چه ذکر شدند معمولاً در صورت استفاده از الاینرهای اینویزیلاین وجود ندارند. تنها با رعایت بهداشت مناسب و تمیز کردن، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان حین ارتودنسی دندان نامرئی می‌توانید از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایید.

بیشتر بخوانید... هدگیر ارتودنسی

دوره درمان سریع‌تر

با در نظر گرفتن این نکته که هر بیمار مسلماً تفاوت‌هایی با بیمار دیگر دارد، به طور کلی، درمان ارتودنسی با استفاده از بریس‌های نامرئی طول زمان کمتری نسبت به سایر گزینه‌های درمانی ارتودنسی دارد، زیرا هر دو هفته یک بار به شما یک ست جدید از الاینرها داده می‌شود که به متخصص ارتودنسی اجازه‌ی کنترل بیشتری بر نیروی اعمال شده روی دندان را می‌دهد. باید توجه داشت که در نوجوانان به دلیل تغییر و رشد زیاد دندان‌ها، این دوره‌ی درمان طولانی‌تر و مشابه دوره‌ی درمانی مورد نیاز در هنگام داشتن بریس‌های فلزی است.

یک گزینه‌ی درمانی برای مشکلات پیچیده‌تر دندان

ارتودنسی نامرئی تنها به منظور رفع مشکلات کوچک و ساده مانند کجی دندان‌های ردیف جلو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه می‌توان از بریس‌های اینویزیلاین جهت درمان مواردی مانند مال اکلوژن، اوربایت و آندربایت نیز استفاده کرد.

منبع: https://www.orthoinfo.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 349
نویسنده : mozhgan

بسیاری از اعضای بدن انسان با تقارن دو طرفه تحت تکامل قرار می‌ گیرند، این بدان معنی است که دو طرف راست و چپ را می ‌توان با تصاویر آینه بصورت یکسان تقسیم کرد؛ با این حال به دلیل عوامل بیولوژیکی، ذاتی، فرآیندهای توسعه و همچنین اختلالات محیطی، تقارن کامل دو جانبه در افراد به ندرت یافت می شود. صورت اغلب با درجه عدم تقارن خفیف ظاهر می شود. با این وجود عدم تقارن جزئی که به عنوان تقارن نسبی، عدم تقارن تحت بالینی یا عدم تقارن طبیعی نیز شناخته می شود که توسط همه افراد درک نمی شود. این امر از این واقعیت ناشی می‌شود که سطح زیرین و میانی از برآیند های بینی و جانبی بینی و همچنین برآیند های فک بالا و فک پایین ایجاد می ‌شود و علی‌رغم هماهنگی ذاتی، این ساختار ممکن است ایجاد شود. شما با گرفتن یک عکس و نگاه کردن به چهره تان می توانید متوجه شوید که آیا هر دو طرف راست و چپ صورت شما با هم تقارن دارند و یا اختلاف مشاهده می کنید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی یا لمینت

مشکلات عدم تقارن در صورت فرد

  • شلوغ بودن بیش از حد دندان ها
  • روی هم قرار گرفتن دندان ها
  • جلو بودن و یا عقب بودن دندان های فک پایین نسبت به دندان های فک بالا
  • جلو یا عقب بودن دندان های فک بالا نسبت به دندان‌ های فک پایین
  • اوربایت
  • کراس بایت
  • اوپن بایت

راه حل درمان عدم تقارن صورت

راه حل درمان  مشکلات عدم تقارن صورت هم وجود دارد، یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند عقب بودن بیش از حد فک بالا می باشد که این مشکل با استفاده از روش درمانی ارتودنسی عقب بودن فک بالا قابل درمان  است، شما با استفاده از این روش درمانی که توسط متخصصان ارتودنسی صورت می گیرد، می توانید این مشکل را حل کنید.

بیشتربخوانید... پوسیدگی دندان حین ارتودنسی

ارتودنسی عقب بودن فک بالا 

درمان های ارتودنسی معمولا به تغییر در جهات عمودی و افقی دندان و فک می پردازد؛ بنابراین می ‌تواند مشکلاتی نظیر عدم تقارن صورت که ناشی از مشکلات و ناهنجاری‌ های دندانی هستند را برطرف کند.

ارتودنسی و جراحی فک

اگر مشکل فرد به حدی باشد که نیاز به جابجایی فک داشته باشد، باید در کنار ارتودنسی عقب بودن فک بالا جراحی برای فک بالایی اش هم انجام دهد.

جهت مطالعه بیشتر پیرامون ارتودنسی دندان کلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 381
نویسنده : mozhgan

درمان های ارتودنسی با استفاده از بریس ها برای بزرگسالان و کودکان که می ‌خواهند لبخند خود را کامل کنند یک انتخاب محبوب است، لبخند کامل به جویدن موثر هم کمک می کند ارتودنسی از پوسیدگی دندان‌ ها جلوگیری می‌کند و خطر آسیب دیدگی دندان را کاهش می دهد. مهاربندهای فلزی از سال ها پیش تا کنون پایه اصلی درمان‌ های ارتودنسی بودند، حتی با وجود سیستم‌های تراز کننده واضحی مانند اینویزیلاین باز هم جزو اصلی ترین و بالاترین اولویت ها برای درمان به حساب می آیند، اگر شما برای حل مشکل دندان خود به اتودنتیست مراجعه کردید، باید از مسائل رایج ارتودنسی که مهم ترین آن ها نصب ‌بریس می‌تواند باشد مطلع باشید.

بریس ها چگونه کار می کنند؟

بریس ها فواید زیادی دارد که یکی از آن ها این است که می توانید با استفاده از آن دندان های خود را منظم و ردیف کنید و یک لبخند کامل تحویل بگیرید، وقتی دندان های شما در موقعیت نامناسبی قرار دارد، ممکن است هنگام نیش زدن، دندان ها به درستی جمع نشوند و باعث ایجاد مشکل در هنگام جویدن، صحبت کردن و حتی خوابیدن شود، با استفاده از از درمان ارتودنسی این موارد می تواند برطرف شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پشت دندانی

ارتودنسی عقب بودن فک پایین

مشکل عقب بودن فک پایین یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد درگیر آن هستند، این مشکل با استفاده از ارتودنسی عقب بودن فک پایین می تواند برطرف شود؛ در واقع مشکلاتی که به درمان ارتودنسی برای فک ها استفاده می شوند عبارت اند از:

  • فک نامرتب
  • اوربایت

این مشکل زمانی اتفاق می ‌افتد که دندان‌ های فوقانی عقب تر از دندان های پایین قرار بگیرند.

  • زیر بایت

اگر دندان های پایین شما خیلی جلوتر هستند یا دندان های بالایی تان خیلی عقب هستند به احتمال زیاد از زیر بایت رنج می برید.

  • کراس بایت

کراس بایت زمانی اتفاق می‌ افتد که فقط برخی از دندان های بالایی شما روی دندان های پایین تر قرار می‌ گیرند.

  • اپن بایت

هنگامی که دندان های جلویی بالا و پایین به سمت بیرون مایل هستند، یک بایت باز اتفاق می‌افتد.

  • اورجت بیش از حد

اورجت مشکلی است که در صورت وجود همپوشانی افقی دندان ‌های مرکزی فک بالا با دندان‌های مرکزی فک پایین به وجود می ‌آید.

  • اختلالات گیجگاهی فکی

در واقع یک بیماری است که مفصل گیجگاهی فکی را که فکتان را به جمجمه متصل می کند، تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتربخوانید... وسایل و تجهیزات ارتودنسی

 


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 316
نویسنده : mozhgan

علاوه بر دستگاه‌های معمول ارتودنسی که بیشتر افراد با آنها آشنایی دارند، دستگاه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به صورت همزمان، چند مشکل مربوط به فک و دندان را اصلاح کنند. به این دستگاه‌ها دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال می‌گویند. مثلا تصور کنید که اندازه فک بیمار کوچکتر از حد نرمال است؛ در نتیجه دندان‌ها به هم ریخته و نامنظم شده‌اند. با قرار دادن دستگاه‌های فانکشنال گسترش دهنده در دهان بیمار، هم فک او گسترده‌تر می‌شود و به اندازه نرمال برمی‌گردد و هم دندان‌ها فضای کافی برای مرتب شدن در اختیار خواهند داشت؛ به علاوه بعد از استفاده از ارتودنسی فانکشنال، وضعیت تنفسی فرد هم اصلاح شده و مشکلاتی مانند آپنه هم رفع می‌شوند. درمان های ارتودنسی فانکشنال به صورت بریس‌های ثابتی روی فک و دندان‌های بیمار قرار می‌گیرند؛ یعنی بیمار تا پایان دوره درمان نمی‌تواند این بریس‌های فانکشنال را از دهان خود خارج کند.

مزایای استفاده از ارتودنس فانکشنال

دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال به صورت همزمان مزایای دو یا چند دستگاه ارتودنسی معمولی را دارند و به همین دلیل بهبود عملکرد فک و دندان‌ها به همراه زیبایی چهره را به صورت همزمان به بیمار هدیه می‌دهند. بعضی از مزایای ارتودنسی فانکشنال عبارتند از:

  • این روش برای کودکان در سنین پایین هم قابل استفاده است و به عبارتی کودکان مناسب‌ترین گروه برای استفاده ار ارتودنسی فانکشنال هستند.
  • در این روش معمولا نیازی به کشیدن دندان‌ها برای افزایش فضا نیست؛ زیرا گسترش فضا و همراه با آن مرتب کردن دندان‌ها، به صورت همزمان اتفاق می‌افتد.
  • نگهداری و تمیز کردن دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال راحت‌تر از دستگاه‌های ارتودنسی معمولی است.
  • اصلاح رابطه بین فک ها همزمان با مرتب کردن دندان‌ها صورت می‌گیرد؛ به عبارتی ارتودنسی فانکشنال یک تیر و دو نشان است.
  • اصلاح طرح لبخند و طراحی یک لبخند زیبا و ایده آل برای بیماران درمان دردهای فک، شانه و گردن با اصلاح ماهیچه‌های مربوط به آنها
  • اصلاح طرح لبخند و طراحی یک لبخند زیبا و ایده آل برای بیماران
  • درمان دردهای فک، شانه و گردن با اصلاح ماهیچه‌های مربوط به آنها

بیشتربخوانید... ارتودنسی فک بالا

تفاوت ارتودنس فانکشنال و ارتودنسی معمولی

بیشتر متخصصان ارتودنسی از دستگاه‌های ارتودنسی معمولی برای اصلاح دندان‌های بیماران استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها شامل بریس‌های ثابت ارتودنسی و الاینرهای متحرک هستند و به طور کلی تمرکز ارتودنسی معمولی بیشتر بر دندان‌های بیمار است؛ اما دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال روی اصلاح مشکلات استخوان فک و نیز دندان‌ها تمرکز دارند. ارتودنسی متداول و معمولی، بیشتر برای افراد بزرگسال کاربرد دارد که رشد فک و دندان آنها کامل شده است. در این بیماران اگر کمبود فضای فکی وجود داشته باشد ممکن است متخصص ارتودنسی بعضی از دندان‌های بیمار را بکشد؛ در حالی که روش ارتودنسی فانکشنال بیشتر برای کودکان در سن رشد مناسب است. این دستگاه‌ها قابلیت گسترش دادن فضای فک را دارند و به همین دلیل هم ناهنجاری‌های فک را اصلاح کرده و هم از به هم ریختگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. به عبارتی در ارتودنسی فانکشنال هم از روش ارتوپدی برای اصلاح استخوان فک بهره می‌گیرند و هم از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود.

سن مناسب برای انجام ارتودنسی فانکشنال

همان طور که گفتیم دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال اغلب برای افراد در سنین کودکی و نوجوانی مناسب هستند؛ زیرا در این سنین رشد استخوان فک هنوز کامل نشده است؛ به علاوه دندان‌های دائمی هنوز کاملا رشد نکرده‌اند و می‌توان با اعمال نیروی کنترل شده، نحوه رشد استخوان‌های فک را تغییر داد و فضا را برای رویش دندان‌های دائمی گسترش داد؛ به همین دلیل ارتودنتیست از دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال برای افراد در سنین ۶ تا ۹ سال استفاده می‌کنند و این دستگاه‌ها برای افراد بزرگسال کاربرد چندانی ندارند. با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به استخوان فک جلوگیری کرد. این دستگاه‌ها باعث می‌شوند استخوان‌های فک بالا و پایین همزمان باهم و به صورت ایده‌آلی رشد کنند؛ هم چنین این دستگاه‌ها با افزایش فضای فک، جلوی بی نظمی‌های دندانی را در آینده می‌گیرند؛ در نتیجه این افراد در هنگام بزرگسالی معمولا از بریس‌های ثابت ارتودنسی بی‌نیاز هستند.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 379
نویسنده : mozhgan

انتخاب شیوه های ارتودنسی معمولا نسبت به نظر متخصص وابسته است؛ اما ارتودنسی دیمون یکی از پیشرفته ترین و به روز ترین نوع درمان های ارتودنسی با داشتن براکت های کشویی قابلیت بسته و باز شدن و همینطور به دست آمدن نتایج سریع از محبوبیت بالایی در بین بیماران برخوردار است. در این نوع از ارتودنسی فشار کمتری به دندان ها وارد می شود و اصطحکاک را به حداقل خود می رساند. این موضوع باعث می شود که بیمار در طول پروسه درمانی، درد کمتری را تحمل کند. به همین جهت رفت و آمد کمتری برای مراجعه به نزد متخصص ارتودنسی  نیاز است و در نهایت در هزینه و تعرفه ارتودنسی صرفه جویی بسیاری می شود. امروزه این شیوه به عنوان یک درمان منحصر به فرد می‌تواند در بازه های زمانی کوتاه نتایج قابل ملاحظه‌ای در رفع مشکلات فک و دندان داشته باشد. بریس های ارتودنسی دیمون یک مکانیسم منحصر به فردی دارد؛ که باعث می شود نیرو های متراکم به حرکت دندان های در موقعیت های صحیح کمک کند و فشار وارده را به صورت متراکم پخش کند. روش درمان راحت تری را پیش روی بیمار قرار دهند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پشت دندان

مزایای ارتودنسی چیست؟

  • شکل لبخند را به طور قابل توجهی بهبود می یابد.
  • آرایش دندان ها را به طور طبیعی اصلاح می کند.
  • درمان تفاوت های دندانی.
  • درمان شکاف دندان ها، با چسباندن دوباره آنها به هم.
  • بهبود فرم فک و صورت، با چیدمان دندان ها روی هم؛ که منجر به منظم شدن دوباره لثه می شود.
  • درمان نیش زبان.

بیشتربخوانید... ارتودنسی شیشه ای

معایب ارتودنسی دندان

  • در مورد ارتودنسی ثابت، التهاب لثه خفیف است.
  • بیشتر اوقات قیمت ارتودنسی کمی گزاف است.
  • قادر به مسواک زدن خوب دندان ها در حالی که بریس ها در دهان هستند نیست. این امر منجر به رسوب مواد غذایی در بین دندان ها می شود و باعث پوسیدگی می شود.
  • دوره طولانی درمان که گاهی منجر به بی حوصلگی و تلاش برای برداشتن بریس ها می شود.
  • سهل انگاری در تمیز کردن دندان ها در طول دوره ارتودنسی می تواند منجر به زردی دندان شود.
  • اگر ماهانه وضعیت خود را با ارتودنتیست به خوبی کنترل نکنید، این می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد؛ مانند افزایش دوره درمان و ظهور مشکلات جدید دندان.


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 374
نویسنده : mozhgan

قیمت ارتودنسی بسته به نوع ارتودنسی، میزان پیچیدگی درمان و… ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال هزینه ارتودنسی لینگوال بسیار بیشتر از ارتودنسی سرامیکی است. پس ابتدا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا نوع ارتودنسی که باید شما انجام دهید را مشخص کنند تا هزینه درمان مشخص شود.

هزینه ی ارتودنسی تحت تاثیر چه عواملی است؟

هزینه ارتودنسی به عوامل متعددی؛ از جمله نوع درمان، مدت زمان، مهارت ارتودنتیست، ساختار فک، جنس لثه و… بستگی دارد.

هزینه و قیمت ارتودنسی نامرئی

هزینه ارتودنسی نامرئی بستگی به میزان مشکل و نوع ارتودنسی دندان دارد. در صورتیکه درمان ‌های مرحله اول با پلاک ‌های متحرک انجام شود، هزینه و قیمت ارتودنسی دندان کمتر خواهد بود، البته بسته به شدت مشکل و تعداد پلاک‌های مورد استفاده هزینه ارتودنسی متفاوت خواهد بود. هزینه در بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی نامرئی دارند هزینه ارتودنسی نامرئی دندان چون در دو مرحله قبل و بعد از درمان انجام می‌شود بیشتر خواهد بود و هزینه درمان جراحی که ممکن است توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود، جدا از هزینه و قیمت ارتودنسی نامرئی خواهد بود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ژله ای

هزینه ی ارتودنسی ثابت چقدر است؟

ارتودنسی ثابت از رایج‎ترین روش‎های درمانی است، این شیوه درمانی بسیار مناسب آن دسته از افرادی است که دارای ناهنجاری‎های شدید دندان هستند. در طی درمان ابزاری‎های ارتودنسی روی دندان قرار خواهند گرفت. در این روش ممکن است از بریس‎های سرامیکی، فلزی و یا دیمون استفاده شود. بریس‎های فلزی از مقرون ‎به ‎صرفه ‎ترین انواع آن است، در این روش نمی‎توان ابزارهای درمانی را از دهان خارج کرد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی تیکه ای

هزینه ارتودنسی تک دندان

هزینه ارتودنسی تک دندان نیز مانند ارتودنسی دندان از فاکتورهای مختلفی تاثیر می‌پذیرد. هزینه ارتودنسی تک دندان بسته به این که چه روشی از طرف متخصص برای درمان تشخیص داده شود، طول درمان های ارتودنسی، سابقه متخصص ارتودنسی و حتی شهری که در آن زندگی می‌کنید متفاوت خواهد بود؛ بنابراین به صورت کلی نمی‌توان رقمی را برای قیمت و هزینه ارتودنسی تک دندان ذکر کرد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 367
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی فلزی:

ارتودنسی فلزی یکی از رایج ترین روش درمان های ارتودنسی است. براکت ها در این سیستم از جنس فولاد ضد زنگ هستند و با چسب مخصوصی بر روی دندان ها قرار می گیرند. سیم های ارتودنسی نیز با کمک کش ها به براکت ها متصل می شوند تا با اعمال نیرو به دندان ها باعث اصلاح موقعیت قرارگیری دندان ها شوند. براکت و سیم های ارتودنسی باید هر ۴ الی ۶ هفته یکبار تنظیم شوند تا بیمار در طی ۱ الی ۳ سال بتواند به نتیجه دلخواه خود دست یابد.

ارتودنسی سرامیکی:

براکت های به کار رفته در این سیستم از جنس سرامیک و هم رنگ دندان ها هستند و به اندازه بریس های فلزی قابل رویت نیستند. تنها عیب این نوع براکت ها این است که به مراقبت های بیشتری نیاز دارند؛ زیرا لکه پذیر هستند و میزان استحکام و دوام آنها کم است.

بیشتر بخوانید ... ارتودنسی دندان های نیش

ارتودنسی دیمون:

به جای استفاده از کش در این سیستم از یک مکانیسم لغزشی استفاده شده است که باعث شده است نتایج موردنظر با سرعت بیشتری ارائه شود، میزان مراجعات بیمار نزد ارتودنتیست را کاهش داده است و همچنین میزان سایش دندان ها در این روش کمتر است. استفاده از این نوع براکت به میزان اصلاحاتی که دندان ها نیاز دارند بستگی دارد.

بیشتر بخوانید ... ارتودنسی کاربردی

ارتودنسی لینگوال:

ارتودنسی لینگوال بر پشت دندان ها قرار می گیرد و برای افرادی که نمی خواهند لوازم ارتودنسی بر روی دندان هایشان دیده شود مناسب است. این متد درمانی با توجه به شرایط دندانی بیمار ساخته می شود و می تواند مشکلات بایت و مال اکلوژن را درمان کند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com