عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 358
نویسنده : mozhgan

نیازهای خاص برخی از بچه ها

همه کودکان در شرایط طبیعی و ایده آل نیستند. برخی از آن ها نیازهای ویژه دارند. مجموع این نیازها باعث میشود که یک دندانپزشک عمومی و یا متخصصان کم تجربه، نتوانند به درمان صحیح آن ها بپردازند. بهترین متخصص ارتودنسی دندان کودکان باید قادر باشد تا به تمام نیازهای ویژه کودکان پاسخ دهد. این متخصص باید بتواند به شرایط کودکان زیر پاسخ مناسبی بدهد:

  • کودکان استثنایی مثل سندروم داون
  • کودکانی بیش فعال
  • کودکان که گذشته خوبی نداشته اند و احساس امنیت ندارند
  • بچه هایی که علاوه بر مشکل ناصافی دندان ها مشکلات جسمی دیگری دارند
  • کودکان معلول
  • و …

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در دوره  های آکادمیک با نحوه برخورد با این کودکان آموزش های لازم را دریافت خواهد کرد. حال آنکه یک دندانپزشک عمومی چنین آموزشهایی را پشت سر نگذاشته.

گزینه های موجود برای ارتودنسی کودکان

هرچند که ما درمان های مختلفی در حوزه ارتودنسی کودکان داریم، اما برای بیشتر کودکان از ارتودنسی ثابت استفاده میشود. و سیستم رایج نیز معمولا بریس ارتودنسی فلزی خواهد بود. ارتودنسی ثابت به سیستم درمانی گفته میشود که ما برای اصلاح عدم هماهنگی دندان ها و فک های کودکان، از دستگاه های ثابتی که به دندان های کودک متصل میشود استفاده میکنیم. (همان سیستم سیم و براکتی که عموم مردم آن را میشناسند.) سایر روش های درمان ارتودنسی فوری عبارتند از:

ارتودنسی ثابت به جز سیستم فلزی: لینگوال، دیمون یا خود تنظیم، سیستم سرامیکی و ….

ارتودنسی متحرک: برخی از سیستم های متحرک عبارتند از اینویزیلاین، الاینر، ریتینر یا نگهدارنده و …

ارتودنسی نامرئی: شامل دستگاه های ارتودنسی که شفاف یا همرنگ دندان هستند و یا دیده نمیشوند (پلاک های ارتودنسی و دیمون و …)

یک متخصص ارتودنسی کودکان خوب قطعا باید بتواند مشکل کودک شما را به خوبی تشخیص داده، آینده عدم درمان را پیش بینی کرده و بهترین نوع درمان را با قیمت مناسب در اختیار کودک قرار دهد.

کادر دستیاران و کارکنان مطب

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان علاوه بر اینکه باید یک مطب آرام و متناسب با نیاز کودکان داشته باشد، بلکه باید از دستیاران و کارکنان خوبی جهت برخورد با کودکان بهره ببرد. او باید کسانی را استخدام کند که به طور کامل رفتار با مراجعان مختلف از جمله کودکان را بلد باشند. اگر جایی دیدید که در یک مطب رفتار پرسنل و کارکنانش با کودکان مناسب است میتوانید با آرامش بهتری کودک خود را ارتودنسی کنید. اما چنین نباشد همواره تا پایان درمان احساس خوبی نسبت به مطب، کارکنان و متخصص ارتودنسی کودکان نخواهید داشت.

هزینه ارتودنسی کودکان

به طور کلی هزینه ارتودسی کودکان کمتر از ارتودنسی بزرگسالان است. هرچه زودتر مشکل بچه ها را تشخیص دهیم  درمان کنیم هزینه ها به همان نسبت کاهش پیدا میکنند. زیرا مشکلی که پشت گوش انداخته شود و برای مثال بتواند اکنون با 1 میلیون تومان برطرف کرد چند سال دیگر با 5 میلیون تومان هم برطرف نمیشود. بهترین متخصص ارتودنسی کودکان هم معمولا باید هزینه های معقولی درخواست کند و او هزینه را باید بر اساس شدت مشکل و پیش بینی درمان برآورد کند.

منبع: https://www.orthodr.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 366
نویسنده : mozhgan

وسایل ارتودنسی متحرک از  صفحه ای پلاستیکی تشکیل شده اند که سیم های ارتودنسی دندان از کناره های آن بیرون زده است. این سیم ها به دندان می چسبد تا بریس را سرجایش محکم نگه دارد. ارتودنسی متحرک  برعکس ارتودنسی ثابت کاربرد های محدودی دارد و اغلب به حرکت دادن یک دندان و یا گسترش فضای کام (سقف دهان) محدود می شود به دلیل اینکه بریس های متحرک از دقت پایینی برخوردارند، برای دندان هایی با جابه جایی های پیچیده مناسب نمی باشند ارتودنسی های متحرک باید همیشه در دهان قرارداشته باشند و تنها برای انجام ورزش و تمیز کردن، از دهان خارج شوند و در غیر این صورت تاثیر چندانی ندارند. در ابتدا پس از نصب بریس های متحرک احساس عجیبی پیدا می کنید و این به علت آن است که مقداری از فضای دهان توسط صفحه ی پلاستیکی اشغال شده است اما جای نگرانی نیست زیرا خیلی زود به آنها عادت خواهید کرد.

بیشتربخوانید... حلقه ارتودنسی

همچنین با قراردادن بریس ها، دهان شما بیش از همیشه بزاق تولید می کند زیرا مغز انسان بریس ها را غذا تلقی کرده و دستور ترشح بزاق را صادر می کند که این حالت ۱ الی۲ روز ادامه دارد. باید به طور مداوم برای تنظیم و چِک شدن بریس ها به پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که در ناحیه ی زبان، لثه یا لب احساس سوزش یا ناراحتی کردید پزشکتان می تواند با تنظیم مجدد بریس ها حس راحتی بیشتری به شما دهد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان پیش

بریس های متحرک ممکن است از صفحه ای اکلیریک با بند های استیل رنگ ثابت و یا سیستم هایی مانند ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف (که صفحاتی بی رنگ هستند) تشکیل شده باشند. در صورتی که دندانتان تنها کمی به جا به جایی نیاز داشته باشد این بریس ها می توانند آن  را  طی ۳ الی ۶ ماه اصلاح کنند اما در صورتی که از مشکلات جدی تر مانند عقب بودن فک پایین یا جلو بودن فک بالا و فواصل زیاد دندانی رنج می برید، دوره ی درمان ممکن است چندین سال طول بکشد. هدف از انجام این نوع  ارتودنسی، حرکت دندان به جایگاه اصلی خود و گسترش استخوان فک برای حمایت از دندان هاست. این فرآیند بسیار کند صورت می گیرد و علت آن جلوگیری از لق شدن احتمالی دندان و ثبات و ماندگاری این بهبود می باشد. بریس ها برای اثرگذاری بیشتر و بهتر باید هر ۴ الی ۶ هفته یکبار، محکم شوند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 381
نویسنده : mozhgan

بعد از صحبت و مشورت با ما، شما می‌توانید با گزینه‌های بیشتری از بریس‌های ارتودنسی دندان و نیز با قیمت‌های آنها که برای هر مدل متفاوت است، آشنا شوید. بریس‌ها در طول زمان تکامل و تغییرات زیادی را به خود دیده‌اند. امروزه انواع مختلفی از روش‌های ارتودنسی با قیمت‌های مختلف وجود دارد. انتخاب نهایی نوع ارتودنسی با شما است، اما شما برای رسیدن به بهترین انتخاب و گرفتن پاسخ سئوالات خود، تنها نیستید. در اینجا اطلاعاتی در مورد نوع بریس‌ها و قیمت آنها در 4 روش مختلف ارتودنسی دندان را برای شما ارائه می‌کنیم:

ارتودنسی ثابت

بریس‌های فلزی یا ارتودنسی ثابت رایج‌ترین نوع بریس‌ها هستند که امروزه قیمت کمتری نسبت به هر زمانی در گذشته پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی سرامیکی

بریس‌های سرامیکی از مواد سرامیکی شفافی ساخته شده‌اند که در مقایسه با بریس‌های فلزی به میزان کمتری بر روی دندان‌های شما قابل دیدن هستند و زیاد به چشم نمی‌آیند، اما قیمت آنها بالاتر از بریس‌های فلزی است.

ارتودنسی لینگوال (مخفی)

بریس‌های لینگوال به سطح پشتی دندان‌های شما چسبانده می‌شود و از نظر ظاهری کاملاً مخفی خواهد بود. اما هزینه ی ارتودنسی با بریس های لینگوال از بریس‌های فلزی و سرامیکی بالاتر است.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی و کرونا

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک با بریس‌های مخفی یا اینویزلاین در واقع جایگزینی برای ارتودنسی ثابت است که در آن به جای بریس‌های معمولی از بریس‌های مخفی استفاده می‌شود. در ارتودنسی متحرک از یک سری ردیف کننده‌های شفاف که به صورت سفارشی ساخته می‌شوند، استفاده می‌شود که به طور مرتب باید بر روی آنها تنظیمات و تغییراتی انجام شود. قیمت این بریس‌ها نسبت به همه انواع دیگر بریس‌ها، بالاتر است.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، قیمت ارتودنسی خود را کمتر کنید. در واقع شما با انجام  این اقدامات می‌توانید مطمئن باشید که بهترین بریس‌های ممکن برای دندان‌های خود را با کمترین هزینه ممکن، تهیه کرده‌اید. از شرایط و تسهیلاتی که برای پرداخت قیمت ارتودنسی دندان در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. شما می‌توانید از متخصص ارتودنسی بخواهید که بهترین برنامه درمانی را بر اساس بودجه و شرایط پرداخت هزینه‌ها برایتان مشخص کند. قبل از شروع درمان، تصمیم خود را بگیرید. البته این یک اصل کلی است که هر جا شما می‌خواهید در هزینه‌های خود برای انجام یک پروژه یا برنامه مشخص صرفه‌جویی کنید، باید آن را مد نظر قرار دهید. برای این منظور کودک شما باید به موقع و در همان سنین پایین توسط یک  متخصص ارتودنسی کودکان معاینه شود تا مطمئن شوید که در آینده دچار مشکلات و ناهنجاری‌های شدیدی نخواهد شد. علاوه بر آن همیشه سعی کنید که پول کافی برای عمل‌های دندانپزشکی خود پس‌انداز کنید.

منبع: https://www.orthotips.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 21 شهريور 1400
بازدید : 361
نویسنده : mozhgan

بریس‌های اینویزیلاین در واقع الاینرهای پلاستیکی شفافی هستند که می‌توانید در هنگام غذا خورن و نوشیدن آن‌ها را از دهان خود بیرون بیاورید. الاینرهای اینویزیلاین به طور کلی از لحاظ هزینه ارتودنسی قابل رقابت با بریس‌های فلزی هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند گران‌تر باشند.

بیشتر بخوانید... دیابت و درمان ارتودنسی

جلب توجه کمتر در مقایسه با بریس‌های فلزی

البته، یکی از بزرگترین معیارهای فروش این است که این تجهیزات الاینرهای اینویزیلاین پلاستیک هستند که توسط افراد معمولی قابل مشاهده نیستند. به عنوان یک نوجوان، دانش آموز یا حتی یک بزرگسال، مسلماً نگران نبودن در خصوص این که در هنگام لبخند زدن یک دهان پر از فلز نمایان نشود، بسیار مهم است. الاینرهای اینویزیلاین در دهان شما بسیار نرم هستند و سیمی نیز وجود ندارد که لثه‌های شما را تحریک کند.

عدم محدودیت در خوردن یا نوشیدن

از آن جا که بریس‌های فلزی به طور دائمی به دندان‌ها متصل هستند، غذاهای خاصی مانند آدامس و آب نبات‌های سخت وجود دارند که شما باید در طول درمان از آن‌ها اجتناب کنید. الاینرهای اینویزیلاین متحرک هستند، بنابراین شما می‌توانید هر چیزی که دوست دارید بخورید و بنوشید.

ارتودنسی نامرئی راهی آسان‌تر برای رعایت بهداشت مناسب

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در صورت داشتن بریس‌های فلزی آسان نیست. ذرات غذایی و پلاک ممکن است در سیم‌ها و بین دندان‌ها گیر کنند و منجر به پوسیدگی دندان و مشکلات لثه در طول درمان شوند. گاهی اوقات هنگامی که از بریس فلزی استفاده می‌کنید، این که چه میزان مسواک می‌زنید یا از نخ دندان استفاده می‌کنید، مهم نیست زیرا در هر حال در مرحله آخر برداشتن بریس‌ها، مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان‌ها یا لثه‌های متورم وجود دارند که باید درمان شوند. مشکلاتی از قبیل آن‌چه ذکر شدند معمولاً در صورت استفاده از الاینرهای اینویزیلاین وجود ندارند. تنها با رعایت بهداشت مناسب و تمیز کردن، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان حین ارتودنسی دندان نامرئی می‌توانید از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایید.

بیشتر بخوانید... هدگیر ارتودنسی

دوره درمان سریع‌تر

با در نظر گرفتن این نکته که هر بیمار مسلماً تفاوت‌هایی با بیمار دیگر دارد، به طور کلی، درمان ارتودنسی با استفاده از بریس‌های نامرئی طول زمان کمتری نسبت به سایر گزینه‌های درمانی ارتودنسی دارد، زیرا هر دو هفته یک بار به شما یک ست جدید از الاینرها داده می‌شود که به متخصص ارتودنسی اجازه‌ی کنترل بیشتری بر نیروی اعمال شده روی دندان را می‌دهد. باید توجه داشت که در نوجوانان به دلیل تغییر و رشد زیاد دندان‌ها، این دوره‌ی درمان طولانی‌تر و مشابه دوره‌ی درمانی مورد نیاز در هنگام داشتن بریس‌های فلزی است.

یک گزینه‌ی درمانی برای مشکلات پیچیده‌تر دندان

ارتودنسی نامرئی تنها به منظور رفع مشکلات کوچک و ساده مانند کجی دندان‌های ردیف جلو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه می‌توان از بریس‌های اینویزیلاین جهت درمان مواردی مانند مال اکلوژن، اوربایت و آندربایت نیز استفاده کرد.

منبع: https://www.orthoinfo.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 349
نویسنده : mozhgan

بسیاری از اعضای بدن انسان با تقارن دو طرفه تحت تکامل قرار می‌ گیرند، این بدان معنی است که دو طرف راست و چپ را می ‌توان با تصاویر آینه بصورت یکسان تقسیم کرد؛ با این حال به دلیل عوامل بیولوژیکی، ذاتی، فرآیندهای توسعه و همچنین اختلالات محیطی، تقارن کامل دو جانبه در افراد به ندرت یافت می شود. صورت اغلب با درجه عدم تقارن خفیف ظاهر می شود. با این وجود عدم تقارن جزئی که به عنوان تقارن نسبی، عدم تقارن تحت بالینی یا عدم تقارن طبیعی نیز شناخته می شود که توسط همه افراد درک نمی شود. این امر از این واقعیت ناشی می‌شود که سطح زیرین و میانی از برآیند های بینی و جانبی بینی و همچنین برآیند های فک بالا و فک پایین ایجاد می ‌شود و علی‌رغم هماهنگی ذاتی، این ساختار ممکن است ایجاد شود. شما با گرفتن یک عکس و نگاه کردن به چهره تان می توانید متوجه شوید که آیا هر دو طرف راست و چپ صورت شما با هم تقارن دارند و یا اختلاف مشاهده می کنید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی یا لمینت

مشکلات عدم تقارن در صورت فرد

  • شلوغ بودن بیش از حد دندان ها
  • روی هم قرار گرفتن دندان ها
  • جلو بودن و یا عقب بودن دندان های فک پایین نسبت به دندان های فک بالا
  • جلو یا عقب بودن دندان های فک بالا نسبت به دندان‌ های فک پایین
  • اوربایت
  • کراس بایت
  • اوپن بایت

راه حل درمان عدم تقارن صورت

راه حل درمان  مشکلات عدم تقارن صورت هم وجود دارد، یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند عقب بودن بیش از حد فک بالا می باشد که این مشکل با استفاده از روش درمانی ارتودنسی عقب بودن فک بالا قابل درمان  است، شما با استفاده از این روش درمانی که توسط متخصصان ارتودنسی صورت می گیرد، می توانید این مشکل را حل کنید.

بیشتربخوانید... پوسیدگی دندان حین ارتودنسی

ارتودنسی عقب بودن فک بالا 

درمان های ارتودنسی معمولا به تغییر در جهات عمودی و افقی دندان و فک می پردازد؛ بنابراین می ‌تواند مشکلاتی نظیر عدم تقارن صورت که ناشی از مشکلات و ناهنجاری‌ های دندانی هستند را برطرف کند.

ارتودنسی و جراحی فک

اگر مشکل فرد به حدی باشد که نیاز به جابجایی فک داشته باشد، باید در کنار ارتودنسی عقب بودن فک بالا جراحی برای فک بالایی اش هم انجام دهد.

جهت مطالعه بیشتر پیرامون ارتودنسی دندان کلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 381
نویسنده : mozhgan

درمان های ارتودنسی با استفاده از بریس ها برای بزرگسالان و کودکان که می ‌خواهند لبخند خود را کامل کنند یک انتخاب محبوب است، لبخند کامل به جویدن موثر هم کمک می کند ارتودنسی از پوسیدگی دندان‌ ها جلوگیری می‌کند و خطر آسیب دیدگی دندان را کاهش می دهد. مهاربندهای فلزی از سال ها پیش تا کنون پایه اصلی درمان‌ های ارتودنسی بودند، حتی با وجود سیستم‌های تراز کننده واضحی مانند اینویزیلاین باز هم جزو اصلی ترین و بالاترین اولویت ها برای درمان به حساب می آیند، اگر شما برای حل مشکل دندان خود به اتودنتیست مراجعه کردید، باید از مسائل رایج ارتودنسی که مهم ترین آن ها نصب ‌بریس می‌تواند باشد مطلع باشید.

بریس ها چگونه کار می کنند؟

بریس ها فواید زیادی دارد که یکی از آن ها این است که می توانید با استفاده از آن دندان های خود را منظم و ردیف کنید و یک لبخند کامل تحویل بگیرید، وقتی دندان های شما در موقعیت نامناسبی قرار دارد، ممکن است هنگام نیش زدن، دندان ها به درستی جمع نشوند و باعث ایجاد مشکل در هنگام جویدن، صحبت کردن و حتی خوابیدن شود، با استفاده از از درمان ارتودنسی این موارد می تواند برطرف شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پشت دندانی

ارتودنسی عقب بودن فک پایین

مشکل عقب بودن فک پایین یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد درگیر آن هستند، این مشکل با استفاده از ارتودنسی عقب بودن فک پایین می تواند برطرف شود؛ در واقع مشکلاتی که به درمان ارتودنسی برای فک ها استفاده می شوند عبارت اند از:

  • فک نامرتب
  • اوربایت

این مشکل زمانی اتفاق می ‌افتد که دندان‌ های فوقانی عقب تر از دندان های پایین قرار بگیرند.

  • زیر بایت

اگر دندان های پایین شما خیلی جلوتر هستند یا دندان های بالایی تان خیلی عقب هستند به احتمال زیاد از زیر بایت رنج می برید.

  • کراس بایت

کراس بایت زمانی اتفاق می‌ افتد که فقط برخی از دندان های بالایی شما روی دندان های پایین تر قرار می‌ گیرند.

  • اپن بایت

هنگامی که دندان های جلویی بالا و پایین به سمت بیرون مایل هستند، یک بایت باز اتفاق می‌افتد.

  • اورجت بیش از حد

اورجت مشکلی است که در صورت وجود همپوشانی افقی دندان ‌های مرکزی فک بالا با دندان‌های مرکزی فک پایین به وجود می ‌آید.

  • اختلالات گیجگاهی فکی

در واقع یک بیماری است که مفصل گیجگاهی فکی را که فکتان را به جمجمه متصل می کند، تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتربخوانید... وسایل و تجهیزات ارتودنسی

 


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 316
نویسنده : mozhgan

علاوه بر دستگاه‌های معمول ارتودنسی که بیشتر افراد با آنها آشنایی دارند، دستگاه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به صورت همزمان، چند مشکل مربوط به فک و دندان را اصلاح کنند. به این دستگاه‌ها دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال می‌گویند. مثلا تصور کنید که اندازه فک بیمار کوچکتر از حد نرمال است؛ در نتیجه دندان‌ها به هم ریخته و نامنظم شده‌اند. با قرار دادن دستگاه‌های فانکشنال گسترش دهنده در دهان بیمار، هم فک او گسترده‌تر می‌شود و به اندازه نرمال برمی‌گردد و هم دندان‌ها فضای کافی برای مرتب شدن در اختیار خواهند داشت؛ به علاوه بعد از استفاده از ارتودنسی فانکشنال، وضعیت تنفسی فرد هم اصلاح شده و مشکلاتی مانند آپنه هم رفع می‌شوند. درمان های ارتودنسی فانکشنال به صورت بریس‌های ثابتی روی فک و دندان‌های بیمار قرار می‌گیرند؛ یعنی بیمار تا پایان دوره درمان نمی‌تواند این بریس‌های فانکشنال را از دهان خود خارج کند.

مزایای استفاده از ارتودنس فانکشنال

دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال به صورت همزمان مزایای دو یا چند دستگاه ارتودنسی معمولی را دارند و به همین دلیل بهبود عملکرد فک و دندان‌ها به همراه زیبایی چهره را به صورت همزمان به بیمار هدیه می‌دهند. بعضی از مزایای ارتودنسی فانکشنال عبارتند از:

  • این روش برای کودکان در سنین پایین هم قابل استفاده است و به عبارتی کودکان مناسب‌ترین گروه برای استفاده ار ارتودنسی فانکشنال هستند.
  • در این روش معمولا نیازی به کشیدن دندان‌ها برای افزایش فضا نیست؛ زیرا گسترش فضا و همراه با آن مرتب کردن دندان‌ها، به صورت همزمان اتفاق می‌افتد.
  • نگهداری و تمیز کردن دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال راحت‌تر از دستگاه‌های ارتودنسی معمولی است.
  • اصلاح رابطه بین فک ها همزمان با مرتب کردن دندان‌ها صورت می‌گیرد؛ به عبارتی ارتودنسی فانکشنال یک تیر و دو نشان است.
  • اصلاح طرح لبخند و طراحی یک لبخند زیبا و ایده آل برای بیماران درمان دردهای فک، شانه و گردن با اصلاح ماهیچه‌های مربوط به آنها
  • اصلاح طرح لبخند و طراحی یک لبخند زیبا و ایده آل برای بیماران
  • درمان دردهای فک، شانه و گردن با اصلاح ماهیچه‌های مربوط به آنها

بیشتربخوانید... ارتودنسی فک بالا

تفاوت ارتودنس فانکشنال و ارتودنسی معمولی

بیشتر متخصصان ارتودنسی از دستگاه‌های ارتودنسی معمولی برای اصلاح دندان‌های بیماران استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها شامل بریس‌های ثابت ارتودنسی و الاینرهای متحرک هستند و به طور کلی تمرکز ارتودنسی معمولی بیشتر بر دندان‌های بیمار است؛ اما دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال روی اصلاح مشکلات استخوان فک و نیز دندان‌ها تمرکز دارند. ارتودنسی متداول و معمولی، بیشتر برای افراد بزرگسال کاربرد دارد که رشد فک و دندان آنها کامل شده است. در این بیماران اگر کمبود فضای فکی وجود داشته باشد ممکن است متخصص ارتودنسی بعضی از دندان‌های بیمار را بکشد؛ در حالی که روش ارتودنسی فانکشنال بیشتر برای کودکان در سن رشد مناسب است. این دستگاه‌ها قابلیت گسترش دادن فضای فک را دارند و به همین دلیل هم ناهنجاری‌های فک را اصلاح کرده و هم از به هم ریختگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. به عبارتی در ارتودنسی فانکشنال هم از روش ارتوپدی برای اصلاح استخوان فک بهره می‌گیرند و هم از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود.

سن مناسب برای انجام ارتودنسی فانکشنال

همان طور که گفتیم دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال اغلب برای افراد در سنین کودکی و نوجوانی مناسب هستند؛ زیرا در این سنین رشد استخوان فک هنوز کامل نشده است؛ به علاوه دندان‌های دائمی هنوز کاملا رشد نکرده‌اند و می‌توان با اعمال نیروی کنترل شده، نحوه رشد استخوان‌های فک را تغییر داد و فضا را برای رویش دندان‌های دائمی گسترش داد؛ به همین دلیل ارتودنتیست از دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال برای افراد در سنین ۶ تا ۹ سال استفاده می‌کنند و این دستگاه‌ها برای افراد بزرگسال کاربرد چندانی ندارند. با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به استخوان فک جلوگیری کرد. این دستگاه‌ها باعث می‌شوند استخوان‌های فک بالا و پایین همزمان باهم و به صورت ایده‌آلی رشد کنند؛ هم چنین این دستگاه‌ها با افزایش فضای فک، جلوی بی نظمی‌های دندانی را در آینده می‌گیرند؛ در نتیجه این افراد در هنگام بزرگسالی معمولا از بریس‌های ثابت ارتودنسی بی‌نیاز هستند.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 379
نویسنده : mozhgan

انتخاب شیوه های ارتودنسی معمولا نسبت به نظر متخصص وابسته است؛ اما ارتودنسی دیمون یکی از پیشرفته ترین و به روز ترین نوع درمان های ارتودنسی با داشتن براکت های کشویی قابلیت بسته و باز شدن و همینطور به دست آمدن نتایج سریع از محبوبیت بالایی در بین بیماران برخوردار است. در این نوع از ارتودنسی فشار کمتری به دندان ها وارد می شود و اصطحکاک را به حداقل خود می رساند. این موضوع باعث می شود که بیمار در طول پروسه درمانی، درد کمتری را تحمل کند. به همین جهت رفت و آمد کمتری برای مراجعه به نزد متخصص ارتودنسی  نیاز است و در نهایت در هزینه و تعرفه ارتودنسی صرفه جویی بسیاری می شود. امروزه این شیوه به عنوان یک درمان منحصر به فرد می‌تواند در بازه های زمانی کوتاه نتایج قابل ملاحظه‌ای در رفع مشکلات فک و دندان داشته باشد. بریس های ارتودنسی دیمون یک مکانیسم منحصر به فردی دارد؛ که باعث می شود نیرو های متراکم به حرکت دندان های در موقعیت های صحیح کمک کند و فشار وارده را به صورت متراکم پخش کند. روش درمان راحت تری را پیش روی بیمار قرار دهند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پشت دندان

مزایای ارتودنسی چیست؟

  • شکل لبخند را به طور قابل توجهی بهبود می یابد.
  • آرایش دندان ها را به طور طبیعی اصلاح می کند.
  • درمان تفاوت های دندانی.
  • درمان شکاف دندان ها، با چسباندن دوباره آنها به هم.
  • بهبود فرم فک و صورت، با چیدمان دندان ها روی هم؛ که منجر به منظم شدن دوباره لثه می شود.
  • درمان نیش زبان.

بیشتربخوانید... ارتودنسی شیشه ای

معایب ارتودنسی دندان

  • در مورد ارتودنسی ثابت، التهاب لثه خفیف است.
  • بیشتر اوقات قیمت ارتودنسی کمی گزاف است.
  • قادر به مسواک زدن خوب دندان ها در حالی که بریس ها در دهان هستند نیست. این امر منجر به رسوب مواد غذایی در بین دندان ها می شود و باعث پوسیدگی می شود.
  • دوره طولانی درمان که گاهی منجر به بی حوصلگی و تلاش برای برداشتن بریس ها می شود.
  • سهل انگاری در تمیز کردن دندان ها در طول دوره ارتودنسی می تواند منجر به زردی دندان شود.
  • اگر ماهانه وضعیت خود را با ارتودنتیست به خوبی کنترل نکنید، این می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد؛ مانند افزایش دوره درمان و ظهور مشکلات جدید دندان.


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 374
نویسنده : mozhgan

قیمت ارتودنسی بسته به نوع ارتودنسی، میزان پیچیدگی درمان و… ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال هزینه ارتودنسی لینگوال بسیار بیشتر از ارتودنسی سرامیکی است. پس ابتدا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا نوع ارتودنسی که باید شما انجام دهید را مشخص کنند تا هزینه درمان مشخص شود.

هزینه ی ارتودنسی تحت تاثیر چه عواملی است؟

هزینه ارتودنسی به عوامل متعددی؛ از جمله نوع درمان، مدت زمان، مهارت ارتودنتیست، ساختار فک، جنس لثه و… بستگی دارد.

هزینه و قیمت ارتودنسی نامرئی

هزینه ارتودنسی نامرئی بستگی به میزان مشکل و نوع ارتودنسی دندان دارد. در صورتیکه درمان ‌های مرحله اول با پلاک ‌های متحرک انجام شود، هزینه و قیمت ارتودنسی دندان کمتر خواهد بود، البته بسته به شدت مشکل و تعداد پلاک‌های مورد استفاده هزینه ارتودنسی متفاوت خواهد بود. هزینه در بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی نامرئی دارند هزینه ارتودنسی نامرئی دندان چون در دو مرحله قبل و بعد از درمان انجام می‌شود بیشتر خواهد بود و هزینه درمان جراحی که ممکن است توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود، جدا از هزینه و قیمت ارتودنسی نامرئی خواهد بود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ژله ای

هزینه ی ارتودنسی ثابت چقدر است؟

ارتودنسی ثابت از رایج‎ترین روش‎های درمانی است، این شیوه درمانی بسیار مناسب آن دسته از افرادی است که دارای ناهنجاری‎های شدید دندان هستند. در طی درمان ابزاری‎های ارتودنسی روی دندان قرار خواهند گرفت. در این روش ممکن است از بریس‎های سرامیکی، فلزی و یا دیمون استفاده شود. بریس‎های فلزی از مقرون ‎به ‎صرفه ‎ترین انواع آن است، در این روش نمی‎توان ابزارهای درمانی را از دهان خارج کرد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی تیکه ای

هزینه ارتودنسی تک دندان

هزینه ارتودنسی تک دندان نیز مانند ارتودنسی دندان از فاکتورهای مختلفی تاثیر می‌پذیرد. هزینه ارتودنسی تک دندان بسته به این که چه روشی از طرف متخصص برای درمان تشخیص داده شود، طول درمان های ارتودنسی، سابقه متخصص ارتودنسی و حتی شهری که در آن زندگی می‌کنید متفاوت خواهد بود؛ بنابراین به صورت کلی نمی‌توان رقمی را برای قیمت و هزینه ارتودنسی تک دندان ذکر کرد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 شهريور 1400
بازدید : 367
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی فلزی:

ارتودنسی فلزی یکی از رایج ترین روش درمان های ارتودنسی است. براکت ها در این سیستم از جنس فولاد ضد زنگ هستند و با چسب مخصوصی بر روی دندان ها قرار می گیرند. سیم های ارتودنسی نیز با کمک کش ها به براکت ها متصل می شوند تا با اعمال نیرو به دندان ها باعث اصلاح موقعیت قرارگیری دندان ها شوند. براکت و سیم های ارتودنسی باید هر ۴ الی ۶ هفته یکبار تنظیم شوند تا بیمار در طی ۱ الی ۳ سال بتواند به نتیجه دلخواه خود دست یابد.

ارتودنسی سرامیکی:

براکت های به کار رفته در این سیستم از جنس سرامیک و هم رنگ دندان ها هستند و به اندازه بریس های فلزی قابل رویت نیستند. تنها عیب این نوع براکت ها این است که به مراقبت های بیشتری نیاز دارند؛ زیرا لکه پذیر هستند و میزان استحکام و دوام آنها کم است.

بیشتر بخوانید ... ارتودنسی دندان های نیش

ارتودنسی دیمون:

به جای استفاده از کش در این سیستم از یک مکانیسم لغزشی استفاده شده است که باعث شده است نتایج موردنظر با سرعت بیشتری ارائه شود، میزان مراجعات بیمار نزد ارتودنتیست را کاهش داده است و همچنین میزان سایش دندان ها در این روش کمتر است. استفاده از این نوع براکت به میزان اصلاحاتی که دندان ها نیاز دارند بستگی دارد.

بیشتر بخوانید ... ارتودنسی کاربردی

ارتودنسی لینگوال:

ارتودنسی لینگوال بر پشت دندان ها قرار می گیرد و برای افرادی که نمی خواهند لوازم ارتودنسی بر روی دندان هایشان دیده شود مناسب است. این متد درمانی با توجه به شرایط دندانی بیمار ساخته می شود و می تواند مشکلات بایت و مال اکلوژن را درمان کند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1400
بازدید : 356
نویسنده : mozhgan

ما در این مقاله تنها 6 نکته ساده و ابتدایی را مطرح می‌کنیم که توجه به آن‌ها در نهایت منجر به درمان بهتر فرزند شما می‌شود. اما تنها به این 6 مورد اکتفا نکنید و بیشتر و جدی‌تر به دنبال پیدا کردن متخصص مد نظر خود باشید.

  1. حتما و حتما یک متخصص ارتودنسی پیدا کنید

برخی از والدین ممکن است برایشان مهم نباشد چه دندانپزشکی درمان ارتودنسی کودکشان را انجام می‌دهند. اما این اشتباه است و والدین باید بدانند هر دندانپزشکی صلاحیت انجام درمان ارتودنسی دندان را ندارد. تنها دندانپزشکانی می‌توانند و اجازه انجام چنین درمانی برای کودکان را دارند که دارای مدرک تخصصی ارتودنسی باشند. این متخصصان که با نام ارتودنتیست شناخته می‌شوند به‌جز دوره عمومی دندانپزشکی، نزدیک 3 تا 4 سال دیگر تحصیل می‌کنند تا بتوانند به تشخیص، درمان و یا پیشگیری از ناهنجاری‌های دندانی و فکی بپردازند.

  1. به محیط مطب توجه زیادی داشته باشید

به مطب متخصصان ارتودنسی که در لیست خود نوشته‌اید سر بزنید و وضعیت یا جو مطب تک‌تک آن‌ها را بررسی و مقایسه کنید. از فضا و محیط مطب متخصص به هیچ عنوان سرسری رد نشوید. زیرا قرار است کودک خود را برای مدت طولانی به آن مطب ببرید بنابراین مطب انتخابی شما باید حتما مکان مناسبی برای کودکان باشد. حین بررسی و مقایسه مطب متخصصان، هر کدام ویژگی‌های زیر را دارند، در لیست بهترین متخصص ارتودنسی کودکان خود قرار دهید و ماباقی را خط بزنید:

  • وجود فضای باز داخل مطب و سالن انتظار متناسب با سن و سال کودکان
  • ساکت بودن محیط مطب
  • وجود کودکان هم سن و سال فرزند شما در کلینیک
  • حضور پرسنل آشنا به خلقیات کودکان
  • وجود رنگ های شاد و حداقل تجهیزات سرگرمی برای بچه‌ها
  1. به باتجربه ها بیشتر اهمیت دهید

به مطب هر کدام از متخصصان لیست خود سر زدید حتما آلبوم و گالری تصاویر قبل و بعد ارتودنسی کودکان موجود در مطب را نیز ببینید. اگر در گالری، تصاویر تعداد زیادی کودک وجود داشت این یعنی ممکن است تجربه متخصص بالا باشد و نتایج درمان کودکان در مطب این متخصص بهتر است. همچنین از والدینی که کودک خود را به مطب آورده‌اند درباره مهارت، توانایی و تجربه ارتودنتیست سول بپرسید. اگر نظرات و بازخوردها مثبت بود می‌توانید متخصصی که به مطبش سر زدید را در صدر لیست بهترین متخصص کودکان قرار دهید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی جلو بودن فک بالا

  1. صبوری، صبوری، صبوری متخصص ارتودنسی کودکان را بسنجید

همه می‌دانیم که کودکان در سنین پایین نیازهای خاصی دارند و ممکن است برقراری ارتباط با آن‌ها برای هر متخصص یا دندانپزشکی آسان نباشد. خاصه متخصصانی که معمولا کودکان زیادی را در مطب خود ویزیت می‌کنند و با کودکان در ارتباطند معمولا بسیار صبور هستند و تلاش زیادی می‌کنند تا با صبوری نیازهای دندانپزشکی بچه‌ها را برطرف کنند. بنابراین مطمئن شوید ارتودنتیستی را انتخاب می‌کنید که حتما در برخورد با کودکتان به اندازه کافی صبور باشد تا نه خودش اذیت شود و نه تجربه بدی برای کودکتان رقم بخورد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی همزمان با عمل بینی

  1. ببینید آیا دسترسی به متخصص آسان است؟

دسترسی به متخصص کودکان از دو جهت باید آسان باشد. یکی موقعیت مطب بسیار مهم است و دیگری آنلاین بودن. مسیر متخصص نباید از خانه شما دور باشد زیرا به مرور زمان ممکن فاصله طولانی برای بچه ها غیر قابل تحمل و دشوار باشد. بهتر است متخصص به صورت آنلاین یا تلفنی در دسترس باشد تا اگر مشکلی در خصوص ارتودنسی کودکان مشاهده کردید در اولین فرصت ممکن با او قضیه را در میان بگذارید.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1400
بازدید : 386
نویسنده : mozhgan

سوالی که برای برخی مطرح است این است که درمانهای دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ( ایمپلنت دندان ، لمینت دندان ، کامپوزیت و...)در طول بارداری امکان پذیر است. در جواب این دسته از افراد باید گفت درمانهای زیبایی در طول هر دوره ی زمانی برای افراد امکان پذیر است ولی رعایت نکاتی را لازم است. دوران بارداری نیز نکات و الزامات خاص خود را لازم دارد چرا که سلامت مادر و کودک بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید ... مزایا و معایب ونیر دندان

دندانپزشکی بارداری

در ابتدا باید برخی از نکات را مد نظر داشت مثلا در دوران بارداری هورمون های ویژه ای در بدن مادر افزایش می یابد که باعث التهاب لثه در مادر می شود. در این دوران میزان خونریزی لثه بیشتر است. لذا بایستی مادر در رعایت بهداشت تلاش بیشتری را رعایت نماید و افزایش دفعات مسواک زدن امری ضروری است. در برخی مادران در طی دوران بارداری افزایش بافت لثه ممکن است رخ دهد که در این موارد نیاز به برداشتن لثه اضافی توسط دندانپزشک است. بیماری های لثه می تواند باعث مسمومیت ها در زنان باردار شود. داشتن رژیم غذایی مناسب هم باعث بهبود سلامت دندانهای مادر و دندانهای کودک می شود. استفاده از رژیم حاوی کلسیم و حاوی انواع ویتامین ها در زنان باردار توصیه می شود. مصرف شیر در زنان باردار توصیه می شود. انجام و گرفتن تصاویر رادیوگرافی یکی از موارد مضر برای زنان باردار محسوب می شود. پرتوی ایکس می تواند روی سلامت کودک مضر باشد. جهت درمانهای دندانپزشکی بارداری  برای زنان باردار استفاده لیزر دندان توصیه می شود.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1400
بازدید : 382
نویسنده : mozhgan

کامپوزیت روکشی است که زیرمجموعه لمینت دندان قرار میگیرد. در واقع کامپوزیت یکی از روش های لمینت است که برای طرح لبخند استفاده می شود. البته کامپوزیت علاوه بر زیبایی کاربردهای ترمیمی نیز دارد. ماده اصلی کامپوزیت رزین است. رزین همان ماده ای است که برای پر کردن دندان ها به کار می رود. کامپوزیت دندان  نیز ماده ای خمیری و شکل پذیر است. این ماده در مطب توسط پزشک متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی و به شکل لایه ای روی دندان های شما قرار داده می شود.

مراحل کامپوزیت دندان

همانطور که گفتیم کامپوزیت یکی از مجموعه های لمینیت دندان (لمینت دندان جلو) می باشد. که با هدف بالا بردن زیبایی صورت و طراحی لبخند زیبا انجام می شود. در خصوص نحوه کامپوزیت  به صورت ساده باید گفت که در این روش دندان پزشک ماده ای به نام رزین را روی دندان قرار می دهد. این ماده همان ماده ای است که در پر کردن دندان نیز استفاده می شود. با این تفاوت که کامپوزیت مورد استفاده در زیبایی سفیدتر از نوع دیگر آن جهت پر کردن دندان است. متخصص ماده خمیری شکل  را روی دندان های شما شکل می دهد و با نوری آبی رنگ آن ماده را سر جای خود محکم می کند. این توضیح ساده ای بود از مراحل کامپوزیت دندان . اما میتوان مراحل را به شکل دسته بندی اینگونه بیان کرد:

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد که کاربردهای آن نیز متفاوت است. انواع مختلف کامپوزیت برای پر کردن دندان، روکش دندان های خلفی و یا دندانهای قدامی مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب نوع آن با توجه به نیاز بیمار توسط متخصص انجام می شود. اما شاید بد نباشد درباره انواع آن بیشتر بدانید. در ادامه درباره انواع آن برایتان به شکل جزیی تر خواهیم گفت. توجه کنید که این دسته بندی بر اساس سایز ذرات مواد کامپوزیت ها انجام شده است.

کامپوزیت میکروفیل:

کامپوزیت ماکروفیل با فیلرهای بسیار کوچک درست شده اند. اندازه ذرات به کار رفته در این نوع کامپوزیت ۰.۰۱ تا ۰.۱ میکرون است. همین ریز بودن ذرات باعث می شود که پولیش دندان ها و حالت دهی آنها راحت تر باشد. از این نوع کامپوزیت برای دندان های قدامی استفاده می شود. چرا که زیبایی و درخشندگی میکروفیل ها بسیار زیاد است. بخاطر مقاومت کمتر این نوع از کامپوزیت نمیتوان از آنها برای دندان های خلفی استفاده کرد. چرا که توانایی تحمل فشار حاصل از جویدن را ندارند.

کامپوزیت هیبرید:

این نوع کامپوزیت دارای ذرات با سایزهای مختلف هستند. به همین دلیل کاربرد آنها با میکروفیل ها متفاوت است. کامپوزیت هیبرید دارای استحکام بالا هستند که باعث می شود بتوانند نیروی جویدن را تحمل کنند. اما پالیش پذیری آنها بسیار کم تر از نوع میکروفیل است. در واقع این ویژگی موجب می شود که به راحتی بتوان از این نوع کامپوزیت برای پر کردن حفره های دندانی، ترمیم پوسیدگی ها و یا شکستگی های دندان خلفی استفاده کرد. برندهای مختلفی از این نوع کامپوزیت در ایران وجود دارد.

کامپوزیت نانوفیل:

این نوع کامپوزیت نسبت به دو نوع قبلی جدیدتر هستند. تولید این نوع کامپوزیت با هدف ایجاد نوعی که بتواند هم استحکام بالایی داشته باشد و هم به راحتی روی دندان شکل بگیرد؛ انجام شد. کامپوزیت نانوفیل هم زیبایی لازم را به دندان ها می بخشد و هم در برابر سایش مقاوم است. از کامپوزیت نانوفیل میتوان جهت ترمیم دندان، بستن فاصله بین دندان ها و برای دندان های خلفی نیز استفاده نمود.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1400
بازدید : 349
نویسنده : mozhgan

عکس دندان – در عکس‌برداری پرتوی ایکس که برای موفقیت درمان عصب ‌کشی ضرورت دارد، دندانپزشک اطلاعات خوبی راجع به گستردگی و عفونت و ساختار داخلی و شکل ریشه ‌های دندان به دست می‌آورد. بنابراین عکس پرتوی ایکس و هر اطلاعاتی که از طریق آن به دست می‌آید، کاملاً ضرورت دارد. به گفته دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دوز تشعشع یک عکس پرتوی ایکس تنها، به قدری نیست که تأثیری بر جنین در حال رشد بگذارد. علاوه‌ بر این عکس دندانپزشکی به صورت منطقه ‌ای در دهان انجام می‌شود نه ناحیه شکم. برای احتیاط بیشتر معمولاً دندان‌پزشک لباس محافظ پرتوی ایکس به زنان باردار می‌دهد تا از نرسیدن تشعشع به ناحیه شکم اطمینان حاصل شود.

یکی دیگر از نگرانی‌های بارداری داروهای تجویز شده و مواد شیمیایی مورد استفاده در طول درمان است.

داروی بی ‌حسی – داروی بی حسی که دندانپزشک بارداری برای زنان باردار استفاده می‌کند، مطمئن و بی‌ خطر است. با این حال میزان بی ‌حسی مورد استفاده برای زنان باردار باید در حداقل مقدار ممکن باشد. در صورتی که دوز اولیه داروی بی ‌حسی کفایت نکند، دندانپزشک مقدار آن را بیشتر می‌کند تا بیمار در طول درمان راحت باشد. تجربه درد باعث افزایش استرس می‌شود و استرس برای کودک داخل رحم زیان‌بخش تر از اندک داروی بی حسی است.

مواد شیمیایی – مواد شیمیایی تمیز کننده مورد استفاده در طول درمان (معمولاً بلیچینگ یا هیدروکلرید سدیم) و مواد پر کننده دندان هیچ خطری برای جنین ندارند.

آنتی ‌بیوتیک – تجویز آنتی بیوتیک برای مقابله با عفونت دندان، امری متداول است. دندانپزشک پیش از درمان، در طول و پس از آن نوع مشخصی آنتی ‌بیوتیک که برای زنان باردار بی ‌خطر است، تجویز می‌کند.

بیشتربخوانید... ترمیم دندان با کامپوزیت

خطرات و عوارض عدم انجام عصب ‌کشی دندان در دوران بارداری

در صورتی که دندانپزشک علیرغم آگاهی داشتن از بارداری شما توصیه می‌کند عصب ‌کشی انجام دهید، مطمئن باشید خطر موکول کردن عصب ‌کشی به پس از زایمان بسیار بیشتر از خود عصب ‌کشی است. خطر انجام ندادن عصب ‌کشی در بارداری شامل موارد زیر می‌باشد:

درد – مشکلات دندانی مانند آبسه دندان که نیاز به عصب ‌کشی دارد معمولاً با دندان درد شدید همراه هستند. درد شدید دائمی در دوران بارداری استرس زیادی وارد می‌کند که تأثیرات منفی بالقوة آن برای مادر و جنین بسیار بیشتر از انجام درمان دندانپزشکی است.

عفونت – مشکل دندانی که نیاز به عصب ‌کشی دارد به معنی عفونت داخل دندان است. در صورتی که عفونت دندان درمان نشود و مدت طولانی به حال خود رها شود، ممکن است در سرتاسر بدن گسترش یافته و به بدن کودک در حال رشد برسد و عوارض جدی ایجاد کند. این وضعیت برای بارداری بسیار خطرناک است.

بیشتربخوانید... ونیر دندان

بهترین روش عصب ‌کشی دندان در دوران بارداری

سه‌ ماهة اول بارداری حساس‌ترین زمان رشد جنین است. بنابراین هر گونه درمان دندانپزشکی غیر اورژانسی نباید در سه ماهه اول بارداری صورت بگیرد بلکه باید بسته به ضرورت، درمان آن را به سه‌ ماهة دوم بارداری موکول کنید تا از خطرات آن در امان باشید. در صورت لزوم دندانپزشک ممکن است دندان آبسه کرده را باز کند تا چرک داخل آن تخلیه شود و درد کاهش یابد و سپس محفظه پالپ دندان را تا حد ممکن تمیز و ضد عفونی نماید. بعدا پس از این که بارداری وارد سه ‌ماهة دوم شد، عکس پرتوی ایکس از دندان گرفته می‌شود تا عصب ‌کشی تکمیل شود. همین کار را می‌توان برای مشکلات دندانی شناسایی شده در سه ماهه سوم بارداری نیز انجام داد به این معنی که در صورت امکان، تکمیل نهایی درمان پس از زایمان انجام شود. توجه داشته باشید که عصب ‌کشی در بارداری کاملاً مطمئن و بی ‌خطر است و هیچ تأثیر بدی بر جنین نمی‌گذارد. در صورتی که به دندانپزشک یا هر پزشک دیگری مراجعه می‌کنید حتماً بارداری خود را به اطلاع او برسانید.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1400
بازدید : 371
نویسنده : mozhgan

این روزها گزینه های درمانی زیادی در خصوص ارتودنسی وجود دارد. از براکت ها گرفته تا ارتودنسی های نامرئی ، فلزی و سرامیکی که هرکدام موارد استفاده خود را دارند. متخصصان ارتودنسی بعد از عکس برداری ، متغیرهایی مانند سن ، تفاوت در اندازه دندان ها ، میزان فشردگی و کج بودن آن ها و مشکلات احتمالی فک را در نظر می گیرند تا یک روش را از بین انواع ارتودنسی دندان انتخاب کنند. در چنین شرایطی بهتر است به گزینه یا گزینه هایی که دندان پزشکتان پیش روی شما قرار می دهد اعتماد کنید و در پروسه ساخت بهترین طرح لبخند ، با وی همکاری داشته باشید.

بیشتربخوانید... برگشت درمان ارتودنسی

انواع ارتودنسی ثابت

درمان ارتودنسی های ثابت متداول ترین انواع ارتودنسی دندان هستند. شما پس از نصب براکت های ثابت و گذشت چند روز ، می توانید اکثر غذاهای همیشگی را بخورید اما باید از مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی ها مانند شیرینی های سخت و نوشابه های گازدار خودداری کنید. ارتودنسی های ثابت به طور سنتی از سیم هایی تشکیل شده اند که از داخل براکت ها رد شده و در دندان های انتهایی ثابت می شوند. براکت ها به طورکلی از فولاد ضدزنگ ساخته شده و با کمک لاستیک بسیار کوچکی به دندان ها چسبیده می شوند تا سیم ارتودنسی از داخل آن رد شود. سیم ها نیز از آلیاژهای فلزی ساخته می شوند و یک نیروی ملایم و ثابت روی دندان ها ایجاد می کنند تا در طول زمان حرکت کرده و منظم شوند.

  • ارتودنسی ثابت سرامیکی
  • ارتودنسی فانکشنال
  • ارتودنسی دیمون

بیشتربخوانید... ارتودنسی از داخل

انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک برای اصلاح مشکلات جزئی در ظاهر دندان ها یا به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی ثابت استفاده می شود. اما این نوع از ارتودنسی ها صرفاً باید برای تمیز کردن یا تحت شرایط خاص از دهان خارج شوند که باید حتماً متخصص ارتودنسی در این خصوص به شما مشاوره های لازم را داده باشد.

  • اینویزیلاین شفاف
  • ارتودنسی با پلاک زد

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یکی از انواع ارتودنسی دندان است و به روش هایی گفته می شود که در آن سیم یا براکت ها دیده نشوند و از نظر ظاهری ، زیبایی و اعتماد به نفس بیمار حفظ می شود. ارتودنسی نامرئی تکنیک های مختلفی دارد مانند:

  • ارتودنسی اینویزیلاین
  • ارتودنسی لینگوال

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1400
بازدید : 353
نویسنده : mozhgan

عامل موثر در هزینه درمان ارتودنسی : ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که دندان ها و فک هایی را که در جای نامناسبی قرار می گیرند اصلاح می کند. دندان هایی که در جایگاه نامناسبی قرار می گیرند و شکل نامتعارفی دارند مشکلات بهداشتی مختلفی ایجاد می کنند.

عامل موثر در هزینه ارتودنسی : تمیز نگه داشتن دندان ها سخت تر می شود. بیماری که دندان های نامرتبی دارد در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال قرار دارد. این وضعیت به دندان هایی که مسئول جویدن غذا هستند فشار بیشتری وارد می کند و متعاقبا در طولانی مدت عوارض مختلفی به جا می گذارد. بنابراین برای رفع این مشکل افراد به ارتودنسی روی می آورند که این عمل دارای هزینه های بالایی می باشد.

بیشتربخوانید... مراحل اولیه ارتودنسی دندان

ارتودنسی متحرک در مقابل ارتودنسی ثابت دارای هزینه کم تری است.ارتودنسی دیمون، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی شفاف با براکت‌های همرنگ مینای دندان و ارتودنسی لینگوال در مقایسه با ارتودنسی به وسیله براکت های فلزی هزینه بالاتری دارند. هزینه ارتودنسی نامرئی به دلیل پیچیدگی، هزینه‌های لابراتور، تعداد پلاک‌ها، تکنولوژی پیشرفته و طول درمان، در مقایسه با سایر روش‌های ارتودنسی بالاتر است. همچنین در ارتودنسی نامرئی، چون پلاک‌ها وارداتی هستند و در لابراتورهای داخلی ساخته نمی‌شوند، بیمار هزینه ارتودنسی بیشتری را پرداخت می کند.هزینه ارتودنسی لینگوال نیز به دلیل مخفی بودن براکت‌ها در حین درمان که زیبایی ظاهر بیمار حفظ می‌شود به علت ساخت سفارشی براکت‌ها در لابراتور، بیشتر خواهد شد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و بارداری

آیا مکان و رتبه علمی دندانپزشک هم از عوامل تاثیر گذار در هزینه ارتودنسی می باشد ؟

بله یک متخصص ارتودنسی  مدت ۳ الی ۴ سال برای گرفتن تخصص وقت صرف کرده است و دارای بورد تخصصی است بنابراین مهارت او مسلما بیشتر از یک دندانپزشک عمومی است و برای انجام ارتودنسی هزینه بیشتری را درخواست می کند . بسیاری از دندانپزشکان در مطب خود ارتودنسی را با هزینه کمتری انجام می دهند . همچنین سن بیمار و مدت زمانی که برای او وقت صرف می شود نیز در هزینه ارتودنسی تاثیر می گذارد .

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1400
بازدید : 349
نویسنده : mozhgan

هرچند که نمی‌توان به موارد زیر عارضه گفت، اما برای  آگاهی بیشتر افراد ما تلاش کرده ایم که برخی از عوراض مهم درمان ارتودنسی را در این مقاله لیست کنیم. با 6 نوع از آن ها در ادامه آشنا خواهید شد.

  1. ارتودنسی ممکن است درد خفیف و ناراحتی جزئی ایجاد کند

تجربه اتصال دستگاه های ارتودنسی به دندان‌ها برای همه افرادی که تاکنون ارتودنسی نکرده اند کمی عجیب است. به دلیل اینکه دستگاه‌های ارتودنسی از همان ابتدا شروع به حرکت دندان‌ها می‌کنند، ممکن است افراد درد جزئی احساس کنند. که این طبیعی است و عارضه محسوب نمی‌شود. درد ارتودنسی به دلیل وارد شدن فشار و نیرو از سمت سیم ارتودنسی به دندان ها و وادار کردن آن ها به تغییر موقعیت است. با کمک داروهای ضد درد بودن نسخه به راحتی می‌توان این درد و ناراحتی را تسکین داد. افراد حتی ممکن است در ابتدای درمان احساس کنند که دندانشان لق شده است. اما این موضوع حقیقت ندارد و فقط یک احساس است به همین دلیل ما لق شدن دندان در طول ارتودنسی را اصلا جزء عوارض ارتودنسی دندان لیست نمی‌کنیم.

  1. خراشیده یا زحم شدن بافت‌های نرم داخل دهان از عوارض کوچک ارتودنسی دندان

بیماران در شروع درمان ارتودنسی دندان  (با بریس ثابت) ممکن است احساس کنند لب‌ها، زبان یا بخش‌های نرم داخل دهانشان کمی زخم شهد است. این را البته نمی‌توان عارضه در نظر گرفت. اما چون به هر صورت در بیشتر افراد تجربه می‌شود، ما نیز آن را جزء عوارض ارتودنسی دندان لیست کردیم. زخم شدن داخل دهان معمولا کوتاه بوده و تنها چند روز ابتدایی ارتودنسی احساس می‌شود. با این حال می‌توان با کمک وکس یا موم ارتودنسی به راحتی براکت ها و سیم ارتودنسی را ایمن سازی کرده تا هیچ نوع آسیبی به بافت های نرم داخل دهان وارد نکند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پیشرفته

  1. عفونت لثه از بزرگترین عوارض ارتودنسی در بیماران تنبل است!!

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه  افرد مهم است. اما اگر تحت درمان با هر نوع روش ارتودنسی باشید، بسیار مهم و حیاتی‌تر است. بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند منجر به التهاب لثه و عفونت آن‌ها شود. که این خود می‌تواند حرکت دندان‌های‌تان را حین ارتودنسی کندتر کند. وجود هرگونه عفونت یا التهاب گسترده در لثه می‌تواند صرف نظر از اینکه ارتودنسی متحرک دارید یا ثابت، باعث افزایش مدت زمان درمان شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت و متحرک

  1. ارتودنسی احتمالا در برخی افراد باعث تحلیل مینای دندان می‌‍شود

به از بین رفتن ساختار معدنی مینای دندان فرسایش یا تحلیل دندان گفته می‌شود. در برخی موارد بسیار نادر، ممکن است دستگاه های ارتودنسی ثابت به تحلیل رفتن مینای دندان کمک کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شخص به بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی چندان توجه نکند. با این حال، اگر دکتر متخصص ارتودنسی خوب  متوجه شود افراد دندان‌های پوسیده دارند و یا اینکه احتمال آسیب رسیدن به دندان ها در طول ارتودنسی وجود دارد، احتمالا درمان را آغاز نخواهد کرد تا اینکه  دندان ها کاملا ترمیم شوند.

  1. ارتودنسی ممکن است در برخی افراد ریشه دندان ها را کوتاه کند

برای برخی از بیماران طول ریشه دندان های آنها در طول مدت زمان ارتودنسی کوتاه می‌شود. پیش بینی اینکه، این اتفاق برای شما بی‌افتد تقریباً غیرممکن است. اما برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این وضعیت (کوتاهی ریشه دندان) هستند. به طور کلی، کوتاه شدن ریشه دندان در طول ارتودنسی عواقب قابل توجهی ندارد. اما در موارد بسیار نادر ممکن است طول عمر دندان را تهدید کند. به این صورت که در آینده ممکن است زودتر دندانی که ریشه‌اش کوتاه شده را از دست بدهید.

رفرنس



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 15 شهريور 1400
بازدید : 364
نویسنده : mozhgan

شما می توانید در هر سنی درمان ارتودنسی را شروع کنید. سن شما پیچیدگی درمان مورد نیاز، مدت زمان آن و قیمت نهایی را تعیین می کند.

چهار مرحله از درمان های ارتودنسی عبارتند از:

معاینه زودهنگام ( ارتودنسی پیشگیری یا ارتودنسی کودکان )

هرچه زودتر به مشکلات احتمالی دندان های خود رسیدگی کنید، در مراحل بعدی درمان ارتودنسی و در طول زندگی به مشکلات کمتری بر خواهید خورد. یک معاینه در سن 7 الی 8 سالگی، دندان هایی که قرار است دربیایند و یا مشکلات تراز فک را تشخیص و حل خواهد کرد. مکیدن انگشت شست می تواند دندان‌ها را به سمت جلو سوق داده و ظاهر و شکل فک کودک در حال رشد شما را تغییر دهد. تنفس از راه دهان و خروپف نشانه هایی است به محض مشاهده آن ها بهتر است برای معاینه زودهنگام کودک خود نزد یک متخصص ارتودنسی ببرید.

بیشتربخوانید... شایعات نادرست درباره ارتودنسی

درمان زودهنگام در سنین کم (7-11 سالگی)

 درمان زودهنگام از بروز مشکلات بالقوه جدی دهان و دندان جلوگیری کرده و به نتایجی دست پیدا کرده که در صورت بالا رفتن سن و توقف رشد صورت و فک، دستیابی به آن ها امکان پذیر نمی باشد. این امرهمچنین از نیاز به جراحی فک در آینده جلوگیری می کند.

درمان در سنین نوجوانی (12-19 ساله)

بین 12 تا 19 سالگی تمام دندان های دائمی ظاهر شده اند. با درمان سنتی ارتودنسی دندان ، تراز دندان ها و تعادل صورت حاصل می شود. رسیدگی به درمان در این مرحله به کاهش خطر بروز هرگونه مشکل فک مانند سندروم مفصل گیجگاهی فکی چیست (TMJ) و جلوگیری از ساییدگی دندان ها کمک می کند. ارتودنسی نامرئی گزینه خوبی برای نوجوانانی است که نگران ظاهر خود می باشند.

بیشتربخوانید... درمان فاصله بین دندان ها

درمان در سنین بزرگسالی (20 سال به بالا)

 با پیشرفت تکنولوژی، در حال حاضر طیف وسیعی از درمان های موجود برای افراد 20 سال به بالا که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، در دسترس است. بریس های شفاف یا رنگ دندان، ارتودنسی نامرئی و بریس‌هایی که می توانند به داخل دندان ها بچسبند همگی از گزینه های موجود پیش روی افرادی بوده که می‌خواهند در سنین 20 سالگی به بعد برای درمان ارتودنسی اقدام کنند. برای عدم تعادل شدید فک و صورت، ممکن است متخصص ارتودنسی شما با یک جراح دهان و دندان برای دستیابی به نتیجه نهایی و مورد نظر شما مشورت و همکاری کند. بیشتر پیشرفت ها در این پروسه می توانند از طریق درمان ارتودنسی به روش غیر جراحی حاصل شوند. با این حال در مواقع عدم تعادل صورت حاد نیز ممکن است به نوعی جراحی فک نیاز شود.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 15 شهريور 1400
بازدید : 341
نویسنده : mozhgan

درمان ارتودنسی، نوعی از دندانپزشکی است که دندان ها و مشکلات هماهنگی فک و..با استفاده از آن اصلاح می شود. بنابراین علاوه بر این که یکی از مهمترین روش های درمانی است، تاثیر زیادی بر زیبایی نیز دارد.

چه مواردی در ارتودنسی اصلاح خواهد شد:

ازبین رفتن فاصله اضافی بین دندان ها، قرارگیری دندان ها در سر جای خود، اصلاح دندان های کج شده، قراگیری دندان ها در یک راستا، برطرف شدن مشکلات فک و...

ارتودنسی چیست؟

معمولا ارتودنسی برای حل مشکلات در فک پایین، دندان های فوقانی، دندان های کشیده شده و یا نامرتبی دندان و.. صورت می گیرد. اگر این مشکلات و نشانه ها را دارید، حتما باید تحت درمان قرار بگیرید زیرا به مرور زمان و با رشد  و بالارفتن سن، وضعیت دندان ها بدتر خواهد شد.

فرایند ارتودنسی دندان چگونه است؟

به طور کلی در یک فرآیند ارتودنسی مراحل زیر انجام می شود:  بریس ها در جای خود قرار گرفته ، براکت های کوچک بر هر دندان قرارگرفته و سیم ها به براکت ها متصل می شود. فشار ملایم و مستمری که ایجاد می شود باعث اصلاح دندان ها به آرامی خواهد شد

بیشتربخوانید... ارتودنسی پشت دندانی

خطرات ارتودنسی

به طور کلی ارتودنسی یک راه درمانی موثر برای اصلاح دندان ها است و معمولا عوارضی برای ارتودنسی مشاهده نشده است ، اما رعایت نکردن برخی از نکات باعث ایجاد مشکلات وعوارضی خواهد شد.

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم پاکسازی و تمیز کردن براکت ها ، دندان و...
  • رفتار نکردن طبق توصیه های دندان پزشک
  • مسواک نزدن به صورت مرتب و با دقت
  • هر زمان که ارتودنسی را  برمی دارید مهم است که با برس و مسواک مورد نظر، دندان ها را تمیز کنید.

انواع  روش های ارتودنسی

ارتودنسی ثابت :

از شایع ترین و رایج ترین انواع ارتودنسی است . زمانی که از ارتودنسی ثابت استفاده می کنید نباید غذاهایی مانند : نبات، شیرینی های سخت و.. مصرف کنید. با استفاده ازبراکت های ثابت، ارتودنسی انجام شده و قابل جا به جایی نیستند و براکت ها به هردندان چسبیده و ثابت است.

ارتودنسی متحرک : ازبراکت های قابل جا به جایی استفاده می شود، اما حرکات دندان را محدود کرده و معمولا برای مشکلات جزئی و یا بخشی از درمان انجام خواهد شد.

بیشتربخوانید... براکت شش ماهه

ارتودنسی دیمون

 در حال حاضر از محبوبترین ارتودنسی ها می باشد. پرده های دیمون از مکانیک اسلاید برای اتصال سیم ها استفاده می کند. و بسیار سبک و راحت هستند. دندان ها دراین روش قادربه حرکت هستند و اصطکاک و فشار کمی به دندان ها وارد می شود. این روش نیاز به بازدید کمتر توسط پزشک داشته داشته و تمیز کردن براکت ها راحت تر است.

ارتودنسی و جراحی فک : در مواردی که دندان و فک مشکلات جدی تری دارند باید جراحی انجام شده و درمان جدی صورت گیرد.

ارتودنسی لینگوال : دراین روش براکت ها در قسمت پایین و پشت دندان های فک قرار می گیرد. ارتودنسی در این روش معمولا هزینه بیشتری دارد.

براکت خود بازو بسته شونده : در این روش سایش روی دندان ها کاهش یافته و فشار وارد شده به دندان کاهش میابد.

ارتودنسی نامرئی: دراین روش ارتودنسی، پلاک های شفاف که از پلاستیک هستند، دندان ها را به آرامی اصلاح می کنند.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 15 شهريور 1400
بازدید : 388
نویسنده : mozhgan

در این مطلب می خواهیم بدانیم که ارتودنسی لینگوال چیست و قیمت ارتودنسی لینگوال چقدر است؟ ارتودنسی لینگوال یکی از انواع روش های درمان ارتودنسی نامرئی است و برای کسانی بیشتر مناسب می باشد که در موقعیت های اجتماعی خاص مایل به دیدن براکت و سیم ارتودنسی توسط دیگران نمی باشند. در این روش براکت و سیم در پشت دندان قرار میگیرند و زمانی که دندان ها در حال صاف شدن می باشند، هیچ گونه اثری از دستگاه ارتودنسی مشخص نیست. در واقع براکت های این نوع ارتودنسی همانند ارتودنسی های معمولی می باشند و تنها تفاوتشان در این است که این نوع دستگاه های ارتودنسی در پشت دندان قرار می گیرند، به طوری که کسی متوجه وجود ارتودنسی در داخل دهان نمی شود. برای انجام ارتودنسی بهتر است که قبل از آن با هزینه این نوع آن آشنا شوید، در این مقاله توضیحاتی درباره قیمت ارتودنسی لینگوال بیان کرده ایم، با مطالعه این مقاله میتوانید اطلاعات لازم را در این مورد کسب کنید. در این نوع ارتودنسی براکت و سیم در پشت دندان قرار گرفته و در ظاهر دندان چیزی از دستگاه ارتودنسی مشخص نیست. در ارتودنسی سنتی دستگاه ها در جلوی دندان قرار میگیرند ولی در ارتودنسی لینگوال به دلیل قرار گرفتن دستگاه ها در پشت دندان سختی کار بیشتر و پیچیده تر است، بنابراین هزینه بیشتری هم دارد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و عمل بینی

قیمت ارتودنسی لینگوال

این ارتودنسی بی رنگ یک از روش های بسیار موثر برای منظم کردن دندان ها و اصلاح ناهمانگی آن هاست ولی به دلیل مدت زمان زیادی که باید بر روی دندان ها قرار گیرد و هزینه زیاد آن که به عوامل زیادی بستگی دارد، بسیاری از افراد از انجام آن صرف نظر می کنند. خیلی از افراد به دلیل تاثیری که دستگاه ارتودنسی دندان بر روی زیبایی چهره میگذارد نیز از انجام آن خودداری می کنند ولی ارتودنسی لینگوال این مشکل را حل کرده است؛ براکت ها از پشت روی دندان قرار میگیرد و از جلو دیدی ندارد. اگر زیبایی دندان ها و لبخندتان و تاثیرش بر چهره تان برایتان مهم است طبیعتا هزینه برایتان موضوع مهمی نخواهد بود.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 15 شهريور 1400
بازدید : 374
نویسنده : mozhgan

درمان ارتودنسی دندان ،میتواند با مدل های مختلفی از وسایل و دستگاه ها که اغلب مردم آنرا سیم کشی دندان مینامند.

سیم کشی متحرک چیست ؟ (ارتودنسی متحرک )

درمان های ساده، ممکن است با سیم های متحرک انجام شود . (وسیله ای که برای میتوان آنرا برای تمیز کردن از دهان در آورد ) این دستگاه، سیم های نازک و حساس با تعدادی فنر در کنار آنها هستند، که با اعمال فشار ملایمی به دندان ،باعث حرکت آنها میشود. 

بیشتربخوانید....  ارتودنسی چند دندان

سیم کشی دائم چیست ؟(ارتودنسی ثابت)

گاهی، دندانها به هدایت دقیق تری، نسبت به سیم کشی های متحرک دارند  در این مرحله ،سیم کشی های دائم استفاده میشود این مدل ، دارای قلاب ها (براکت ها)و نوار هایی هستند که موقتا به دندان، گیر میکنند .یک سیم انعطاف پذیر، تمام قلاب ها را به هم متصل کرده و به دندان ها اجازه ی حرکت میدهد شما به تنهایی قادر به خارج کردن این نوع سیم از دهان خود نیستید ، به این نوع ، سیم کشی دائمی گفته میشود .

بیشتربخوانید... مراحل ارتودنسی ثابت

سیم کشی اساسی یا پایه چیست؟

گاهی ممکن است فک در حال رشد تغییر حالت دهد ، در این صورت باید از سیم کشی پایه یا اساسی استفاده کرد این عمل ،توسط قدرت ماهیچه های فک شما صورت میگیرد و مختص نوع خاصی از مشکلات است .

سیم کشی مخفی چیست؟ (ارتودنسی نامرئی)

آنها پلاستیک های سفت و بیرنگی هستند، که برای مرتب کردن دندان ها استفاده میشوند و شامل ست های مختلف از قالب های خاص است  هر بیمار ، قالب خاص خود را خواهد داشت و هر ست به مدت 2 هفته ، قبل از جایگزینی با ست بعدی ، استفاده میگردد ؛ آنها از پلاستیک شفاف تهیه میشوند ، بنابر این نامرئی هستند این بدین معناست که هیچ کسی قادر به فهمیدن اینکه شما در حال صاف کردن دندان های خود هستید، نیست. این قالب ها را ،باید برای 22 تا 23 ساعت برای نتیجه ی مطلوبتر استفاده کرد و آنها برای خوردن ،نوشیدن ، مسواک زدن و برای تمیز کردن فواصل بین دندان ها به راحتی قابل جا به جایی هستند برای استفاده از این نوع درمان ،تمامی دندان های دائمی شما باید در آمده باشند .

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 15 شهريور 1400
بازدید : 354
نویسنده : mozhgan

درمان ارتودنسی دندان چند دهه ایی است که مورد توجه افراد، مخصوصا بزرگسالان شده است. یکی از دلایل اصلی آن هم پنهان بودن دستگاه ارتودنسی در آن است. اما نکته مهم در این مدل از ارتودنسی این است که هر کسی نمیتواند از این نوع درمان استفاده کند و تنها مخصوص افرادی است که شدت بی نظمی دندانی در آن ها کم باشد. زیرا توانایی این دستگاه ارتودنسی در جابجایی دندان کمتر از ارتودنسی نوع ثابت است که در آن از براکت های فلزی استفاده می شود. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد که به صورت مختصر به بیان هر کدام از آنها میپردازیم و سپس فاکتور های تعیین کننده هزینه ارتودنسی نامرئی را بیان خواهیم کرد:

بیشتربخوانید... ارتودنسی و لاغری صورت

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

با توجه به اینکه اکثر لوازم و تجهیزات ارتودنسی به صورت وارداتی است و نرخ ارز تاثیر زیادی در آن دارد، باعث شده هزینه ارتودنسی نامرئی و سایر روش های ارتودنسی مسئله ایی بسیار مهم برای عموم باشد. به طور کلی نوع ارتودنسی نامرئی، در تعیین هزینه نهایی درمان بسیار تاثیر گذار است اما بجز آن فاکتور های دیگری در تعیین قیمت نهایی ارتودنسی دندان نقش دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد:

ارتودنسی تک فک باشد و یا برای هر دو فک انجام شود

نوع دستگاه و تجهیزات بکار برده شده برای درمان

نیاز و یا عدم نیاز به جراحی فک، قبل از ارتودنسی

جنس براکت های ارتودنسی (سرامیک، فلزی و … )

سن بیمار

داشتن و یا فقدان دندان نهفته

طول مدت درمان بیمار

میزان و شدت ناهنجاری و بی نظمی فکی و دندانی

میزان همکاری بیمار در طول درمان

بیشتربخوانید... ارتودنسی کوتاه مدت

نوع درمان نگهدارنده ارتودنسی که پس از درمان انجام میگیرد

بررسی این فاکتور ها و پیش بینی میزان هزینه کلی درمان در روز اول توسط متخصص ارتودنسی با معاینات انجام شده، بیان میشود. هزینه ارتودنسی نامرئی همانند سایر روش های درمانی، معمولا در طی درمان و با پیشرفت روند درمانی فرد اخذ می گردد. بخشی از هرینه در ابتدای درمان و مابقی آن در طول درمان ، به صورت اقساطی قابل پرداخت می باشد.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 15 شهريور 1400
بازدید : 358
نویسنده : mozhgan

باید بگوییم که هزینه این نوع از درمان ارتودنسی برای افراد مختلف ،متفاوت می باشد ،میزان این هزینه به عوامل مختلفی مانند مشکل دندان ها ،و تعداد پلاک های مورد استفاده بستگی دارد .در ضمن میزان این هزینه به تجربه و مهارت پزشک متخصص ارتودنسی و منطقه جغرافیای هم بستگی دارد.افراد برای اینکه بدانند که میزان دقیق این هزینه برای ان ها به چه میزان می باشد باید نخست به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشند تا توسط یک دندان پزشک مجرب مورد معاینه قرار بگیرند و سپس هزینه ارتودنسی برای آن ها مشخص شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و دندان قروچه

برخی از موارد ارتودنسی متحرک

تراز کننده ها

باید بگوییم که تراز کننده ها برای براکت های سنتی در بزرگسالان ،می تواند جایگزین مناسبی باشد.تراز کننده ها را در داخل دهان قرار می دهند و قابل رویت نمی باشند.فرد تنها زمانی که غذا می خورد و یا می خواهد دندان های خود را تمیز کند ،می تواند ان ها را از دهان خود بیرون آورد.

هدگیر در واقع هدگیر یک گیره می باشد که به فک بالا وصل می شود و سبب کاهش رشد فک بالایی در فرد می شود .با استفاده از هدگیر می توان دندان های جلو را به سمت عقب کشیده و آن ها را تثبیت نمود.

ضربه گیر لبه و چانه این وسیله برای کاهش فشار گونه یا لب ها بر روی دندان ساخته می گردد و از آن استفاده می شود.

گسترش دهنده کام

گفتنی است که هدف از طراحی این دستگاه این می باشد که قوس فک بالایی را گسترش دهد.این ابزار شامل یک صفحه ی پلاستیکی ؛که در سقف دهان قرار داده می شود ،می باشد.در وسط این ابزار یک سری پیچ هایی قرار دارد ،این پیچ ها بر استخوان فک فشار وارد کرده و آن را به طرف بیرون هدایت می نمایند .این کار موجب می شود که ناحیه سقف دهان افزایش پیدا کند.

نگه دارنده متحرک

در واقع نگه دارنده ارتودنسی متحرک یکی از انواع پلاک نگه دارنده می باشد ،این نگهدارنده را در سقف دهان قرار می دهند و از این وسیله مانع از برگشت دندان به موقعیت اصلی خود می شود.

فضا نگهدار متحرک

این ابزار متحرک نیز یک نوع از ابزارهای ارتودنسی متحرک است ،که یک جایگزین مناسب برای فضا نگه دارهای ثابت می باشد.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دندانی و ارتودنسی

پلاک دندان یا اسپیلنت

اسپیلنت یا پلاک دندان ،یکی از ابزارهای با اهمیت در ارتودنسی متحرک می باشد .این ابزار می تواند کمک زیادی به بسته شدن صحیح فک پایین و بالا نماید .در ضمن از این وسیله در درمان سندرم TMJ نیز استفاده می شود.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 14 شهريور 1400
بازدید : 397
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی یکی از سوالات متداولی است که افراد برای درمان ارتودنسی دندان و صاف شدن دندان های خود از متخصص ارتودنسی می پرسند. صاف شدن دندان ها توسط متخصص ارتودنسی با چندین روش انجام می شود اما با این حال، بیشترین گزینه های ترجیحی ارتودنسی فلزی یا براکت های فلزی سنتی و ارتودنسی نامرئی هستند که هر دو از مزایا و معایبی برخوردار می باشند.

ممکن است تصمیم گیری برای انتخاب اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی دشوار باشد اما اگر شما با عملکرد و مزایا و معایب هر یک از آنها آشنا باشید می توانید بهتر تصمیم گرفته و به لبخند زیبا و دندان های یکدست و مرتب دست یابید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بزرگسالان

سال های طولانی است که روش ارتودنسی فلزی با براکت های نقره ای رنگ خود به بسیاری از بیماران کمک کرده تا ناهنجاری های دندان ها و فک خود را برطرف کنند. با توجه به نتایج مثبتی که تمام بیماران از روش ارتودنسی فلزی( ارتودنسی ثابت )  گرفته اند نمی توان به راحتی این روش درمانی زیبایی را منسوخ دانست و آن را با روش ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین جایگزین است.

نکته اینجا است که ارتودنسی سنتی با براکت های فلزی خود هنوز هم نتایج به مراتب بهتری را در مدت زمان کوتاهتری نسبت به ارتودنسی نامرئی دارد. پس چرا باید این سوال برای همه مطرح باشد که ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی؟ دلیل این امر، زیبایی ظاهری ارتودنسی نامرئی و راحتر بودن استفاده از آن است. در حقیقت با قرار گرفتن پلاک های شفاف ارتودنسی نامرئی در دهان، هیچکس متوجه نمی شود که شما تحت درمان هستید و ظاهر شما تغییری نخواهد کرد. نکته دیگر این است که پلاک های شفاف ارتودنسی نامرئی آسیبی به بافت دهان شما نمی رسانند و درد و ناراحتی کمتری برای شما ایجاد می کنند. تمیز کردن دندان ها و حفظ بهداشت دهان و دندان نیز با ارتودنسی نامرئی بسیار راحت تر است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی اینویزیلاین

اما به خاطر داشته باشید که اگر روش ارتودنسی بی رنگ را به ارتودنسی فلزی ترجیح دادید باید با دندانپزشک و متخصص ارتودنسی خود همکاری کامل داشته باشید. چون استفاده منظم از پلاک های شفاف مهمترین عامل در نتیجه اصلاح دندان ها با این روش است.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 14 شهريور 1400
بازدید : 392
نویسنده : mozhgan

x-ray دندان در بارداری

به بانوان باردار توصیه می‌کنیم که هر زمان در طول این نه ماه به دندانپزشک مراجعه کردند، حتماً باردار بودن خود را به دندانپزشک اطلاع دهید تا هم از درمان‌های خاص دوران بارداری برخوردار شوند و هم دندانپزشک احتیاط و مراقبت بیشتری را به کار بگیرد. اگر به دلایل اورژانسی یا ضرورت تشخیص مشکل دندانی نیاز به x-ray دندان باشد، دندانپزشک بارداری تمام نکات احتیاطی لازم را برای محافظت از مادر و جنین رعایت می‌کند. دندانپزشک از پیشبند سربی و گردنبند تیروئیدی برای محافظت از شکم، تیروئید و بقیه قسمت‌های بدن استفاده می‌کند.

بیشتربخوانید:

عصب‌کشی دندان در دوره بارداری

دندان عفونی یا با پوسیدگی گسترده نیاز به درمان سریع دارد. عصب‌کشی (روت کانال) یکی از متداول‌ترین درمان‌های این ناراحتی است که در آن پالپ زیر دندان عفونی قبل از پخش شدن عفونت در ناحیه پری اپیکال برداشته می‌شود. از آنجایی که احتمال دارد وضعیت نامناسب دهان و دندان به جنین آسیب بزند، عصب‌کشی باید در صورت ضرورت انجام شود. عصب‌کشی غالباً درمانی ضروری است و به نفع مادر و جنین است. پس از عصب‌کشی مانند هر درمان دیگری احتمال بروز عوارض وجود دارد، هر چند عصب‌کشی حداقل خطر را برای مادر و جنین دارد.

بیشتربخوانید... ترمیم و زیبایی دندان جلو

کشیدن دندان در دوره بارداری

کشیدن دندان در دوران بارداری باید با احتیاط لازم انجام شود تا نوزاد در شکم مادر کوچک‌ترین آسیبی نبیند. بنابراین دندانپزشکان معمولاً دندان را در دوران بارداری نمی‌کشند. با این حال اگر عفونت دندان زیاد و غیرقابل ترمیم دندان باشد و احتمال پخش شدن عفونت وجود داشته باشد، دندانپزشک کشیدن دندان را توصیه می‌کند. دندانپزشک برای کشیدن دندان در هر یک از سه ماهه بارداری برنامه مخصوصی دارد: سه ماهه اول: اندام‌های جنین در سه ماهه اول شکل می‌گیرد. در نتیجه اگر مادر هنگام کشیدن دندان مضطرب و نگران باشد، جنین در برابر نقص‌های مربوط به شکل‌گیری اندام‌های حیاتی بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود. به همین دلیل دندانپزشکان عموماً کشیدن دندان را در سه ماهه اول انجام نمی‌دهند. سه ماهه دوم: جنین در این دوران در حال رشد است، بنابراین دندانپزشکان این دوران را زمان مناسبی برای کشیدن دندان و انجام دیگر درمان‌های دندانپزشکی می‌دانند. سه ماهه سوم: مادر آینده نمی‌تواند به راحتی برای مدتی طولانی روی صندلی دندانپزشکی دراز بکشد. به علاوه احتمال خونریزی در زمان کشیدن دندان بیشتر است و ممکن است برای مادر خطرناک باشد.

درمان ارتودنسی در دوران بارداری

شروع درمان ارتودنسی یا ادامه دادن درمان در دوران بارداری هیچ اشکالی ندارد. مادر باید متخصص ارتودنسی را از باردار بودن خود یا برنامه داشتن برای بارداری مطلع کند. بانوان باردار در بعضی موارد اضافه وزن پیدا می‌کنند و اندازه صورت یا دهانش تغییر می‌کند. در این شرایط دندانپزشک قالب‌گیری جدیدی از دهان و دندان‌ها انجام می‌دهد، سپس پلاک ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) را تنظیم و اندازه آن را تغییر می‌دهد، تا مطمئن شود که وسایل ارتودنسی اثر لازم را می‌گذارند. به علاوه زمان بین جلسات ارتودنسی کمتر می‌شود تا سیم‌های ارتودنسی فلزی یا وسایل ارتودنسی لینگوال همراه با تغییرات وزن بدن تنظیم شود.

منبع: متخصص ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 14 شهريور 1400
بازدید : 372
نویسنده : mozhgan

یکی از نگرانی های اصلی مادران باردار در دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول این دوره، انجام روش های ترمیمی و زیبایی دندان و اصلاح طرح لبخند است. کامپوزیت دندان در دوران بارداری یکی از مهم ترین خدمات زیبایی دندان می باشد که بسیاری از مشکلات ظاهری دندان را برطرف نموده و تاثیر فوق العاده ای در اصلاح طرح لبخند خواهد داشت. انجام چکاب های دوره ای و توجه به سلامت دهان و دندان در دوره بارداری اهمیت بسیار زیادی داشته و توصیه می شود پیش از بارداری از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل نمایید.

کامپوزیت دندان چیست؟

امروزه رسیدگی به سلامت و زیبایی دندان ها یکی از الویت های اصلی و بسیار مهم در زندگی افرادی است که به زیبایی خود اهمیت داده و از تاثیر فراوان دندان ها بر زیبایی ظاهری خود آگاه هستند. کامپوزیت دندان در انواع مختلف آن، یکی از روش های نسبتا کم خطر در ترمیم و زیبایی دندان  بوده و قادر به برطرف نمودن شکستگی، ترک، پریدگی و تغییر رنگ دندان ها در افراد مراجعه کننده می باشد. کامپوزیت های دندانی، ترکیباتی خمیری شکل، متناسب با رنگ دندان و مقاوم در برابر تغییرات محیطی هستند که توسط دندانساز با استفاده از مواد مختلف در لابراتوارهای دندانی آماده سازی شده و به وسیله متخصص ترمیم و زیبایی دندان  در تعداد جلسات مختلف بسته به وضعیت دندان های بیمار بر سطح دندان های آسیب دیده نصب گردیده و طرح لبخند را زیباتر می نمایند.

مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری

دوران بارداری یکی از مهمترین دوران زندگی خانم های جوان بوده و احتیاج به مراقبت های اصولی و ویژه جهت حفظ سلامت مادر و جنین خواهد داشت. تا چندین سال گذشته، انجام تمامی اقدامات دندانپزشکی در این دوره ممنوع بوده و تحمل مشکلات دهان و دندان در موارد جدی، مشکلی غیرقابل تحمل و زجرآور تلقی می گردید. خوشبختانه امروزه درمان ها و روش های نوین بسیار زیادی در علم دندانپزشکی( دندانپزشکی بارداری )، این مشکلات را تا حد بسیار زیادی مرتفع نموده و دغدغه های خانم های باردار در این خصوص را تسکین بخشیده است.

شرایط کامپوزیت دندان در دوران بارداری

یکی از خدمات پرطرفدار زیبایی و اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی بارداری، کامپوزیت دندان در انواع مختلف است. توصیه می شود در خصوص انجام این روش بسیار محتاط بوده و معاینه های پیش از انجام را دقیق انجام دهید. کامپوزیت دندان در صورت نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس، انجام ترمیم های سطحی، احتیاج به ماده بی حسی و جرمگیری های دندانی، در دوران بارداری خطرناک بوده و توصیه می شود این درمان را به بعد از زایمان موکول نمایید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 14 شهريور 1400
بازدید : 375
نویسنده : mozhgan

هنگامی که دندانی در اثر پوسیدگی یا حادثه از بین می رود، متخصص ایمپلنت پیچی را در جای خالی دندان از دست رفته قرار می دهد که نقش ریشه دندان را ایفا می کند. جایگذاری این بیچ در دهان و سپس قرار گرفتن روکشی مشابه تاج دندان که به رنگ طبیعی دندان است در یک یا دو مرحله انجام می شود. زمان جوش خوردن انواع ایمپلنت دندان متفاوت است و بین سه تا پنج ماه متغیر است. ایمپلنت ها در سایزها و ابعاد مختلفی وجود دارند. متخصص دندانپزشک توسط دستگاه هایی مانند اسکن وضعیت دهان، دندان و فک را بررسی می کنند و تصمیم می گیرند که کدام یک از انواع ایمپلنت برای کاشت دندان بیمار مناسب می باشد. اگر به طوری کلی به روش درمان ایمپلنت نگاه کنید، به نظر سخت می آید اما در بعضی مواقع متخصص کاشت ایمپلنت فوری را پیشنهاد می کند که در یک جلسه قابل انجام است.

بیشتربخوانید:

مراحل کاشت ایمپلنت

نوع ایمپلنت دندان هر بیمار با دیگری متفاوت است و تکنیک های کاشت دندان نیز همیشه یکسان نیست. دو روش اصلی کاشت دندان به روش ایمپلنت عبارت است از: ایمپلنت یک مرحله ای: در ایمپلنت تک مرحله ای، یک پیچ بلند که معمولا از جنس تیتانیوم است مستقیما داخل استخوان فک قرار می گیرد به صورتی که بخشی از این پیچ بیرون از لثه قرار می گیرد و سپس لثه را بخیه می زنند. بعد از گذشت سه الی پنج ماه که ایمپلنت به فک جوش خورد، روکشی که نقش تاج دندان را دارد به پیچ متصل می کنند و دیگری نیازی به عمل جراحی مجدد نمی باشد. ایمپلنت های ساب پریواستیل یکی از رایج ترین ایمپلنت های تک مرحله ای است که معمولا بجای اینکه مستقیما داخل استخوان قرار بگیرد، روی استخوان فک و زیر لثه آن را جایگذاری می کنند و مقداری از آن از بافت لثه بیرون می ماند تا بتواند دندان را نگه دارد. این روش برای بیمارانی که ارتفاع استخوان فکشان کافی نیست و استحکام کمی دارد و نمی توانند پیوند استخوانی جدیدی انجام دهند، مناسب است.

بیشتربخوانید... هزینه ترمیم و زیبایی دندان

ایمپلنت دو مرحله ای: یکی دیگر از انواع ایمپلنت که برای کاشت دندان به کار می رود، ایمپلنت دو مرحله ای می باشد که در این نوع روش دو بار عمل جراحی و بخیه زدن روی لثه صورت می گیرد. در مرحله اول یک بار عمل جراحی بر روی استخوان فک و لثه انجام می شود و مانند ایمپلنت های تک مرحله ای، پیچ را داخل استخوان فک و زیر بافت لثه قرار می دهند سپس لثه را توسط بخیه مسدود می کنند تا از فشار وارده هنگام بهبود نواحی اطراف استخوان فک جلوگیری کنند. بعد از گذشت چندماه و جوش خوردن پیچ به استخوان فک، یک عمل جراحی جزئی دیگر نیز روی لثه انجام می شود. در این عمل کناره های لثه را ترمیم می کنند و روکش که همان تاج دندان است را روی پیچ قرار می دهند. اندواستیل (Endosteal) یکی از رایج ترین و معروف ترین ایمپلنت های دو مرحله ای است. اندواستیل به شکل پیچ های کوچ تیتانیومی ساخته می شود که در داخل استخوان فک قرار می گیرد و سپس دندان های مصنوعی روی آن قرار می گیرد.

منبع: متخصص ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 14 شهريور 1400
بازدید : 352
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی نامرئی یکی از روش های درمانی در دندانپزشکی است که به رفع مشکلات دندان ها مانند بهم ریختگی آنها کمک می کند. با کمک ارتودنسی رنگی، ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی نامرئی می توان دندان های کج و آنهایی که در جای مناسب خود قرار ندارند را کاملا صاف و منظم کرد.

بیشتربخوانید... آشنایی با غذاهای ارتودنسی

عملکرد براکت ها در ارتودنسی نامرئی چگونه است؟

در درمان با ارتودنسی نامرئی، براکت ها با فشاری که روی دندان ها طی یک دوره زمانی مشخص وارد می آورند آنها را به آرامی طی یک جهت خاص حرکت می دهند. در حقیقت، براکت ها موجب می شود ریشه های دندان در استخوان فک تغییر شکل داده و جابجا شوند. زمانی که موقعیت دندان ها تغییر کردند نوبت به ریتینر می رسد. ریتینر یا نگهدارنده این امکان را به استخوان ها و لثه ها می دهد تا با گذشت زمان اطراف دندان را فرا گیرند و تغییراتی را که در دندان ها رخ داده پایدار و دائمی نمایند. با وجود اینکه ارتودنسی نامرئی یک روش دائمی برای اصلاح و ترمیم دندان ها در نظر گرفته می شود اما اگر به درستی از ریتینر استفاده نکنید، امکان بازگشت دندان ها به حالت قبل وجود دارد. براکت های ارتودنسی دندان بسته به مشکلات دندان فرد می توانند وضعیت آنها را حداقل تا شش ماه اصلاح نماید. اما در صورتی که شرایط دندان ها بسیار پیچیده و شدید باشد شاید مجبور باشید چند سال آنها را در دهان خود تحمل کنید. البته استفاده از نگهدارنده برای تثبیت نتایج نیز به این طول درمان اضافه می کند. متخصصین ارتودنسی به منظور اینکه وضعیت دندان های بیمار را طی دوران درمان با ارتودنسی نامرئی مرتبا کنترل کرده و تغییرات جدیدی اعمال کنند قرار ملاقات های منظمی ترتیب می دهند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی خفیف

مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی

مزایا:

مهمترین مزیت ارتودنسی اینویزالاین، نامرئی بودن و نامشخص بودن آن در دهان است و شخص به راحتی می تواند لبخند زده و یا صحبت کند. یکی دیگر از مزیت های ارتودنسی نامرئی این است که هیچ گونه فلزی در آن وجود نداشته و در نتیجه آسیبی به لثه های شما وارد نمی آید.

معایب:

ارتودنسی نامرئی نسبت به براکت های معمولی گران تر است. در برخی موارد اثربخشی این نوع ارتودنسی کامل دندان از براکت های معمولی کمتر است از این رو قبل از درمان باید با متخصص ارتودنسی صحبت نمایید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر. در نهایت برای اینکه اطمینان یابید براکت ها و درمان ارتودنسی برای شما کارآمد و سریع است باید تمامی دستورالعمل ها و توصیه های متخصص ارتودنسی را به دقت رعایت نمایید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 14 شهريور 1400
بازدید : 368
نویسنده : mozhgan

همان طور که می دانید ارتودنسی دندان روش های درمانی مختلفی دارد که یکی از آن ها ارتودنسی لینگوال می باشد. که براکت و سیم و الاستیک وسایل مورد نیاز هستند که در دهان به کار برده می شوند و این دستگاه ها در سمت زبان پشت دندان ها گذاشته می شود. براکت های لینگوال به دلیل این که در قسمت داخلی دهان قرار می گیرند به همین به خاطر موقعیت قرارگیریشان به آن ها ” براکت داخلی ” می گویند. اما دیگر براکت ها که در روش های دیگر ارتودنسی دندان  به کار گرفته می شوند در قسمت بیرونی دهان قرار می گیرند. با توجه به این که روش لینگوال با موقعیت قرارگیری برعکس نسبت به دیگر روش های ارتودنسی انجام می شود . اما در نوع دستگاه مورد استفاده یا همان سخت افزار و چگونگی درمان آن  با دیگر دستگاه ها شباهت زیادی دارند.

بیشتربخوانید... بلیچینگ دندان با بیمه

مزایای ارتودنسی لینگوال:

  • مزیت بسیار مهمی که دارد  غیر قابل دیدن آن می باشد به همین دلیل به آن ارتودنسی نامرئی نیز می گویند. هنگامی که شخصی با  توجه و دقت به داخل دهان شما نگاه نماید ممکن است به صورت گذری متوجه دستگاه این نوع ارتودنسی شود. ( مخصوصا اگر لینگوال در داخل فک پایین و روی دندان های پایین استفاده کنید). وگرنه لینگوال به راحتی قابل مشاهده نمی باشد. کسانی که در استفاده از دستگاه ارتودنسی خجالت می کشند و نمی توانند ارتودنسی ثابت را انجام دهند استفاده از روش لینگوال که نامرئی می باشد بهترین انتخاب است.
  • در صورتی که دندان دچار چرخ شد یا فضای های خالی بین دندان بسته شد و برای رفع مشکلات پیچیده مثل تغییر ارتفاع دندان می توان ارتودنسی لینگوال انجام داد.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت و مراقبت های لازم بیمار از دندان هایش زمانی که دندان او دچار تغییر رنگ شود در پشت دندان ظاهر می شود و در ظاهر جلوی دندان چیزی قابل مشاهده نمی باشد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری

معایب ارتودنسی لینگوال عبارتند ار:

  • مهم ترین و اصلی ترین مشکل روش لینگوال استفاده از آن و جایگذاری آن در داخل دهان می باشد.
  • به دلیل مشکلاتی که در نصب براکت های لینگوال وجود دارد به همین دلیل بیمار باید طول دوره جلسات طولانی تری را با دکتر خود نسبت به ارتودنسی ثابت داشته باشد. با این وجود با بهبود و پیشرفتی که در طراحی این سیستم ارتودنسی به وجود آمده است مشکلات آن کمتر شده است. کسانی که می خواهند ارتودنسی لینگوال  انجام دهند برای این که بدانند براکت های آن با شرایط آن ها سازگار می باشد بهتر می باشد با یک دکتر متخصص ارتودنسی دندان جلسه مشاوره داشته باشند تا به این موضوع پی ببرند.


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 14 شهريور 1400
بازدید : 332
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از نیاز افراد به ارتودنسی در بزرگسالی است.همان طور که از اسم ارتودنسی پیشگیری مشخص است. ارتودنسی پیشگیری جهت پیشگیری از نیاز افراد به ارتودنسی در سنین بزرگسالی است. ارتودنسی پیشگیری در سنین کودکی برای افراد انجام می‌شود. از این رو در ارتودنسی پیشگیری، شاهد بهبود سریع‌تر در کودکان خواهیم بود. با توجه به این مورد که ارتودنسی پیشگیری باید توسط متخصص ارتودنسی کودکان صورت گیرد، انتخاب یک متخصص ارتودنسی مجرب برای انجام ارتودنسی پیشگیری، از اهمیت به سزایی برخوردار است. ارتودنسی پیشگیری کم هزینه ترین راه برای زیبایی دندان است. ارتودنسی پیشگیری بهتر و سریعتر از سایر روش های ارتودنسی است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی با کشیدن دندان

انواع روش های ارتودنسی پیشگیری

  • ارتودنسی پیشگیری به روش ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی پیشگیری به روش بهره از هدگیر

ارتودنسی پیشگیری به روش ارتودنسی ثابت

روش ارتودنسی ثابت در واقع همان ارتودنسی متداولی است که شاهد آن هستیم. براکت‌هایی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و با سیمی، این براکت‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. برای کودکان، از ارتودنسی رنگی برای زیبایی بیشتر و همچنین تمایل بیشتر کودکان به ارتودنسی، استفاده می‌شود.

ارتودنسی پیشگیری به روش هدگیر

هدگیر در واقع وسیله‌ای است که در صورت نیاز به ارتودنسی فک بالا، از آن استفاده می‌شود. هدگیر در ارتودنسی پیشگیری با فشار آوردن، سعی می‌کند استخوان فک بالا را تکان دهد.

مزایا ارتودنسی پیشگیری

  • دندان‌ها را می‌توان بدون نیاز به براکت‌ها و سیم‌های فلزی که گاها ناراحت کننده هستند ردیف و مرتب کرد.
  • بالا نبودن هزینه ارتودنسی پیشگیری، هزینه ارتودنسی زودهنگام یک دوم تا یک سوم قیمت ارتودنسی فلزی است. بنابراین ارتودنسی پیشگیری بسیار به صرفه‌تر است.
  • کاهش دادن و گاها از بین بردن نیاز به درمان ارتودنسی طبیعی در سنین بالاتر
  • ارتودنسی پیشگیری علاوه بر زیبا کردن لبخند کودک شما، مشکلات دندان را اصلاح نموده و همچنین سلامت دهان و دندان‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • متخصص ارتودنسی بر رشد دندان‌ها نظارت دارد و اطمینان حاصل می‌کند که دندان‌ها وضعیتی مرتبی داشته باشند. پیگیری ارتودنسی بسیار بهینه تر از درمان ارتودنسی است.
  • به مرور عادت‌های آسیب زننده به سلامت دهان و دندان اصلاح می‌شود و گفتار درمانی کودک آسان تر می‌شود.
  • ارتودنسی پیشگیری سریع تر به نتیجه می‌رسد و لازم نیست بارها به مطب متخصص ارتودنسی مراجعه نایید.
  • اصلاح زودهنگام بدشکلی دهان باعث می‌شود، کودک اعتماد به نفس و حس رضایت بیشتری از ظاهر خود داشته باشد.
  • احتمال آسیب دیدن دندان‌ها که ردیف و مرتب هستند کمتر است.

هزینه ارتودنسی پیشگیری

در مقایسه با هزینه های درمان رایج ارتودنسی در بزرگسالان و نوجوانان، ارتودنسی پیشگیری بسیار کم هزینه تر بوده و طول مدت درمان ارتودنسی پیشگیری کوتاه‌تر است. با این وجود محاسبه هزینه ارتودنسی زود هنگام(ارتودنسی پیشگیری) فقط بعد از بررسی وضعیت دندان ها و فک کودک شما توسط متخصص ارتودنسی امکان پذیر است.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 363
نویسنده : mozhgan

امروزه با پیشرفت سریع علم پزشکی شاهد تحول بزرگ از لحاظ مواد و وسایل هستیم. با توجه به زمان طولانی درمان با ارتودنسی دندان یکی از نکات مورد توجه بیماران این است که از متدهایی استفاده شود که دیده نشوند. بسیاری از کسانی که دچار نامنظمی دندان هستند و به درمان ارتودنسی نیاز دارند بیشتر تمایل به استفاده از ارتودنسی بی رنگ دارند که در دهان دیده نشود و در روابط اجتماعی و شغلی آنها مشکلی به وجود نیاورد.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی بی رنگ

همانطور که گفتیم عوامل بسیار زیادی در هزینه های ارتودنسی بی رنگ تاثیرگذار هستند که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

-تاثیر جنس براکت

جنس موادی که در ساخت براکت سرامیکی استفاده می شود دارای هزینه بیشتری است. در براکت فلزی از فولادهای ضد زنگ استفاده می کنند که از نظر قیمت نسبت به براکت سرامیکی ارزان تر می باشد. به همین علت بیماران باید طبق تفاوتی که در مواد بکار می رود هزینه بیشتری هم پرداخت کنند. براکت های ارتودنسی بی رنگ از ماده ای ساخته می شود که در آخر شفاف و بدون رنگ است و از این رو باعث زیبایی درمان ارتودنسی دندان بخصوص ارتودنسی دندان اضافه می شود.

-رنگ براکت

بهتر است بدانید براکت ها می توانند به رنگ دندان یا به رنگ روشن و یا به طور کامل نامرئی باشند. توانایی ارتودنسی سرامیکی به علت تنوع رنگ و همخوانی با دندان های بیمار بسیار زیاد است. کسانی که دادن های روشنی دارند معمولا از براکت های روشن و شیشه ای رنگ استفاده می کنند و کسانی که به علت های مختلف و جنس دندان ها، دارای دندانی تیره تر هستند، براکت های رنگی اما متناسب با دندان خود را انتخاب می کنند. این ترکیب رنگ در میان براکت های سرامیکی این امکان را به افراد می دهد که براکت ها را مطابق با رنگ دندان های خود انتخاب کنند و این موضوع هم به طور مستقیم بر روی افزایش هزینه ارتودنسی بی رنگ اثر دارد.

-بالا بودن هزینه ارتودنسی سرامیکی به علت نامرئی بودن

ارتودنسی فیک نامرئی کمتر جلب توجه کرده و در محدوده دید مردم قرار می گیرد. از این نوع درمان به عنوان درمان نامرئی هم می کنند. در واقع افراد اگر بخواهند درمان دندان های خود را با ارتودنسی و براکت های بی رنگ انجام دهند بی شک باید هزینه های بیشتری را پرداخت کنند. براکت سرامیکی کمتر از براکت فلزی دیده می شود به همین دلیل روشی پرطرفدار در میان نوجوانان و همچنین بزرگسالانی است که از دیده شدن براکت های دندان های خود در برابر دوستان و اطرافیان خجالت می کشند و کمتر به حرف زدن و خندیدن تمایل نشان می دهند. به طور کلی استفاده از براکت های سرامیکی به افراد کمک می کند که با این احساسات به خوبی مقابله کنند.

-مراجعه بیشتر به متخصص ارتودنسی و افزایش هزینه ارتودنسی

براکت ارتودنسی بی رنگ نیازمند ظرافت، دقت و زمان بیشتری برای نصب شدن روی دندان ها هستند. یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی زمان بیشتری جهت نصب، معاینه و تعمیر در نظر می گیرد. همچنین بیماران هم باید مراجعه بیشتری نزد متخصص برای ارزیابی براکت و دندان ها داشته باشند.

بیشتربخوانید... جراحی لثه

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 376
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی در دوران نوجوانی معمولاً باعث خجالت بیماران می‌شود، نگرانی درباره ظاهر دندان‌های سیم‌کشی شده در دوران بزرگسالی نیز به قوت خود باقی می‌ماند و حتی پررنگ‌تر هم می‌شود. بدترین چیزی که یک فرد بزرگسال می‌تواند تصورش را بکند، دندان‌هایی سیم‌کشی شده است که انجام دادن درمان ارتودنسی را از فاصله دور نیز برملا می‌کند. در واقع بسیاری از بزرگسالان و نوجوانان به دلیل نگرانی درباره ظاهرشان و نظر منفی دیگران تمایلی به انجام ارتودنسی ندارند. این نگرانی زمانی پررنگ‌تر می‌شود که ظاهر فرد بزرگسال برای حرفه‌اش بسیار مهم باشد یا رخداد مهمی مانند ازدواج یا فارغ‌التحصیلی در پیش باشد. همچنین بزرگسالان نگرانند که مبادا دندان‌های ارتودنسی شده ظاهری نابالغ و بچگانه را از آنها به نمایش بگذارد. خوشبختانه بریس‌های فلزی قدیمی دیگر تنها راه را برای دستیابی به لبخندی رویایی نیستند. امروزه برای ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی از مواد سرامیکی جدید و همرنگ دندان‌ استفاده می‌شود و تشخیص دادن بریس‌های نامرئی مانند اینویزیلاین نیز تقریباً غیرممکن است. این روش‌های جدید بسیار کمتر از سیم‌کشی فلزی قدیمی جلب توجه می‌کند. در ادامه با خلاصه‌ای از مزایا و معایب اصلی انواع روش ارتودنسی در دوران بزرگسالی آشنا می‌شوید. به کمک این اطلاعات می‌توانید تصمیم آگاهانه‌تری درباره روش مناسب ارتودنسی بزرگسالان بگیرید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین کاملاً با بریس‌های فلزی قدیمی تفاوت دارد. در ارتودنسی نامرئی از مجموعه‌ای از پلاک‌های پلاستیکی شفاف استفاده می‌شود؛ بیمار این پلاک‌ها را به ترتیب روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا دندان‌ها به تدریج به سمت موقعیت مناسب هدایت شود. این پلاک‌ها در اصل “پلاک‌های شفاف” هستند، اما با اصطلاح پلاک متحرک یا نامرئی نیز از آنها یاد می‌شود.

ارتودنسی لینگوال در بزرگسالان

ارتودنسی لینگوال، زبانی یا پشت دندانی روشی مناسب برای بزرگسالانی است که می‌خواهند دندان‌هایشان را بدون جلب توجه مرتب کنند. ارتودنسی لینگوال نامرئی نیست، اما چون براکت‌ها پشت دندان‌ها و رو به داخل قرار داده می‌شود، از بیرون دیده نمی‌شود و جلب توجه نمی‌کند. بریس زبانی بریس “مخفی” یا ” Incognito” نیز گفته می‌شود، البته Incognito در واقع نام برند است. براکت‌هایی که روی سطح داخلی دندان‌ها ثابت می‌شود، می‌تواند براکت‌های استاندارد و آماده باشد یا به صورت سفارشی پس از قالب‌گیری از تک تک دندان‌ها ساخته شود. طبیعی است که ساخت براکت سفارشی بسیار گران‌تر از استفاده از براکت شش ماهه آماده است.

منبع: بهترین متخصص ارتودنسی کودکان

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 353
نویسنده : mozhgan

درست کردن ناهماهنگی های دهان و فک نیازمند روش های ارتودنسی دندان (مثل ارتودنسی بدون سیم، ارتودنسی بی رنگ) است و اکثر این روش ها بسیار زمانبر و پرهزینه هستندجدا از طولانی بودن مدت زمان ارتودنسی، عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که هزینه های اصلاح عدم تراز دندان ها و فک را افزایش میدهند. به خاطر همین موضوع هزینه ارتودنسی دندان معمولا زیاد است و شاید خیلی از افراد به این خاطر اقدام به صاف کردن و اصلاح ناهماهنگی های دندانی خود نکنند. اما اگر شما دندان هایی ناصاف، شلوغ و نامرتب دارید بدون در نظر گرفتن قیمت ارتودنسی دندان حتما اقدام به درمان کنید. در این مقاله با هزینه های شاخه ارتودنسی و عوامل تاثیر گذار روی این هزینه ها و بهترین متخصصین ارتودنسی آشنا می شویم

چرا قیمت ارتودنسی را نمی گویند؟

احتمالا بارها و بارها در اینترنت عباراتی مانند قیمت یا هزینه خدمات دندانپزشکی مانند هزینه ایمپلنت دندان، هزینه لمینت دندان و … را جستجو کرده اید اما هیچگاه نتوانسته اید قیمت و حدود هزینه هیچکدام را پیدا کنید زیرا اصولا هیچ جایی هزینه ها را درج نمیکنند. در خصوص ارتودنسی نیز قضیه به همین شکل است. اما چرا؟ چرایی این موضوع را باید در عوامل تاثیر گذار بر روند درمان ها و پروسه های ارتودنسی جستجو کرد. مشکل هر شخص و شدت آن، منحصر به فرد است. اینطور نیست که همه افرادی که به یک کلینیک دندانپزشکی یا مطب یک متخصص ارتودنسی بروند با یک روش درمان شوند و یا تمام مراحل درمان مشابه هم باشد. برخی ها مشکلات جزئی دارند و برخی دیگر مشکلات بسیار شدید که حتی ممکن است نیازمند عمل جراحی فک باشند. بنابراین نوع دستگاه های ارتودنسی بکار رفته برای اصلاح مشکل و همچنین مدت زمان درمان نیز متفاوت خواهد بود. همه این ها باعث میشود قیمت ارتودنسی متغییر باشد و تنها با مراجعه حضوری به یک متخصص ارتودنسی و بعد از ارزیابی های حرفه ای قابل برآورد باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پلاستیکی

چه عواملی بر روی قیمت و هزینه ارتودنسی تاثیر می گذارند؟

در بالا گفته شد که هیچ جا یک قیمت ثابت برای ارتودنسی عنوان نمیکنند زیرا بسته به  عوامل  مختلفی هزینه ارتودنسی دندان متفاوت است. شما با دانستن این فاکتورهای تاثیر گذار میتوانید محدوده ای از قیمت ها را در اختیار داشته باشید. مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • سن و سال بیمار
  • نوع مشکل
  • شدت مشکل
  • مدت زمان درمان
  • نوع سیستم ارتودنسی یا تجهیزات بکار رفته در طول درمان
  • نوع پوشش بیمه (معمولا بیمه تکمیلی)
  • شخص متخصص ارتودنسی دندان
  • محدوده جغرافیایی شما
  • تغییرات و نوسانات ارزی (برای برخی از دستگاه های ارتودنسی خارجی و وارداتی)
  • و ….

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 380
نویسنده : mozhgan

آیا ارتودنسی لینگوال روی گفتار تاثیر گذار است؟

در هنگام صحبت کردن برای ادای کلمات، زبان پشت دندان ها را لمس می کند. در ارتودنسی دندان لینگوال به دلیل اینکه براکت ها در پشت دندان ها قرار دارند، به همین جهت تا حدودی بر گفتار تاثیر گذار می باشند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت دو فک

در حین درمان ارتودنسی لینگوال چه غذاهایی را نباید مصرف کرد؟

غذا هایی مانند آجیل، پاپ کورن، غذا های سخت و چسبناک می توانند سبب آسیب رسیدن به ارتودنسی لینگوال می شوند.

دلیل قیمت بالاتر ارتودنسی لینگوال نسبت به ارتودنسی ثابت چیست؟

براکت های لینگوال در اکثر مواقع برای تناسب کامل با دندان ها توسط متخصص ارتودنسی، به شکل سفارشی و در لابراتوار ساخته می شوند. حتی دسته از پیش ساخته شده این براکت ها از براکت های ثابت معمولی گران تر هستند.

آیا درمان اوربایت با ارتودنسی لینگوال امکان پذیر است؟

بهترین و کارآمد ترین روش برای درمان اوربایت، ارتودنسی لینگوال است که با اعمال فشار، به خوبی دندان ها را به سمت موقعیت صحیح هدایت می کند.

آیا ارتودنسی لینگوال درد دارد؟

به طور کلی بیمار بعد از هر روش درمانی تا مدت کوتاهی به جهت عادت کردن به براکت ها درد مختصری را تجربه خواهد کرد که البته با مصرف دارو های مسکن این درد قابل تحمل است. براکت های لینگوال به دلیل اینکه در پشت دندان ها نصب می شوند، زمان بیشتری طول می کشد تا بیمار به آن ها عادت کند.

بیشتربخوانید ... ارتودنسی بارداری

آیا این سیستم درمانی سبب آسیب به زبان می شود؟

براکت های لینگوال در تماس مستقیم با زبان هستند که در زمان غذا خوردن و یا صحبت کردن به طور طبیعی با براکت ها برخورد می کنند. در روز های اول نصب آن ها، ممکن است زبان زخم شود، اما به مرور زمان و با عادت کردن بیمار به براکت ها دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 376
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی ثابت عالی یعنی چه؟

ارتودنسی ثابت زمانی می تواند عالی به حساب آید که متخصص ارتودنسی توانسته باشد به حداکثر نتایج مورد نظر رسیده باشد و بهترین درمان ارتودنسی دندان ممکن را ارایه داده باشد. اون موقع می توانیم شاهد بهترین نتیجه نسبت به ارتودنسی متحرک و ارتودنسی بی رنگ باشیم.

سیستم دیمون چیست؟

سیستم دیمون مجموعه ای از وسایل خاص ( براکت های سلف لیگیت مخصوص؛ سیم های خاص و …) است که با تکنیک خاص یک دیمون ارتودنتیست به بیمار ارایه می شود. در مورد مزایای ارتودنسی کامل با سیستم دیمون می توانید در این لینک مطالب بیشتر مطالعه کنید.

آیا با سیستم دیمون می توان از کشیدن  دندان بی نیاز شد؟

یکی از مزایای سیستم دیمون نجات دادن بیمار از کشیدن دندان و ارایه ارتودنسی بدون کشیدن دندان است. اما گاهی حتی با سیستم دیمون هم بهتر است ارتودنسی با کشیدن دندان انجام شود تا سریعتر به نتیجه برسیم.

بیشتربخوانید... ارتودنسی رایگان

یک نمونه ارتودنسی ثابت عالی با سیستم دیمون:

در این بیمار ما توانستیم مشکلات متعدد بیمار شامل ناهنجاری کلاس II ، کرودینگ، دیپ بایت، کراس بایت، تنگی قوس بالا و … را با هم و در زمانی مناسب حل کنیم. درمان در حدود دو سال انجام شد که اگر بیمار کمی منظم تر بود و بیشتر در رعایت دستورات دقت می کرد می شد در حدود 1/5 سال هم به چنین نتیجه ای رسید. به این فیلم توجه کنید تا در چند ثانیه تغییرات را ببینید:

چه چیزی این باعث شده از نظر ما این نمونه ارتودنسی ثابت عالی و خاص باشد؟

در درجه اول باید بگوییم مشکلاتی که در طی درمان برای این بیمار پیش آمده بود باعث شده بود از رسیدن به یک نتیجه عالی ناامید شوید. درواقع به نظر می رسید این بیمار هم جز درمان هایی با نتایج کمتر از ایده آل قرار گیرد. اما بیمار توانست به مسیر مناسب درمان برگردد و با رعایت نکات طلایی برای رسیدن به نتیجه خوب از ارتودنسی ، امکان این درمان را ایجاد کند و برسیم به یک ارتودنسی ثابت عالی.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 381
نویسنده : mozhgan

امروزه براکت های جدیدی در دندان پزشکی تولید شده اند به اسم براکت های سرامیکی. این براکت ها از جنس سرامیک ساخته شده اند که هم رنگ دندان ها می باشد. براکت های سرامیکی در واقع باعث می شوند که ارتودنسی دندان در دید نباشد و کسی متوجه آن ها نشود. برای استفاده از این براکت ها از سیم های بی رنگ استفاده می شود که کمتر دیده شوند. براکت های دیگری نیز برای درمان وجود دارند مانند براکت های ثابت ، ارتودنسی دیمون، لینگوال ، ارتودنسی متحرک و …. این براکت های سرامیکی ممکن است پس از گذشت زمان بر اثر خوردن موادی مانند چای و قهوه که دارای رنگ دانه هستند تغییر رنگ بدهند. طول درمان براکت های سرامیکی از رکت های دیگر مانند ثابت فلزی بیشتر می باشد به علت این که این براکت ها از جنس سرامیک ساخته شده و شکننده تر می باشند و ممکن است در اثر فشار زیاد آسیب دیده و بشکنند به همین علت متخصص ارتودنسی فشار کمتری را تنظیم می کند تا ناگهان براکت های سرامیکی نشکنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بارداری

براکت های سرامیکی چه مزیت هایی دارند

براکت های سرامیکی به علت جنس خاصی که در آن ها استفاده شده است دارای زیبایی خاصی نیز می باشند. این براکت ها به علت این که از جنس سرامیک هستند هم رنگ دندان ها می باشند و این مسئله باعث می شود که براکت های سرامیکی به سختی دیده شود. دیده نشدن این براکت ها و زیبایی آن ها در طول درمان زیبایی به لبخند فرد اضافه کرده و اعتماد به نفس آن را بالا می برد.

معایب براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی دارای هزینه بالاتری نسبت به ارتودنسی ثابت فلزی می باشند چون جنس براکت های آن خاص می باشد. این براکت ها دارای شکنندگی بیشتری هستند و مراقبت از آن ها سخت تر می باشد. براکت های سرامیکی ممکن است بعد از مدتی تغییر رنگ بدهند و ظاهری بد پیدا کنند و این یک مشکل است. براکت های سرامیکی در زمان برادشتنشان از روی دندان ها سختری زیادی دارد.

بیشتربخوانید... مال اکلوژن

مراقبت از ارتودنسی سرامیکی

  • ارتودنسی ثابت سرامیکی نیاز به مراقبت های زیادی دارد
  • باید بهداشت دهان و دندانی به صورت مرتب رعایت شود
  • مسواک و نخ دندان به صورت مرتب استفاده شود
  • به براکت ها فشار وارد نکرده و یا به آن ها ضربه نزنید
  • از خوردن مواد غذایی سفت و سخت خوداری کرده و ترجیا غذا ها را ریز ریز کرده و بخورید
  • از خوردن مواد غذایی که حاوی رنگ دانه می باشند جلوگیری کنید
  • در هنگام مسواک زدن مراقب باشید که قسمت سخت مسواک به براکت ها برخورد نکند

قیمت ارتودنسی ثابت سرامیک

این ارتودنسی ها دارای قمیت بالایی می باشند. قیمت ارتودنسی های ثابت سرامیکی متفاوتی است. جنس سرامیک ها ، به هم ریختگی دندان ها ، نا هنجاری های فکی ، درمان های قبل و بعد و متخصص های مختلف در تغییر قیمت ارتودنسی موثر می باشند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 414
نویسنده : mozhgan

متخصص ارتودنسی، فردی است که پس از اخذ مدرک دندانپزشکی، به صورت تخصصی شروع به مطالعه ارتودنسی و  ارتودنسیزیبایی می‌کند. معمولا طول دوره ارتودنسی، حدود چهار سال است. پس از آن، دندانپزشک دارای مهارت و دانش لازم برای انجام مواردی مانند اصلاح فاصله بین دندانی، تنظیم فک بالا و پایین برای برهم نشستن دندان‌ها، اصلاح محل قرارگیری دندان‌ها و ... است. البته فراموش نکنید مواردی مثل کامپوزیت دندان‌ها، جراحی فک و ... خود نیازمند تخصص جداگانه‌ای هستند.

خدماتی که ارتودنتیست ارائه می‌دهد، چیست؟

  • از جمله خدمات که شما می‌توانید درخواست آن را از ارتودنتیست داشته باشید، عبارت هستد از:
  • برطرف کردن ناهنجاری‌های فک مثل کجی یا انحراف فک، ارتوگناتیک و ...
  • برطرف کردن ناهنجاری‌های دندان مثل دندان اضافه، رویش مجدد دندان، اپن بایت و ...
  • اصلاح طرح لبخند (لثه‌ای یا مرتب کردن دندان‌ها)
  • ارتودنسی کودکان

برطرف کردن ناهنجاری‌های صورت و فک

متخصص ارتودنسی، همان طور که پیدا است تا جایی می‌تواند پیش رود که نیازی به جراحی یا موردی خارج از تخصص او نشود. در صورتی که ناهنجاری شما قابل رفع با روش‌های متفاوت ارتودنسی هست، این مورد توسط متخصص ارتودنسی رفع می‌شود؛ در غیر این صورت ایشان شما رو به یک متخصص جراح فک و صورت ارجاع می‌دهند. در ادامه، به روش‌های مختلف ارتودنسی اشاره شده است.

روش‌های درمانی ارتودنسی

روش‌ها و متدهای درمانی مختلفی توسط Orthodontist برای رفع ناهنجاری رخ داده برای دندان‌ها و فک شما استفاده می‌شود؛ مثل دستگاه‌های مختلف ارتودنسی. ارتودنسی ثابت با براکت‌های فلزی یا ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی متحرک نامرئی، ارتودنسی نامرئی با براکت‌های سرامیکی و ... از جمله دستگاه‌های مختلف ارتودنسی هستند که در طی درمان استفاده می‌شوند.

از کدام دستگاه برای ارتودنسی باید استفاده کرد؟

پیش از هر چیز بدانید که تا قبل از رویت دندان‌هایتان توسط متخصص و همچنین عکس برداری‌های تکمیلی جهت بررسی محل قرار گیری دندان‌ها (از جمله دندان پنهان در فک)، نمی‌توان نظر قطعی داد. البته برخی از افراد دارای ناهنجاری‌هایی مثل عقب یا جلو بودن فک بالا یا پایین خود هستند که به معمولا از روش‌هایی جز مواردی که بیان شد، استفاده می‌شود. اما، اگر ناهنجاری حادی نداشته باشید، ارتودنتیست به شما ارتودنسی ثابت با براکت فلزی را پیشنهاد می‌دهد. قیمت بسیار مناسب آن، در کنار دسترسی آسان برای تهیه آن، از جلمه نکات مثبت این دستگاه است. در صورتی که چیزی فراتر از این مورد بخواهید (مثلا دل‌تان بخواهد ارتودنسی مشخص نشود)، ارتودنسی نامرئی یکی از گزینه‌های مناسب برای شما است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اقساطی

ارتودنسی کودکان

در صورتی که متخصص ارتودنسی بخواهد به صورت تخصصی به ارتودنسی کودکان خارج از حیطه ارتودنسی بزرگسالان مشغول شود، باید دوره‌هایی جدای از تخصص ارتودنسی خود بگذارد. دلیل این مورد، یادگیری نحوه تعامل بهتر با کودکان و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها است. به صورت معمول، کودکان چندان از محیط کلینیک‌های دندانپزشکی خوششان نمی‌آید و همین عاملی برای تمایل نداشتن‌شان به ارتودنسی است. متخصص ارتودنسی کودکان، با یادگیری موارد ارتباطی و روان شناسی مورد نیاز برا تعامل با کودکان؛ سعی می‌کند رابطه‌ای گرم و دوست داشتنی با کودک ایجاد کند تا او با محیط کلینیک ارتباط برقرار کند. البته کلینیک‌هایی به صورت اختصاصی، محیط‌شان را برای پذیرش کودکان آماده نموده‌اند. از جمله نقاشی خاص دیوارها، ابزارهایی با شکلک‌های کارکترهای کارتون‌ها و ... .



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 388
نویسنده : mozhgan

هنگامی که باردار می شوید ، بدن شما تغییرات فیزیولوژیکی زیادی را پشت سر می گذارد و تعداد زیادی فعالیت و روش انجام می شود که باید در این مدت از آنها دوری کنید. سوالی که اغلب در جراحی دهان و فک و صورت به وجود می آید این است که آیا درمان ایمپلنت در دوران بارداری ایمن است یا خیر. پاسخ کوتاه این است که شما می توانید بعد از سه ماهه اول کاشت دندان را بگیرید. اما ، مگر اینکه نیاز فوری پزشکی وجود داشته باشد ، اکثر دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان توصیه می کنند که منتظر بمانید تا بیمار دیگر باردار نباشد و دلایل آن ها را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید... ژل بلیچینگ

پرتونگاری دندان برای زنان باردار بی خطر است ، اما خطرات مرتبط با قرار گرفتن کودک متولد نشده با مقدار کمی از اشعه مورد استفاده در رادیولوژی وجود دارد. اگرچه اشعه ایکس تشخیصی دندان فقط روی ناحیه دهان تمرکز دارد ، بسیاری از افراد از ایمنی اشعه ایکس در حین بارداری جلوگیری می کنند. بی حس کننده ها و بیهوشی – مطالعات نشان می دهد که درمان دندانپزشکی با بی حسی موضعی در دوران بارداری بی خطر است ، اما توصیه می شود از بیهوشی عمومی که باعث بیهوش شدن شما می شود ، خودداری کنید. استرس – انجمن بارداری آمریکا می گوید سطح بالای اضطراب در یک مادر انتظار می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد. جراحی انتخابی احتمالاً در مدت زمان استرس زا باعث نگرانی های غیرضروری خواهد شد. اگر وضعیت اضطراری نیست ، منتظر بمانید تا کودک شما به دنیا بیاید تا کاشت دندان را انجام دهد.

نکته : به طور کلی بهتر است انجام همه پروسه های ترمیم و زیبایی دندان مثل ونیر کامپوزیت ، لمینت جدید دندان و ... تا پایان دوره بارداری به تعویق بیفتد.

در ادامه به 5 دلیل اصلی پرداختیم که چرا نباید ایمپلنت دندان را در دوره بارداری انجام دهید.

  1. افزایش خطر عوارض

بارداری یک عارضه منعکس کننده نیست ، نه خیر ، در برابر داشتن کاشت دندان نیست ، زیرا این یک عمل جراحی است ، بهتر است کودک خود را در معرض خطر قرار ندهید مگر اینکه نیاز فوری پزشکی داشته باشد. کاشت دندان یک ماده تیتانیومی ریز است که برای نگه داشتن دندان مصنوعی به استخوان فک وارد می شود. قبل از اینکه دندان مصنوعی نصب شود ، استخوان فک برای بهبود و فیوز نیاز به زمان دارد. هرگونه جراحی در دوران بارداری مملو از عوارض است و در صورت انتخاب بهتر است از آن جلوگیری شود.

  1. بعد از به دنیا آمدن نوزاد ، ایمپلنت ها به بهترین شکل قرار می گیرند

پس از به دنیا آمدن کودک شما ، می توانید به محض آماده شدن ، برای کاشت دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر سالم و خوشحال هستید ، دلیلی برای تأخیر وجود ندارد. در صورت شیردهی ، دندانپزشک بهترین راه حل را به شما توصیه می کند. پس از عمل جراحی و دوره بهبودی ، دندان مصنوعی شما توسط تکنسین های ماهر ما با کمک فن آوری های نوین ساخته می شود. رنگ ، شکل و اندازه و همچنین عملکرد دندان جدید شما جایگزینی عالی خواهد بود و به زودی اعتماد به نفس شما را بازیابی می کند. با اولین لبخند کودک ، شما نیز لبخند خواهید زد.

  1. بهترین کار برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس
  2. از بیهوشی خودداری کنید
  3. استرس را کاهش دهید


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 382
نویسنده : mozhgan

این مقاله در پاسخ به این سوال نوشته شده است: آیا بلیچینگ دندان پر شده امکانپذیر است؟ برای شنیدن پاسخ با ما همراه باشید. برای سفید شدن دندان سه روش کلی وجود دارد: ونیر کامپوزیت، لمینت دندان جلو و بلیچینگ. در روش بلیچینگ نمیتوان به اندازه دو روش دیگر انتظار سفید شدن دندان ها را داشت. در واقع دندان تنها دو الی سه درجه روشنتر می شود که این میازن بسته به دندان هر فرد متفاوت است.

بیشتر بخوانید... ترمیم و زیبایی دندان

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ ماده ای است که باعث می شود رنگدانه های رسوب کرده دندان، اکسید شود و از بین برود. این اتفاق به مرور زمان می افتد. در واقع ماده سفیدکننده یا پراکسید هیدروژن به قسمت های زیرین مینا در عاج نفوذ می کندو رنگ دندان را روشن تر می شود. برای بلیچینگ دو روش متفاوت متفاوت وجود دارد که مراحل و هزینه های آن متفاوت است.

بلیچینگ و حساسیت دندان:

در روش home این مواد توسط بیمار داخل تری مخصوص بلیچ گذارده می شود و به مدت یک ساعت قبل از انجام بلیچ و به مدت نیم ساعت بعد از انجام بلیچ داخل دهان گراشته می شود. در روش office ماده ضد حساسیت دندان توسط دندانپزشک به مدت ده دقیقه روی دندانها قرار داده می شود.

اما سوال اصلی: آیا بلیچینگ دندان پر شده امکانپذیر است؟

در بلیچینگ دندان پر شده , ماده بلیچ روی مواد ترمیم دندان ، ونیر کامپوزیتی و سرامیکی و روکشها اثری ندارد و فقط خود دندان را روشن تر میکند. به عبارتی مواد پرکردنی، سرامیکها در برابر ماده بلیچ تغییر رنگ نمی دهند. بنابراین نمیتوان از مواد بلیچینگ دندان بر روی سطحی غیر از خود دندان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید ... درمان ریشه مجدد



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 427
نویسنده : mozhgan

ایمپلنت دندان می تواند یک جایگزین عالی برای دندان از دست رفته، دندان آسیب دیده و یا ریشه های خراب باشد. ایمپلنت یک ریشه مصنوعی برای دندان می باشد که در صورت مراقبت درست، می تواند همانند دندان طبیعی عمل کرده و عمری طولانی داشته باشد. و یکی از روش های ترمیم و زیبایی دندان محسوب می شود.  

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

کاشت ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟

ایمپلنت هم مانند هر جراحی دیگر مراحلی دارد که باید قدم به قدم انجام شود. شاید این سوال برای شما یا اطرافیانی که قصد انجام ایمپلنت دارند، پیش آمده باشد که ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟ امروز در این مقاله قصد داریم تا ضمن توضیحاتی درباره جراحی ایمپلنت شما را با مراحل انجام آن نیز آشنا کنیم چرا که بهتر است قبل از هر جراحی راجع به طریق انجام آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیشتربخوانید... جرم گیری دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

به صورت خلاصه اگر میخواهید بدانید که ایمپلنت دندان چند مرحله دارد مراحل کاشت به صورت زیر می باشد:

  • مشاوه و ویزیت نزد دندان پزشک
  • کشیدن دندان پوسیده یا ریشه آن
  • انجام پیوند استخوان (درصورت نیاز)
  • قرار دادن فیکسچر در استخوان فک
  • وصل کردن اباتمنت به فیکسچر
  • قرار دادن روکش یا تاج دندان
  • مشاوره با دندان پزشک

قبل از انجام دادن جراحی ایمپلنت بهتر است که درباره آن با دندان پزشک مشورت کرده تا با انجام معاینات لازم تشخیص دهد که جراحی ایمپلنت می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر. دندان پزشکان چند عامل را برای تشخیص این موضوع مدنظر قرار می دهند، عواملی مانند میزان بهداشت دهان و دندان، وجود استخوان کافی در فک، میزان سلامت وضعیت جسمانی و معاینه دندان های از دست رفته (یک یا چند دندان).

بیشتربخوانید... ونیر دندان

جراحی ایمپلنت

درواقع نباید انتظار داشته باشید که جراحی ایمپلنت سریع تمام شود، کاشت ایمپلنت چندمرحله دارد که زمان بر است و حتی ممکن است تا 6 ماه هم بهبودی کامل زمان ببرد. در مرحله اول در صورت وجود دندان آسیب دیده ابتدا دندان باید کشیده شود، سپس پس از مدت زمانی که لثه و استخوان بهبود یافت، اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشید باید پیوند استخوان انجام شود چرا که وجود استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت الزامی است. پس از آن ایمپلنت (پایه فلزی) در لثه قرار میگیرد که باید مدت زمانی بگذرد تا به استخوان فک جوش بخورد. پس از بهبودی اباتمنت را به ایمپلنت متصل می شود سپس قالب گیری انجام شده و در مرحله آخر تاج دندان قرار میگیرد. انجام تمامی این مراحل ممکن چندین ماه زمان ببرد ولی در نهایت دندانی با عملکرد و زیبایی دندان طبیعی خواهید داشت.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com