عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 363
نویسنده : mozhgan

امروزه با پیشرفت سریع علم پزشکی شاهد تحول بزرگ از لحاظ مواد و وسایل هستیم. با توجه به زمان طولانی درمان با ارتودنسی دندان یکی از نکات مورد توجه بیماران این است که از متدهایی استفاده شود که دیده نشوند. بسیاری از کسانی که دچار نامنظمی دندان هستند و به درمان ارتودنسی نیاز دارند بیشتر تمایل به استفاده از ارتودنسی بی رنگ دارند که در دهان دیده نشود و در روابط اجتماعی و شغلی آنها مشکلی به وجود نیاورد.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی بی رنگ

همانطور که گفتیم عوامل بسیار زیادی در هزینه های ارتودنسی بی رنگ تاثیرگذار هستند که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

-تاثیر جنس براکت

جنس موادی که در ساخت براکت سرامیکی استفاده می شود دارای هزینه بیشتری است. در براکت فلزی از فولادهای ضد زنگ استفاده می کنند که از نظر قیمت نسبت به براکت سرامیکی ارزان تر می باشد. به همین علت بیماران باید طبق تفاوتی که در مواد بکار می رود هزینه بیشتری هم پرداخت کنند. براکت های ارتودنسی بی رنگ از ماده ای ساخته می شود که در آخر شفاف و بدون رنگ است و از این رو باعث زیبایی درمان ارتودنسی دندان بخصوص ارتودنسی دندان اضافه می شود.

-رنگ براکت

بهتر است بدانید براکت ها می توانند به رنگ دندان یا به رنگ روشن و یا به طور کامل نامرئی باشند. توانایی ارتودنسی سرامیکی به علت تنوع رنگ و همخوانی با دندان های بیمار بسیار زیاد است. کسانی که دادن های روشنی دارند معمولا از براکت های روشن و شیشه ای رنگ استفاده می کنند و کسانی که به علت های مختلف و جنس دندان ها، دارای دندانی تیره تر هستند، براکت های رنگی اما متناسب با دندان خود را انتخاب می کنند. این ترکیب رنگ در میان براکت های سرامیکی این امکان را به افراد می دهد که براکت ها را مطابق با رنگ دندان های خود انتخاب کنند و این موضوع هم به طور مستقیم بر روی افزایش هزینه ارتودنسی بی رنگ اثر دارد.

-بالا بودن هزینه ارتودنسی سرامیکی به علت نامرئی بودن

ارتودنسی فیک نامرئی کمتر جلب توجه کرده و در محدوده دید مردم قرار می گیرد. از این نوع درمان به عنوان درمان نامرئی هم می کنند. در واقع افراد اگر بخواهند درمان دندان های خود را با ارتودنسی و براکت های بی رنگ انجام دهند بی شک باید هزینه های بیشتری را پرداخت کنند. براکت سرامیکی کمتر از براکت فلزی دیده می شود به همین دلیل روشی پرطرفدار در میان نوجوانان و همچنین بزرگسالانی است که از دیده شدن براکت های دندان های خود در برابر دوستان و اطرافیان خجالت می کشند و کمتر به حرف زدن و خندیدن تمایل نشان می دهند. به طور کلی استفاده از براکت های سرامیکی به افراد کمک می کند که با این احساسات به خوبی مقابله کنند.

-مراجعه بیشتر به متخصص ارتودنسی و افزایش هزینه ارتودنسی

براکت ارتودنسی بی رنگ نیازمند ظرافت، دقت و زمان بیشتری برای نصب شدن روی دندان ها هستند. یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی زمان بیشتری جهت نصب، معاینه و تعمیر در نظر می گیرد. همچنین بیماران هم باید مراجعه بیشتری نزد متخصص برای ارزیابی براکت و دندان ها داشته باشند.

بیشتربخوانید... جراحی لثه

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 376
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی در دوران نوجوانی معمولاً باعث خجالت بیماران می‌شود، نگرانی درباره ظاهر دندان‌های سیم‌کشی شده در دوران بزرگسالی نیز به قوت خود باقی می‌ماند و حتی پررنگ‌تر هم می‌شود. بدترین چیزی که یک فرد بزرگسال می‌تواند تصورش را بکند، دندان‌هایی سیم‌کشی شده است که انجام دادن درمان ارتودنسی را از فاصله دور نیز برملا می‌کند. در واقع بسیاری از بزرگسالان و نوجوانان به دلیل نگرانی درباره ظاهرشان و نظر منفی دیگران تمایلی به انجام ارتودنسی ندارند. این نگرانی زمانی پررنگ‌تر می‌شود که ظاهر فرد بزرگسال برای حرفه‌اش بسیار مهم باشد یا رخداد مهمی مانند ازدواج یا فارغ‌التحصیلی در پیش باشد. همچنین بزرگسالان نگرانند که مبادا دندان‌های ارتودنسی شده ظاهری نابالغ و بچگانه را از آنها به نمایش بگذارد. خوشبختانه بریس‌های فلزی قدیمی دیگر تنها راه را برای دستیابی به لبخندی رویایی نیستند. امروزه برای ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی از مواد سرامیکی جدید و همرنگ دندان‌ استفاده می‌شود و تشخیص دادن بریس‌های نامرئی مانند اینویزیلاین نیز تقریباً غیرممکن است. این روش‌های جدید بسیار کمتر از سیم‌کشی فلزی قدیمی جلب توجه می‌کند. در ادامه با خلاصه‌ای از مزایا و معایب اصلی انواع روش ارتودنسی در دوران بزرگسالی آشنا می‌شوید. به کمک این اطلاعات می‌توانید تصمیم آگاهانه‌تری درباره روش مناسب ارتودنسی بزرگسالان بگیرید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین کاملاً با بریس‌های فلزی قدیمی تفاوت دارد. در ارتودنسی نامرئی از مجموعه‌ای از پلاک‌های پلاستیکی شفاف استفاده می‌شود؛ بیمار این پلاک‌ها را به ترتیب روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا دندان‌ها به تدریج به سمت موقعیت مناسب هدایت شود. این پلاک‌ها در اصل “پلاک‌های شفاف” هستند، اما با اصطلاح پلاک متحرک یا نامرئی نیز از آنها یاد می‌شود.

ارتودنسی لینگوال در بزرگسالان

ارتودنسی لینگوال، زبانی یا پشت دندانی روشی مناسب برای بزرگسالانی است که می‌خواهند دندان‌هایشان را بدون جلب توجه مرتب کنند. ارتودنسی لینگوال نامرئی نیست، اما چون براکت‌ها پشت دندان‌ها و رو به داخل قرار داده می‌شود، از بیرون دیده نمی‌شود و جلب توجه نمی‌کند. بریس زبانی بریس “مخفی” یا ” Incognito” نیز گفته می‌شود، البته Incognito در واقع نام برند است. براکت‌هایی که روی سطح داخلی دندان‌ها ثابت می‌شود، می‌تواند براکت‌های استاندارد و آماده باشد یا به صورت سفارشی پس از قالب‌گیری از تک تک دندان‌ها ساخته شود. طبیعی است که ساخت براکت سفارشی بسیار گران‌تر از استفاده از براکت شش ماهه آماده است.

منبع: بهترین متخصص ارتودنسی کودکان

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 353
نویسنده : mozhgan

درست کردن ناهماهنگی های دهان و فک نیازمند روش های ارتودنسی دندان (مثل ارتودنسی بدون سیم، ارتودنسی بی رنگ) است و اکثر این روش ها بسیار زمانبر و پرهزینه هستندجدا از طولانی بودن مدت زمان ارتودنسی، عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که هزینه های اصلاح عدم تراز دندان ها و فک را افزایش میدهند. به خاطر همین موضوع هزینه ارتودنسی دندان معمولا زیاد است و شاید خیلی از افراد به این خاطر اقدام به صاف کردن و اصلاح ناهماهنگی های دندانی خود نکنند. اما اگر شما دندان هایی ناصاف، شلوغ و نامرتب دارید بدون در نظر گرفتن قیمت ارتودنسی دندان حتما اقدام به درمان کنید. در این مقاله با هزینه های شاخه ارتودنسی و عوامل تاثیر گذار روی این هزینه ها و بهترین متخصصین ارتودنسی آشنا می شویم

چرا قیمت ارتودنسی را نمی گویند؟

احتمالا بارها و بارها در اینترنت عباراتی مانند قیمت یا هزینه خدمات دندانپزشکی مانند هزینه ایمپلنت دندان، هزینه لمینت دندان و … را جستجو کرده اید اما هیچگاه نتوانسته اید قیمت و حدود هزینه هیچکدام را پیدا کنید زیرا اصولا هیچ جایی هزینه ها را درج نمیکنند. در خصوص ارتودنسی نیز قضیه به همین شکل است. اما چرا؟ چرایی این موضوع را باید در عوامل تاثیر گذار بر روند درمان ها و پروسه های ارتودنسی جستجو کرد. مشکل هر شخص و شدت آن، منحصر به فرد است. اینطور نیست که همه افرادی که به یک کلینیک دندانپزشکی یا مطب یک متخصص ارتودنسی بروند با یک روش درمان شوند و یا تمام مراحل درمان مشابه هم باشد. برخی ها مشکلات جزئی دارند و برخی دیگر مشکلات بسیار شدید که حتی ممکن است نیازمند عمل جراحی فک باشند. بنابراین نوع دستگاه های ارتودنسی بکار رفته برای اصلاح مشکل و همچنین مدت زمان درمان نیز متفاوت خواهد بود. همه این ها باعث میشود قیمت ارتودنسی متغییر باشد و تنها با مراجعه حضوری به یک متخصص ارتودنسی و بعد از ارزیابی های حرفه ای قابل برآورد باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پلاستیکی

چه عواملی بر روی قیمت و هزینه ارتودنسی تاثیر می گذارند؟

در بالا گفته شد که هیچ جا یک قیمت ثابت برای ارتودنسی عنوان نمیکنند زیرا بسته به  عوامل  مختلفی هزینه ارتودنسی دندان متفاوت است. شما با دانستن این فاکتورهای تاثیر گذار میتوانید محدوده ای از قیمت ها را در اختیار داشته باشید. مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • سن و سال بیمار
  • نوع مشکل
  • شدت مشکل
  • مدت زمان درمان
  • نوع سیستم ارتودنسی یا تجهیزات بکار رفته در طول درمان
  • نوع پوشش بیمه (معمولا بیمه تکمیلی)
  • شخص متخصص ارتودنسی دندان
  • محدوده جغرافیایی شما
  • تغییرات و نوسانات ارزی (برای برخی از دستگاه های ارتودنسی خارجی و وارداتی)
  • و ….

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 380
نویسنده : mozhgan

آیا ارتودنسی لینگوال روی گفتار تاثیر گذار است؟

در هنگام صحبت کردن برای ادای کلمات، زبان پشت دندان ها را لمس می کند. در ارتودنسی دندان لینگوال به دلیل اینکه براکت ها در پشت دندان ها قرار دارند، به همین جهت تا حدودی بر گفتار تاثیر گذار می باشند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت دو فک

در حین درمان ارتودنسی لینگوال چه غذاهایی را نباید مصرف کرد؟

غذا هایی مانند آجیل، پاپ کورن، غذا های سخت و چسبناک می توانند سبب آسیب رسیدن به ارتودنسی لینگوال می شوند.

دلیل قیمت بالاتر ارتودنسی لینگوال نسبت به ارتودنسی ثابت چیست؟

براکت های لینگوال در اکثر مواقع برای تناسب کامل با دندان ها توسط متخصص ارتودنسی، به شکل سفارشی و در لابراتوار ساخته می شوند. حتی دسته از پیش ساخته شده این براکت ها از براکت های ثابت معمولی گران تر هستند.

آیا درمان اوربایت با ارتودنسی لینگوال امکان پذیر است؟

بهترین و کارآمد ترین روش برای درمان اوربایت، ارتودنسی لینگوال است که با اعمال فشار، به خوبی دندان ها را به سمت موقعیت صحیح هدایت می کند.

آیا ارتودنسی لینگوال درد دارد؟

به طور کلی بیمار بعد از هر روش درمانی تا مدت کوتاهی به جهت عادت کردن به براکت ها درد مختصری را تجربه خواهد کرد که البته با مصرف دارو های مسکن این درد قابل تحمل است. براکت های لینگوال به دلیل اینکه در پشت دندان ها نصب می شوند، زمان بیشتری طول می کشد تا بیمار به آن ها عادت کند.

بیشتربخوانید ... ارتودنسی بارداری

آیا این سیستم درمانی سبب آسیب به زبان می شود؟

براکت های لینگوال در تماس مستقیم با زبان هستند که در زمان غذا خوردن و یا صحبت کردن به طور طبیعی با براکت ها برخورد می کنند. در روز های اول نصب آن ها، ممکن است زبان زخم شود، اما به مرور زمان و با عادت کردن بیمار به براکت ها دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 376
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی ثابت عالی یعنی چه؟

ارتودنسی ثابت زمانی می تواند عالی به حساب آید که متخصص ارتودنسی توانسته باشد به حداکثر نتایج مورد نظر رسیده باشد و بهترین درمان ارتودنسی دندان ممکن را ارایه داده باشد. اون موقع می توانیم شاهد بهترین نتیجه نسبت به ارتودنسی متحرک و ارتودنسی بی رنگ باشیم.

سیستم دیمون چیست؟

سیستم دیمون مجموعه ای از وسایل خاص ( براکت های سلف لیگیت مخصوص؛ سیم های خاص و …) است که با تکنیک خاص یک دیمون ارتودنتیست به بیمار ارایه می شود. در مورد مزایای ارتودنسی کامل با سیستم دیمون می توانید در این لینک مطالب بیشتر مطالعه کنید.

آیا با سیستم دیمون می توان از کشیدن  دندان بی نیاز شد؟

یکی از مزایای سیستم دیمون نجات دادن بیمار از کشیدن دندان و ارایه ارتودنسی بدون کشیدن دندان است. اما گاهی حتی با سیستم دیمون هم بهتر است ارتودنسی با کشیدن دندان انجام شود تا سریعتر به نتیجه برسیم.

بیشتربخوانید... ارتودنسی رایگان

یک نمونه ارتودنسی ثابت عالی با سیستم دیمون:

در این بیمار ما توانستیم مشکلات متعدد بیمار شامل ناهنجاری کلاس II ، کرودینگ، دیپ بایت، کراس بایت، تنگی قوس بالا و … را با هم و در زمانی مناسب حل کنیم. درمان در حدود دو سال انجام شد که اگر بیمار کمی منظم تر بود و بیشتر در رعایت دستورات دقت می کرد می شد در حدود 1/5 سال هم به چنین نتیجه ای رسید. به این فیلم توجه کنید تا در چند ثانیه تغییرات را ببینید:

چه چیزی این باعث شده از نظر ما این نمونه ارتودنسی ثابت عالی و خاص باشد؟

در درجه اول باید بگوییم مشکلاتی که در طی درمان برای این بیمار پیش آمده بود باعث شده بود از رسیدن به یک نتیجه عالی ناامید شوید. درواقع به نظر می رسید این بیمار هم جز درمان هایی با نتایج کمتر از ایده آل قرار گیرد. اما بیمار توانست به مسیر مناسب درمان برگردد و با رعایت نکات طلایی برای رسیدن به نتیجه خوب از ارتودنسی ، امکان این درمان را ایجاد کند و برسیم به یک ارتودنسی ثابت عالی.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 شهريور 1400
بازدید : 381
نویسنده : mozhgan

امروزه براکت های جدیدی در دندان پزشکی تولید شده اند به اسم براکت های سرامیکی. این براکت ها از جنس سرامیک ساخته شده اند که هم رنگ دندان ها می باشد. براکت های سرامیکی در واقع باعث می شوند که ارتودنسی دندان در دید نباشد و کسی متوجه آن ها نشود. برای استفاده از این براکت ها از سیم های بی رنگ استفاده می شود که کمتر دیده شوند. براکت های دیگری نیز برای درمان وجود دارند مانند براکت های ثابت ، ارتودنسی دیمون، لینگوال ، ارتودنسی متحرک و …. این براکت های سرامیکی ممکن است پس از گذشت زمان بر اثر خوردن موادی مانند چای و قهوه که دارای رنگ دانه هستند تغییر رنگ بدهند. طول درمان براکت های سرامیکی از رکت های دیگر مانند ثابت فلزی بیشتر می باشد به علت این که این براکت ها از جنس سرامیک ساخته شده و شکننده تر می باشند و ممکن است در اثر فشار زیاد آسیب دیده و بشکنند به همین علت متخصص ارتودنسی فشار کمتری را تنظیم می کند تا ناگهان براکت های سرامیکی نشکنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بارداری

براکت های سرامیکی چه مزیت هایی دارند

براکت های سرامیکی به علت جنس خاصی که در آن ها استفاده شده است دارای زیبایی خاصی نیز می باشند. این براکت ها به علت این که از جنس سرامیک هستند هم رنگ دندان ها می باشند و این مسئله باعث می شود که براکت های سرامیکی به سختی دیده شود. دیده نشدن این براکت ها و زیبایی آن ها در طول درمان زیبایی به لبخند فرد اضافه کرده و اعتماد به نفس آن را بالا می برد.

معایب براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی دارای هزینه بالاتری نسبت به ارتودنسی ثابت فلزی می باشند چون جنس براکت های آن خاص می باشد. این براکت ها دارای شکنندگی بیشتری هستند و مراقبت از آن ها سخت تر می باشد. براکت های سرامیکی ممکن است بعد از مدتی تغییر رنگ بدهند و ظاهری بد پیدا کنند و این یک مشکل است. براکت های سرامیکی در زمان برادشتنشان از روی دندان ها سختری زیادی دارد.

بیشتربخوانید... مال اکلوژن

مراقبت از ارتودنسی سرامیکی

  • ارتودنسی ثابت سرامیکی نیاز به مراقبت های زیادی دارد
  • باید بهداشت دهان و دندانی به صورت مرتب رعایت شود
  • مسواک و نخ دندان به صورت مرتب استفاده شود
  • به براکت ها فشار وارد نکرده و یا به آن ها ضربه نزنید
  • از خوردن مواد غذایی سفت و سخت خوداری کرده و ترجیا غذا ها را ریز ریز کرده و بخورید
  • از خوردن مواد غذایی که حاوی رنگ دانه می باشند جلوگیری کنید
  • در هنگام مسواک زدن مراقب باشید که قسمت سخت مسواک به براکت ها برخورد نکند

قیمت ارتودنسی ثابت سرامیک

این ارتودنسی ها دارای قمیت بالایی می باشند. قیمت ارتودنسی های ثابت سرامیکی متفاوتی است. جنس سرامیک ها ، به هم ریختگی دندان ها ، نا هنجاری های فکی ، درمان های قبل و بعد و متخصص های مختلف در تغییر قیمت ارتودنسی موثر می باشند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 414
نویسنده : mozhgan

متخصص ارتودنسی، فردی است که پس از اخذ مدرک دندانپزشکی، به صورت تخصصی شروع به مطالعه ارتودنسی و  ارتودنسیزیبایی می‌کند. معمولا طول دوره ارتودنسی، حدود چهار سال است. پس از آن، دندانپزشک دارای مهارت و دانش لازم برای انجام مواردی مانند اصلاح فاصله بین دندانی، تنظیم فک بالا و پایین برای برهم نشستن دندان‌ها، اصلاح محل قرارگیری دندان‌ها و ... است. البته فراموش نکنید مواردی مثل کامپوزیت دندان‌ها، جراحی فک و ... خود نیازمند تخصص جداگانه‌ای هستند.

خدماتی که ارتودنتیست ارائه می‌دهد، چیست؟

  • از جمله خدمات که شما می‌توانید درخواست آن را از ارتودنتیست داشته باشید، عبارت هستد از:
  • برطرف کردن ناهنجاری‌های فک مثل کجی یا انحراف فک، ارتوگناتیک و ...
  • برطرف کردن ناهنجاری‌های دندان مثل دندان اضافه، رویش مجدد دندان، اپن بایت و ...
  • اصلاح طرح لبخند (لثه‌ای یا مرتب کردن دندان‌ها)
  • ارتودنسی کودکان

برطرف کردن ناهنجاری‌های صورت و فک

متخصص ارتودنسی، همان طور که پیدا است تا جایی می‌تواند پیش رود که نیازی به جراحی یا موردی خارج از تخصص او نشود. در صورتی که ناهنجاری شما قابل رفع با روش‌های متفاوت ارتودنسی هست، این مورد توسط متخصص ارتودنسی رفع می‌شود؛ در غیر این صورت ایشان شما رو به یک متخصص جراح فک و صورت ارجاع می‌دهند. در ادامه، به روش‌های مختلف ارتودنسی اشاره شده است.

روش‌های درمانی ارتودنسی

روش‌ها و متدهای درمانی مختلفی توسط Orthodontist برای رفع ناهنجاری رخ داده برای دندان‌ها و فک شما استفاده می‌شود؛ مثل دستگاه‌های مختلف ارتودنسی. ارتودنسی ثابت با براکت‌های فلزی یا ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی متحرک نامرئی، ارتودنسی نامرئی با براکت‌های سرامیکی و ... از جمله دستگاه‌های مختلف ارتودنسی هستند که در طی درمان استفاده می‌شوند.

از کدام دستگاه برای ارتودنسی باید استفاده کرد؟

پیش از هر چیز بدانید که تا قبل از رویت دندان‌هایتان توسط متخصص و همچنین عکس برداری‌های تکمیلی جهت بررسی محل قرار گیری دندان‌ها (از جمله دندان پنهان در فک)، نمی‌توان نظر قطعی داد. البته برخی از افراد دارای ناهنجاری‌هایی مثل عقب یا جلو بودن فک بالا یا پایین خود هستند که به معمولا از روش‌هایی جز مواردی که بیان شد، استفاده می‌شود. اما، اگر ناهنجاری حادی نداشته باشید، ارتودنتیست به شما ارتودنسی ثابت با براکت فلزی را پیشنهاد می‌دهد. قیمت بسیار مناسب آن، در کنار دسترسی آسان برای تهیه آن، از جلمه نکات مثبت این دستگاه است. در صورتی که چیزی فراتر از این مورد بخواهید (مثلا دل‌تان بخواهد ارتودنسی مشخص نشود)، ارتودنسی نامرئی یکی از گزینه‌های مناسب برای شما است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اقساطی

ارتودنسی کودکان

در صورتی که متخصص ارتودنسی بخواهد به صورت تخصصی به ارتودنسی کودکان خارج از حیطه ارتودنسی بزرگسالان مشغول شود، باید دوره‌هایی جدای از تخصص ارتودنسی خود بگذارد. دلیل این مورد، یادگیری نحوه تعامل بهتر با کودکان و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها است. به صورت معمول، کودکان چندان از محیط کلینیک‌های دندانپزشکی خوششان نمی‌آید و همین عاملی برای تمایل نداشتن‌شان به ارتودنسی است. متخصص ارتودنسی کودکان، با یادگیری موارد ارتباطی و روان شناسی مورد نیاز برا تعامل با کودکان؛ سعی می‌کند رابطه‌ای گرم و دوست داشتنی با کودک ایجاد کند تا او با محیط کلینیک ارتباط برقرار کند. البته کلینیک‌هایی به صورت اختصاصی، محیط‌شان را برای پذیرش کودکان آماده نموده‌اند. از جمله نقاشی خاص دیوارها، ابزارهایی با شکلک‌های کارکترهای کارتون‌ها و ... .



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 388
نویسنده : mozhgan

هنگامی که باردار می شوید ، بدن شما تغییرات فیزیولوژیکی زیادی را پشت سر می گذارد و تعداد زیادی فعالیت و روش انجام می شود که باید در این مدت از آنها دوری کنید. سوالی که اغلب در جراحی دهان و فک و صورت به وجود می آید این است که آیا درمان ایمپلنت در دوران بارداری ایمن است یا خیر. پاسخ کوتاه این است که شما می توانید بعد از سه ماهه اول کاشت دندان را بگیرید. اما ، مگر اینکه نیاز فوری پزشکی وجود داشته باشد ، اکثر دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان توصیه می کنند که منتظر بمانید تا بیمار دیگر باردار نباشد و دلایل آن ها را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید... ژل بلیچینگ

پرتونگاری دندان برای زنان باردار بی خطر است ، اما خطرات مرتبط با قرار گرفتن کودک متولد نشده با مقدار کمی از اشعه مورد استفاده در رادیولوژی وجود دارد. اگرچه اشعه ایکس تشخیصی دندان فقط روی ناحیه دهان تمرکز دارد ، بسیاری از افراد از ایمنی اشعه ایکس در حین بارداری جلوگیری می کنند. بی حس کننده ها و بیهوشی – مطالعات نشان می دهد که درمان دندانپزشکی با بی حسی موضعی در دوران بارداری بی خطر است ، اما توصیه می شود از بیهوشی عمومی که باعث بیهوش شدن شما می شود ، خودداری کنید. استرس – انجمن بارداری آمریکا می گوید سطح بالای اضطراب در یک مادر انتظار می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد. جراحی انتخابی احتمالاً در مدت زمان استرس زا باعث نگرانی های غیرضروری خواهد شد. اگر وضعیت اضطراری نیست ، منتظر بمانید تا کودک شما به دنیا بیاید تا کاشت دندان را انجام دهد.

نکته : به طور کلی بهتر است انجام همه پروسه های ترمیم و زیبایی دندان مثل ونیر کامپوزیت ، لمینت جدید دندان و ... تا پایان دوره بارداری به تعویق بیفتد.

در ادامه به 5 دلیل اصلی پرداختیم که چرا نباید ایمپلنت دندان را در دوره بارداری انجام دهید.

  1. افزایش خطر عوارض

بارداری یک عارضه منعکس کننده نیست ، نه خیر ، در برابر داشتن کاشت دندان نیست ، زیرا این یک عمل جراحی است ، بهتر است کودک خود را در معرض خطر قرار ندهید مگر اینکه نیاز فوری پزشکی داشته باشد. کاشت دندان یک ماده تیتانیومی ریز است که برای نگه داشتن دندان مصنوعی به استخوان فک وارد می شود. قبل از اینکه دندان مصنوعی نصب شود ، استخوان فک برای بهبود و فیوز نیاز به زمان دارد. هرگونه جراحی در دوران بارداری مملو از عوارض است و در صورت انتخاب بهتر است از آن جلوگیری شود.

  1. بعد از به دنیا آمدن نوزاد ، ایمپلنت ها به بهترین شکل قرار می گیرند

پس از به دنیا آمدن کودک شما ، می توانید به محض آماده شدن ، برای کاشت دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر سالم و خوشحال هستید ، دلیلی برای تأخیر وجود ندارد. در صورت شیردهی ، دندانپزشک بهترین راه حل را به شما توصیه می کند. پس از عمل جراحی و دوره بهبودی ، دندان مصنوعی شما توسط تکنسین های ماهر ما با کمک فن آوری های نوین ساخته می شود. رنگ ، شکل و اندازه و همچنین عملکرد دندان جدید شما جایگزینی عالی خواهد بود و به زودی اعتماد به نفس شما را بازیابی می کند. با اولین لبخند کودک ، شما نیز لبخند خواهید زد.

  1. بهترین کار برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس
  2. از بیهوشی خودداری کنید
  3. استرس را کاهش دهید


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 382
نویسنده : mozhgan

این مقاله در پاسخ به این سوال نوشته شده است: آیا بلیچینگ دندان پر شده امکانپذیر است؟ برای شنیدن پاسخ با ما همراه باشید. برای سفید شدن دندان سه روش کلی وجود دارد: ونیر کامپوزیت، لمینت دندان جلو و بلیچینگ. در روش بلیچینگ نمیتوان به اندازه دو روش دیگر انتظار سفید شدن دندان ها را داشت. در واقع دندان تنها دو الی سه درجه روشنتر می شود که این میازن بسته به دندان هر فرد متفاوت است.

بیشتر بخوانید... ترمیم و زیبایی دندان

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ ماده ای است که باعث می شود رنگدانه های رسوب کرده دندان، اکسید شود و از بین برود. این اتفاق به مرور زمان می افتد. در واقع ماده سفیدکننده یا پراکسید هیدروژن به قسمت های زیرین مینا در عاج نفوذ می کندو رنگ دندان را روشن تر می شود. برای بلیچینگ دو روش متفاوت متفاوت وجود دارد که مراحل و هزینه های آن متفاوت است.

بلیچینگ و حساسیت دندان:

در روش home این مواد توسط بیمار داخل تری مخصوص بلیچ گذارده می شود و به مدت یک ساعت قبل از انجام بلیچ و به مدت نیم ساعت بعد از انجام بلیچ داخل دهان گراشته می شود. در روش office ماده ضد حساسیت دندان توسط دندانپزشک به مدت ده دقیقه روی دندانها قرار داده می شود.

اما سوال اصلی: آیا بلیچینگ دندان پر شده امکانپذیر است؟

در بلیچینگ دندان پر شده , ماده بلیچ روی مواد ترمیم دندان ، ونیر کامپوزیتی و سرامیکی و روکشها اثری ندارد و فقط خود دندان را روشن تر میکند. به عبارتی مواد پرکردنی، سرامیکها در برابر ماده بلیچ تغییر رنگ نمی دهند. بنابراین نمیتوان از مواد بلیچینگ دندان بر روی سطحی غیر از خود دندان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید ... درمان ریشه مجدد



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 427
نویسنده : mozhgan

ایمپلنت دندان می تواند یک جایگزین عالی برای دندان از دست رفته، دندان آسیب دیده و یا ریشه های خراب باشد. ایمپلنت یک ریشه مصنوعی برای دندان می باشد که در صورت مراقبت درست، می تواند همانند دندان طبیعی عمل کرده و عمری طولانی داشته باشد. و یکی از روش های ترمیم و زیبایی دندان محسوب می شود.  

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

کاشت ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟

ایمپلنت هم مانند هر جراحی دیگر مراحلی دارد که باید قدم به قدم انجام شود. شاید این سوال برای شما یا اطرافیانی که قصد انجام ایمپلنت دارند، پیش آمده باشد که ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟ امروز در این مقاله قصد داریم تا ضمن توضیحاتی درباره جراحی ایمپلنت شما را با مراحل انجام آن نیز آشنا کنیم چرا که بهتر است قبل از هر جراحی راجع به طریق انجام آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیشتربخوانید... جرم گیری دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

به صورت خلاصه اگر میخواهید بدانید که ایمپلنت دندان چند مرحله دارد مراحل کاشت به صورت زیر می باشد:

  • مشاوه و ویزیت نزد دندان پزشک
  • کشیدن دندان پوسیده یا ریشه آن
  • انجام پیوند استخوان (درصورت نیاز)
  • قرار دادن فیکسچر در استخوان فک
  • وصل کردن اباتمنت به فیکسچر
  • قرار دادن روکش یا تاج دندان
  • مشاوره با دندان پزشک

قبل از انجام دادن جراحی ایمپلنت بهتر است که درباره آن با دندان پزشک مشورت کرده تا با انجام معاینات لازم تشخیص دهد که جراحی ایمپلنت می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر. دندان پزشکان چند عامل را برای تشخیص این موضوع مدنظر قرار می دهند، عواملی مانند میزان بهداشت دهان و دندان، وجود استخوان کافی در فک، میزان سلامت وضعیت جسمانی و معاینه دندان های از دست رفته (یک یا چند دندان).

بیشتربخوانید... ونیر دندان

جراحی ایمپلنت

درواقع نباید انتظار داشته باشید که جراحی ایمپلنت سریع تمام شود، کاشت ایمپلنت چندمرحله دارد که زمان بر است و حتی ممکن است تا 6 ماه هم بهبودی کامل زمان ببرد. در مرحله اول در صورت وجود دندان آسیب دیده ابتدا دندان باید کشیده شود، سپس پس از مدت زمانی که لثه و استخوان بهبود یافت، اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشید باید پیوند استخوان انجام شود چرا که وجود استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت الزامی است. پس از آن ایمپلنت (پایه فلزی) در لثه قرار میگیرد که باید مدت زمانی بگذرد تا به استخوان فک جوش بخورد. پس از بهبودی اباتمنت را به ایمپلنت متصل می شود سپس قالب گیری انجام شده و در مرحله آخر تاج دندان قرار میگیرد. انجام تمامی این مراحل ممکن چندین ماه زمان ببرد ولی در نهایت دندانی با عملکرد و زیبایی دندان طبیعی خواهید داشت.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 421
نویسنده : mozhgan

در طول درمان ارتودنسی زیبایی ممکن است مجبور به پرداخت یک سری هزینه های جانبی شوید.در ادامه چند مورد از هزینه های جانبی ارتودنسی که باعث بالارفتن قیمت درمان ارتودنسی می شود را برای شما نام می بریم:

مشاوره اولیه و ارزیابی تخصصی

در اولین جلسه از ارتودنسی شما باید ویزیت و ارزیابی شوید.برخی از متخصص های ارتودنسی برای این جلسه هزینه ای دریافت نمی کنند.اما برخی کلینیک ها ممکن است برای ارزیابی دندان ها هزینه جداگانه ای دریافت کنند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اضافه

جرم گیری و بلیچینگ دندان برای تمیز کردن دندان ها

چنان چه تصمیم دارید دندان های خود را ارتودنسی کنید قبل از نصب دستگاه تمامی دندان های خود را جرم گیری کنید یا با بلیچینگ تمیز کنید.ارتودنسی درمانی طولانی مدت است و معمولا در طی آن دندان ها کثیف شده و جرم می گیرند.انجام جرم گیری در طول ارتودنسی عملی دشوار است بنابراین بهتر است قبل از ارتودنسی دندان هایتان را جرم گیری کنید.

گرفتن عکس با اشعه ایکس از وضعیت دهان و دندان هایتان

در مراحل قبل ارتودنسی،بعد یا در حین آن باید به کمک اشعه ایکس از دندان های خود تصاویری تهیه کنید تا متخصص ارتودنسی روند صاف شدن دندان های شما را با دقت زیر نظر بگیرد و از روند صاف شدن دندان ها اطمینان حاصل کند.این کار توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود و برای گرفتن هر عکس شما باید هزینه پرداخت کنید.این هزینه خیلی بالا نیست.

چرا در هیچ جایی قیمت ارتودنسی را دقیق بیان نمیکنند؟

احتمالا بار ها و بارها برای شما هم پیش آمده که عبارتی مانند قیمت ارتودنسی را در اینترنت سرچ می کنید اما نمی توانید به جواب دقیق و مشخصی برسید.اصولا هیچ گاه قیمت مشخصی برای ارتودنسی درج نمی کنند زیرا عوامل زیادی بر روند درمان و پروسه ارتودنسی تأثیر گذار است.مشکل و شدت ناهنجاری های هر فرد متفاوت است.همه افراد را نمی توان با یک روش درمان کرد و همه مراحل درمان شبیه به هم نیستند.عده ای ناهنجاری دندانشان جزئی است اما برخی دیگر با مشکل شدید و جراحی فک روبرو هستند.

به عبارت دیگر مدت زمان درمان و نوع دستگاه های ارتودنسی به کار رفته برای هر فرد متفاوت است.همه این عوامل باعث می شود نتوان قیمت دقیقی برای ارتودنسی مشخص کرد.برای آگاهی از قیمت دقیق پیشنهاد می شود به صورت حضوری به کلینیک ارتودنسی مدنظر خود مراجعه کرده و پس از معاینه قیمت ارتودنسی را بپرسید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فوری



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 426
نویسنده : mozhgan

پاسخ این سوال را پس از مراجعه به متخصص ارتودنسی و معاینه و بررسی مشکلات دندانی تان، در اولین جلسه ویزیت دریافت خواهید کرد. اغلب مردم دارای مشکلات دندانی بوده و نیازمند خدمات انواع مختلف ارتودنسی هستند. طبق تحقیقاتی که اخیرا بر روی جامعه آماری دانش آموزان صورت گرفته، به این نتیجه رسیده اند که تعداد قابل توجه ای از کودکان و نوجوانان لازم است به درمان ارتودنسی دندان روی آورند. این در حالی است که تنها تعداد کمی از مردم از بدو تولد دارای دندان های زیبا و منظم بوده اند.

انواع مختلف ارتودنسی دندانها کدامند؟

به طور کلی درمان ارتودنسی رایگان در دو دسته اصلی ثابت و متحرک تقسیم می شود. دانستن مشکلات دندانی شما در نوع روش درمانی انتخابی بسیار تاثیرگذار است. به منظور اصلاح ناهنجاری های دندانی فکی می توان از هر یک از انواع  مختلف ارتودنسی زیر کمک گرفت .

  1. درمان ارتودنسی ثابت با براکت های معمولی یا سنتی​​

انتخاب انواع ارتودنسی ثابت بسته به نوع مشکل بیمار و با تشخیص مستقیم ارتودنتیست صورت می گیرد. این نوع ارتودنسی خود به سه مدل مختلف ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی با براکت های فلزی و یا ارتودنسی با براکت های سرامیکی تقسیم می گردد.

  1. ارتودنسی ثابت با براکت های سرامیکی​

براکت های سرامیکی نیز یکی دیگر از انواع براکت ها می باشند که شباهت زیادی به مدل فلزی خود دارند. این نوع براکت ها از مواد سرامیکی همرنگ دندان ساخته شده و به همین دلیل کمتر به چشم آمده و از نمای بهتری در ترکیب با دندان ها برخوردارند. براکت های سرامیکی در بین بزرگسالانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، بسیار محبوب است.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

  1. ارتودنسی دندان دیمون

ارتودنسی دیمون یکی از روش های نوین درمان ارتودنسی می باشد که اتفاقا با موج محبوبیت خاصی از طرف ارتودنتیست ها روبرو شده است. از مزایای ارتودنسی دیمون تجهیز آن به سیستم سلف لیگیت که سبب می گردد تا با بهره گیری از مکانیزم لغزشی، براکت و سیم به هم وصل شده و در صورت جا به جایی دندان ها، به طور خودکار تنظیم و حرکت می کند. در نتیجه دیگر نیازی به مراجعه به متخصص ارتودنسی دندان برای تنظیم و سفت کردن سیم ها نمی باشد. برخورداری از این مکانیزم همچنین نتایج سریع تری را به شما ارائه دهد.

  1. ارتودنسی با براکت های لینگوال

تنها تفاوتی که براکت های لینگوال یا زبانی با سایر براکت های فلزی و سرامیکی دارد ، محل قرارگیری آنها در پشت دندان ها و به سمت زبان است که سبب می شود براکتها تقریبا نامرئی باشند و در زمانی که فرد لبخند می زند، نمایان نشوند. اما باید بدانید که این مدل، نسبت به براکت های فلزی یا سرامیکی بیشتر فرد را دچار درد و ناراحتی می کنند زیرا زبان به طور مکرر با آنها در تماس است. ارتودنسی لینگوال یکی دیگر از درمان های محبوب بزرگسالان می باشد، چرا که در زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی که دارند، این براکت ها مشخص نبوده و راحت تر می توانند ارتباط برقرار کنند.

بیشتربخوانید... تاریخچه ارتودنسی دندان

  1. ارتودنسی متحرک

روش درمان ارتودنسی متحرک برای افراد زیر ۱۲ سال مناسب تر و پر کاربرد تر است، چرا که بعد از این سال و گذر سن فرد از ۱۲ یا ۱۳ سالگی، ساختمان استخوانی فک به تکامل رسیده و دیگر ارتودنسی متحرک جواب نمی‌دهد. دستگاه های ارتودنسی متحرک از یک صفحه‌ پلاستیکی به نام اکریلیک به همراه سیم ساخته شده که دندان‌ ها را با ملایمت و به آرامی تحت فشار قرار داده تا حرکت نمایند و به حالت طبیعی و ایده آل برسند.

  1. ارتودنسی نامرئی

یکی از پرطرفدارترین روش های درمان ، ارتودنسی نامرئی است که در آن، هم می توان پلاک های شفاف استفاده کرد و هم براکت های همرنگ دندان. در روش ارتودنسی با پلاک های شفاف از پلاک های نامرئی بسیار شفاف در جهت ردیف و یکدست نمودن دندان ها استفاده می شود. اگر بیمار نیاز به ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف داشته باشد، لازم است که این پلاک ها هر دو یا سه هفته یکبار توسط بیمار تعویض گردد. از آنجایی که این پلاک ها بسیار شفاف می باشند، در هنگام صحبت کردن بیمار مشاهده نمی شوند؛ به همین علت است که امروزه تقاضا برای استفاده از ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف بسیار بالا می باشد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 389
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی سرامیکی مشابه براکت‌های فلزی هستند ولی به جای رنگ خاکستری و نقره‌ای براکت‌های فلزی، شفاف و یا به رنگ دندان هستند. این براکت‌ها به خاطر رنگ یکسان با رنگ دندان، کم‌تر روی دندان‌ها جلب توجه می‌کنند به همین خاطر اقبال عمومی به این براکت‌ها بیش‌تر است. اگر نگران ظاهر براکت‌ها هستید و فکر می‌کنید که با استفاده از براکت‌های فلزی احساس عدم اعتماد به نفس خواهید کرد، می‌توانید با مشورت پزشک خود از این براکت‌ها استفاده کنید. این بزرگ‌ترین مزیت براکت‌های سرامیکی است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی اقساطی

مزایای براکت‌های سرامیکی

براکت‌های سرامیکی کم‌تر از براکت های فلزی جلب توجه می کنند. مواد سازنده براکت های سرامیکی بی رنگ یا به رنگ دندان هستند. روند درمان نسبت به ارتودنسی شفاف سریع‌تر است. زمان درمان با براکت های سرامیکی به صورت معمول 18 تا 36 ماه است در حالی که براکت‌های شفاف طول درمان طولانی تری دارد، البته به خاطر داشته باشید که روش درمان با براکت های شفاف (ارتودنسی نامرئی) تنها در موارد خفیف ارتودنسی دندان و در افرادی که بی‌نظمی دندان‌های آن‌ها بیش‌ از حد نیست، کاربرد دارند. تشخیص اولویت درمانی، توسط پزشک متخصص ارتودنسی جدید و با مشورت با مراجعان انجام می‌گیرد. براکت های فلزی تنها به رنگ خاکستری تولید می‌شوند. اما براکت های سرامیکی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها وجود دارند. این موضوع سبب می‌شود پزشک براکت‌هایی را برای شما انتخاب کند که نزدیک به رنگ کنونی دندان‌های شما باشد. براکت‌های سرامیکی تاثیری روی حس چشایی ندارند. براکت‌های فلزی در هفته‌های اول درمان، باعث تغییر مزه‌ی غذاها و احساس طعم فلزی اندکی می‌شوند. اما این مساله در براکت‌های سرامیکی اتفاق نمی‌افتد زیرا این براکت‌ها کاملا خنثی هستند و هیچ واکنشی با غذاهای شما نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی کاموفلاژ

معایب براکت‌های سرامیکی

براکت‌های سرامیکی گران‌تر از براکت‌های فلزی هستند. قیمت این براکت‌ها در زمان نگارش این مقاله (آذرماه سال 1398) حدود 3 میلیون تومان بیش‌تر از براکت‌های فلزی سنتی است این براکت‌ها ممکن است باعث ایجاد حساسیت در لثه شوند. براکت های سرامیکی نسبت به براکت‌های فلزی بزرگ‌تر هستند. این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای تمیز‌کردن اطراف براکت‌ها و در نتیجه تورم یا تحلیل لثه شود. برای جلوگیری از این اتفاق، مسواک‌زدن صحیح اهمیت بسیاری دارد. مسواک باید به تمام سطح دندان و همچنین خط لثه برسد. برای اطلاع از نحوه‌ی مسواک‌زدن صحیح، مقاله‌ی مسواک را بخوانید. استحکام براکت‌های سرامیکی بسیار کم‌تر از استحکام براکت‌های فلزی است. احتمال شکستن این براکت‌ها دو برابر بیش‌تر از براکت‌های فلزی است. همچنین فرآیند جداکردن این براکت‌ها از روی دندان، ممکن است به سطح دندان آسیب برساند  سرعت حرکت دندان‌ها در زمان استفاده از براکت‌ها سرامیکی کندتر است. همچنین، به دلیل شکننده‌تر بودن این براکت‌ها، ترمیم براکت‌های شکسته یا انجام تنظیمات روی آن‌ها در زمان ویزیت، می‌تواند روند درمانی را طولانی‌تر کند این براکت‌ها ممکن است تغییر رنگ پیدا کنند. الاستیک‌های نگهدارنده‌ی سیم روی براکت، می‌توانند روی این براکت‌ها لکه بیندازند و براکت‌ها تا زمان تعویض لکه‌دار باقی بمانند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 9 شهريور 1400
بازدید : 703
نویسنده : mozhgan

یکی از روش های ارتودنسی ثابت تقریبا مخفی، ارتودنسی لینگوال می باشد. در این نوع روش درمانی براکت های ارتودنسی در پشت دندان ها نصب می شود. براکت های به کاربرده شده در ارتودنسی لینگوال تفاوتی  با براکت های فلزی ثابت یا همان براکت های سنتی ندارند. تنها تفاوت این براکت ها این است که براکت های لینگوال تنها در پشت دندان نصب می شوند ولی براکت های ثابت در جلوی دندان نصب می شوند. براکت های لینگوال به علت این که در پشت دندان ها نصب می شوند باعث می شود که دیده نشده و اعتماد به نفس فرد را بالا می برد. تفاوت نصب براکت های لینگوال با سایر روش های ارتودنسی دندان تصور بسیاری از مردم درباره ی نصب براکت های این روش، تصوری بسیار دردناک است. اما این را باید گفت براکت های لینگوال به آسانی در پشت دندان ها نصب می شود. مراحل نصب این براکت ها نهایتا طی دو مرحله انجام می شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان پیش

ارتودنسی سریع لینگوال چگونه انجام می شود؟

پس از معاینه دندان ها توسط متخصص ارتودنسی، معمولا یک قالب سه بعدی از دندان های شما تهیه می شود و به لابراتوارهای دندان پزشکی برای ساخت براکت ها ارسال می شود. در لابراتوارها با توجه به ویژگی های هر یک از دندان ها براکت مخصوص آن ساخته می شود و در محفظه ای مناسب نگهداری می شود و سپس به مطب ارسال میشود. حال  در مرحله ی بعدی نوبت آن است که پزشک متخصص براکت ها را برای شما نصب می کند و پس از نصب سیم مخصوص ارتودنسی را در آن ها سوار کرده تا ارتودنسی کار خود را شروع کند.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی تیکه ای

تحمل سخت ارتودنسی لینگوال

به دلیل اینکه بریس های لینگوال در پشت دندان ها نصب می شوند، در ابتدا ممکن است برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد و فرد نتواند آن را تحمل کند. حتی ممکن است فرد در ابتدای درمان دچار اختلالاتی در سخن گفتن و یا غذا خوردن بشود. معمولا یک تا دو هفته زمان می برد تا بتوانید به وجود بریس های لینگوال در دهانتان عادت کنید.

روش های مراقبتی از بریس های لینگوال

مانند هر نوع بریس ارتودنسی (حلقه ارتودنسی) دیگری، رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از التهاب لثه و کرم خوردگی دندان نقش اساسی دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان شامل اقدامات زیر می باشد:

  • روزی 2بار مسواک زدن و هر بار به مدت ۲ دقیقه کامل
  • استفاده از مسواک با شانه گرد و نرم برای تمیز کردن خط لثه و دندان ها
  • استفاده از نخ دندان به صورت روزانه یا مسواک های بین دندانی
  • دهان شویه با فلوراید برای تقویت دندان ها
  • استفاده از دستگاه های شستشوی دهان که آب را با فشار در دهان می چرخانند و باعث بیرون آمدن ذرات باقی مانده ی غذایی از اطرف براکت ها و دندان ها می شوند.


:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 9 شهريور 1400
بازدید : 731
نویسنده : mozhgan

منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی دندان را از دهان خارج نماید. در دستگاه ارتودنسی ثابت دو فک اجزا به صورت نگین هایی برروی دندان چسبانده شده و ثابت می گردند. به این نگین ها براکت می گویند. این روش درمانی برخلاف ارتودنسی متحرک، وابسته به همکاری بیمار نمی باشد.

هدف ارتودنسی ثابت دوفک

از اهداف ارتودنسی ثابت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرکت دندان ها در فضای مناسب
  • تنظیم دندان های شلوغ
  • اصلاح روابط دندان های دو فک

ارتودنسی ثابت جهت ایجاد لبخند زیبا از طریق هماهنگ کردن و ردیف کردن دندان هاو لب ها با یکدیگر انجام می شود. با انجام ارتودنسی، دندان ها عملکرد بهتری داشته، تمیز کردن آنها راحت تر است و فاصله بین دندانها تنظیم میشود. این وضعیت باعث افزایش اعتماد به نفس فرد وافزایش عملکرد و کیفیت زندگی در فرد میشود. لازم به ذکر است که با توجه به شرایط خاص فکی و دندانی انواع مختلف ارتودنسی های ثابت موجود می باشد که متخصص ارتودنسی بزرگسالان بسته به نوع و شدت ناهنجاری از تکنیک ها وابزار مختلف استفاده میکند.

کشیدن دندان در ارتودنسی ثابت

در برخی موارد هنگام ارتودنسی ثابت نیاز است که بعضی از دندان های بیمارکشیده شود.این دندان بر اساس نوع ناهنجاری،شدت ناهنجاری و سن مراجعه کننده فرق دارد اما معمولا دندان های آسیاهای کوچک فک بالا و پایین کشیده می شود.در ارتودنسی ثابت دو فک هرگز نباید دندان نیش را کشید حتی اگر دندان نیش کاملا بیرون زده باشد یا نهفته باشد.تنها زمانی می توان دندان نیش را کشید که دندان نیش در موقعیتی قرار گرفته باشد که امکان حرکت دادن آن وجود نداشته باشد. در ارتودنسی ثابت معمولا دندان های آسیای کوچک کشیده می شوند و دندان نیش در فضای مناسب قرار می گیرد.گاهی اوقات بر اساس شرایط ممکن است لازم باشد یک دندان ثنایا از فک پایین در قسمت جلو کشیده شود.فواصل دندانی کشیده شده با رفع شلوغی دندان های دیگر یا عقب بردن دندان های قدامی فک بالا و پایین پر می شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی صورت نامتقارن

ارتودنسی ثابت دو فک چه مشکلاتی را درمان و اصلاح میکند؟

چنان چه مشکل عدم تراز دندان های شما جزئی باشد می توانید از ارتودنسی متحرک برای برطرف کردن ناهنجاری دندان هایتان استفاده کنید.اما اگر مشکل تراز دندان هایتان شدید باشد تنها راه برطرف کردن آن استفاده از ارتودنسی ثابت است.شایع ترین مشکلاتی که می توان با ارتودنسی دندان  ثابت برطرف کرد عبارت است از :

  • وجود فاصله زیاد بین دندان ها
  • شلوغی دندان ها به دلیل کوچک بودن یکی از فک ها
  • پیشروی شدید یکی از فک های بالا و پایین(به طور مثال یکی از فک ها بیش از اندازه از دیگری جلوتر است)
  • کراس بایت و….

بیشتر بخوانید ... ارتودنسی فوری

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 9 شهريور 1400
بازدید : 731
نویسنده : mozhgan

دندانپزشک، پزشکی است که با چندین قسمت از بدن مانند دهان، فک، دندان ها، لثه ها و اعصاب کار می کند. ارتودنتیست ها در بخش تخصصی تر این رشته فعالیت می کنند. اولویت آنها صاف کردن دندان ها است. به عبارت ساده تر، همه ارتودنتیست ها دندانپزشک هستند اما تعداد کمی از دندانپزشکان ارتودنتیست هستند. یک متخصص ارتودنسی دندان ،جرم گرفتگی، انسداد دندان ها و شکل نادرست فک و دندان های نا مرتب را تشخیص می دهد و سعی می کند هر مشکلی که کشف کرده را حل کند. در صورت عدم درمان ناهنجاری های مختلف دندان ها، با گذشت زمان بدتر می شوند.

متخصص ارتودنسی چه کاری انجام می دهد؟

یک متخصص ارتودنسی دندان  برای درمان دندان های نادرست، دوره های ویژه ای را آموزش می بیند. اگر دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد،یعنی دندان های شما کاملاً شکل درست ندارند، ارتودنتیست کسی است که به احتمال زیاد توصیه ای برای تنظیم کردن دندان ها به شما خواهد کرد .  

ارتودنتیست چقدر به آموزش نیاز دارد؟

ارتودنتیست ابتدا باید آموزش منظم دندانپزشکی را دریافت کند. یک دانشکده دندانپزشکی به طور کلی برای فارغ التحصیلی چهار سال کلاس نیاز دارد. بیشتر دندانپزشکان در این مرحله متوقف شده و شروع به فعالیت پزشکی خود می کنند. اما ارتودنتیست ها نمی توانند در این مرحله فعالیت خود را آغاز کنند . برای به دست آوردن مجوز طبابت به عنوان ارتودنتیست، فرد باید کلاس های بیشتری را طی کند. بیشتر دانشکده های دندانپزشکی قبل از اینکه دانشجو واجد شرایط ارتودنتیستی شود، دو تا سه سال دیگر به او آموزش می دهند. به طور کلی، یک ارتودنتیست دندانپزشکی است که تقریباً دو برابر دندانپزشکان آموزش را دریافت می کند، که بیشتر آن در زمینه صاف کردن دندان ها می باشد .

بیشتربخوانید... علت درد ارتودنسی

چه گزینه های درمانی ارتودنسی موجود است؟

متخصص ارتودنسی با استفاده از دانش و تخصص خود در بی نظمی های صورت و حرکات دندان می تواند به شما کمک کند تا یکی از گزینه های درمانی مناسب را برای خود و یا فرزندتان انتخاب کنید. بین صفحات ثابت و جداشونده، پرانتزهای فلزی( ارتودنسی ثابت ) ، پرانتزهای سرامیکی، بریسهای زبانی (ارتودنسی نامرئی) و ترازهای شفاف، روش های درمانی متناسب با هر نیاز و شیوه زندگی وجود دارد. بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد گزینه درمانی مورد نظر خود، با متخصص ارتودنسی خود ملاقات کنید زیرا هر مورد متفاوت است و ممکن است به یک مورد خاص برای ارتودنسی خانگی نیاز داشته باشید.

بیشتر بخوانید... تغذیه در حین درمان ارتودنسی

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 9 شهريور 1400
بازدید : 446
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی متحرک کودکان یکی دیگر از روشهای درمان برای اصلاح ناهنجاری های مربوط به دندان ها و فک است .کودکان می توانند با استفاده از ارتودنسی کودکان  تمام مشکلات مربوط به فک ،جلو بودن دندان ها و.. را برطرف کند . ارتودنسی دندان در هر سنی انجام می شوند،اما ارتودنسی در سن پایین از مزایای بالایی بر خوردار است،دکتر جوانمرد دندانپزشک اطفال به همین دلیل به والدین توصیه می کنند که در صورت وجود اختلالاتی که تنها با استفاده از ارتودنسی دندان برطرف می شود ،هر چه زودتر اقدامات درمانی را لحاظ کنند ،تا در کوتاهترین زمان و با صرف هزینه کمتر لبخندی زیبا را برای کودکان خود ایجاد کنند . ارتودنسی انواع مختلفی دارد  و براساس اختلالات موجود و کاربرد آن ها می تواند ارتودنسی را در دوسته ثابت و متحرک قرار داد . در این مقاله در رابطه با ارتودنسی متحرک  صحبت می کنیم .

بیشتر بخوانید... بریس ارتودنسی

ارتودتسی متحرک

در طی ارتودنسی متحرک بهترین متخصص ارتودنسی ،از پلاک های متحرک استفاده می کند ،پلاک های متحرک این قابلیت را دارند که همراه با  با ارتودنسی ثابت و یا به تنهایی به کار گرفته شوند . ارتودنسی متحرک این قابلیت را دارد که خود فرد آن را از داخل دهان خارج کند ،این نوع از ارتودنسی که فرد قابلیت جابه جایی آن را دارد ارتودنسی متحرک نامیده می شود . کودکانی که مشکلات دندانی و فکی آن ها جزئی و ناچیز است ،دندانپزشک اطفال به والدین استفاده از ارتودنسی متحرک را پیشنهاد می کنند ،اما اگر این اختلالات شدت داشته باشند ،لازم است تا با کمک ارتودنسی ثابت دو فک با ریتینر این اختلالات برطرف گردد . ارتودنسی متحرک در حالت کلی شامل دو قسمت می باشد : پلاک های متحرک ساده ،که برای حرکات جزئی دندان ها تعبیه شده اند پلاک های متحرک ،که  به منظور برطرف کردن اختلالات مربوط به فک استفاده می شوند . توصیه می شوند تا ارتودنسی متحرک تنها در زمان مسواک کردن دندان ها  و انجام هر گونه مراقبت های بهداشتی دهان و دندان خارج گردد تا کودک در کوتاه ترین زمان ممکن ،تمام اختلالات موجود را با استفاده از ارتودنسی برطرف سازد .

نتیجه درمان با استفاده از ارتودنسی متحرک

لازم به ذکر است که نتیجه کار در ارتودنسی متحرک تا حد بالایی به  همکاری و مراقبت های بیمار بستگی دارد . لازم است تا تمام توصیه ها و تجویزات دندانپزشک در خصوص ارتودنسی دندان را لحاظ کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود .

بیشتربخوانید... ارتودنسی ساده



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 9 شهريور 1400
بازدید : 508
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی متحرک  نامرئی برای کودکان و نوجوانان : بریس ارتودنسی نامرئی به طور سفارشی از مواد پلاستیک شفاف برای مرتب کردن دندان‌های نوجوانان و بزرگسالان تهیه می‌شود. چون در ساخت بریس‌های ارتودنسی نامرئی از پلاستیک شفاف استفاده می‌شود، این بریس‌ها جلب توجه نمی‌کند و اکثر اطرفیان حتی متوجه نمی‌شوند که فرزندتان تحت درمان ارتودنسی است. متخصص ارتودنسی دندان توصیه می‌کند وضعیت دندان‌های کودکان و مرتب بودن آنها در سنین پایین بررسی شود، چون مشکلات ارتودنسی دندان را می‌توان پیش از درآمدن دندان‌های دائمی تشخیص داد. چنانچه مشکلات مربوط به نامرتب بودن دندان‌ها در این مرحله تشخیص داده شود، معمولاً می‌توان آنها را پیش از آن که آسیب دائمی به سلامت دهان و دندان‌های کودک بزنند، با موفقیت درمان کرد. متخصصین ارتودنسی درمان با ارتودنسی نامرئی را به نوجوانانی ارائه می‌دهند که تمایل دارند دندان‌های خود را بدون جلب توجه همکلاسی‌های خود ردیف و مرتب کنند، اما ارتودنسی نامرئی را برای کودکان پیشنهاد نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

مزایای ارتودنسی نامرئی برای کودکان و نوجوانان

ارتودنسی نامرئی در مقایسه با بریس‌های فلزی از مزایای متعددی برخوردار است که مهم‌ترین آنها عبارت است از: نامرئی و متحرک بودن پلاک‌ها این اجازه را به نوجوانان می‌دهد تا هنگام غذا خوردن راحت باشند. حذف مشکل شکستن براکت یا آزاردهنده بودن سیم‌ها از آنجایی که پلاک‌های ارتودنسی نامرئی متحرک است، می‌توان آنها را هنگام مسواک زدن از دهان خارج کرد. به این ترتیب بهداشت دهان و دندان بهتر رعایت می‌شود. این پلاک‌ها راحت هستند و چون سیمی در ساخت آنها به کار برده نشده است، سایش ایجاد نمی‌کنند. چون از سیم و فلز استفاده نمی‌شود، زمان حضور بیمار در مطب برای تنظیم پلاک کاهش می‌یابد. دندان پیش از درمان با دوربین‌ سه‌بعدی اسکن می‌شود. به این ترتیب نیازی به قالب‌گیری قدیمی با گچ نیست و مدل تهیه شده دقت بسیار بالاتری دارد. ارتودنسی نامرئی این اجازه را به بیمار می‌دهد تا طرح درمانی خود و وضعیت نهایی دندان‌ها را پیش از شروع درمان به صورت مجازی ببیند. ارتودنسی تک فک نامرئی این اجازه را به نوجوانان علاقه‌مند به ورزش‌های پربرخورد می‌دهد تا بدون نگرانی از بریده شدن دهان با براکت‌های تیز همچنان بریس را در دهان داشته باشند. به علاوه اگر استفاده از محافظ دهان لازم باشد، به سادگی می‌توان پلاک را از دهان خارج و محافظ را جایگزین آن کرد.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی و کرونا

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 9 شهريور 1400
بازدید : 472
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی با براکت فلزی چیست؟

براکت های فلزی هنوز هم یکی از رایج ترین و موثرترین روش های ارتودنسی می باشند؛ این روش با استفاده از یک سری براکت های استیل ضد زنگ ، سیم های فلزی نازک و نوارهای ظریف یا با رنگ روشن ، به صاف کردن دندان ها و اصلاح به هم ریختگی دندان ها کمک می کنند. براکت های فلزی حدود ۱۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند ، اما در طول زمان تکامل یافته اند تا کوچکتر و مؤثرتر باشند. ماهیت محکم این درمان ارتودنسی ثابت به معنای این است که آنها می توانند حرکات پیچیده تری برای دندان ها انجام دهند و در بسیاری از موارد انتخاب بهتری هستند.

بیشتر بخوانید... هدگیر ارتودنسی

براکت سرامیکی چیست؟

همانطور که از نام این محصول پیداست ، براکت سرامیکی همانند براکت فلزی می باشد، به جز اینکه از مواد چینی دندانپزشکی به جای استیل ساخته شده اند. به واسطه رنگ شفاف این براکت ظاهر آنها تقریباً نامرئی است و معمولاً به عنوان براکت شفاف شناخته می شود و یک انتخاب محبوب در بین بزرگسالان می باشد.

براکت سرامیکی و فلزی یک روش را برای درمان انجام میدهند ، در واقع به همان روش عمل می کنند ، اگرچه زمان درمان به دلیل اصطکاک اضافی در سیستم ممکن است طولانی تر باشد. با این حال ، آنها قادر به درمان همان نوع ناصافی های پیچیده هستند و به اصلاح به هم ریختگی دندان ها کمک می کنند.

بیشتر بخوانید... دیابت و درمان ارتودنسی

ارتودنسی با براکت فلزی و سرامیکی

 ارتودنسی سرامیکی به ویژه در بین بزرگسالانی که به دنبال گزینه درمانی با دید کمتری نسبت به براکت سنتی هستند ، بسیار مورد توجه قرار می گیرند؛ استفاده از محصولات شفاف یا رنگ دندان در وسایل و لوازم ارتودنسی باعث افزایش تمایل بزرگسالان به شروع درمان ارتودنسی می باشد، علاوه بر این ، اگر حساسیت به فلز دارید ، ممکن است براکت سرامیکی گزینه بهتری باشد.

آیا هزینه براکت فلزی همانند براکت سرامیکی است؟

به دلیل متغیر بودن قیمت مواد ، براکت های سرامیکی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به همتای فلزی خود دارند. با این حال ، تفاوت بین دو گزینه درمانی ممکن است معنی دار نباشد. بسته به میزان درمان مورد نیاز ، ممکن است در هر مکانی بین ۶ ماه تا دو سال باشد. مدت زمان معالجه شما براساس پیچیدگی مورد و نه نوع دستگاه مورد استفاده تصمیم گرفته می شود. ارتودنسی با براکت فلزی و سرامیکی به هیچ وجه تنها گزینه های درمانی در دسترس نیستند ، اما برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه به بهترین وجه نیاز و بودجه شما را برآورده می کند ، بهتر است با یک متخصص ارتودنسی قرار ملاقات داشته باشید.

بیشتر بخوانید... براکت دندان شل شده

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 8 شهريور 1400
بازدید : 437
نویسنده : mozhgan

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که ارتودنسی دندان چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ارتودنسی یکی از رشته‌های تخصصی در دندان پزشکی برای ردیف کردن دندان و ناهنجاری‌های فک است. ارتودنسی از دو واژه "ارتو" به معنی راست و درست و "ادوس" به معنای دندان تشکیل شد. در ادامه مطلب ارتودنسی چیست باید ذکر کنیم که ارتودنسی با نظم بخشیدن دندان‌ها و برطرف کردن مشکلات فک می‌تواند به شما کمک کند تا با کیفیت بهتری غذا بخورید و لبخندی زیبا را میهمان همیشگی دندان هایتان کنید.

زمان طلایی و دوره درمان ارتودنسی دندان

براساس مقاله ارتودنسی چیست باید بدانید که بهترین زمان برای انجام ارتودنسی هنگام رشد ساختمان‌های صورت بوده که این بازه سنی در دختران قبل از ۱۳ سالگی و پسران قبل از ۱۵ سالگی است و اگر این زمان از دست برود، برای تصحیح به زمان و انرژی بیشتری نیاز است. مدت زمان ارتودنسی دندان معمولا در حدود یک سال و نیم تا دو سال بوده که این بازه زمانی نسبت به سن افراد و نحوه قرار گیری دندان‌ها ممکن است، تغییر کند.

روش‌های انجام ارتودنسی

ارتودنسی دندان بنا به تشخیص متخصص ارتودنسی  به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی فانکشنال، روش‌هایی هستند که در ادامه مطلب ارتودنسی چیست، به صورت خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایج‌ترین نوع ارتودنسی بوده که شامل نوار، سیم و براکت هاست. در این روش درمان که حدودا در طول یک ماه به اندازه یک میلیمتر دندان‌ها حرکت می‌کنند، براکت‌ها بر روی دندان‌ها چسبانده شده و یک سیم از میان آن‌ها عبور می‌کند که به کمک کش‌های سفید یا رنگی به براکت‌ها متصل می‌شود. امکان استفاده از ارتودنسی ثابت به شرط سلامت لثه و بافت‌های نگه دارنده، در هر سنی امکان پذیر است، اما طول درمان که متوسط آن دو سال بوده، در سنین بالا (ارتودنسی بزرگسالان) طولانی‌تر می‌شود.

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک؛ قالبی از فک بالا و پایین گرفته و پلاک‌ها ساخته می‌شود. این روش برای افراد کم سن و سال مناسب‌تر است زیرا، علاوه بر مشکلات دندانی می‌تواند ناهنجار‌های استخوانی فک را نیز برطرف کند و بیمار این امکان را دارد تا زمان خوردن غذا، ارتودنسی را دربیاورد و بعد از مسواک و نخ دندان دوباره در دهان بگذارد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یا همان ارتودنسی بی رنگ نوعی دیگر از روش‌های ارتودنسی است که در آن یک سری قالب‌های پلاستیکی شفاف از دندان‌های بیمار تهیه می‌شود که هر دو هفته یکبار باید تعویض شوند. این قالب‌ها نیروی ثابتی را به دندان وارد می‌کنند.

هزینه ارتودنسی

همانطور که در قسمت‌های قبل عنوان کردیم، هزینه ارتودنسی به عوامل متعددی از جمله نوع درمان، مدت زمان، مهارت دندانپزشک، ساختار فک، جنس لثه و. بستگی دارد.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 8 شهريور 1400
بازدید : 693
نویسنده : mozhgan

هزینه و قیمت ترمیم دندان برای اصلاح طرح لبخند هالیوودی با لمینت سرامیکی توسط متخصص ترمیم و زیبایی دندان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در ادامه آن ها را بررسی می‌کنیم:

تعداد دندان هایی که باید لمینت شود

تعداد دندان هایی که باید لمینت شوند؛ بستگی به طرح لبخند هر بیمار دارد. برخی از بیماران فقط ۴ یا ۶ دندان آنها هنگام لبخند زدن دیده می‌شود. در صورتی که برخی دیگر لبخند پهن تری دارند و حتی باید دندان‌های عقب آنها نیز لمینیت  شود. معمولاً زمانی که تعداد لمینت های سرامیکی مورد نیاز افزایش می یابد؛ دندانپزشکان سعی می کنند با انتخاب متریال مناسب، هزینه اصلاح طرح لبخند هالیوودی با لمینت سرامیکی را تا حدودی کاهش دهند. اما در صورتی که فقط چهار یا شش دندان شما به نصب لمینت پرسلین نیاز دارد؛ سعی کنید بهترین جنس را انتخاب کنید تا دوام بیشتری داشته باشد و زیباتر به نظر برسد.

بیشتربخوانید... لمینت دندان بدون تراش

عیوب ظاهری دندان‌هایی که باید لمینت شود

عیوب ظاهری دندان هایی که باید با لمینت پوشش داده شود؛ در نحوه عملکرد و انتخاب روش مناسب برای اصلاح طرح لبخند هالیوودی توسط دندانپزشک تاثیر قابل توجهی دارد. اگر برخی از دندان های شما پوسیده باشند دندانپزشک باید آنها را به طور کامل ترمیم کند. پوسیدگی های عمیق معمولاً نیاز به روت کانال کردن و در نتیجه نصب روکش دندان دارند که هزینه ها را باز هم افزایش می دهد. نوع عیوب ظاهری مثل دندان های کج یا زاویه دار و همچنین دندان‌هایی که فاصله زیادی بین آنها وجود دارد؛ دندان پزشک را مجبور می کند که از انواع خاص لمینت پرسلین استفاده کند که ممکن است نسبت به سایر ونیر های دندانی قیمت بیشتری داشته باشد. اگر برای کاشت لمینت دندان جلو، نیاز به سفید کردن داشته باشید، هزینه بلیچینگ دندان  نیز به قیمت لمینت سرامیکی شما افزوده خواهد شد.

هزینه طراحی و ساخت لمینت های پرسلین در لابراتوار

هزینه اصلاح طرح لبخند هالیوودی با لمینت سرامیکی به قیمت طراحی و ساخت ونیر ها در لابراتوار نیز بستگی دارد. برخی از لابراتوارها از روش‌های بسیار پیشرفته مانند تکنولوژی کدکم (CAD/CAM)، اسکنرها و پرینترهای سه بعدی مجهز به تکنولوژی های جدید استفاده می کنند که طراحی لمینت پرسلین را بسیار دقیق تر انجام می دهند اما در عوض قیمت طراحی و ساخت لمینت پورسلین را افزایش میدهند.

بیشتربخوانید... ترمیم و زیبایی دندان جلو

نوع لمینت سرامیکی

ساختار ونیر ها در قیمت و هزینه اصلاح لبخند هالیوودی با لمینت سرامیکی موثر است. انواع مختلفی از ونیرهای دندانی با کیفیت و قیمت های مختلف وجود دارد. ونیرهای پرسلین، بهترین گزینه برای اصلاح طرح لبخند هالیوودی هستند که به علت ساختار تقریباً ضخیمی که دارند باید پس از تراش دندان روی دندان ها قرار گرفته و با مینای دندان پیوند بخورند. لومینیرز (Lumineers) نوعی ونیر دندانی است که به شکل پوسته های بسیار نازک طراحی می‌شود و برای نصب آن نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. اما به علت فوق نازک بودن آنها معمولاً نمی توان از این نوع ونیر برای لبخند هالیوودی استفاده کرد. چون رنگ دندان های زیرین تا حدودی روی آنها تاثیر می‌گذارد و حتی انتخاب روشن ترین و سفیدترین سایه رنگ لومینیرز به اندازه لمینت سرامیکی استاندارد سفید و درخشان نیست. هر چند هزینه و قیمت لمینت دندان به علت عدم نیاز به تراش دندان کمتر از لمینیت سرامیکی استاندارد است اما اگر قصد دارید؛ لبخند هالیوودی داشته باشید حتما کمی بیشتر هزینه کنید تا از سفیدی و درخشندگی لمینت پرسلین استاندارد لذت ببرید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 8 شهريور 1400
بازدید : 442
نویسنده : mozhgan

بسیاری از مادران سوالاتی درباره اقدامات دندانپزشکی در بارداری دارند. اینکه آیا انجام این درمان‌ها می‌تواند خطری برای کودک یا مادر داشته باشد؟ در پاسخ به این نگرانی‌ها باید گفت مراجعه سالانه به دندانپزشک و انجام اقدامات پیشگیرانه در دوران بارداری نه تنها ایمن است، بلکه توصیه هم می‌شود. سایت انجمن بارداری امریکا (American Pregnancy Association) در مطلبی به مهم‌ترین نگرانی‌ها و رایج‌ترین پرسش‌های مادران باردار درباره انجام درمان‌های دندانپزشکی بارداری پاسخ داده است که آنها را در ادامه می‌خوانید:

- اقدامات پیشگیرانه و جرم‌گیری

افزایش سطح برخی هورمون‌ها در دوران بارداری سبب خونریزی لثه و تورم آن می‌شود. گیر کردن مواد غذایی بین دندان‌ها، این التهاب را وخیمتر خواهد کرد. بنابراین انجام اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری برای جلوگیری از عفونت‌های دهان مانند بیماری‌های لثه ضروری است. چون عفونت‌های دهانی باعث زایمان زودرس می‌شوند.

بیشتربخوانید... روش های ترمیمی و زیبایی دندان

- کدام درمان‌های دندانپزشکی

انجام درمان‌های دندانپزشکی مانند ترمیم کردن دندان‌های پوسیده در دوران بارداری الزامی است. درمان‌های دندانپزشکی بهتر است در سه ماهه دوم بارداری انجام شود. در سه ماهه سوم به دلیل سنگین بودن مادر، نشستن طولانی مدت دشوار خواهد بود. ایمن‌ترین اقدام این است که تمام کارهای غیر ضروری دندانپزشکی پس از تولد نوزاد انجام شود. با این حال گاهی اوقات دندانپزشک ناچار به انجام اقدامات اورژانس مانند درمان ریشه (عصب کشی) یا کشیدن دندان در این دوران خواهد بود. اقدامات متخصص ترمیم و زیبایی دندان ها مانند سفید کردن دندان‌ها ، لمینت دندان ، ایمپلنت دندان ، کامپوزیت دندان و .... باید تا بعد از تولد نوزاد به تعویق بیفتد. بهتر است اگر درمان مشکل دندانتان ضروری نیست، بعد از اتمام بارداری و تولد نوزاد آن را انجام دهید تا جنین در معرض خطر و آسیبی قرار نگیرد، حتی اگر آن خطر کوچک باشد.

- تزریق داروهای بی‌حسی

در حال حاضر مطالعات متناقضی در مورد اثرات نامطلوب احتمالی داروهای بی‌حسی روی جنین وجود دارد. لیدوکائین یکی از داروهای مورد استفاده در دندانپزشکی است. این دارو بعد از تماس با دندان مادر باردار از جفت عبور می‌کند. در صورت نیاز به درمان دندانپزشکی، مقادیر داروهای بی حسی باید حداقل باشد، اما اگر مادر درد زیادی حس کرد، باید مقدار بیشتری دارو استفاده شود.

- مصرف آنتی‌بیوتیک به دلیل مشکلات دهان و دندان

اقدامات دندانپزشکی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، اغلب نیازمند تجویز آنتی‌بیوتیک است. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین، آموکسی‌سیلین و کلیندامایسین در دوران بارداری بی‌خطر یا کم خطر هستند و پس از مشورت با پزشک زنان، می‌توانند قبل و بعد از درمان‌های دندانپزشکی تجویز شوند.

- اشعه ایکس و رادیوگرافی

معمولا توصیه می‌شود انجام رادیوگرافی‌های تشخیصی تا بعد از تولد نوزاد به تعویق بیافتد. با این حال تهیه رادیوگرافی برای انجام بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی ضروری است. انجمن رادیولوژی آمریکا می گوید از آنجا که طی سه ماهه اول بارداری، اندام‌های جنین تشکیل می‌شوند، تا حد امکان باید جنین را طی این مدت از هر خطری دور نگه داشت. اگر در سه ماهه سوم باردای هم کار دندانپزشکی ضروری ندارید، آن را بعد از زایمان انجام دهید.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 8 شهريور 1400
بازدید : 428
نویسنده : mozhgan

تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان در کودکان بین 0 تا 18 سال تخصصی است. تفاوت اصلی بین دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان وجود دندانهای حساس کودک است. بنابراین ، هر یک از درمان ها با تمام امنیت لازم و از طریق دقیق ترین تشخیص ها صورت می گیرد. ما می خواهیم همه کودکان بدون ترس نزد متخصص ترمیم و زیبایی دندان بروند و در آنجا احساس راحتی کنند.

چه مشکلاتی را می توانیم حل کنیم و چگونه؟

ارتودنسی کودکان

پیشگیری زودهنگام بسیار مهم است ، بنابراین ، سن ایده آل برای اولین تجدید نظر در دندان کودکان 5 سال است. با ویزیت می توان بررسی کرد که دندان ها سالم اند و اگر این طور نباشد ، می توان اقداماتی را به موقع انجام داد ، مانند ارتودنسی کودکان.

حفره ها

یکی از شایع ترین مشکلات حفره ها است. کودکان عاشق شکر و شیرینی هستند و برای آنها بهداشت صحیح و همیشگی امکان پذیر نیست. از آنجا که دندانهایشان هنوز موقتی هستند ، مهم است که این مشکل را از ریشه حل کنید تا از عواقب احتمالی روی دندانهای دائمی آینده جلوگیری کند. درمانهای مختلفی را می توان از پر کردن یا ترمیم دندان  (اگر دندان موقتی است و تحت تأثیر قرار نمی گیرد) گرفته تا پالپوتومی ، مشابه آندودنتیک هنگام ریشه ها و .. را انجام داد. همه این روش ها با در نظر گرفتن سلامتی دندانهای فعلی و همچنین دندان های دائمی آینده انجام می شود .

بیشتربخوانید.... آبسه دندان

بهداشت دهان و دندان ضعیف

یکی از دلایل مشکلات دهان و دندان در کودکان ، بهداشت ضعیف دندان است. خیلی سخت است که کودکان بتوانند دندانهای خود را مسواک بزنند یا اقداماتی بعد از هر وعده غذایی انجام دهند. به همین دلیل ما آموزش کوچکی درمورد تکنیک های مسواک زدن ، مخصوصاً برای کودکان ارائه می دهیم تا آنها یاد بگیرند چگونه دهان خود را تمیز و عاری از حفره و سایر مشکلات کنند. همه چیز به صورت سرگرم کننده و آسان است. علاوه بر این ، ما برای جلوگیری از تجمع باکتریهایی که به رشد بعدی پوسیدگی و سایر شرایط کمک می کنند ، درمانهای فلوراید را ارائه می دهیم .

بیشتربخوانید... لمینت دندان کج

مشکلات در بزرگسالی

در میان افرادی با سنین تقریباً بین 10 تا 18 سال، مشکلات دندان ها از جمله مشکلات فضا، ساییدگی یا حتی مشکلات عملکردی جدید ظاهر می شود. یکی از متداول ترین روشهای درمانی ، ارتودنسی است. اگرچه برای آنها مشابه بزرگسالان عمل می شود، اما برای این سنین پیچیده تر طراحی و ساخته شده اند . روش های ارتونسی از جمله نامرئی ، پیوند دهنده ، زیبایی شناسی و رنگی وجود دارد که این روش ها تأثیر بهتری روی زیبایی دندانها دارند.

بیشتربخوانید... هزینه ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 8 شهريور 1400
بازدید : 349
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان روشی است که می تواند کلیه ناهنجاری های موجود در ترتیب قرار گرفتن دندان ها و یا مشکلات فک را برطرف سازد. این روش که روشی ثابت شده و تقریبا قدیمی است معمولا بین 6 تا 30 ماه زمان لازم دارد تا بتواند ایرادات موجود در فک و دندان بیمار را برطرف سازد. مراحل مختلف ارتودنسی دندان، بسته به شدت ناهنجاری در فرد متفاوت است. پزشک متخصص ارتودنسی پس از معاینه اولیه و بررسی ایرادات می تواند درباره مراحل مختلف و همچنین هزینه ارتودنسی به بیمار خود اطلاعاتی دهد. همکاری بیمار، مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی و همینطور رعایت بهداشت دهان و دندان، اهمیت به سزایی در تکمیل روند درمان دارد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی خفیف

قالب گیری برای ارتودنسی دندان

اولین مرحله از ارتودنسی دندان، مرحله قالب گیری است که در این مرحله متخصص ارتودنسی پس از معاینات دقیق بالینی و رادیوگرافیک از دندان های بیمار قالب گیری می کند تا وضعیت دندان ها را در ابتدای درمان ارتودنسی ثبت نماید.

تصویربرداری در ارتودنسی کامل دندان

در این مرحله از ارتودنسی دندان، بیمار باید طبق تشخیص متخصص ارتودنسی مراحل زیر را انجام دهد:

  1. عکس رادیولوژی:

OPGیکی از رادیوگرافی های ضروری جهت شروع درمان ارتودنسی می باشد که به وسیله آن، متخصص ارتودنسی قادر به دیدن دقیق ریشه دندان ها می باشد و می تواند کلیه دندان ها را از لحاظ سلامت کلی مورد ارزیابی قرار دهد. لترال سفالومتری: این رادیوگرافی جهت بررسی موقعیکین تهیه می شود و از ملزومات شروع یک درمان ارتودنسی صحیح می باشد. با بررسی این رادیوگرافی، متخصص ارتودنسی می تواند کلیه مشکلات اسکلتی بیمار را تشخیص دهد و در مورد طرح درمان مناسب وی تصمیم گیری کند.

  1. فتوگرافی (عکس رنگی):

این تصاویر جهت بررسی وضعیت بافت سخت و نرم داخل دهان و ارزیابی شاخص های زیبایی صورت در ابتدای درمان ارتودنسی تجویز می شود.

معاینه بیمار در ارتودنسی دندان

در این مرحله از ارتودنسی دندان، فک بیمار مجدد توسط متخصص ارتودنسی مورد بررسی قرار می گیرد. پزشک متخصص با درنظر گرفتن هزینه ارتودنسی به صورت تقریبی و همچنین زمان بندی احتمالی و توضیح انجام روش های موجود در ارتودنسی دندان، بیمار را در جریان کلیه مراحل و اقدامات و هزینه های ارتودنسی قرار خواهد داد.

قرار دادن بریس (براکت) در دهان برای ارتودنسی دندان

اگر بیمار گزینه ارتودنسی نامرئی  را انتخاب کند، پس از قالب گیری و انجام عکس برداری های لازم، علی رغم پرداخت هزینه ارتودنسی بیشتر می تواند تنها در 20 الی 30 دقیقه حضور در مطب، ارتودنسی دندان را انجام دهد. در غیر اینصورت جلسه مربوط به چسباندن بریس ها (براکت ها) در دهان حدود 2 ساعت زمان می برد. متخصص ارتودنسی دقت و زمان بسیار زیادی را در این مرحله برای قرار دادن براکت ها بر روی هر یک از دندان ها می گذارد.

بیشتربخوانید... آشنایی با غذاهای ارتودنسی

تنظیم جلسات برای مراحل ارتودنسی دندان

متخصص ارتودنسی پس از قرار دادن براکت ها (بریس ها) در دهان بیمار جلساتی را طبق برنامه زمان بندی تنظیم می کند. این جلسات برای مشاهده روند پیشرفت درمان بیمار و تنظیم حرکات دندانی است. در طول هر یک از جلسات متخصص ارتودنسی مجدد نیروی لازم برای حرکت دندان ها را تنظیم می کند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 8 شهريور 1400
بازدید : 401
نویسنده : mozhgan

بریس ها با اعمال فشار مداوم در مدت زمان طولانی کار می کنند و از براکت ها و سیم های قوس دار تشکیل شده اند. بریس های فلزی سنتی تر و قابل اعتماد هستند. براکت های سرامیکی از مواد شفاف سرامیکی ساخته شده اند، آنها نسبت به براکت های فلزی کمتر مورد توجه قرار می گیرند، البته ارتودنسی سرامیکی از نظر کارایی تقریباً برابر با همتای فلزی خود می باشد.

بیشتربخوانید... بهترین متخصص ارتودنسی دندان

مقایسه براکت فلزی با سرامیکی

دوام:

هرچند براکت های سرامیکی محکم هستند ، اما از مواد متفاوتی ساخته شده اند که می توانند شکننده باشند؛ مثلا در شرایط سخت مثل ورزش ممکن است ارتودنسی با براکت فلزی گزینه بهتری باشد.

زمان:

براکت های فلزی دندانهای شما را کمی سریعتر از سرامیک حرکت می دهد.

هزینه:

به طور کلی ، بریس های فلزی نسبت به سرامیکی ارزان تر هستند.

بیشتربخوانید... بلیچینگ دندان با بیمه

ظاهر :

این قطعاً بزرگترین تفاوت است. براکت های سرامیکی تقریباً به اندازه فلز قابل مشاهده نیستند. اما شفاف نیستند. بریس های سرامیکی گزینه ای ایده آل برای افرادی (به طور کلی بزرگسالان) است که می خواهند دندان های خود را صاف و تراز کنند ، اما در موقعیت های اجتماعی و حرفه ای نیز احساس خوبی خواهند داشت. بریس های فلزی برای هر کسی قابل استفاده و عالی است ، به خصوص کسانی که ورزش می کنند. روش سرامیکی یک جایگزین مناسب برای درمان سنتی ارتودنسی دندان  با براکت های فلزی است ، اگر یکی از دلایل شما برای عدم انجام ارتودنسی نمایان بودن براکت های داخل دهان است و نمیخواهید دیده شود بهتر است از روش های دیگر ارتودنسی مانند ارتودنسی سرامیکی استفاده کنید.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی بارداری



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 8 شهريور 1400
بازدید : 375
نویسنده : mozhgan

هزینه ارتودنسی

به طور کلی، هزینه ارتودنسی دندان به وضعیت دندان‌ها، قرار دادن بریس روی دندان‌های فک بالا یا پایین یا هر دو،  و نوع بریسی که بیمار انتخاب می‌کند، بستگی دارد. در بخش زیر به عواملی که در تعیین هزینه بریس نقش دارند اشاره می‌کنیم. اطلاع داشتن درباره نوع خدمات و مواردی که باید به ازای آن هزینه پرداخت می‌شود، می‌تواند به بیمار برای تصمیم‌گیری کمک کند.

بیشتربخوانید.... ارتودنسی رنگی

سن بیمار

از آنجایی که باید قبل از ارتودنسی همه دندان‌های بزرگسالی روئیده باشند، باید کودک را در سن ۷ سالگی مورد ارزیابی قرار داد تا بتوان نیاز به ارتودنسی کودکان را تائید یا رد کرد. دندان‌هایی که به تازگی روئیده‌اند و دندان‌هایی که هنوز در حال رشد هستند به راحتی به درمان ارتودنسی جواب می‌دهند. بنابراین هرچه زودتر فرایند درمان شروع شود، نتایج مورد نظر زودتر حاصل می‌شود و هزینه بریس کاهش خواهد یافت.

انواع بریس

بریس‌های فلزی نسبت به گذشته پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند و در حال حاضر نسبت به موارد قبلی ساختار و وزن سبک تری دارند. بریس‌های فلزی از استیل ضد زنگ با درجه بالا ساخته شده‌اند دارای براکت فلزی هستند که با استفاده از یک نوع سیمان مخصوص به دندان وصل می‌شوند. براکت‌ها توسط سیم‌های مخصوص به هم متصل می‌شوند که با اعمال فشار بر دندان به حرکت آنها به سمت محل اصلی و مناسب خود کمک می‌کنند. برخی از انواع بریس‌های دارای براکت‌هایی هستند که نیازی به اورینگ ندارند و بریس سلف لیگیت نامیده می‌شوند. سیم‌های منحنی از طریق کش‌های کوچکی که اورینگ نام دارند به براکت‌ها متصل می‌شوند، که متخصص ارتودنسی هر بار که بریس را سفت می‌کند اقدام به تعویض آنها می‌نماید. بریس‌های فلزی کمترین قیمت را نسبت به سایر بریس‌ها دارند و به طور متوسط درمان با آنها حدود یک تا سه سال است.

بریس سرامیکی

بریس‌های سرامیکی شبیه بریس‌های فلزی هستند، اما براکت‌های آنها از مواد سرامیکی روشن و شفاف ساخته شده است. این بریس  نسبت به سایر بریس‌ها کمتر قابل مشاهده هستند که این مساله باعث شده به یک انتخاب مناسب برای افراد بزرگسالی که به درمان ارتودنسی طبیعی نیاز دارند تبدیل شود. بیمارانی که از این نوع بریس‌ها استفاده می‌کنند. متوجه شده‌اند که گاهی اوقاف کش‌های این نوع بریس‌ها تغییر رنگ می‌دهد و باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شود. قیمت این  بریس‌ها کمی بیشتر از بریس‌های فلزی است.

بریس‌های دیمون

این نوع بریس‌ها در میان متخصصین ارتودنسی به یک بریس محبوب تبدیل شده است زیرا استفاده از این بریس  دفعات مراجعه به متخصص را کاهش می‌دهد و از تهاجم کمتری برخورد است. بریس دیمون، سلف لیگیت است و به جای استفاده از کش برای متصل کردن سیم‌های منحنی از مکانسیم لغزش استفاده می‌کند. این ‌بریس‌ها به سرعت نتایج مورد نظر را ایجاد می‌کنند، زیرا دندان می‌تواند بدون نیاز به مرتب شدن، به صورت خود به خود شروع به حرکت کند. این امر باعث می‌شود که فشار و اصطکاک کمتری به دندان وارد ‌شود، بنابراین حرکت کردن دندان با دندان درد کمتری همراه است. تمیز کردن این بریس‌ها بسیار ساده است. کاهش تعداد دفعات مراجعه به متخصص ارتودنسی به این معناست که فرایند درمان ارتودنسی با زمان و هزینه کمتری انجام می‌شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی با کشیدن دندان

بریس شفاف و متحرک

اینویزالاین یک نوع بریس شفاف است که می‌توان از آن به جای بریس‌های فلزی یا دیمون استفاده کرد. در این نوع بریس از تعدادی بریس شفاف و پلاستیکی استفاده می‌شود که شباهت زیادی به محافظ دندان دارد. این نوع بریس طبق سفارش مشتری و بر اساس اندازه دهان و دندان او ساخته می‌شوند. بیمار می‌تواند هنگام غذا خوردن و تمیز کردن، آنها را خارج کند و هر دو هفته یک بار آنها را با یک بریس جدید عوض کند. هر بریس می‌تواند فرایند مرتب کردن دندان‌ها را یک مرحله جلوتر ببرد. پس از تکمیل درمان ارتودنسی، استفاده از بریس شفاف توصیه می‌شود. این تجهیزات به حفظ نتایج مورد انتظار بیمار کمک می‌کنند تا دندان در محل اصلی خود قرار بگیرد و حرکت آن متوقف شود. به طور متوسط قیمت این نوع بریس حدودا دو برابر ارتودتسی با بریس فلزی است.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 7 شهريور 1400
بازدید : 404
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان نامرئی

دراین روش از پلاک‌های شفاف در جهت ردیف کردن دندان‌ها استفاده می‌شود که آن نیز در موارد بسیار محدود و نامرتبی‌های بسیار کم و با صلاحدید متخصص ارتودنسی انجام می‌گیرد و نیاز به مراجعات۲ هفته یک بار و تعویض پلاک در هر جلسه دارد. این پلاک‌ها اختصاصی برای هر بیمار ساخته می‌شود. برای ساخت آن ابتدا از دهان بیمار قالبی گرفته می‌شود و به آزمایشگاه ارسال می‌شود. با استفاده از تکنولوژی دیجیتالی پلاک شفاف طراحی شده و برای متخصص ارتودنسی فرستاده می‌شود. تعدادی پلاک متحرک به بیمار تحویل داده می‌شود و بیمار موظف است به شکل دوره‌ای چند هفته‌ای از این پلاک‌ها استفاده کند.این پلاک‌ها وقتی در روی دندان‌ها قرار داده می‌شوند به دلیل ساختار پلاستیک شفاف آن ، نامرئی می‌باشند. با استفاده از الاینر شفاف به مرور زمان دندان‌ها به موقعیت ایده‌آلی که برای آنها در‌نظر گرفته‌شده، حرکت می‌کنند.

سیستم Self ligate یا Damon(براکت‌های درپوش‌دار)

در این سیستم براکت‌ها قابلیت باز و بسته شدن به صورت کشویی دارند و نیازی به استفاده از کش‌ها در براکت‌های معمول برای نگه داشتن سیم ارتودنسی نیست، در نتیجه کنترل پلاک میکروبی و رعایت بهداشت ساده‌تر شده و معضل تغییر رنگ کش‌ها رفع شده است.این سیستم سازگاری بیشتری با سیستم استخوانی و عضلات فک و صورت دارد. دلیل این امر نیروهای بسیار ملایمی است که به دندان‌ها اعمال می‌شود. در واقع دندان‌ها به صورت بسیار شل به سیم متصل‌اند و آزادی حرکت بیشتری در ضمن درمان‌های ارتودنسی دارند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فیک

در مورد مزایای آن گفته شده که این درمان باعث عدم نیاز به درآوردن دندان‌ها،کاهش طول درمان،افزایش فاصله بین ویزیت‌های بیمار،کاهش درد می‌شود. ولی باید گفت که این موارد بسته به نوع و شدت ناهنجاری و همچنین تفاوت در فاکتورهای بیولوژیکی از فردی به فرد دیگر متغیر است و عامل تعیین کننده تشخیص متخصص است البته باید پذیرفت که ویژگی‌های این سیستم در حد یک ابزار کمکی، سبب تسهیل درمان و همچنین اتمام سریع درمان بیمارانی می‌شود که ردیف نمودن دندان‌های آن‌ها به تشخیص درمانگر قرار است بدون کشیدن دندان صورت گیرد.

در مورد ادعای کاهش میزان درد ارتودنسی با استفاده از سیستم Damon باید افزود که اصولا ارتودنسی تنها در یکی دو روز اول درمان آن هم در مورد برخی بیماران با درد و ناراحتی جزئی همراه است بنابراین تفاوت چشمگیری در مقدار درد با استفاده از این سیستم و براکت‌های معمولی وجود ندارد.

بیشتربخوانید... جراحی لثه

TAD یا مینی اسکرو

از تکنیک های جدید در ارتودنسی است که از معروف‌ترین انواع آن‌ها مینی اسکرو Mini Screw یا پیچ‌های کوچک داخل فکی می باشد که این تکنیک تحول بزرگی را در درمان برخی از ناهنجاری های فکی-صورتی سبب شده است. به گونه‌ای که در گذشته نه چندان دور درمان بعضی از ناهنجاری‌های فکی-صورتی توسط ارتودنسی به همراه جراحی انجام می‌شد ولی با ورود مینی اسکرو به عرصه ارتودنسی انواع متنوعی از حرکات دندانی امکان پذیر شده که با استفاده از آن‌ها در سن مناسب می‌توان این دسته از ناهنجاری‌ها را بدون جراحی و فقط با ارتودنسی درمان نمود. اسکرو در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای حرکت دادن دندان به یک تکیه گاه قوی نیاز باشد. مینی اسکرو همچنین در بیمارانی استفاده می‌شود که برخی دندان‌های دائمی را ندارند. مینی اسکروها منجر به نتایج قابل پیش بینی می‌شوند.  مینی اسکرو می‌تواند دندان‌ها را در‌جهاتی حرکت دهد که ابزارهای روی دندان‌ها نمی‌توانند و هم‌چنین طول درمان را کنترل می‌کنند. قرار دادن مینی اسکرو در دهان توسط ارتودنتیست یا جراح لثه در مطب با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. جنس مینی اسکرو از تیتانیوم است و بدن به خوبی آن را می‌پذیرد. برداشتن مینی اسکرو از داخل دهان بسیار ساده و بدون درد است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اضافه



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 7 شهريور 1400
بازدید : 409
نویسنده : mozhgan

مواد سازنده یا تشکیل دهنده

بریس ها یا از فلز ساخته شده اند یا اینکه از سرامیک (ارتودنسی سرامیکی). براکت ها به سطح دندان ها چسپیده میشوند و با کمک سیم قوس دارد و الاستیک ها به همدیگر متصل میشوند. از طرف دیگر اینویزیلاین ها که همان ارتودنسی نامرئی و متحرک هستند از مواد پلاستیکی شفاف و بینظیری به نام بیسفنولا (BisphenolA) ساخته شده اند. بریس ها در مقایسه  با اینویزیلان ها هم دوام بیشتری دارند و هم هزینه کمتری دارند. در نتیجه در این آیتم از تفاوت اینویزیلاین با بریس ها، بریس یا ارتودنسی متحرک برنده است.

بیشتربخوانید... براکت شش ماهه

رنگ بندی (مرئی و نارئی بودن)

چند سالی است که بحث ارتودنسی دندان رنگی در میان دوست داران این درمان بالا گرفته است. نوجوانان و جوانان بیشترین استقبال را از ارتودنسی رنگی میکنند و از سوی دیگر بزرگسالان اکثرا دوست ندارند که کسی متوجه شود ارتودنسی کرده اند و خود را انگشت نما نمیکنند. بریس ها به کمک الاستیک ها و بندهای ارتودنسی که رنگی هستند میتوانند به لبخند و دندان های ارتودنسی شده رنگ و لعاب بدهند. اما اینویزیلاین ها کاملا شفاف هستند و زمانی که روی دندان ها اینویزیلاین باشد کسی متوجه آن ها و درمان شما نمیشود.

هزینه ارتودنسی

بریس های فلزی معمولاً ارزانتر از اینویزیلاین ها هستند. متوسط ​​هزینه ارتودنسی ثابت با بریس فلزی بین 2000 تا 6000 دلار متغیر است در حالی که هزینه ارتودنسی متحرک با اینویزیلاین ها در کل از 5000 دلار به 8،000 دلار متفاوت است. این حیث هزینه ارتودنسی به نظر میرسد که بریس  های فلزی گزینه بهتری برای استفاده باشند.

مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی

میزان مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی یک تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک است که به این راحتی ها نباید از آن بگذریم. بعد از نصب بریس ها شما باید حدودا هر ماه یکبار به مطب متخصص ارتودنسی خودتان مراجعه کنید. در این ویزیت، متخصص با دقت دهان و دندان شما را ارزیابی میکند و روند حرکت دندان ها را نیز چک خواهد کرد. بعد از ارزیابی ها، اگر لازم باشد سیم قوس دار بین براکت ها را سفت کرده یا فشار را بیشتر میکند. از طرف دیگر اینویزیلاین ها حدودا هر دو هفته یکبار باید تعویض شوند و باید به متخصص مراجعه کنید. با این حال هیچ نیرو، فشار و تنظیمات خاصی برای قرار دادن اینویزیلاین ها یا پلاک های ارتودنسی شفاف لازم نیست.

بیشتربخوانید.... بهترین متخصص ارتودنسی کودکان

نگهداری و مراقبت از ارتودنسی

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی ثابت با بریس معمولا سخت و دشوار است. تمیز کردن آن ها نیازمند صرف وقت زیادی است. زیرا با وجود بریس ها ذرات ریز مواد غذایی بهتر بین دندان ها و بریس ها به دام می افتد و نیاز است زود به زود مسواک بزنید یا دندان ها را تمیز کنید. از این حیث مراقبت از ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی فانکشنال حتی سخت تر هم خواهد بود. از طرف دیگر اینویزیلاین ها نیازی به مراقبت زیادی ندارند و معمولا خودشان با آب ولرم تمیز شده و دندان ها را نیز با برداشتن اینویزیلاین ها بدون مزاحمت تمیز میکنیم.

نصب و برداشتن دستگاه

زمانی که میخواهید غذا، نوشیدنی و یا هر خوراکی بخورید نمیتوانید بریس فلزی بردارید زیرا محکم به دندان های شما متصل است. تنها کسی که میتواند بریس را متصل و جدا کند متخصص ارتودنسی است. از طرف دیگر به راحتی میتوان اینویزیلاین ها را حین غذا یا نوشیدنی خوردن برداشت و دوباره سرجایشان گذاشت. بنابراین از این حیث اینویزیلاین ها راحت ترند.

اثربخشی

مهمترین تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک میزان اثربخشی یا کارآمد بودن آن ها است. بریس فلزی معمولاً در موارد پیچیده ناهماهنگی دندان ها مانند ازدحام دندان ها، اوربایت، آندربایت و …. بسیار کارآمد است.  اما اینویزیلاین ها برای برطرف کردن مشکلات ساده تا متوسط دندانی تجویز میشوند

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 7 شهريور 1400
بازدید : 397
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان چند دهه ایی است که مورد توجه افراد، مخصوصا بزرگسالان شده است. یکی از دلایل اصلی آن هم پنهان بودن دستگاه ارتودنسی در آن است. اما نکته مهم در این مدل از ارتودنسی این است که هر کسی نمیتواند از این نوع درمان استفاده کند و تنها مخصوص افرادی است که شدت بی نظمی دندانی در آن ها کم باشد. زیرا توانایی این دستگاه ارتودنسی در جابجایی دندان کمتر از ارتودنسی نوع ثابت است که در آن از براکت های فلزی استفاده می شود. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد ، که فاکتور های تعیین کننده هزینه ارتودنسی نامرئی را بیان خواهیم کرد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی بدون سیم

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

با توجه به اینکه اکثر لوازم و تجهیزات ارتودنسی به صورت وارداتی است و نرخ ارز تاثیر زیادی در آن دارد، باعث شده هزینه ارتودنسی بی رنگ و سایر روش های ارتودنسی مسئله ایی بسیار مهم برای عموم باشد. به طور کلی نوع ارتودنسی نامرئی، در تعیین هزینه نهایی درمان بسیار تاثیر گذار است اما بجز آن فاکتور های دیگری در تعیین قیمت نهایی ارتودنسی دندان نقش دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد:

ارتودنسی تک فک باشد و یا برای هر دو فک انجام شود

نوع دستگاه و تجهیزات بکار برده شده برای درمان

نیاز و یا عدم نیاز به جراحی فک، قبل از ارتودنسی

جنس براکت های ارتودنسی (سرامیک، فلزی و … )

سن بیمار

داشتن و یا فقدان دندان نهفته

طول مدت درمان بیمار

میزان و شدت ناهنجاری و بی نظمی فکی و دندانی

میزان همکاری بیمار در طول درمان

نوع درمان نگهدارنده ارتودنسی که پس از درمان انجام میگیرد

بررسی این فاکتور ها و پیش بینی میزان هزینه کلی درمان در روز اول توسط متخصص ارتودنسی با معاینات انجام شده، بیان میشود. هزینه ارتودنسی نامرئی همانند سایر روش های درمانی، معمولا در طی درمان و با پیشرفت روند درمانی فرد اخذ می گردد. بخشی از هرینه در ابتدای درمان و مابقی آن در طول درمان ، به صورت اقساطی قابل پرداخت می باشد.

بیشتربخوانید... ارتودنسی پلاستیکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 7 شهريور 1400
بازدید : 383
نویسنده : mozhgan

همانطور که گفتیم عوامل بسیار زیادی در هزینه های ارتودنسی بی رنگ تاثیرگذار هستند که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

-          تاثیر جنس براکت

جنس موادی که در ساخت براکت سرامیکی استفاده می شود دارای هزینه بیشتری است. در براکت فلزی از فولادهای ضد زنگ استفاده می کنند که از نظر قیمت نسبت به براکت سرامیکی ارزان تر می باشد. به همین علت بیماران باید طبق تفاوتی که در مواد بکار می رود هزینه بیشتری هم پرداخت کنند. براکت های ارتودنسی سرامیکی یا  بی رنگ از ماده ای ساخته می شود که در آخر شفاف و بدون رنگ است و از این رو باعث زیبایی درمان ارتودنسی می شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی ثابت دو فک

-          رنگ براکت

بهتر است بدانید براکت ها می توانند به رنگ دندان یا به رنگ روشن و یا به طور کامل نامرئی باشند. توانایی براکت سرامیکی به علت تنوع رنگ و همخوانی با دندان های بیمار بسیار زیاد است. کسانی که دادن های روشنی دارند معمولا از براکت های روشن و شیشه ای رنگ استفاده می کنند و کسانی که به علت های مختلف و جنس دندان ها، دارای دندانی تیره تر هستند، براکت های رنگی اما متناسب با دندان خود را انتخاب می کنند. این ترکیب رنگ در میان براکت های سرامیکی این امکان را به افراد می دهد که براکت ها را مطابق با رنگ دندان های خود انتخاب کنند و این موضوع هم به طور مستقیم بر روی افزایش هزینه ارتودنسی بی رنگ اثر دارد.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

-          بالا بودن هزینه ارتودنسی سرامیکی به علت نامرئی بودن

ارتودنسی نامرئی کمتر جلب توجه کرده و در محدوده دید مردم قرار می گیرد. از این نوع درمان به عنوان درمان نامرئی هم می کنند. در واقع افراد اگر بخواهند درمان دندان های خود را با ارتودنسی و براکت های بی رنگ انجام دهند بی شک باید هزینه های بیشتری را پرداخت کنند. براکت سرامیکی کمتر از براکت فلزی دیده می شود به همین دلیل روشی پرطرفدار در میان نوجوانان و همچنین بزرگسالانی است که از دیده شدن براکت های دندان های خود در برابر دوستان و اطرافیان خجالت می کشند و کمتر به حرف زدن و خندیدن تمایل نشان می دهند. به طور کلی استفاده از براکت های سرامیکی به افراد کمک می کند که با این احساسات به خوبی مقابله کنند.

-          مراجعه بیشتر به متخصص ارتودنسی و افزایش هزینه ارتودنسی

براکت ارتودنسی بی رنگ نیازمند ظرافت، دقت و زمان بیشتری برای نصب شدن روی دندان ها هستند. یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی زمان بیشتری جهت نصب، معاینه و تعمیر در نظر می گیرد. همچنین بیماران هم باید مراجعه بیشتری نزد متخصص ارتودنسی  برای ارزیابی براکت و دندان ها داشته باشند.

کنترل کردن هزینه ارتودنسی بی رنگ

باید بدانید که اگر کسی بخواهد روی تمامی دندان ها براکت سرامیکی بچسباند بی شک هزینه زیادی باید پرداخت کند. توصیه می شود برای اینکه بتوان میزان هزینه را کنترل کرد تنها روی دندان های قسمت جلو از این نوع براکت استفاده شود و دندان های دیگر که دید کمتری دارند با براکت فلزی پوشش داده شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی حاملگی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 7 شهريور 1400
بازدید : 379
نویسنده : mozhgan

این روش درمانی فقط مختص دوره‌ی جوانی و نوجوانی نیست و افراد بزرگسال نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند. دندان‌ها در بعضی افراد در زاویه مناسب رشد نمی‌کند و یا ممکن است فاصله دندان‌ها از هم کم یا زیاد باشد. در بعضی موارد هم ممکن است بر اثر تصادف یا افتادن زودهنگام دندان‌های شیری یا دائمی این مشکل در دندان‌ها به‌وجود بیاید که با ارتودنسی دندان قابل درمان است. این روش درمانی در زمانی که ساختارهای صورت در حال رشد هستند بهتر و راحت‌تر انجام می‌گیرد که این سن در دختر ها به قبل از ۱۳ سالگی و در پسر ها به قبل از ۱۵ سالگی برمی‌گردد. با این وجود، شما می‌توانید در هر سن و تا وقتی که به زیبایی خود اهمیت می‌دهید از این روش درمانی استفاده کنید. دوره درمان ارتودنسی دندان  به نوع درمان و سن بیمار بستگی دارد، ولی معمولا یک سال تا دو سال و نیم به طول می انجامد. البته ما در مرکز تخصصی دندانپزشکی زیبایی دکتر درویش پور با ارتودنسی سریع و کوتاه‌مدت در عرض ۲ماه هم به نتیجه مورد نظر خود رسیده ایم.

بیشتربخوانید.... ارتودنسی بی رنگ

انواع ارتودنسی کامل

این درمان به یکی از دو صورت ثابت و متحرک انجام می‌گیرد:

در ارتودنسی متحرک از فک بالا و پایین بیمار قالب گرفته و پلاک بالا و پایین ساخته می‌شود. از مزیت‌های این روش این است که می‌توان هنگام غذا خوردن و مسواک زدن آن را از دهان خارج کرده و سپس دوباره آن را سر جایش قرار داد. این روش بیشتر برای افراد کم سن و سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که علاوه بر مشکلات دندانی می‌تواند مشکلات فکی را نیز برطرف کند.

در ارتودنسی ثابت اجزای کوچکی به نام براکت روی سطح دندان چسبانده می‌شود و توسط سیم‌ها و کش‌های مخصوص، دندان‌ها به سمت مورد نظر هدایت می‌شود. در این روش بیمار نمی‌تواند هرموقع که خواست آن را از دهان خود خارج کند. افرادی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند زیرا دندان‌ها زیر براکت‌ها و سیم‌ها مستعد پوسیدگی می‌شوند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی رایگان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 7 شهريور 1400
بازدید : 398
نویسنده : mozhgan

اگر ما دو غالب ارتودنسی دندان را در نظر بگیریم پاسخ به سوال  بالا بسیار آسان تر می شود و در واقع از یک سری از سوء برداشت ها که در جامعه رایج است خواهیم کاست .یکی از باورهای نادرستی که در جامعه وجود دارد این است که ارتودنسی از سن نوجوانی به بعد امکان پذیر نیست یا اگر هم که هست بسیار سخت و غیر ممکن است. در واقع این گونه نیست امروزه با پیشرفت هایی که در روش ها وابزار های درمانی مناسب انجام می شود ، تقریباً می توان گفت که ارتودنسی محدودیت سنی ندارد اما تفاوت هایی در میزان پیچیدگی درمان قطعاً وجود دارد به گونه ای که اگر ما بخواهیم ردیف کردن دندان ها را انجام دهیم طبیعتاً در سنین نوجوانی و پایین تر (ارتودنسی کودکان و نوجوانان) به دلیل که متابولیسم بیمار بالا تر است و استخوان ها نرم تر هستند ارتودنسی راحت تر است و حرکت دندان ها بهتر صورت می گیرد اما در سنین بالاتر از میانسالی (ارتودنسی بزرگسالان) با عدم درمان ارتودنسی و ردیف کردن دندان ها  مواجه خواهیم شد به شرط این که دندان ها از لحاظ بهداشت دندانی و لثه ای در وضعیت مناسبی باشند درمان انجام می شود.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی دیمون

ارتودنسی در ناهنجاری های فکی به چه صورت خواهد بود ؟

در ناهنجاری های فکی و مال اکلوژن یک مقدار قضیه متفاوت است ما برای درمان ناهنجاری های فکی در قالب ارتودنسی با محدودیت سنی بیشتری نسبت به نامرتب بودن دندان ها  روبه رو هستیم به گونه ای که می گوییم مثلاً در دختر خانم ها تا 12 سالگی و پسرها تا 13 سالگی می توانند برای درمان ناهنجاری های فکی اقدام کنند و بهتر است بگوییم تقریباً یک تا 2 سال قبل از بلوغ جنسی صورت بگیرد در صورتی که اگر سن بالاتر از بلوغ جنسی برود احتمال این که ما نتوانیم مشکل را به تنهایی با ارتودنسی حل کنیم وجود دارد هر چند که در مورد ناهنجاری های فکی هم ما دسته بندی های مختلفی داریم .به طور کل تنها مواردی که کار مقداری دشوار تر می شود و نیاز همزمان با ارتودنسی و جراحی فک دارد ، ناهنجاری های متوسط یا شدیدی است که معمولاً بیشتر در بزرگسالان روی می دهد. و طبیعتاً در این موارد به دلیل این که رشدی وجود ندارد واگر بیمار هم نسبت به صورتش حساس باشد و بخواهد مشکل ریشه ای حل شود آن زمان ما برای درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک انجام می هیم .

بیشتربخوانید... ارتودنسی در دوره بارداری



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 شهريور 1400
بازدید : 379
نویسنده : mozhgan

حقیقت این است که لیزر تنها یک تسهیل کننده درمان ارتودنسیزیبایی است و خود لیزر نمی تواند یک شبه دندان ها را مرتب کند. از لیزر اصولا برای موارد زیر در درمان ارتودنسی کمک گرفته می شود.

افزایش سرعت حرکات ارتودنسی

کی از جوانب منفی درمان ارتودنسی دندان، طولانی بودن مدت زمان آن است. به این شکل که ممکن است بسته به سن بیمار، نوع و شدت مشکلش، طول دوره درمان به طور میانگین 1.5 سال به درازا بکشد. در واقع درمان های ارتودنسی جزء طولانی ترین درمان های دندانپزشکی هستند و بنابراین صبر، حوصله و تحمل زیادی هم از جانب بیمار و هم از جانب متخصص ارتودنسی میطلبد.

البته این روزها خبرهای خوبی به گوش می‌رسد و نتیجه تحقیقات مختلف نشان می دهد کاربرد لیزر در ارتودنسی به منظور کاهش مدت زمان این درمان به اثبات رسیده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که با کمک پرتوهای لیزرِ بافت نرم، می توان کاری کرد که طول دوره درمان کاهش پیدا کند.

 البته استفاده از لیزر منوط به این است که شما حتما به یک متخصص ارتودنسی خوب که صلاحیت درمان ارتودنسی با لیزر را دارد مراجعه کنید. زیرا هر ارتودنتیستی نمی تواند از لیزر برای ارتودنسی استفاده کند.

 بنابراین سعی کنید در هر شهری که هستید حتما به دنبال بهترین ارتودنتیست شهر خود باشید. مثلا اگر در تهران هستید و قصد دارید مدت زمان ارتودنسی خود را کاهش دهید حتما و حتما درمان خود را نزد بهترین متخصص ارتودنسی در تهران انجام دهید تا نتیجه درمان اصولی باشد.

فرنکتومی

یکی دیگر از کاربردهای لیزر در ارتودنسی از بین بردن فرنوم در بیمارانی است که بین دو دندان جلویی‌شان  فاصله ایجاد شده است. علت ایجاد این فاصله، وجود بافت بزرگ شده فرنوم لب است و تا برداشته نشود، نه تنها فاصله از بین نمی رود که انجام درمان ارتودنسی در آن نیز بی فایده خواهد بود.

 قبل یا در طول درمان ارتودنسی متخصصان ارتودنسی، شما را به یک متخصص لثه ارجاع می‌دهند تا با کمک لیزر فرنوم را برداند و با این کار به بسته شدن فاصله دو دندان جلویی کمک شود. البته ذکر این نکته مهم است که لیزر در اینجا یک نقش  فرعی در درمان ارتودنسی دارد و متخصص ارتودنسی تنها فرنم را با از بین می‌برد. در واقع درمان با کمک دستگاه های ارتودنسی انجام می شود و فرنکتومی با لیزر صرفا به اثربخشی و مانع زدایی درمان کمک می کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اقساطی

افزایش طول تاج دندان

برای اغلب بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، معمولاً ارتودنسی ثابت انجام داده می‌شود. در چنین افرادی دستگاه‌های ارتودنسی ثابت، شامل براکت باید به سطح جلوی دندان ها متصل شود.

 براکت ها معمولا بسته به صلاح‌دید متخصص ارتودنسی در موقعیت خاصی از سطح دندان ها قرار داده می شوند. اما در برخی بیماران ممکن است ورم کردن بافت لثه باعث پوشانده شدن سطح دندان ها شده باشد. در چنین وضعیتی دکتر ارتودنسی نمی تواند براکت ها را روی دندان ها قرار دهد. متخصص ابتدا باید با کمک لیزر، بافت اضافی و ورم کرده لثه را بردارد و سپس درمان ارتودنسی را آغاز کند. اینجا هم به طور مشابه درمان ارتودنسی با لیزر انجام شده و به آغاز یا مانع زدایی درمان کمک کرده است.

نهفتگی دندان

در تعدادی از بیمارانِ نیازمند به درمان ارتودنسی یک یا چند دندان ممکن است به صورت نهفته یا نیمه نهفته باشند. به این معنی که هنوز از لثه بیرون نیامده اند. یک دکتر ارتودنسی خوب معمولا با کمک لیزر دندان نهفته را در معرض دید قرار می دهد و سپس دستگاه های ارتودنسی را به آن متصل می کند تا آن را بیرون کشیده و با دندان های دیگر همتراز یا هماهنگ کند.

البته اینکار با کمک تیغ جراحی نیز انجام می شود اما معمولاً برای اینکه عوارضی در میان نباشد با لیزر درمانی صورت می گیرید که نه تنها عوارض ندارد بلکه نیاز به دوره بهبود و نقاهت نیز  ندارد. معمولاً بهترین متخصصان ارتودنسی تهران برای بیرون آوردن دندان نهفته از ارتودنسی با لیزر کمک می گیرند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی متحرک نامرئی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 شهريور 1400
بازدید : 360
نویسنده : mozhgan

چندین سال پیش به دلیل وارد شدن ضربه‌، یکی از دندان‌های فک جلوی خود را از دست دادم؛ دقیقاً روزهایی که در حال آماده شدن برای یک مصاحبه کاری بسیار مهم بودم. آن روزها که با ایمپلنت دندان هم آشنایی نداشتم، به تنها چیزی که فکر می‌کردم پر کردن جای خالی این دندان بود. با مراجعه به یک کلینیک ترمیم و زیبایی دندان متوجه شدم به راحتی و در طی حداقل دو جلسه می‌توانم اقدام به کاشت یک دندان کاملاً طبیعی کنم.

ایمپلنت دندان یک پایه باریک از جنس تیتانیوم است که به صورت یک میله باریک با کمک جراحی درون استخوان فک قرار می‌گیرد. من‌که تا آن زمان فکر می‌کردم دندان‌های مصنوعی تنها روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته هستند، پس از آشنایی با ویژگی‌های ایمپلنت دندان متوجه شدم بهترین روش برای داشتن یک دندان جدید، کاشت دندان است.

بیشتربخوانید... لمینت جدید دندان

شرط کاشت ایمپلنت دندان آماده بودن شما، لثه و استخوان شماست

برای کاشت دندان ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را از نظر وجود خرابی و پوسیدگی چک می‌کند. پس از آن اقدامات برای جراحی کاشت دندان انجام می‌شود. در این جراحی با بی‌حسی موضعی پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده می‌شود. مدتی زمان لازم است تا این پایه‌های تیتانیومی به خوبی به استخوان فک جوش بخورند. پس از آنکه دندانپزشک از ادغام شدن پایه ایمپلنت با استخوان اطمینان یافت، پروتز دندان بر روی این پایه نصب می‌شود.

دیگر نگران بالا بودن هزینه ایمپلنت دندان نباشید

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افرادی که قصد کاشت دندان دارند، بالا بودن هزینه ایمپلنت دندان است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تعرفه ایمپلنت دندان در افراد مختلف متغیر بوده و کاملاً به وضعیت دندان‌های فرد و همچنین انتخاب نوع ایمپلنت بستگی دارد. بنابراین با دیدن هزینه‌های بالای کاشت دندان در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی نگران نشوید. اولین اقدامی که باید انجام دهید، پیدا کردن یک کلینیک دندانپزشکی معتبر برای مشاوره کاشت دندان است. با توجه به اینکه کاشت دندان نوعی جراحی است، مانند هر جراحی دیگری هزینه آن با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود که دندانپزشک در جلسه مشاوره کاملاً به شما خواهد گفت. در حال حاضر میانگین قیمت ایمپلنت دندان از سوی کلینیک‌های مختلف، چیزی حدود ۳,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان اعلام می‌شود

بیشتر بخوانید... ژل بلیچینگ



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 شهريور 1400
بازدید : 347
نویسنده : mozhgan

اگر دندان‌هایتان دچار تغییر رنگ شده به طوری که زیبایی طرح لبخندتان را به خطر انداخته، می توانید روش‌های دندانپزشکی موثری که باعث سفید شدن دندان ها می شود را امتحان کنید. این روش  ها در کوتاه ترین زمان ممکن و با هزینه ای بسیار مناسب دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند را سفید می کنند و نتایجشان تا بیش از 1 سال دوام دارد. این روش ها با نام بلیچینگ دندان شناخته می شود که در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته اند.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یک روش رایج و امروزی ترمیم و زیبایی دندان به منظور سفید کردن دندان ها است. در این روش از مواد شیمایی برای سفید تر کردن دندان ها استفاده می شود. روند کار به این شکل است که ژلی حاوی مواد سفید کننده بر روی دندان ها قرار می گیرد، مواد سفید کننده فعال شده و به سفید کردن دندان ها کمک می کنند.

انواع روش بلیچینگ به منظور سفید کردند دندان ها چیست؟

روش های زیادی وجود دارند که از مواد شیمایی برای سفید شدن دندان ها اسفاده می کنند اما ما آن ها را در دو دسته زیر قرار می دهیم:

  • بلیچینگ در مطب دندانپزشکی یا آفیس
  • بلیچینگ در خانه و منزل

آفیس بلیچینگ

اگر بخواهیم در مطب دندانپزشکی دندان ها را سفید کنیم اصطلاحا میگوییم که بلیچینگ دندان در مطب صورت گرفته و به آن آفیس بلیچینگ نیز گفته می شود. دندانپزشک برای اینکه دندان ها را سفید کند از ژل سفید کننده حاوی ماده هیدروژن پراکسید یا کارباماید پراکسید استفاده می کند. او این ژل را به سطح دندان ها اعمال می کند و با نور یا لیزر، عوامل سفید کننده موجود در ژل را فعال می کند. ژل سفید کننده، بعد از فعال شدن توسط نور، به از بین بردن رنگدانه های غیر طبیعی و تیره روی سطح دندان ها کمک می کند. اینکار در یک جلسه صورت می گیرد و ممکن است 3 تا 4 بار ژل به مدت 10 دقیقه روی دندان ها قرار بگیرد.

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

هوم بلیچینگ

کیت هایی وجود دارد که تمام آنچه برای سفید کردن دندان ها در خانه وجود دارد را در خود جای داده است. در این کیت ها ژل سفید کننده، پلاک ها یا قالب های آماده دندانی، و دستگاه نور مخصوص وجود دارد. ژل های هوم بلیچینگ دندان، حاوی همان مواد سفید کننده ای هستند که در آفیس بلیچینگ وجود دارد اما غلظت بسیار کمتری دارند. هزینه بلیچینگ دندان در منزل مقداری از هزینه کلینیکی آن بیشتر است. همچنین کارایی کمتری دارد.

هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟

بسته به اینکه با چه روشی قصد دارید دندان هایتان را سفید کنید هزینه ها هم متغییر خواهد بود. مثلا هزینه بلیچ در مطب از 1.5 میلیون به بالا است. و هزینه بلیچ در خانه می تواند بیشتر از 800 هزار تومان باشد. برای اطلاع از هزینه بلیچینگ دندان باید از نزدیک با متخصص و دندانپزشک خودتان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید... درمان ریشه مجدد



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 شهريور 1400
بازدید : 383
نویسنده : mozhgan

لاغری سریع دغدغه‌‌ی افراد بسیاری است. باید چاق باشید تا بفهمید چاقی چه دردی است. شاید درباره‌ی رابطه چاقی و دیابت یا ارتباط بین چاقی و استرس چیزهایی شنیده باشید. بد نیست بدانید چاقی علاوه بر تأثیرگذاری بر سلامتی جسمی، روی ذهن و روان فرد نیز تأثیر منفی بر جای می‌گذارد. اگر به ‌دنبال رژیم لاغری سریع هستید و قصد دارید به‌سرعت لاغرتر شوید، باید کاهش وزن‌تان سالم و بی‌خطر باشد.

1.غذاهای طبیعی و سالم مصرف کنید

تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری و بسته‌بندی‌شده خودداری کنید. نمک خاصیت نگهدارندگی دارد و این غذاها سرشار از نمک و در نتیجه سدیم هستند. مصرف زیاد سدیم برای سلامتی مضر است.

بیشتربخوانید... رژیم مدیترانه ای

2. مصرف نمک را کاهش دهید

اگر می‌خواهید چیزی برای میان‌وعده‌تان بخرید، مقدار نمک آن را از روی برچسب‌اش بخوانید. مصرف ۱۴۰ میلی‌گرم یا کمتر سدیم در هر وعده‌ی غذایی برای سلامتی مناسب است؛

3. یک فنجان قهوه یا چای بنوشید

روزتان را با یک فنجان قهوه آغاز کنید. کافئین موجود در قهوه ادرارآور بوده و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که سلول‌های بدن‌تان را از آسیب‌‌ها محافظت می‌کند.

۴. مصرف نوشیدنی‌های شیرین را متوقف کنید

کالری دریافتی از نوشیدنی‌ها نسبت به کالری دریافتی از مواد غذایی جامد، خاصیت سیرکنندگی کمتری دارد. نوشیدن آبمیوه یا نوشیدنی‌های کاراملی به اندازه‌ی مصرف یک کاسه سبزیجات و غذاهای حاوی پروتئین شما را سیر نمی‌کند؛ بنابراین تا حد امکان مصرف آبمیوه‌های پر از شکر، نوشابه و نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کنید.

۵. وزنه و دمبل بخرید

از پولی که برای خرید وزنه و دمبل می‌پردازید، هرگز پشیمان نخواهید شد. تمرینات قدرتی به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند. افزایش حجم عضلات باعث می‌شود چه در زمان کار، چه در زمان استراحت، در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هر ۷ روز هفته کالری بیشتری بسوزانید.

۶. مصرف ادویه را افزایش دهید

مصرف ادویه های مناسب لاغری در کاهش وزن و لاغری سریع مؤثر است. «کپسایسین» ترکیبی است که در فلفل هندی (قرمز) و هالاپینو یافت می‌شود. این ترکیب باعث می‌شود، بدن‌ هورمون آدرنالین بیشتری ترشح کند که نتیجه‌ی آن افزایش سوخت‌وساز و افزایش کالری سوزی است.

بیشتر بخوانید... لاغری بدون رژیم

۷. به رختخواب بروید

شاید این عبارت به نظر خنده‌دار بیاید، ولی کم خوابی باعث افزایش وزن می‌شود. تحقیقات فراوانی نشان داده‌اند خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در شب‌ها، سرعت سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد.

۸. غذای مصرفی خود را یادداشت کنید

بر اساس تحقیقات صورت گرفته کسانی که غذای مصرفی‌شان را یادداشت می‌کنند کاهش وزن بیشتری خواهند داشت.

۹. ورزش هوازی انجام دهید

البته فواید ورزش برای سلامتی انکارناپذیر است، اما فکر می‌کنید بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه موقع است؟ تمرینات ورزشی همیشه مفید و تأثیرگذار است، اما تأثیرش هنگام غروب دو چندان می‌شود. با سپری شدن روز و رسیدن به شب، سوخت‌وساز بدن آهسته‌تر می‌شود.

۱۰. به خودتان گرسنگی ندهید

حذف وعده‌های غذایی و گرسنگی کشیدن راه مناسبی برای لاغری سریع و سالم نیست. اگر دغدغه‌های روزانه وقت کافی برای صرف وعده‌های غذایی را از شما دزدیده است، چیزهایی در خودرو یا میز کارتان نگه داشته و با مصرف‌شان از احساس گرسنگی جلوگیری کنید.

۱۱. خوراکی‌های حاوی آب زیاد بخورید

برای اینکه بدن‌تان به درستی فعالیت کند و سم زدایی از بدن به‌خوبی انجام شود، باید مقدار زیادی آب مصرف کنید. یک راه مناسب برای تأمین آب مورد نیاز بدن‌تان، مصرف غذاهایی است که در داخل خود مقدار زیادی آب دارند. خیار، گوجه فرنگی، هندوانه، انگور، کرفس و آناناس آب بالایی دارند.

۱۲. غذاهای سرشار از مواد معدنی مصرف کنید

پتاسیم، منیزیم و کلسیم می‌توانند به تعادل سدیم در بدن کمک کنند. غذاهای سرشار از پتاسیم مانند سبزیجات برگ سبز، اغلب غذاهای نارنجی رنگ (پرتقال، سیب‌زمینی شیرین، هویج و ملون)، موز، گوجه فرنگی، سبزیجات چلیپایی (مانند انواع کلم‌ها و مخصوصا گل کلم)، لبنیات کم‌چرب، مغزها و دانه‌ها دارای خواص متعددی هستند.

بیشتربخوانید... لاغری تدریجی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 شهريور 1400
بازدید : 386
نویسنده : mozhgan
  1. دندان‌های نامرتب خود را هماهنک، مرتب و صاف کنید

بدون شک، اصلی‌ترین علت ایجاد پوسیدگی دندان، موقعیت نامناسب آن یا به طور کلی نامرتب بودن دندان ها است. دندان هایی که کج هستند به سختی تمیز می شوند هرچقدر هم تلاش کنیم که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم بازهم دندان هایی که کج هستند دچار پوسیدگی می شوند. قطعی ترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در افراد دارای دندان کج، شروع درمان ارتودنسی دندان و صاف کردن دندان ها است. درمان ارتودنسی از اولین راهکاری‌های قطعی مراقبت از سلامت دندان ها است با مراجعه به یک دکتر ارتودنسی دندان، می توان دندان ها را صاف کرد و با یک مسواک زدن ساده تا آخر عمر از شروع یا پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. فقط به این نکته توجه کنید که صرفاً شروع درمان ارتودنسی نمی‌تواند تضمین کننده سلامت دندان ها و مصون بودنشان از پوسیدگی باشد. شما در وهله باید تا آنجا که برایتان مقدور است در اولین گام بهترین متخصص ارتودنسی دندان را پیدا کنید تا به شکلی اصولی، دندان هایتان را منظم کرده و تمام دستورالعمل های لازم جهت مراقبت از دندان را به شما گوشزد کند یا آموزش دهد. یک متخصص ارتودنسی خوب می تواند نقش مهمی در سلامت دندان شما داشته باشد.

بیشتربخوانید... لمینت دندان جلو

  1.  حتی یک روز تمیز کردن دندان ها را کنار نگذارید

برای اینکه دندان های سالمی داشته باشید لازم است که هر روز و به صورت مستمر آن ها را تمیز کنید و اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. با دنبال کردن چند اصل ساده زیر تا پایان عمر می توانید خود را از شر پوسیدگی دندان خلاص کنید:

  • شستشوی دهان بعد از خوردن هرچیزی
  • مسواک زدن اصولی و منظم 2 بار در روز
  • استفاده از نخ دندان بعد از هر بار مسواک زدن
  • استفاده از دهانشویه ها
  • خرید خمیر دندان های متناسب با دندان هایتان

در نظر داشته باشید حتی اگر دندان های خود را مثلاً نزد بهترین متخصص ارتودنسی  کرج ، تهران یا تاپ ترین شهرهای ایران انجام دهید اما به صورت روزانه و مستمر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید از پوسیدگی دندان مصنون نخواهید بود.

بیشتربخوانید... ونیر دندان

  1. از بین بردن سریع پوسیدگی های موجود

گاهی اوقات یک یا چند دندان به صورت جزئی دچار پوسیدگی می‌شوند. اگر دست بجنبانیم و سریعا برای ترمیم این پوسیدگی ها به یک دندانپزشک مراجعه کنیم، می توانیم مانع از گسترش آن شویم زیرا پوسیدگی ها تمایل دارند به مرور زمان گسترش پیدا کنند.

  1. هر 6 ماه یکبار به دندانپزشکی بروید

بسیاری از افراد زمانی که گفته می‌شود هر 6 ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه شود تصور می‌کنند که دندانپزشکان این را از قصد می‌گویند که پول و درآمد بیشتری به جیب بزنند. اما فلسفه مراجعه 6 ماهه به دندانپزشکی صرفا پیشگیری و درمان به موقع است. مراجعه منظم به یک دندانپزشک فواید زیادی دارد و به عنوان مثال در ساده ترین حالت شما توسط دندانپزشک آموزش های اصولی سلامت دهان و دندان را می‌بینید. همچنین در صورت وجود کوچکترین علائم پوسیدگی دندان که شما متوجه آن نشده‌اید، دندانپزشک آن را تشخیص داده و سریع ترمیم می‌کند. همچنین فرآیندهای ساده‌ای مثل جرم گیری دندان ، توصیه خمیر دندان، مسواک یا دهانشویه مخصوص دندان‌های افراد در همین جلسات صورت می‌گیرد. در برخی موارد نیز دندانپزشک کارهای تشخیص اولیه و ارجاع به سایر متخصصان را انجام دهد. مثلا ممکن است فرزندتان را برای درمان ارتودنسی به بهترین متخصص ارتودنسی در شهرتان ارجاع دهد.

  1. رژیم غذایی خود را سالم و متعادل کنید

رژیم های غذایی امروزی بعد از نامنظم بودن دندان و ضعف بهداشت دهان و دندان، بزرگترین علت خرابی و پوسیدگی دندان ها به شمار می رود. در واقع مصرف غذاهای بسیار شیرین بیشترین علت خرابی دندان ها است. به جز غذاهای شیرین، مصرف غذاهای اسیدی نیز می تواند برای حیات دندان خطر بزرگی به شما برود. افرادی که به صورت مکرر غذاهای مضر، شیرین و فست فودی می خورند بیشتر در معرض خرابی دندان ها قرار دارند. این افراد باید حتما یک رژیم غذایی سالم که در آن میوه و سبزیجات تازه وجود دارد را امتحان کنند.

منبع: مجله ترمیم و زیبایی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 شهريور 1400
بازدید : 363
نویسنده : mozhgan

می‌خواهید با 0 تا 100 مراحل ارتودنسی دندان آشنا شوید؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی را در اختیارتان بگذاریم. همان‌طور که احتمالا می‌دانید ارتودنسی دندان یکی از رایج‌ترین شیوه‌های اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان‌ها است. یک حقیقت ناخوشایند اما واقعی راجع‌به دندان‌های شما وجود دارد و آن حقیقت این است که اگر دندان‌های مرتب و سالمی نداشته باشید، به احتمال زیاد در ارتباط گرفتن با دیگران با مشکل مواجه خواهید شد! به محض اینکه با شخصی هم‌کلام می‌شوید، دندان‌های شما در حین صحبت اولین چیزی است که توجه مخاطبتان را به خود جلب می‌کنند. حتما برای خودتان نیز پیش آمده باشد که در حین صحبت با فردی که دندان‌های نامتوازن و ناسالمی دارد، احساس خوبی دریافت نکنید. یکی از اولویت‌های شما برای زیبایی چهره باید سلامتی و زیبایی دندان‌هایتان باشد از همین‌رو می‌توانید به ارتودنسی زیبایی دندان ( ارتودنسی ثابت و متحرک ) به عنوان یک گزینه ایده آل درمانی برای مرتب سازی دندان‌ها فکر کنید.

مرحله اول؛ یک کلینیک ارتودنسی معتبر پیدا کنید

اولین گامی که باید برای داشتن دندان‌هایی یکدست و زیبا بردارید، پیدا کردن یک کلینیک و ارتودنتیست باسابقه است . توجه داشته باشید که برای انجام ارتودنسی نه به یک دندانپزشک بلکه باید به یک متخصص ارتودنتیست مراجعه کنید. در اغلب مواقع دندانپزشکانی که تخصص ارتودنسی ندارند، چنانچه پس از معاینه دندان‌های شما تشخیص دهند که به درمان ارتودنسی نیاز دارید شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهند.

مرحله دوم؛ از متخصص ارتودنسی مشاوره بگیرید

در این مرحله متخصص به دقت وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند تا در جهت درمان بهتر، به شما مشاوره دهد. برخی اوقات مشکلات دندان‌ها با درمان‌های ساده‌تری چون لمینت نیز قابل درمان خواهند بود. در چنین شرایطی ارتودنتیست حتما این موضوع را عنوان خواهد کرد. اما اگر دندان‌های شما نیاز به درمان ارتودنسی فوری داشته باشند، متخصص مراحل ارتودنسی را برای شما شرح داده و از شما می‌خواهد که تصمیم گیری کنید.

مرحله سوم؛ ارتودنتیست نوع درمان را مشخص می ‌کند

در قدم بعدی باید نوع درمان مشخص شود. تصور غلطی که راجع‌به ارتودنسی دندان وجود دارد این است که عده‌ای تصور می‌کنند تمامی افرادی که ارتودنسی کرده‌اند یک مشکل مشابه داشته‌اند. درحالی‌که ممکن است مشکل فردی آندربایت و مشکل فرد دیگری اوربایت باشد. با توجه به اینکه مشکلات افراد مختلف با یک دیگر متفاوت است، ارتودنتیست نیز باید بهترین درمان را برای هر فرد متناسب با مشکلی که دارد پیش بگیرد. این مرحله از مراحل ارتودنسی دندان را می‌توان جزو مهم‌ترین مراحل این درمان دانست.

مرحله چهارم؛ اقدام به درمان‌ های لازم پیش از ارتودنسی دندان

در جلسه‌ای که برای تعیین نوع درمان مراجعه می‌کنید، دندانپزشک وضعیت سلامت دندان‌های شما را چک خواهد کرد. اگر برخی از دندان‌ها نیاز به کشیدن، ترمیم ریشه یا عصب کشی داشته باشند ابتدا درمان این دندان‌ها صورت می‌گیرد و سپس پروسه ارتودنسی آغاز می‌شود. اما در افرادی که مشکلات خاصی چون عفونت لثه دارند، تا زمان بهبودی کامل درمان ارتودنسی دندان آغاز نمی‌شود. در چنین شرایطی ارتودنتیست شما را به دندانپزشک با تخصص مورد نظر ارجاع می‌دهد تا پس از درمان کامل مجددا برای ارتودنسی اقدام کنید.

مرحله پنجم؛ نصب براکت ‌ها بر روی دندان

این مرحله از مراحل ارتودنسی دندان را می‌توان جزو مهم‌ترین مراحل ارتودنسی دندان‌ها دانست. براکت یا بریس‌هایی که بر روی سطح دندان چسبانده می‌شوند ممکن است از جنس استیل یا سرامیک باشند. این مرحله را می‌توان یکی از مراحل زمان‌بر ارتودنسی دندان‌ها دانست.

مرحله ششم؛ سیم کشی میان براکت ‌ها

پس از آنکه براکت‌ها بر روی دندان قرار گرفتند، سیم از داخل آن‌ها عبور داده می‌شود. برای اتصال بریس‌ها به یک دیگر ارتودنتیست از سیم‌هایی هلالی شکل استفاده می‌کند. پس از اتصال سیم به براکت‌ها، فشار آن‌ها باید تنظیم شود. میزان فشاری که از سوی سیم‌ها به دندان‌ها وارد می‌شود در هر جلسه معاینه از سوی دندانپزشک تغییر می‌کند. در صورتی که ارتودنتیست صلاح بداند فشار وارده را بیشتر می‌کند و ممکن است کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندان اضافه



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 شهريور 1400
بازدید : 358
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی ثابت چیست؟ و چه تفاوتی با ارتودنسی متحرک دارد؟ در ارتودنسی ثابت، نگین‌هایی بر روی دندان به منظور اعمال فشار بر روی دندان‌ها و مرتب سازی آن‌ها گذاشته می‌شود که به آن‌ها براکت گفته می‌شود. به این دلیل که در این روش امکان جابه‌جایی براکت‌ها توسط خود فرد وجود ندارد، به آن ارتودنسی ثابت گفته می‌شود. اگر دندان‌های مرتبی ندارید، فاصله میان دندان‌هایتان شما را آزار می‌دهد و به دلیل کجی و بهم ریختگی دندان‌ها نمی‌توانید عمیقاً لبخند بزنید، می‌توانید با درمان ارتودنسی ثابت این مشکلات را برطرف کنید.

بیشتربخوانید... تاریخچه ارتودنسی دندان

چه زمانی برای درمان نامنظمی دندان‌ها از ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود؟

اینکه کدام یک از روش‌های ارتودنسی (ثابت و متحرک) برای دندان‌های شما مناسب‌تر است، به تشخیص ارتودنتیست بستگی دارد. چنانچه کجی و نامرتبی دندان‌ها جزئی باشد، ترجیح بر استفاده از براکت‌های متحرک خواهد بود. اما اگر عدم تراز دندان‌ها بیشتر باشد، بهترین درمان ارتودنسی ثابت است. در این روش درمانی متخصص با توجه به شدت و نوع مشکلات دندان‌های بیمار، عیوب زیر را برطرف خواهد کرد:

  • اصلاح پیشروی شدید یکی از فک‌ها به جلو
  • اصلاح فاصله زیاد میان دندان‌ها
  • رفع مشکل کراس بایت
  • برطرف کردن مشکل کراودینگ به دلیل کوچک بودن فک

مدت زمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی ثابت بسته به وضعیت دندان‌ها، دو سال است. در شرایطی ممکن است درمان ارتودنسی بیش از دو سال نیز به طول بی‌انجامد. طولانی بودن روند درمان ارتودنسی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین معایب این روش دانست.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

ارتودنسی ثابت در چند مرحله انجام می‌شود؟

در روند درمان با روش ارتودنسی ثابت، لازم است که بیمار ماهی یک بار توسط دندانپزشک معاینه شود. در این جلسه، کش یا فنرهای میان دندان‌ها فعال شده و این ممکن است ایجاد کمی احساس درد برای یک هفته اول پس از معاینه کند. توجه داشته باشید که روند درمان ارتودنسی ثابت کند است بنابراین بیش از هر چیزی در طول درمان به صبوری نیاز خواهید داشت. مراحل ارتودنسی ثابت به صورت زیر خواهد بود:

قالب گیری دندان‌ها

عکس رادیولوژی

عکس رنگی ارتودنسی

قرار دادن براکت‌های بر روی دندان‌ها

تنظیم جلسات معاینه به صورت منظم

خارج کردن براکت‌ها و استفاده از نگهدارنده

با مراجعه به یک کلینیک ارتودنسی دندان می‌توانید به صورت دقیق‌تر از مراحل ارتودنسی ثابت و متحرک مطلع شوید.

دستگاه‌های ارتودنسی در روش ثابت، چگونه به دندان‌ها متصل می‌شود؟

ارتودنسی ثابت دو فک یا تنها یک فک بدون همکاری و دخالت مستقیم بیمار صورت می‌گیرد. گاهی اوقات ممکن است برای ایجاد فضای خالی دندانپزشک اقدام به کشیدن یک یا چند دندان کند. شروع اقدامات ارتودنسی رایگان با چسباندن بریس یا براکت‌های کوچکی بر روی دندان انجام می‌گیرد. پس از چسباندن این براکت‌ها بر روی دندان، آن‌ها با یک سیم نازک به یک دیگر متصل می‌شوند. سپس برای نگه داشتن این سیم‌ها بر سر جای خود، آن‌ها را با کمک یک کش لاستیکی محکم می‌کنند.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 شهريور 1400
بازدید : 357
نویسنده : mozhgan
  1. لیفت لثه با لیزر یا تیغ جراحی تقریباً اولین و توصیه شده‌ترین روش برای اصلاح لبخند لثه ای لیفت لثه است. چه بافت لثه به صورت طبیعی پایین باشد و چه ناشی از تورم و التهاب لثه باشد، می توان با لیزر یا تیغ جراحی بافت اضافه لثه را برداشت تا طرح لبخند اصلاح شود. لیفت لثه بهتر است با کمک لیزر انجام شود تا آسیبی به لثه نرسد و خیلی سریع بهبودی حاصل شود.
  2. درمان ارتودنسی دندان در بیشتر افرادی که لبخند لثه ای دارند به صورت همزمان دندان ها نیز نامرتب هستند. در چنین مواردی لیفت لثه با لیزر و ارتودنسی دندان باید حتما انجام شود. زیرا تا دندان ها مرتب نشوند لیفت لثه فایده ای ندارد. در چنین افرادی ممکن است لیفت لثه ابتدا انجام شود تا دستگاه های ارتودنسی نصب شوند. در طول یا انتهای درمان نیز، از لیزر برای بالا بردن بافت لثه و از بین بردن التهابات آن استفاده می شود. فقط در نظر بگیرید که اگر لبخند لثه ای دارید و دندان های نامرتب است حتما و حتما بهترین متخصص ارتودنسی دندان را برای درمان خود را خود انتخاب کنید. زیرا ارتودنسی با لیزر کار هر متخصصی نیست. معمولا متخصصانی که در لیست های اینترنتی موسوم به بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران قرار دارند همگی در مطب خود ارتودنسی با لیزر دارند و مراجعه به آن ها توصیه می شود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی اقساطی

  1. جراحی فک در موارد نادر ممکن است علت داشتن لبخند لثه ای بزرگ بودن بیش از اندازه فک بالا باشد طوری که باعث شود حین لبخند زدن یا حرف زدن بیش از 7 میلی متر از بافت لثه در معرض دید قرار بگیرد. در چنین موارد باید برای برطرف کردن یا اصلاح لبخند لثه ای عمل جراحی صورت بگیرد. عمل میبایست توسط یک جراح حاذق با اطلاع کامل یک دکتر ارتودنسی خوب صورت بگیرد چون اغلب در چنین موارد نیاز است هم عمل جراجی فک انجام شود و هم درمان ارتودنسی جدید نیز در نظر گرفته شود.

 

  1. جرمگیریی دندان گاهی اوقات جرم دندانی که در زیر خط لثه نفوذ کرده باعث التهاب و ورم موقتی لثه می شود. این یعنی بافت لثه متورم شده و احتمالا به صورت موقت روی دندان ها را بپوشاند. افرادی که جرم دندانی دارند می توانند با مراجعه به دندانپزشک و انجام فرآیند جرمگیری دندان از شر لبخند لثه ای خود خلاص شوند.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی کاموفلاژ



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com