عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 27 خرداد 1403
بازدید : 27
نویسنده : mozhgan

سنگ مثانه هنگامی تشکیل می شود که ادرار در مثانه باقی مانده باشد. این امر همچنین می تواند به علت مصرف داروهایی که از تخلیه کامل ادرار جلوگیری می کنند به وجود آید.

سایر مقالات : سرطان مثانه

عواملی که می توانند مانع تخلیه کامل ادرار شوند عبارتند از:

مثانه نوروژنیک: در صورتی که عصب هایی که به مثانه منتهی می شوند و سیستم عصبی دچار آسیب شده باشند، ادرار موجود در مثانه کاملاً تخلیه نمی شود.

بزرگ شدن پروستات: در صورتی که پروستات بزرگ شود، به مثانه فشار وارد می آورد و در جریان ادرار اختلال ایجاد می کند و مقداری ادرار در مثانه باقی می ماند.

وسایل پزشکی: سنگ مثانه می تواند به علت کاتتر و سایر وسایل پزشکی که ممکن است به مثانه برخورد کرده باشند ایجاد شود.

التهاب مثانه: عفونت مجاری ادراری یا رادیو تراپی می تواند باعث التهاب مثانه شود.

سایر مقالات : بی اختیاری ادرار در بارداری

سنگ کلیه: سنگ مثانه می تواند به پایین مجرای ادرار حرکت کرده و اگر به اندازه ای بزرگ باشد که نتواند خود به خود دفع شود، در مثانه باقی مانده و جریان ادرار را مسدود می کند. سنگ های کلیوی بسیار رایج تر از سنگ های مثانه هستند.

دیورتیکول مثانه: کیست ها می توانند درون مثانه تشکیل شوند. اگر کیست ها به اندازه زیادی رشد کنند ، می توانند ادرار را نگه داشته و از تخلیه کامل مثانه جلوگیری کنند.

سیستوسل: در زنان، دیواره مثانه ضعیف شده و به سمت واژن می رود. این می تواند بر جریان ادرار از مثانه تأثیر بگذارد.

سایر مقالات : تنگی حالب

اندازه سنگ مثانه

اندازه سنگ های مثانه ، غالباً ۲ تا ۲۰ میلی متر قطر دارند ولی سنگ های بزرگتر از این اندازه هم دیده شده است. آقایان ۳ برابر بیشتر از خانم ها مبتلا به سنگ مثانه می شوند و این سنگ ها در افراد بالای ۴۵ سال شایع تر هستند.

سنگ مثانه در کودکان

در بعضی مناطق دنیا سنگ مثانه بصورت بومی و آندمیک در بچه ها رخ می دهد که در این مناطق، علت بروز سنگ مثانه، نامناسب بودن رژیم های غذایی و فاکتورهای اجتماعی اقتصادی می باشد. این مناطق بومی بصورت کمربندی در آفریقای جنوبی، خاورمیانه و منطقه بالکان، هند، ژاپن، تایلند و اندونزی واقع شده اند. این سنگ ها در بچه های زیر ۱۰ سال بویژه در سن ۲ تا ۴ سال دیده می شود. در پسرها شایع تر از دختر ها می باشد.

سایر مقالات : محاسبه شاخص توده بدنی در زنان باردار


تاریخ : یک شنبه 27 خرداد 1403
بازدید : 35
نویسنده : mozhgan

ارتودنتیست‌ها متخصص‌های دندانپزشکی هستند که در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری‌های دندانی و فک آموزش دیده‌اند. به واسطه این آموزش‌ها، یک دکتر ارتودنسی می‌تواند طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی را برای صاف کردن دندان‌های کج، اصلاح بایت‌های ناهنجار و تراز کردن فک‌ها ارائه دهد.

سایر مقالات : هزینه ارتودنسی

در واقع متخصص ارتودنسی، پس از گذراندن دوره پنج‌ساله دندانپزشکی عمومی، ۵۰۰۰ ساعت دیگر (معادل سه سال مطالعه تمام وقت) تحت آموزش تخصصی در زمینه ارتودنسی قرار می‌گیرد.

این متخصصان بیشتر به مهارت‌شان در صاف کردن دندان‌ها شناخته می‌شوند، اما می‌توانند به بایت‌های دردناک و ناهماهنگ، حرکت دندان‌ها ناشی از عادت‌های بد (مانند مکیدن شست) و حتی برخی از اشکال آپنه انسدادی حین خواب هم کمک کنند.

بهترین دکتر ارتودنسی در تهران و دیگر شهرها، دانش و توانایی لازم برای تشخیص درست درمان (از بریس‌های فلزی گرفته تا مدل‌های نامرئی مانند Invisalign)، با توجه به شرایط بیمار حتی بیمارانی با پیچیدگی و مشکلات فک و دندانی شدید را دارد.

سایر مقالات : لیست متخصص ارتودنسی در زعفرانیه

کار متخصص ارتودنسی به طور دقیق چیست؟

به طور کلی متخصصین ارتودنسی درمان تمامی ناهنجاری‌های فک و دندان را انجام می‌دهند، در واقع کار آنها خلاصه به صاف کردن دندانها نیست. یک متخصص با تجربه تمام ناهنجار‌های مربوط به تراز نبودن فک ها، شلوغی و پیچیدگی دندانی، مشکلات مربوط به عادات نامناسب کودکان و عوارض آن، مثل مکیدن انگشت را به کمک ارتودنسی کودکان برطرف می‌کنند و به شما لبخندی زیبا هدیه می‌دهند.

سایر مقالات : لیست متخصص ارتودنسی در ولنجک

تفاوت دکتر ارتودنسی با دندانپزشک عمومی

ارتودنتیست‌ها و دندانپزشک‌ها شباهت‌های زیادی دارند؛ هردو به بهبود سلامت کلی دهان و دندانِ شما کمک می‌کنند. اما روش کار آنها بسیار متفاوت است. دندانپزشک‌ها طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت دهان را پوشش می‌دهند. اما دکتر ارتودنسی یک متخصص دندانپزشکی است که روی موضوع خاصی تمرکز می‌کند: صاف کردن دندان‌ها و تراز کردن فک‌ها.

برای اینکه مراجعه‌کننده بتواند تصمیم آگاهانه‌ای درباره درمان خود بگیرد، خوب است که تفاوت‌های کلیدی بین این دو گروه بداند. در واقع یک دکتر متخصص ارتودنسی به دلیل تخصص و دانش بیشتر، مشکلات و پیچیدگی های شدید دندان و فک را انجام میدهد، اما دندانپزشک عمومی دانش لازم برای درمانهای ساده با پلاک متحرک را دارد.

سایر مقالات : لیست متخصص ارتودنسی در قیطریه


تاریخ : شنبه 26 خرداد 1403
بازدید : 31
نویسنده : mozhgan

 قبل از هر چیز بهتر است تا شما را با معروف ترین جاهای دیدنی دبی آشنا کنیم. همانطور که می دانید هر کشور، یک سری جاذبه های گردشگری معروف و مشهور دارد که شاید در تمام دنیا زبانزد خاص و عام باشد. دبی نیز از این قضیه مستثنی نیست و جاذبه های گردشگری و دیدنی های معروفی دارد. در اینجا به معرفی معروف ترین دیدنی های دبی می پردازیم.

سایر مقالات : خرید بلیط به دبی

برج خلیفه

یکی از معروف ترین و مشهورترین جاهای دیدنی دبی، برج خلیفه دبی است. حتما شما هم تا به حال نام برج خلیفه را شنیده اید. زیرا کمتر کسی است که این برج معروف را نشناسد. برجسته ترین برج جهان با ارتفاع 829 متر، برج خلیفه است که در شهر دبی واقع شده است. این برج 124 طبقه دارد و در ارتفاع شگفت انگیزش بسیاری از چشم اندازهای شهر مدرن دبی دیده می شود. این برج در سال 2010 افتتاح شد و از 360 درجه چشم انداز زیبایی دارد. هر ساله علاوه بر گردشگران و توریست ها، عکاسان علاقه مند نیز از منظره و چشم انداز زیبای این برج استفاده کرده و تصاویر زیبایی را ثبت می کنند.

برج العرب

یکی دیگر از جاهای دیدنی دبی که مانند برج خلیفه شهرت زیادی دارد، برج العرب است. برج العرب در حقیقت یکی از زیباترین و مرتفع ترین هتل ها در سراسر دنیا به حساب می آید که سبک طراحی آن برگرفته از بادبان کشتی است. این هتل مرتفع یکی از هتل های فوق لاکچری و بسیار لوکس دنیا محسوب می شود که هزینه اقامت در آن نیز به مراتب بسیار گران است. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید برج العرب تنها هتل 7 ستاره دنیا است که اقامت در آن برای هر کسی رویایی و فراموش نشدنی است. امکانات خاص و متنوع این هتل مانند رستوران های زیر آب و رقص نورهای خاص و دیدنی همه ساله توریست ها و گردشگران را به سمت خود جذب می کند. قطعا اقامت در این هتل یک تجربه خاص و باورنکردنی را برایتان رقم می ازیباترین جاذبه گردشگری دبی کجاست؟

سایر مقالات : صدور ویزای دبی

بهترین جاذبه های آبی دبی

بخش عظیمی از جاهای دیدنی دبی به جاذبه های آبی آن ختم می شود. خوب است تا بدانید بسیاری از تفریحات و نقاط گردشگری زیبا و خاصی که در دبی قرار دارد، به دلیل وجود آب های نیلگون و آبی است که در نقشه این کشور قرار دارند. در اینجا به تفریحات آبی و زیباترین جاذبه گردشگری دبی اشاره خواهیم داشت.

جزیره نخل جمیرا

یکی از زیباترین جاذبه گردشگری دبی، جزیره نخل است. همانطور که از نامش پیداست این جزیره از نظر شکل ظاهری مانند نخل است و به واسطه یک سری پل ها به زمین اصلی متصل شده است. خوب است تا بدانید جزیره نخل جزو یکی از محبوب ترین ها و پرطرفدارترین ها است که امکانات تفریحی بسیار زیادی را در خود جای داده است. این جزیره دارای پارک آبی، باغ وحش، زمین های اسکی روی یخ و… می باشد که باید بگوییم یکی از نقاط گردشگری و تفریحی بسیار زیبا و جذاب دبی به حساب می آید.

منبع : www.nikroz.com


تاریخ : شنبه 26 خرداد 1403
بازدید : 30
نویسنده : mozhgan

بیماری‌های پروستات می‌تواند به اشکال مختلفی وجود داشته باشد؛ التهاب پروستات، بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات این بیماری‌ها هستند که در ادامه در ارتباط با هر کدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم.

التهاب پروستات یا پروستاتیت: التهاب پروستات است که گاهی به سبب عفونت به وجود می‌آید. معمولا این بیماری با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

سایر مقالات : سنگ کلیه

پروستات بزرگ شده: به این بیماری هایپرتروفی (افزایش اندازه عضوی، بیش از حد) خوش‌خیم پروستات می‌گویند که به اختصار BPH نامیده می‌شود. بزرگ شدن پروستات عملاً همه مردان بالاتر از ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم سختی در ادرار با افزایش سن بالا می‌رود. برای درمان هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات می‌توان از دارو یا جراحی استفاده کرد.

سرطان پروستات: در کنار سرطان پوست شایع ترین شکل سرطان در مردان است اما احتمال مرگ از سرطان پروستات تنها یک در چهل و یک نفر در مردان است. برای درمان سرطان پروستات می‌توان از جراحی، رادیوتراپی، درمان با هورمون و شیمی درمانی استفاده کرد که البته برخی از مردان ترجیح می‌دهند درمان خود را به تأخیر بیندازند.

سایر مقالات : افزایش طول آلت تناسلی

تست پروستات

آزمایش دیجیتال رکتال یا DRE: این آزمایش از طریق ورود به رکتوم و لمس پروستات انجام می‌شود. آزمایشگاه دیجیتال رکتال معمولاً می‌تواند پروستات بزرگ شده، توده یا برآمدگی یا سرطان پروستات ویا التهاب پروستات را تشخیص دهد.

آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA: پروستات پروتئینی به نام PSA را می‌سازد که توسط آزمایش خون می‌تواند اندازه گیری شود. چنانچه PSA زیاد باشد احتمال سرطان پروستات بیشتر است؛ اما با این‌حال پروستات بزرگ شده نیز می‌تواند سبب افزایش PSA شود. توصیه‌های این مسئله که آیا مردی باید غربالگری شود و در چه سن این اتفاق بیفتد، متفاوت است؛ بنابراین با پزشک خود درباره اینکه آیا به تست دادن نیاز دارید یا نه و همچنین ریسک‌ها و فواید محتمل تست دادن، صحبت کنید.

اولتراسوند پروستات یا اولتراسوند ترنس‌رکتال: پروب اولتراسوند درون رکتوم قرار می‌گیرد و به نزدیکی پروستات فرستاده می‌شود. اغلب اولتراسوند را همراه با بیوپسی انجام می‌دهند تا سرطان پروستات را تست کنند.

بیوپسی پروستات: یک سوزن درون پروستات وارد می‌شود تا بخشی از بافت آن را برای تست کردن سرطان پروستات خارج کند؛ این آزمایش اغلب از طریق رکتوم انجام می‌شود.


تاریخ : شنبه 26 خرداد 1403
بازدید : 27
نویسنده : mozhgan

عفونت لثه زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری، درون یا اطراف لثه تجمع پیدا کند. افراد می‎­‌توانند گام‌هایی برای پیشگیری از عفونت لثه بردارند؛ مانند رعایت بهداشت دهان و عدم مصرف دخانیات و دیدن دندانپزشک بطور منظم، مهم است چراکه آن‌ها می‌توانند رسوب دندان را از بین برده و از عفونت جلوگیری کنند. اگر متوجه علائمی از عفونت و التهاب لثه شدید، باید دندانپزشک خود را بلافاصله ملاقات کنید.

سایر مقالات : زخم ها و عفونت دهان

عفونت لثه (Gum infection) چیست؟

 عفونت لثه عفونت خطرناکی در دهان است که علاوه بر عفونت، باعث التهاب لثه‌ها و فک می­‌شود. اگر شما دچار عفونت شده‌­اید، مهم است که زود آن را درمان کنید. درمورد عفونت لثه موضوع فقط دردناک بودن آن نیست، بلکه ممکن است مسئله مهم‌تری مانند یک بیماری دندانی پیشرفته  در میان باشد؛ در غیر این صورت، مشکل، التهاب لثه هاست. محل عفونت لثه در دهان شما، درست زیر لثه، یعنی همان درز وی ‌شکلی که بین لثه و دندان‌ها قرار دارد (شیار)، می‌باشد.

سایر مقالات : بیماری فک و دهان

این موضوع اتصال دندان‌ها به لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث فشار در ریشه دندان می‌شود و بافت لثه را در معرض خراب شدن قرار می‌دهد.  وقتی بافت آسیب ببیند، شکاف دندان در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند باکتری را وارد خود کند و این موجب عفونت لثه می‌شود. از آنجا که لثه‌ها از دندان‌ها حمایت اساسی می‌کنند، این موضوع، حیاتی است که آن‌ها را در شرایط سالم و خوبی نگه داریم.

سایر مقالات : عمل لثه

علل ابتلا به عفونت لثه

عفونت لثه، در واقع تجمع باکتری در بافت اطراف دندان می باشد. دهان همواره میزبان انواع باکتری‌ها بوده است؛ اما رعایت بهداشت و استفاده از مسواک و نخ دندان باعث می‌شود که سطح این باکتری‌ها کنترل شود و دهان و دندان و لثه سالم بمانند و از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. پلاک، پرده نازکی است که اطراف دندان‌ها را پوشانده است و تمیز کردن آن بسیار مهم است؛ چرا که اگر تمیز نشود، سفت و سخت می‌شود و این سختی تبدیل به جرم و رسوب می‌شود و از بین بردن این جرم و رسوب بسیار دشوار است.

و از طرفی راه را برای باکتری­‌ها باز می کند که به راحتی به بافت اطراف دندان وارد شوند. طبق منابعی، سیگار کشیدن و استفاده از دخانیات، بیشترین عامل بیماری لثه می باشد و از طرفی باعث می‌شود که درمان‌ها کمتر اثرگذار باشند.

سایر مقالات : آبسه دندان


تاریخ : شنبه 26 خرداد 1403
بازدید : 26
نویسنده : mozhgan

سرطان مثانه به انگلیسی bladder cancer، یکی از انواع سرطان است و زمانی آغاز می‌شود که سلول‌های پوشاننده‌ی سطح داخلی مثانه تغییر کنند و رشد آن‌‌ها از کنترل خارج شود. در این زمان توده‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود. تومور مثانه می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد.

بدخیمی به این معنا است که سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کنند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند که این فرآیند متاستاز نامیده می‌شود. اما تومور خوش‌خیم به سایر قسمت‌های بدن متاستاز نمی‌دهد. تومورهای خوش‌خیم مثانه نادر هستند.

سایر مقالات : نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه

۱. تومور خوش خیم مثانه

وجود توده در مثانه نشانه چیست؟ آیا هر توده‌ای نشان‌دهنده سرطان است؟ تومورهای غیر سرطانی یا خوش‌خیم مثانه از پوشش داخلی یا سایر بافت‌های مثانه شروع می‌شوند. تومورهای خوش‌خیم به سایر قسمت‌های بدن سرایت نمی‌کنند. علائم تومور خوش خیم مثانه ایجاد خون در ادرار و مشکلات مثانه است. انواع رایج تومورهای غیر سرطانی مثانه پاپیلوم‌ها و پاپیلوم‌های معکوس هستند.

پاپیلوم‌ها از سلول‌های اوروتلیال شروع می‌شوند. این سلول‌ها پوشش داخلی مثانه را تشکیل می‌دهند. این تومورها به سمت مرکز مثانه رشد می‌کنند و معمولاً فقط یک پاپیلوم کوچک یافت می‌شود. پاپیلوم‌های معکوس معمولاً تومورهای مسطح هستند که در دیوار مثانه رشد می‌کنند.

سایر مقالات : واریکوسل

۲. سرطان بدخیم مثانه

همان‌طور که می‌دانید، سرطان بدخیم در چند مورد با سرطان خوش‌خیم تفاوت دارد. یکی از این تفاوت‌ها در سرعت رشد تومورها است. مورد دیگر در تهاجمی بودن سلول‌های سرطانی است. سرطان بدخیم مثانه هم به سرعت رشد می‌کند و هم به بافت‌های زیرین تجاوز می‌کند.

همچنین در مراحل پیشرفته می‌تواند به اعضای دیگر بدن هم حمله کند و آنها را سرطانی کند. معمولا این تومورهای بدخیم به درمان دیرتر پاسخ می‌دهند و فالوآپ در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

از طرفی ۵۰٪ بیمارانی که به سرطان مثانه مبتلا هستند و این سرطان برای آنها تهاجمی است، معمولا با متاستاز مواجه می‌شوند که در کم‌تر از ۵ سال اول این اتفاق علائم شروع به بروز خود می‌کنند. ۵٪ بیمارانی که به سرطان بدخیم مثانه مبتلا هستند، به اندام‌های دور سرطان متاستاز می‌دهد و این اتفاقی است که می‌تواند کشنده باشد.

سایر مقالات : مسکن قوی برای درد سنگ کلیه

آیا سرطان مثانه خطرناک است؟

شاید اولین سؤال بیماران پس از تشخیص سرطان این باشد که آیا سرطان مثانه کشنده است یا آیا سرطان مثانه باعث مرگ میشود؟ ایجاد تومورهای بدخیم در مثانه می‌تواند تهدیدکننده زندگی بوده و احتمال مرگ در سرطان مثانه را در پی داشته باشد.

دررابطه‌ با خطر این نوع سرطان مرحله آن و میزان پیشرفت بیماری بسیار مهم است. با تشخیص به‌موقع سرطان در مراحل اولیه احتمال درمان بسیار بالا است. به همین دلیل باید در صورت بروز هر نوع نشانه‌ای سریعاً با متخصص کلیه و دستگاه ادراری مشاوره داشت.

سایر مقالات : سنگ شکن کلیه


تاریخ : شنبه 26 خرداد 1403
بازدید : 28
نویسنده : mozhgan

یکی از نوین‌ترین و جدیدترین روش‌های ارتودنسی، با استفاده از لیزر است. برای اینکه بتوانید از این روش جدید برای دندان‌های خود استفاده کنید، ابتدا باید توسط متخصص ویزیت شده و بعد از معاینه بهترین روش درمانی برای شما تجویز شود. ارتودنسی لیزری در مدت‌زمان به مراتب کوتاه‌تری نسبت به روش معمولی به درمان وضعیت ظاهری دندان‌های شما می‌پردازد.

این روش امکان از بین بردن و ترمیم بافتهای اضافی و متورم لثه را نیز دارد و شما می‌توانید از این قابلیت به بهترین نحو ممکن استفاده کنید. توجه داشته باشید برای افرادی که به دنبال سریع‌ترین روش درمان در این زمینه هستند، ارتودنسی با لیزر می‌تواند مناسب‌ترین گزینه باشد.

سایر مقالات : ارتودنسی با روکش

مزایای ارتودنسی با لیزر

در راستای آشنایی با این روش ارتودنسی، لازم است تا با مزایای ارتودنسی با لیزر هم آشنا شده و اطلاعات گسترده‌ای در این زمینه به دست آوریم. همان‌طور که در بخش‌ قبلی اشاره کردیم، این روش یکی از جدیدترین شاخه‌های درمانی در دندانپزشکی محسوب می‌شود. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که مزایای متعدد و گوناگونی نسبت به روش‌های معمولی و سنتی دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای ارتودنسی لیزری نسبت به روش معمولی به شرح زیر هستند.

سایر مقالات : ارتودنسی با کشیدن دندان

عدم نیاز به مراجعات مداوم به متخصص ارتودنسی

میدانیم که در طول درمان ارتودنسی به روش معمولی، شما باید در بازه‌های زمانی مشخص به مطب ارتودنتیست مراجعه کرده و بریس‌ها و براکت‌های ارتودنسی را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید. برای کسب نتیجه بهتر و مطلوب‌تر، این جلسات الزامی هستند و باید حتما آن‌ها را پیگیری کنید. یکی از اصلی‌ترین مزایای ارتودنسی لیزری نسبت به روش معمولی، عدم نیاز به مراجعات مداوم در طول درمان است.

تسریع روند درمان

ارتودنسی دندان‌ها به روش معمول و سنتی را می‌توانیم به عنوان یکی از طولانی‌ترین فرایندهای درمان در دندان‌پزشکی بدانیم که مدت‌زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا نهایتا نتیجه دلخواه به دست آید. در بهترین حالت ارتودنسی دندان ممکن است بین ۶ تا ۲۴ ماه طول بکشد. یکی از مزایای ارتودنسی لیزری نسبت به روش معمولی، مربوط به کاهش این زمان است.

با استفاده از این روش می‌توانید در مدت‌زمان به مراتب کوتاه‌تری اقدامات لازم برای ارتودنسی دندان‌های خود را انجام داده و به نتیجه مطلوبی برسید.

سایر مقالات : حلقه های ارتودنسی


تاریخ : چهار شنبه 23 خرداد 1403
بازدید : 41
نویسنده : mozhgan

استانبول شهری با تاریخ 2500 ساله است که در جهان باستان با نام قسطنطنیه شناخته می شود. این شهر به سبب جاذبه های تاریخی و مدرن و البته مساجد زیبای عثمانی، مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود. جالب آن که استانبول از لحاظ جغرافیایی به گونه‌ای‌ست که بخشی از آن در قاره آسیا و بخش دیگرش در قاره اروپا قرار دارد. این دو بخش توسط پل معروف بسفر به یکدیگر متصل می‌شوند و از همین روی، آن را پلی میان دو قاره نیز می‌نامند. استانبول پرجمعیت ترین شهر ترکیه است که جمعیتی برابر با 15.03 میلیون نفر در این پهنه وسیع و پرهیاهو زندگی می کنند. دین اغلب مردم ترکیه و استانبول اسلام است و در نتیجه این موارد در کنار هم، استانبول را به مقصد دلپذیری برای مسافران ایرانی بدل می کند. شهری با تلفیقی از المان‌های مذهبی، سنتی و توام با ظاهری به روز و شکیل!

سایر مقالات : لوکس ترین هتل های استانبول

استانبول به دلیل جاذبه های متنوع و خدمات قابل توجه گردشگری اش، در قرن بیست و یکم با استقبال گردشگران خارجی مواجه شد به طوری که در سال 2015 میلادی در مجموع 12.5 میلیون گردشگر خارجی به استانبول پا گذاشتند. این وضعیت به نوبه خود باعث شد تا استانبول پایتخت فرهنگی اروپا نام بگیرد و در طی چندین سال متوالی، در میان محبوب ترین و پربازدیدترین شهرهای گردشگری جهان قرار بگیرد.

دانستنی های کاربردی استانبول

 برخی از ویژگی ها و دانستنی های مردم استانبول عبارت اند از:

ویزا: سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارد.

زبان رسمی: ترکی

پول رایج:  لیر ترکی (TRY)، هر 1 لیر ترکیه (2,380 تومان) 

دین رسمی: ترکیه کشوری سکولار است و بنابراین در این سرزمین چیزی به نام دین رسمی وجود ندارد. با این حال بیشترین جمعیت مذهبی این کشور، یعنی 97% را مسلمانان تشکیل داده اند که اغلب آن ها سنی مذهب هستند و شیعه ها در اقلیت قرار دارند.

سایر مقالات : راهنمای سفر به استانبول

سوغات شهر: قهوه، ادویه، شیرینی پسته‌ای، باقلوا و راحت القلوم، قهوه جوش، پوشاک، زیورآلات و ...

وضعیت بهداشتی: آب و غذای استانبول از لحاظ بهداشتی وضعیت بسیار قابل قبولی دارد و کمتر گزارشی مبنی بر بیماری‌ ناشی از غذا ثبت شده است. با این حال برای تضمین سلامتی خود، به هنگام خرید از غذاهای خیابانی، غذاهای تازه و داغ را انتخاب کنید. آب در شبکه استانبول جهت استفاده مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. البته بطری های آب معدنی ارزان است و از هر جایی به راحتی می توانید تهیه کنید. با مجله گردشگری نیک روز همراه باشید تا استانبول را از زوایای مختلف بررسی کنیم و بیشتر از این شهر زیبا بدانیم.


تاریخ : چهار شنبه 23 خرداد 1403
بازدید : 28
نویسنده : mozhgan

علائم و نشانه‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد دندان نیاز به پر کردن دارد. این علائم و نشانه‌ها به شرح زیر است:

وجود سوراخ و حفره در دندان شما، برای پر کردن دندان سوراخ بسته به موقعیت دندان و شرایط آن می‌توان از مواد مختلف استفاده کرد.

سایر مقالات : عکس opg

وجود لکه‌های تیره روی دندان

گیر کردن غذا بین نواحی خاصی از دندان

شکستگی یا ترک دندان

حساسیت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم

سایش سطح دندان

پوسیدگی دندان.

فرآیند و مراحل پر کردن دندان

دندانپزشک ابتدا از یک بی‌حس کننده موضعی برای بی‌حسی اطراف دندان پوسیده استفاده می‌کند.

در مرحله بعد، دندانپزشک از یک مته یا لیزر برای حذف ناحیه پوسیده استفاده می‌کند.

سپس ناحیه مورد نظر را آزمایش و بررسی می‌کند تا مطمئن شود تمام پوسیدگی‌ها را برداشته است. هنگامی که پوسیدگی از بین رفت، حفره دندان را از باکتری‌ها و مواد زائد پاک می‌کند تا فضا را برای پر کردن دندان آماده کند.

سایر مقالات : قیمت پر کردن دندان

اگر پوسیدگی نزدیک ریشه دندان باشد، دندانپزشک ممکن است ابتدا یک لاینر ساخته شده از گلاس آینومر، رزین کامپوزیت یا مواد دیگر را برای محافظت از عصب در حفره قرار دهد.

پس از پر کردن دندان، آن را پولیش و تکمیل می‌کند.

اگر برای پر کردن دندان از مواد همرنگ استفاده می‌کنید مراحل کمی فرق می‌کند به این صورت که:

پس از اینکه دندانپزشک پوسیدگی دندان را از بین برد و حفره را تمیز کرد، مواد پرکننده همرنگ دندان را به صورت لایه لایه روی دندان قرار می‌دهد.

سایر مقالات : پر کردن جای خالی دندان

سپس از یک نور مخصوص یا لیزر برای خشک‌کردن و سفت‌شدن مواد استفاده می‌کند.

هنگامی که فرآیند لایه‌گذاری و خشک شدن آن تمام شد، دندانپزشک کامپوزیت (یا سایر مواد همرنگ) را به طور دلخواه شکل می‌دهد و بخش‌های اضافی را برش داده و بخش نهایی را صیقل می‌دهد

انواع مواد برای پر کردن دندان

انواع مختلفی از مواد برای پر کردن دندان وجود دارد که دندانپزشک با توجه به محل پوسیدگی و اندازه حفره دندان و شرایط خاص شما نوع آن را انتخاب می‌کند. پر کردن دندان با ماده همرنگ و غیرهمرنگ گزینه‌هایی است که پیش رو دارید. برخی از مواد مورد استفاده در پر کردن دندان همرنگ دندان هستند و عموما برای پرکردن دندان‌هایی استفاده می‌شوند که هنگام صحبت کردن و خندیدن مشخص می‌شوند. مواد همرنگ دندان متاسفانه به اندازه فلزات غیرهمرنگ مقاوم نیستند و دوام کمتری دارند. مواد همرنگ دندان عبارت‌اند از:

کامپوزیت

سرامیک

گلاس آینومر.

سایر مقالات : ترمیم دندانهای آسیب دیده

برای دندان‌هایی که تحت فشار بیشتری هستند و فشار ناشی از جویدن روی آنها اعمال می‌شود از فلزها استفاده می‌شود. این مواد بسیار مستحکم هستند و دوام و ماندگاری بسیار زیادی دارند اما همرنگ با دندان نیستند و روی دندان جلوه قشنگی ندارند. به همین دلیل برای دندان‌های جلویی که در معرض دید است استفاده نمی‌شوند اما برای دندان‌های آسیاب که کمتر دیده می‌شوند و تحت فشار هستند از مواد غیر همرنگ مثل آمالگام و طلا استفاده می‌شود


تاریخ : چهار شنبه 23 خرداد 1403
بازدید : 29
نویسنده : mozhgan

رژیم لاغری فستینگ به پنج شکل انجام می‌شود که شاید معروف‌ترین آن رژیم لاغری یک روز در میان باشد. در برنامه رژیم فستینگ شرایطی همچون روزه داری برای بدن به وجود می‌آید که سبب می‌شود بدن از چربی‌های ذخیره استفاده نماید و در نتیجه کاهش وزن و لاغری اتفاق بیفتد و این خاصیت آن مشابه رژیم کتوژنیک عمل می‌کند.از فواید برنامه رژیم فستینگ می‌توان به کاهش وزن متعادل و ماندگاری آن اشاره کرد، همچنین این رژیم برای بیشتر افراد چاق، بجز زنان باردار و شیرده، قابل انجام است و می‌توان آن را به مدت طولانی ادامه داد.

سایر مقالات : رژیم قلیایی یا آلکالین

همچنین نسبت به سایر رژیم‌ها بدن فرد پروتئین سوزی کمتری انجام داده و بیشتر چربی‌های ذخیره‌ای در طی فرایند چربی سوزی، از بین می‌روند. شما می‌توانید یک نمونه رژیم فستینگ (نمونه رژیم روزه داری) را بر اساس شرایط خود انتخاب نموده و ادامه دهید؛ البته بهتر است پیش از آن، با یک مشاوره تغذیه مشورت نمایید. انواع متداول و موثر رژیم فستینگ برای لاغری و تناسب اندام عبارتند از:

فستینگ یک روز درمیان

غذا خوردن با زمان محدود (شامل رژیم فستینگ ۸/۱۶، لاغری در یک روز (۲۴ ساعته)، رژیم جنگجو و…)

رژیم غذایی5:2

بدن انسان طوری طراحی شده است که آمادگی غذا نخوردن و عدم تامین کالری به مدت چندین ساعت در روز و حتی چندین روز در هفته را دارا می باشد. این موضوع به خلقت انسان و زندگی او در دوران های گذشته بر می گردد که انسان برای تامین غذای مورد نیاز خود ناچار بود چندین روز به شکار بپردازد تا بتواند غذای خود را تامین نماید.

سایر مقالات : عوارض رژیم فستینگ

بنابراین انسان در گذشته نیز برای زنده ماندن طوری طراحی شده است که بتواند چندین روز نیز بدون غذا باقی بماند. رژیم فستینگ نیز بر این توانایی ذاتی و بالقوه بدن انسان پایه ریزی شده است و انواع مختلفی دارد. شاید در ۵۰ تا ۱۰۰ سال گذشته به دلیل فعالیت بدنی بیشتر افراد و خوابیدن زود هنگام در شب، ریتم زندگی بدن افراد به یک سبک زندگی سلامت نزدیکتر بود. امروزه انسان ها فعالیت بدنی کمتری دارند و در عین حال ساعات طولانی تری از روز کالری، خوراکی، غذا و تنقلات گوناگون دریافت می کنند. این موضوع موجب اضافه وزن و افزایش ابتلا به بیماری های مختلف طی دهه های اخیر شده است.


به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com